Valheellinen uusmessiaaninen toora-liike

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Valheellinen uusmessiaaninen toora-liike

ViestiKirjoittaja Petri-K » 14. Touko 2014 17:19

Jumalan rauhaa kaikille Jeesuksessa.

Amerikkalainen uusmessiaaninen liike (esim. nasaretilaiset - "nazarenes") on alkanut pikku hiljaa rantautumaan myös Suomeenkin. Liike jakaantuu silti erilaisiin haaroihin - esim. toiset käyttävät Jeesuksesta nimeä Jehoshua toiset Jeshua. Pääasiallinen liikkeen tehtävä on palauttaa "alkuseurakunnallinen" järjestys tooran mukaisessa muodossaan. Toora tarkoittaa VT:n lakien ja käskyjen noudattamista.

Monesta tämä tuntuu jopa hyvältä. Palaamme juurille, ja opimme heprean kieltä, juutalaisuuden perusteita sekä liitämme tämän kaiken alkuseurakunnalliseen ennalleen asettamiseen. Mukana tulee ruokasäädöksiä sekä sapatin pitäminen. Nämä kaikki ylikorostuvat tässä liikkeessä, ja toora nousee kaikkein tärkeimmäksi. Minultakin on kysytty: "olenko toora-pohjainen Jeshuan seuraaja?"

Liikkeeseen silti pesiytyy paljon tekopyhyyttä ja hengellistä sokeutta. Henkilöt jotka kiivailevat tooran säädösten, sapatin sekä raamatullisten juhlien puolesta - kadottavat Jumalan evankeliumin ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jeesuksesta. Käskyjen sekä tapojen palauttaminen nousee tärkeämmäksi hengelliseksi opetukseksi, kuin itse Jumalan evankeliumi.

Toiseksi. Kaikki opetus mitä vastaan otamme, tulisi koetella myös opettajan omassa elämässä. Joku voi puhua "kauniisti" Jehosuasta, ladella tuhansia heprean kielen ilmaisuja - liittää opetukseensa Talmudia, Zoharia sekä Targumeja - mutta tarkemmin huomioituna, tämän opettajan oma vaellus omaa selkeää maailmallista henkeä, maailmallisuuteen liittymistä sekä jopa synnissä elämistä. Zohar, Talmud tai Targumit eivät koskaan saa tulla Jumalan Sanan yläpuolelle (tai edes Jumalan Sanan rinnalle) - mutta näin näyttää tapahtuvan. Opettajat ovat mielestään kovin "tietäviä" (halveksivat jopa toisia uskovia) mutta heidän vaelluksensa ei välttämättä ole sanojensa mukainen. Sanonkin: Älkää antako pettää itseäänne hienoilla hepreankielisillä tai arameankielisillä sanoilla ja muulla tiedolla. Koetelkaa mistä tämä kaikki tulee, ja mikä on sen takana.

Arameankielinen UT on erään haarautuman pohjana. Kaikki mitä luet kreikankielisestä tekstistä käännetystä Raamatusta on lähes tulkoon väärin - ja jos et ymmärrä arameaa: "Jeesuksen-kieltä" - et ymmärrä mitä Jeesus sanoo. Tämä on ylpeyttä ja eksytystä. Jumala puhuu nöyrälle ihmissydämelle Jumalan Sanassa Pyhän Henkensä kautta - tähän ei tarvita arameaa eikä hepreaa, vaan oikea sydämen asenne. Toki - Raamatun käännöksissä on eroja, mutta lopullinen perusta on sydämemme asenne - löydämmekö totuuden Jeesuksessa vai emme.

Herra Jeesus opetti:
Matt. 5:17-20 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan."

Sapatin pitäminen ei pyhitä - vaan koko ihmissydämen on tultava Jumalan muuttamaksi. Porsaanlihan syömisestä kieltäytyminen ei pyhitä - jos sydän on täynnä kateutta ja haureutta - sekä juoppoutta. Todellinen muutos on sydämen ympärileikkaus Jumalan Hengessä, ei muodollinen juutalaispohjainen toora-uskonto.

Apostoli Paavali opetti: Room. 2:17-24
"Mutta jos sinä kutsut itseäsi juutalaiseksi ja luotat lakiin ja Jumala on sinun kerskauksesi ja tunnet hänen tahtonsa ja, opetettuna laissa, tutkit, mikä parasta on, ja luulet kykeneväsi olemaan sokeain taluttaja, pimeydessä olevien valkeus, ymmärtämättömien kasvattaja, alaikäisten opettaja, sinulla kun laissa on tiedon ja totuuden muoto: niin sinäkö, joka toista opetat, et itseäsi opeta; joka julistat, ettei saa varastaa, itse varastat; joka sanot, ettei saa tehdä huorin, itse teet huorin; joka kauhistut epäjumalia, kuitenkin olet temppelin ryöstäjä; joka laista kerskaat, häväiset lainrikkomisella Jumalaa. Sillä "teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa", niinkuin kirjoitettu on."

