Rippikoulu / Fifteenleiri

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Rippikoulu / Fifteenleiri

ViestiKirjoittaja tadetski » 24. Tammi 2011 14:53

Mitä ajatuksia herättää rippikoulu tai vastaava fifteenleiri? Mistä näiden juuret juontavat? Oliko Raamatun aikaan erityistä opetusta nuorille?

Ripille pääsystä on tehty todella suuri juttu. Sitä juhlitaan kuin isompaakin juhlaa. Olen itsekin käynyt rippikoulun, samoin tyttäreni ovat käyneet rippikoulun. Poikani pian 18v ei halunnut käydä sitä, mutta nuorin nyt 9v luultavasti tulee sen käymään. Meidän perheestä itse en kuuluu ev.lut kirkkoon, mutta mieheni kuuluu. Äitini oli järkyttynyt, kun kuuli ettei meidän vanhempi poika halunnut käydä rippikoulua. Se pitäisi käydä kuulemma ihan yleissivistyksen vuoksi.

Tässä mitä wikipedia kertoo fifteenleiristä:
Fifteen-leiri
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Kuva Fuengirolan Fifteen-leirin kastetilaisuudesta. Kastettavat siunataan.

Fifteen-leiri on helluntaiherätyksen leiri, jonka pyrkimyksenä on kasvattaa 15-vuotiaista nuorista itsenäisiä kristittyjä. Fifteen-leiri on vaihtoehto luterilaiselle rippileirille ja uskonnottomalle Prometheus-leirille.
Leiritoiminta

Fifteen-leirejä järjestetään kesäisin Keuruulla, Luodossa, Tampereella ja Turun helluntaiseurakunta Sauvon Kupiluodossa. Keuruulla fifteen-leirejä on kaksi, joista heinäkuussa järjestettävä on suuri, ja kesäkuussa valtava. Seinäjoen helluntaiseurakunta järjestää Fifteen-leirejä Espanjan Fuengirolassa. Lisäksi seurakunnat järjestävät pienemmän mittakaavan paikallisleirejä, esimerkiksi Kuopiossa.

Fifteen-leirin aikana käsitellään ajankohtaisia kysymyksiä ja kristinuskon peruskäsityksiä. Leirin sisältöön kuuluu olennaisesti vapaa-ajan oleskelu ja yhdessäolo. Leiri ei edellytä helluntaiseurakuntaan kuulumista, vaan se on avoin kaikille sukupuolesta, uskonnosta, rodusta ja opiskeluaktiivisuudesta riippumatta.
Viimeksi muokannut tadetski päivämäärä 24. Tammi 2011 17:55, muokattu yhteensä 1 kerran
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53

Re: Rippikoulu / Fifteenlerii

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Tammi 2011 15:12

tadetski kirjoitti:Mitä ajatuksia herättää rippikoulu tai vastaava fifteenleiri? Mistä näiden juuret juontavat? Oliko Raamatun aikaan erityistä opetusta nuorille?

Ripille pääsystä on tehty todella suuri juttu. Sitä juhlitaan kuin isompaakin juhlaa. Olen itsekin käynyt rippikoulun, samoin tyttäreni ovat käyneet rippikoulun. Poikani pian 18v ei halunnut käydä sitä, mutta nuorin nyt 9v luultavasti tulee sen käymään. Meidän perheestä itse en kuuluu ev.lut kirkkoon, mutta mieheni kuuluu. Äitini oli järkyttynyt, kun kuuli ettei meidän vanhempi poika halunnut käydä rippikoulua. Se pitäisi käydä kuulemma ihan yleissivistyksen vuoksi.

Tässä mitä wikipedia kertoo fifteenleiristä:
Fifteen-leiri
Wikipedia
Loikkaa: valikkoon, hakuun
Kuva Fuengirolan Fifteen-leirin kastetilaisuudesta. Kastettavat siunataan.

