Radikaalisuus

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Touko 2014 09:55

Mulla on viikkoja pyörinyt mielessä sana radikaali/radikaalisuus ja oon ymmärtänyt että Jumala tarvitsee sellaisia uskovia herättelemään muita uskovia ja kanssaihmisiä.Mutta Jumala voi käyttää myös uskosta osattomia ihmisiä herättelemään ihmisiä, myös uskovia näkemään ,että missä mennään tänä päivänä asioitten kanssa??

Ei muuta tällä erää...Siunausta itse kullekkin :)
systeri
 

Re: Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Touko 2014 10:32

Radikaali sana voi sisällyttää niin monta merkitystä... radikaalisuutta voi olla sellaista joka ei ole Jumalan mieleistä... onko Jumala radikaali, vai onko kyse siitä, että ihmiset eivät ole valmiita ottamaan Jumalan totuuksia vastaan...

Minulle Jumala sanoi yöllä, että tie Hänen luokseen(kuulemiseensa) on lihan kuolemisen kautta... se voi olla monelle ihmiselle liian radikaalia, mutta ei Jumala itsessään ole radikaali tai Hänen säädöksensä. Olen jäänyt nyt pohtimaan, mitä kaikkea tämä kuoleminen elämässäni ja arjessani tarkoittaa... jotta pääsisin Hänen tuntemiseensa. Usein uskovat eivät myönnä, että Jumalan tuntemiseen tarvitaan jotain omaa panosta elämässä, voi olla liian radikaalia, jos joutuu ottamaan itse vastuuta elämästään ja elämänsä suunnasta, helpointahan olisi istua odottamassa että kaikki annetaan kuin manulle illallinen.... ihminen haluaa saada asiat helpolla... ja jos joku sanoo, että helpolla ei tule, niin se voi olla liian radikaalia syödä kokonansa ;) Tällaista pohdintaa aiheesta...
lonelyrider
 

Re: Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Touko 2014 11:50

Joo :) kun avasin ketjun niin mietin että uskallankohan laittaa sanan radikaali tähän, kun sillä on niin monta merkitystä.Mutta siis hyvällä tavalla radikaali.
Oon miettiny sitä että Jeesus on evankeliumeissa tosi "radikaali" mutta apostolit teoissaan ja kirjeissään huomaavat että parannusta pitää saarnata vaikka se uskovan elämä ei itsellekkään niin helppoa ole.
Oonkin miettiny sitä että jos ei Jeesus opetuksissaan olisi ollut niin ehdoton, niin kuka edes todesta asioita ottais.Jos Hän olis opettanu että näin se pitäis olla, mutta ette te kumminkaan pysty, niin ei kukaan välittäisi.
Apostoleille ym:lle tänne jääville hän kuitenkin lupasi lähettää Pyhän Hengen voimansa vastustaa kiusauksia ja himoja.

Eräänä aamuna istuin soffalla ja tuskailin Jumalalle että miksi on niin hiljaista ja kuivaa?? Sinä Herra näet että halu on, mutta ei oo voimaa nyt??Tämä ruoka-asiakin on niin suuri ja laaja käsite että mä en Herra ymmärrä mitä se tarkoittaa.
Mieleen tuli ajatus että hiljaisissa vesissä isot kalat uivat?? Tjaah...mitähän se tarkoittaa.Tuli mieleen eräs henkilö joka on hankkinut viisautta roppa kaupalla.Päätin lähettää hänelle postia.Kerroin uskostani jne :)

Eilen aamulla mulla oli Raamattu (napit) korvilla.Heräsin 1 kor 2 lukuun,sen jakeeseen

5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Se jotenkin havahdutti miettimään näitä asioita.

Tänään osasin yhdistää ajatukset Saarnaajan kirjan kanssa joka oli eräänä päivänä mielessä

Saarnaaja 1
13 Ja minä käänsin sydämeni viisaudella tutkimaan ja miettimään kaikkea, mitä auringon alla tapahtuu. Tämä on vaikea työ, jonka Jumala on antanut ihmislapsille, heidän sillä itseään rasittaaksensa.
14 Minä katselin kaikkia tekoja, mitä tehdään auringon alla, ja katso, se on kaikki turhuutta ja tuulen tavoittelua.

Vaikeita asioita ja tuulen tavoittelua ,vaikka olisi viisaat kylvämässä, jos ei oo Jumalan voimaa! Mutta kylvää täytyy.Jumala kyllä pitää kasvamisesta huolen :)

Tais tulla aika sekavaa tekstiä, mutta pikku hiljaa alkaa työt taas kutsua niin vähän kiireellä kirjoitin :)
systeri
 

Re: Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Touko 2014 12:45

Mietin tässä...
Tuli mieleeni, että ainoastaanhan Jumala haluaa omistaa meidän sydämemme, kaikki muu annetaan sitten sen kautta... jos Jumala ei omista sydäntä, ihminen elää oman tahdon mukaan... ja monet asiat tehdään silloin "musta nyt tuntuu tältä" -mentaliteetilla... kuitenkaan Jumala ei taida oikein piitata "musta tuntuu" -asenteesta...