Ns. Juutalaisille "juurille-palaamis"-liike on pahasti vääristynyt. Ihmisiä yritetään siirtää Jeesuksesta tooran (Mooseksen lain) alaisuuteen. Tämä usein tapahtuu pikku hiljaa - ensin vaihdetaan Jeesuksen nimi Jeshuaan, sitten sapatti, sitten ruokasäädökset jne. Jotkut menevät niin pitkälle, että ovat valmiit aloittamaan eläinuhraamisen, heti kun vaadittu temppeli saadaan valmiiksi. Tämä on Jeesuksen hylkäämistä ja juutalaisuuteen kääntymistä. Tätä selitetään sillä, että Jeesuksen uhri oli vain syntiuhri - muut uhrit tulee palauttaa edelleen käytäntöön. Tämäkin on väärin. Jeesuksen täydellinen uhri kattaa kaikki VT:n uhrit, ja Jeesuksen ylimmäispapillinen tehtävä on kumonnut VT:n pappisjärjestyksen.

Apostoli Paavali opetti:
Gal. 3:7-14 "Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi". Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä". Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme – sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" – että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen."

Takaisin tooran alaisuuteen johtava, ja tooraan perustautumiseen johtava uusmessiaaninen ennalleenasettamisliike on selkeä harhaoppi. Se johtaa uskovia pois Messias Jeshuasta (Jeesuksesta) takaisin Mooseksen lain alaisuuteen. Lain alainen ihminen (tooraan perustautuva) on Paavalin sanojen mukaan kirouksen alainen. Miksi? Koska ihminen ei voi tooran kautta koskaan pelastua, eikä Aabrahamin siunausta ole annettu tooran, vaan Jeesuksen kautta - uskon kautta. Uuden liiton uskovien tulee perustautua uskoon, ei lain tekoihin (tooran suorittamiseen).

Jumalan laki (kymmenen käskysanaa) ovat edelleen velvoittavia uudessa liitossa. Paavali opetti kymmentä käskyä Efeson seurakunnalle (Ef.6:1-4) Päämäärä uudessa luomuksessa - uudestisyntyneessä Jumalan lapsessa - on tulla Jeesuksen kuvan kaltaiseksi - ei juutalaiseksi. Jeesus on Jumalan kuva - ja me - kaikki ihmiset, olemme alunpitäen luotu Jumalan kuviksi. Jeesuksessa uudestisynnymme uuden luomuksen osaan - joka on Luojan kuvan, Jeesuksen kuvan mukaisuutta - ei juutalaisuuteen kääntymistä (ts. toora-pohjaista uskonnollisuutta).

Itse olen nähnyt tätä liikettä jossain määrin Suomessa - ja suoraan sanottuna: haluan varoittaa. Kyseessä on vakava harhaoppi joka voi johtaa uskovan kokonaan pois Jeesuksesta.

Jumalan siunausta teille. Jeesus on Herra.
tv. Petri Kuusela :toghether:

(Ps. Itse opiskelen tällä hetkellä VT:n hepreaa, joten kielten opiskeleminen itsessään ei ole väärin. Väärin on se, jos siirrymme pois Jeesuksesta Mooseksen lain alaiseen toora-opetukseen, ja sen mukaan siirrymme juutalaisuuden alaisuuteen - Jumalan kuvan alaisuudesta.)

-----------------
Petri-K
 
Viestit: 22
Liittynyt: 27. Maalis 2014 14:51

Re: Valheellinen uusmessiaaninen toora-liike

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 14. Touko 2014 18:49

Kiitos paljon varoituksesta

Hepr 10

1 Sillä koska laissa on vain tulevan hyvän varjo, ei itse asiain olemusta, ei se koskaan voi samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita he alinomaa kantavat esiin, tehdä niiden tuojia täydellisiksi.
2 Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
3 Mutta niissä on jokavuotinen muistutus synneistä.
4 Sillä mahdotonta on, että härkäin ja kauristen veri voi ottaa pois syntejä.
5 Sentähden hän maailmaan tullessaan sanoo: "Uhria ja antia sinä et tahtonut, mutta ruumiin sinä minulle valmistit;
6 polttouhreihin ja syntiuhreihin sinä et mielistynyt.
7 Silloin minä sanoin: 'Katso, minä tulen-kirjakääröön on minusta kirjoitettu-tekemään sinun tahtosi, Jumala'."
8 Kun hän ensin sanoo: "Uhreja ja anteja ja polttouhreja ja syntiuhreja sinä et tahtonut etkä niihin mielistynyt", vaikka niitä lain mukaan uhrataankin,
9 sanoo hän sitten: "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi". Hän poistaa ensimmäisen, pystyttääkseen toisen.
10 Ja tämän tahdon perusteella me olemme pyhitetyt Jeesuksen Kristuksen ruumiin uhrilla kerta kaikkiaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 27 vierailijaa