Huuhaatako ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja inka » 16. Helmi 2011 14:49

lara.tomb.raider kirjoitti:Kommentointia ruoka-asiaan:

Joskus kannattaa verrata sitä, mitä maksaa kilohinnaltaan makeiset ja hedelmät. Karkkien hinta on noin 2-3,50€/ 300g. Jos tuo 300g maksaa 3,50€, niin kilohinta nousee yli 11 euron. Suomalaisten kasvisten kilohinta kaupassa on noin 2-4€. Fazerin sininen (perus) 200g suklaalevy maksaa n. 2,50€. Tarjouksessa se voi olla 1,90€, ja tällöinkin kilohinta on 9,50€! Jokainen asiasta kiinnostunut voi laskea kilohintoja itse tai lukea ne hintalapuista kaupassa.

http://www.fitnessfirst.fi/vahahiilihyd ... eiset.html

Porissa on (ainakin) yksi lato, josta saa ostaa perunaa, porkkanaa, sipulia ja retiisiä kilohintaan 0,50€. Omatoiminen palvelupiste, jossa laitetaan raha lippaaseen. Tästä jää välistä pois tukkukierros ja muut välikädet. Maultaan tuotteet ovat parempia kuin kaupasta ostetut. Luultavasti monissa kaupungeissa on vastaavanlaista toimintaa.

Väite "vain rikkailla on varaa syödä hyvin" on aivan puppua. Ravinteikkaasta ruoasta tulee täyteen vähemmästä ja saa tarvitsemansa ravintoaineet. "Höttöä" syömällä jää usein nälkä siitä syystä, ettei keho saa tarvitsemiaan vitamiineja ja ravintoaineita. Jos syö Fazerin sinisen suklaapatukan (39g), syö 212 kcal. 226 kcal (eli lähes saman) saa syömällä 2 siivua Reissumies-ruisleipää, 2 tl Oivariinia, 2 viipaletta kevyt kalkkunaleikettä, 4 viipaletta kurkkua. Kumpi pitää enemmän nälkää? Suklaata syömällä tulee melko pian nälkä, koska se ensin nostaa verensokerin todella ylös, ja yhtä nopeasti se laskeekin.

Kyllä itse syön "herkkua". Yritän kuitenkin pitää sen yhden kerran viikossa, ns. karkkipäivä. Jos pitää valita, mitä herkkua ostan herkkupäivänäni, niin mielummin menen lähikahvilaan, jossa leivokset tehdään itse. Tai sitten suosin jonkin paikallisen leipomon tuotteita. Tämä on henkilökohtainen mieltymykseni. Ennen söin irtokarkkeja, mutta elimistöni kärsi ravintojen puutteesta. Lisäksi painoa kertyi herkuilla liikaa. Nyt kun syön makeita herkkuja harvemmin, lisäaineirtokarkit maistuvat suussani ällöttävältä. Toki itsekin syön joskus puolivalmisruokaa, mutta pääasiallinen ruokavalioni ei koostu niistä. En koe stressiä hampurilaisannoksesta tai jostain Saarioisen poronkäristyksestä (valmisruoista herkkuani).

Joillain homma menee niin, että "säästetään" ruoassa, ostetaan paljon herkkuja ja puolivalmisruokia. Jossain vaiheessa kasvaa lääkärilaskut, valitettavan monilla. Tässä eräs Prisma-dokumentti ruoan vaikutuksesta kehoon.

http://areena.yle.fi/video/1297707635728

Kesällä on metsät sieniä ja marjoja pullollaan. Oikeaa luomuruokaa. Ilmaista. Silti metsiin joka kesä mätänee käsittämätön määrä tavaraa. Se on ilmaista kaikille.

:thumb:
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 17. Helmi 2011 01:08

5Mooses 17:
2Jos sinun keskuudessasi, niiden kaupunkiesi porttien sisäpuolella, jotka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa, on mies tai nainen, joka tekee sitä, mikä on pahaa Herran, sinun Jumalasi, silmissä, rikkoo hänen liittonsa, 3ja menee ja palvelee muita jumalia ja kumartaa niitä: aurinkoa, kuuta tai kaikkea taivaan joukkoa, minkä minä olen kieltänyt,


5Mooses 4:
19ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.


1Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: 2"Puhu israelilaisille ja sano heille: Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 3Älkää tehkö, niinkuin tehdään Egyptin maassa, jossa te asuitte, älkääkä tehkö, niinkuin tehdään Kanaanin maassa, johon minä teidät vien; älkää vaeltako heidän tapojensa mukaan. 4Vaan seuratkaa minun säädöksiäni ja noudattakaa minun käskyjäni vaeltaaksenne niiden mukaan. Minä olen Herra, teidän Jumalanne. 5Noudattakaa minun käskyjäni ja säädöksiäni, sillä se ihminen, joka ne pitää, on niistä elävä. Minä olen Herra.
kun on kyse 'ikivanhoista' asennoista (..jooga, siihen pohjautuvat) ja hengitystekniikoista, missä on näiden alkuperä? olleeko raamatun kertomaa taivaan joukon kumartamista.. astangajoogaan liittyy mm. kuupäivät.
uskon, että joissain tietyissä hengitystekniikoissa on mahdollista avautua/altistua vihollisen hengille.. eri asia sitten mennä normaalisti happea haukaten ulkoilemaan. :cool:
mielellään tutkia asiaa uskovilta, jotka on vapautettu okkultistisista liikuntamuodoista.. :happy:
lähtökuoppa
 

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja tadetski » 12. Marras 2011 23:55

Tuli luettua pitkästä aikaa tämä viime talven keskustelu läpi.

Muistelinkin, että tässä ketjussa oli keskusteltu niin liikunnasta kuin terveellisestä ruoastakin. Ehkä suomalaiset ovat jotain oppineetkin, sillä kaupoista on voi aina loppu! Itse ostan sitä sitten muutaman paketin kerralla jos sitä vain saa ostaa. Meidän lähikaupungin Lidl on ainakin rajoittanut voi ostoa niin, että sitä saa vain kaksi pakettia per asiakas.

Se mikä pisti minut lukemaan tämän ketjun koskee harrastuksia. Itse olen käynyt kerran viikossa rivitanssissa tämän syksyn, mutta taas kuten aiemminkin, kun sitä olen harrastanut, on mieleeni tullut, että onko tämä mitenkään minulle tarpeellista? Tykkään kyllä kovasti siitä ja musiikki johon tanssimme saatta soida päässäni monia päiviä rivitanssintunnin jälkeen. Pidän musiikin tahdissa liikkumisestakin, mutta silti jokin tässä kaihertaa. :?: :?: :?:

Tunti olisi jälleen huomenna ja kuten edellisviikollakin pohdin niin pohdin taas onko minun tarpeen mennä sinne... Teenkö asiat liian vaikeiksi itselleni?
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja JHK » 13. Marras 2011 15:05

Koetko syyllisyyttä siitä?
Jos tahdot sisimmästäsi tanssia, niin tanssi äläkä piittaa soraäänistä.
JHK
 

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja tadetski » 13. Marras 2011 17:55

JHK

Ehkä tunnen ristiriitaa asian suhteen... tai jotain epäröintiä. En osaa sanoa. Minulle on joskus joku sanonut, että jos epäröit jonkun asian suhteen on parempi ettet tee sitä. Voisko pitää ihan paikkansakin?
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja Maria » 13. Marras 2011 21:21

Minäkin tykkään rytmikkäästä musiikista ja juuri tuo rivitanssi on sitä, joka kolahtaa.. Mutta en silti lähtisi sitä tanssimaan..

Se mikä pisti minut lukemaan tämän ketjun koskee harrastuksia. Itse olen käynyt kerran viikossa rivitanssissa tämän syksyn, mutta taas kuten aiemminkin, kun sitä olen harrastanut, on mieleeni tullut, että onko tämä mitenkään minulle tarpeellista? Tykkään kyllä kovasti siitä ja musiikki johon tanssimme saatta soida päässäni monia päiviä rivitanssintunnin jälkeen. Pidän musiikin tahdissa liikkumisestakin, mutta silti jokin tässä kaihertaa.


Tummennan tuon kohdan kirjoituksessasi tadetski:"on mieleeni tullut, että onko tämä mitenkään minulle tarpeellista?" Kun uskova alkaa kokea, ettei jokin ole hyväksi, tai tarpeellista, niin silloin on tärkeää ja hyvä mennä sen asian takia Rukoukseen ja kysyä Herran tahtoa tässä asiassa. Me emme saa toimia lihamme ja oman tahtomme mukaan, vaan yksin Herramme tahdon mukaan ja se onnistuu vain ja ainoastaan siten, että: Kuuntelemme ääntä mikä puhuu meille ja mitä se puhuu ja viemme sitten asian ristin juurelle rukouksessa kysyen Isän mielipidettä. Ja kun vilpittömin mielin sen teemme niin kyllä se vastaus tulee tavalla, tai toisella aika piankin, näin uskon..