Monille asioille on myös oma aikansa.. ei aina ole hyvä sanoa totuuksiakaan, jos ei olla valmiita ottamaan vastaan... en tiedä onko kylvämisellä vaikutusta jos maaperä on kovaa?
lonelyrider
 

Re: Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja systeri » 30. Touko 2014 12:53

Se "musta tuntuu" meno on ehkä sen meneillään olevan asian mukana kasvamiseen liittyvä ilmiö.Ja maaperä muokkaantuu sitä mukaa kun sitä käännetään...viimein se asia uppoaa ja tulee ymmärrys ,jos on ollu halu taipua ja ottaa vastaan...näin olis tällä erää taipumus uskoa.
Anteeksi että oon niin avoin ja selittelen keskeneräisiä asioita.Koitan muuttaa tapojani :-P ...:)
systeri
 

Re: Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja Minä vain » 30. Touko 2014 12:58

Radikalismi on äärisuunta, joka tavoittelee läpikotaista muutosta tai uudistusta (lähde wikipedia)



Ehkäpä Herran tahto on, että uskovat olisivat hänen mieleisiään radikaaleja uskovia, eli todellisesti uudesti syntyneitä uusia luomuksia.
Kai raamattu jotain tähän suuntaan viittaakin.? ;)


radikaali

adjektiivi (rinnastetaan radikaalinen) perinpohjaisia muutoksia vaativa, äärimmäisyyshenkinen, jyrkkä, kumouksellinen. esim. Radikaali poliitikko. Puolueen radikaali siipi. Radikaalit ajatukset, toimenpiteet. Radikaali keksintö.

substantiivi
a. radikalismin kannattaja, äärimmäisyysihminen. esim. Puolueen radikaalit. Kulttuuri-, vasemmistoradikaali.
b. kem. atomiryhmä joka voi siirtyä reaktiossa muuttumattomana molekyylistä toiseen.
c. (Matematiikka) juurilauseke.

(Lähde sivistyssanakirja)
Minä vain
 

Re: Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Touko 2014 22:29

systeri... älä pyytele anteeksi mitään avoimuudesta, kirjoita siltä miltä sinusta tuntuu... kukaan ei arvostele sinua siitä, että aidosti pohdit keskeneräisiäkin asioita... ps. samaa tapaa välillä omannut, että tulee sanottua(kirjoitettua), ennenkuin kerkeää edes kunnolla ajattelemaan(käsittelemään) :)

Musta tuntuu meno--- se on varmaan ihan tiettyyn pisteeseen saakka Jumalallekin okei, kun se tosiaan kuuluu jollaintapaa asiaan, ettei ihminen ole valmis asioihin kovin heti... ensin on vain orastava siemen... sitten verso, joka saattaa kärsiä välillä aikamoista paahdettakin... mutta jossain vaiheessa on kait otettava vastuuta Jumalan edessä ja annettava hallintavalta yksinomaan Hänelle... silloin kait kyse ei ole pelkästään enää yksittäisistä asioista. Jumala painottaa kuuliaisuutta yksinomaan...

Minulle tuli tuossa äsken sydämelle asia... monet ovat kutsutut, harvat valitut. Ajatteleekohan kovin moni uskova tänä päivänä sitä lainkaan, ettei jokainen kutsun saanut ole menossa häihin, vain jos on kuuliainen Jumalalle. Saankohan sapiskaa nyt tällä palstalla vai en, mutta jälleen mieli arkana näitä jaan.
lonelyrider
 

Re: Radikaalisuus

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 30. Touko 2014 22:49

Mitähän ajattelin tuohon lisätä viimeiseen kommenttiini... minulle tuli samaan asiaan mieleen, että helpompi on mennä kamelin neulan silmästä kuin ihmisen päästä Jumalan valtakuntaan... se mikä on ihmiselle mahdotonta, se on mahdollista Jumalalle... eli ei ihminen oikeastaan omilla saavutuksilla pääse vaikka miten yrittäisi...

Samalla mietin lampaita... kun usein perustellaan että toisten uskovien pitää suojella heikkoja uskovia vääriltä opeilta ja eksytyksiltä, silläkin uhalla että tavallaan ohjataan itse toisen ihmisen ajatuksia ja mieltä...mietin...miten lammas voi suojella toista lammasta? Onko se lampaan tehtävä? Kuka suojelee heikkoa lammasta? Tässä taas näitä radikaaleja mietteitä tälle iltaa...

Mutta hyvvee yötä ny tälle erää... ja niin, meni tieten ohi taas alkuperäisen aiheen... niinkuin tavallista... koettakaa kestää...
lonelyrider
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa

cron