Fifteen-leiri on helluntaiherätyksen leiri, jonka pyrkimyksenä on kasvattaa 15-vuotiaista nuorista itsenäisiä kristittyjä. Fifteen-leiri on vaihtoehto luterilaiselle rippileirille ja uskonnottomalle Prometheus-leirille.
Leiritoiminta

Fifteen-leirejä järjestetään kesäisin Keuruulla, Luodossa, Tampereella ja Turun helluntaiseurakunta Sauvon Kupiluodossa. Keuruulla fifteen-leirejä on kaksi, joista heinäkuussa järjestettävä on suuri, ja kesäkuussa valtava. Seinäjoen helluntaiseurakunta järjestää Fifteen-leirejä Espanjan Fuengirolassa. Lisäksi seurakunnat järjestävät pienemmän mittakaavan paikallisleirejä, esimerkiksi Kuopiossa.

Fifteen-leirin aikana käsitellään ajankohtaisia kysymyksiä ja kristinuskon peruskäsityksiä. Leirin sisältöön kuuluu olennaisesti vapaa-ajan oleskelu ja yhdessäolo. Leiri ei edellytä helluntaiseurakuntaan kuulumista, vaan se on avoin kaikille sukupuolesta, uskonnosta, rodusta ja opiskeluaktiivisuudesta riippumatta.


Raamattu opettaa, että seurakunnan opetus koskee kaiken ikäisiä. Alkuseurakunta ei kokoontunut eri ikäisten kesken, vaan he kokoontuivat aina koko seurakunta eli kaiken ikäiset keskenään. Tämä oli siis selkeä peruslinja ja käytäntö, josta oli muutamia poikkeuksia.

Minun mielestäni uskovien vanhempien vastuulla on kaikkein eniten lastensa hengellinen kasvatus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Rippikoulu / Fifteenleiri

ViestiKirjoittaja tadetski » 24. Tammi 2011 18:06

Mistä tämä käytöntä sitten juontaa? Onko ajatuksena, että ne jotka eivät ole uskossa saisivat näin kuulla evankeliumia.

Mulle aikoinaan rippikoulu oli vain hauskanpitoa. Ei siinä pajoa hengellisiä asioita mietitty. Muistan,kun olin vielä pienempi pääsi naapurintyttö ripille. Sai naimaluvan ja tansseissa käynti luvan kertoi hän. Moni menee rippikouluun vain siksi, että pääsee kummiksi ja saa kirkkohäät. Moni kuuluukin kirkkoon vain näiden vuoksi. Tiedän tämän, koska mieheni mm. liittyi takaisin ev.lut kirkkoon saadakseen olla kummmi. Muuten häntä ei hengelliset asiat kinnosta yhtään.

En tiedä meneekö nämä mun jutut ohi kaiken sen mitä tänne voi kirjoittaa, mutta nämä tulivat mieleeni nyt kun sukulaispojan rippijuhlat lähestyy.

Menisittekö te rippijuhliin mukaan jos teidät olisi kutsuttu sinne? Tarkoitan myös, että olette mukana kirkossa, kun lapset konfirmoidaan.

Rippikoulu on osa evankelis-luterilaisen kirkon jatkuvaa ja ihmisen koko eliniän kestävää kasteopetusta. Tavallisesti rippikoulussa käydään noin viisitoistavuotiaana. Virallisena tunnustuksellisena tavoitteena on, että rippikoululainen vahvistuu siinä uskossa kolmiyhteiseen Jumalaan, johon hänet on pyhässä kasteessa otettu, kasvaa rakkaudessa lähimmäiseen ja elää rukouksessa ja seurakuntayhteydessä


Konfirmaatio on kirkollinen toimitus ja aikuistumisriitti, johon osallistutaan yleensä samana vuonna, jona täyttää 15 vuotta. Konfirmaation juuret ovat kastetapahtumassa. Rippikoulussa annettavan kasteopetuksen jälkeen voi tulla konfirmoiduksi, jolloin kastettu tunnustautuu kristityksi ja seurakunta rukoilee uskon vahvistusta.
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa

cron