Siis jos koet asian olevan sellainen, että se saattaiskin olla Isän mielestä sinulle tarpeetonta, tai peräti sopimatonta uskovana ihmisenä, niin jätä menemättä ja ole rukouksessa ja pyydä muitakin rukoilemaan puolestasi asian puolesta. Tuskin se nyt yhteen kertaan kaatuu, vaikka et sinne nyt meniskään, vai mitäs tuumaat? :roll:

Ja jos uskova ihminen kokee syyllisyyttä, niin sitä: Ei saa ohittaa välinpitämättömästi! Vaan se on aina merkki jostakin ja jos ja kun Jumala puhuu henkeemme, koemme huonoa omaatuntoa, syyllisyyttä, niin ei pidä suhtautua siihen väheksyen, vaan ottaa se: tosissaan ja olla aralla tunnolla Herran edessä silloin! Älä siis ruoki lihaasi, vaan Henkeäsi! Ja jos se soi päässäsi päiviä, niin se on todella huolestuttavaa, koska se vie ajatuksistasi suuren osan, mikä kuuluisi yksin Herrallemme. Se on vähän niin kuin itse katselin erästä eng sarjaa (sydämen asialla) ja aina odotin sen alkamista ja sitten sen juoni pyöri päässäni pitkään, aivan liian pitkään ja Jumala puhui siitä minulle monestikin ja koin jo huonoa omaatuntoakin, mutta silti oli vaan sitä kateltava ja .. Mutta lopulta Päätin; Nyt riitti. Koska en voi katsoa sitä niin ettei se vaikuttaisi ajatusmaailmaani niin se saa loppua. Ja se loppui. Ei ihan heti tosin, mutta Herran avulla, kun siihen voimaa ja viisautta taivaasta rukoilin. Me saamme kyllä voiman ja viisauden, jos todella sitä pyydämme ja haluamme. :thumb:

Muistan rukouksin!
Maria
 

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja toni t » 13. Marras 2011 21:48

Maria kirjoitti:Minäkin tykkään rytmikkäästä musiikista ja juuri tuo rivitanssi on sitä, joka kolahtaa.. Mutta en silti lähtisi sitä tanssimaan..

Se mikä pisti minut lukemaan tämän ketjun koskee harrastuksia. Itse olen käynyt kerran viikossa rivitanssissa tämän syksyn, mutta taas kuten aiemminkin, kun sitä olen harrastanut, on mieleeni tullut, että onko tämä mitenkään minulle tarpeellista? Tykkään kyllä kovasti siitä ja musiikki johon tanssimme saatta soida päässäni monia päiviä rivitanssintunnin jälkeen. Pidän musiikin tahdissa liikkumisestakin, mutta silti jokin tässä kaihertaa.


Tummennan tuon kohdan kirjoituksessasi tadetski:"on mieleeni tullut, että onko tämä mitenkään minulle tarpeellista?" Kun uskova alkaa kokea, ettei jokin ole hyväksi, tai tarpeellista, niin silloin on tärkeää ja hyvä mennä sen asian takia Rukoukseen ja kysyä Herran tahtoa tässä asiassa. Me emme saa toimia lihamme ja oman tahtomme mukaan, vaan yksin Herramme tahdon mukaan ja se onnistuu vain ja ainoastaan siten, että: Kuuntelemme ääntä mikä puhuu meille ja mitä se puhuu ja viemme sitten asian ristin juurelle rukouksessa kysyen Isän mielipidettä. Ja kun vilpittömin mielin sen teemme niin kyllä se vastaus tulee tavalla, tai toisella aika piankin, näin uskon..

Siis jos koet asian olevan sellainen, että se saattaiskin olla Isän mielestä sinulle tarpeetonta, tai peräti sopimatonta uskovana ihmisenä, niin jätä menemättä ja ole rukouksessa ja pyydä muitakin rukoilemaan puolestasi asian puolesta. Tuskin se nyt yhteen kertaan kaatuu, vaikka et sinne nyt meniskään, vai mitäs tuumaat? :roll:

Ja jos uskova ihminen kokee syyllisyyttä, niin sitä: Ei saa ohittaa välinpitämättömästi! Vaan se on aina merkki jostakin ja jos ja kun Jumala puhuu henkeemme, koemme huonoa omaatuntoa, syyllisyyttä, niin ei pidä suhtautua siihen väheksyen, vaan ottaa se: tosissaan ja olla aralla tunnolla Herran edessä silloin! Älä siis ruoki lihaasi, vaan Henkeäsi! Ja jos se soi päässäsi päiviä, niin se on todella huolestuttavaa, koska se vie ajatuksistasi suuren osan, mikä kuuluisi yksin Herrallemme. Se on vähän niin kuin itse katselin erästä eng sarjaa (sydämen asialla) ja aina odotin sen alkamista ja sitten sen juoni pyöri päässäni pitkään, aivan liian pitkään ja Jumala puhui siitä minulle monestikin ja koin jo huonoa omaatuntoakin, mutta silti oli vaan sitä kateltava ja .. Mutta lopulta Päätin; Nyt riitti. Koska en voi katsoa sitä niin ettei se vaikuttaisi ajatusmaailmaani niin se saa loppua. Ja se loppui. Ei ihan heti tosin, mutta Herran avulla, kun siihen voimaa ja viisautta taivaasta rukoilin. Me saamme kyllä voiman ja viisauden, jos todella sitä pyydämme ja haluamme. :thumb:

Muistan rukouksin!


:amen4: Todella hyvä ja rakentava kirjoitus sisarelta. :GBU:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja JHK » 13. Marras 2011 22:32

Ja jos uskova ihminen kokee syyllisyyttä, niin sitä: Ei saa ohittaa välinpitämättömästi! Vaan se on aina merkki jostakin ja jos ja kun Jumala puhuu henkeemme, koemme huonoa omaatuntoa, syyllisyyttä, niin ei pidä suhtautua siihen väheksyen, vaan ottaa se: tosissaan ja olla aralla tunnolla Herran edessä silloin! Älä siis ruoki lihaasi, vaan Henkeäsi! Ja jos se soi päässäsi päiviä, niin se on todella huolestuttavaa, koska se vie ajatuksistasi suuren osan, mikä kuuluisi yksin Herrallemme. Se on vähän niin kuin itse katselin erästä eng sarjaa (sydämen asialla) ja aina odotin sen alkamista ja sitten sen juoni pyöri päässäni pitkään, aivan liian pitkään ja Jumala puhui siitä minulle monestikin ja koin jo huonoa omaatuntoakin, mutta silti oli vaan sitä kateltava ja .. Mutta lopulta Päätin; Nyt riitti. Koska en voi katsoa sitä niin ettei se vaikuttaisi ajatusmaailmaani niin se saa loppua. Ja se loppui. Ei ihan heti tosin, mutta Herran avulla, kun siihen voimaa ja viisautta taivaasta rukoilin. Me saamme kyllä voiman ja


Saatana on syyttäjä, ja hän on kyllä halukas antamaan meille ajattelemisen aihetta enemmän kuin päivässä ehdimme ajatella. On tärkeää tutkia tuntemustensa alkuperää, ennen kuin antaa niille valtaa. Jumala voi puhua henkeemme, ja saatana voi syyttää meitä ajatuksissamme. Herraa on kuultava, sitä toista ei ole lupa kuunnella. Se että musiikki soi päässä ei vielä ole mikään syy pitää asiaa pahana. Myös "hengellisyydestä" voi tulla ihmiselle lihallista pakkopullaa - sitä luetaan tuntikausia raamattua "koska pitää", rukoillaan tuntikausia "koska pitää", vaikka Herra ei sitä ole vaatinut.
JHK
 

Re: Huuhaatako ?

ViestiKirjoittaja tadetski » 13. Marras 2011 23:48

Kiitos Maria. :hearts: Kirjoituksesi oli todella hyvä ja ajattelemisen aihetta antava.

Tänään jäi rivitanssi väliin ja ensiviikollakin jää. Sitten olisi mahdollisuus mennä ja taas tulisi yksi kerta kun en sinne pääsisi. Kyllä tämä tästä minulle selvenee.

Haluaisin kuitenkin tanssia. Se on vaan niin ihana liikuntamuoto. :musics:

Elämässäni olisi muutenkin paljon parannettavaa. Ikäväkseni olen koukuutunut mm. facebookiin. Pakko vaan joka päivä käydä siellä vähän väliä vaikka se ihan turhaa onkin. :oops:

Nuorena uskovana tein itselleni uskosta lakiuskonnon. Minulla oli syyllisyyden tunteita asioista joista ei pitäisi syyllisyysttä tuntekaan. Esim. ehostus ja ihonsa hoitaminen kuului näihin asioihin. Tunsin syyllisyyttä jopa siitä kun rasvasin kuivaa ihoani. :? Sunnuntaisin piti kulkea hame päällä ja se oli minulle laki. Kaikesta tuli vain pakkopullaa ja kehitin lakipykäliä itselleni lisää ja lisää. Sellaista en itselleni enää halua vaikka minulla ehkä taipumusta tuon tyylliseen onkin.
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa