Euroviisu voittajan agenda

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Euroviisu voittajan agenda

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 20. Touko 2014 18:45

lonelyrider kirjoitti:... mitätöiminen puetaan, vaikka ei ymmärretäkään... kiihkomielisyys tietyllä tavalla...


Juu juu, mitätöiminen on mitätöintiä ja kiihkomielisyys kiihkomielisyyttä.

En tarkoittakkaan , että asiaa pitäisi hoitaa kiihkomielisesti tai mitätöimällä, sen voi hoitaa toisellakin tapaa, niin kuin yllä kirjoitin.


lonelyrider kirjoitti:Lasten asioissakin pätee se tosi asia, että emme voi paljoa omaa elämäämme emmekä läheistenkään ohjata omin voimin, kaikki siis tulee jättää Jumalan käsiin, uskoen että Jumala pitää huolta... eli näitäkään ei tarvitse etukäteen pelätä ja miettiä liikaa


Olen samaa mieltä, että kaikki tulee jättää Jumalan käsiin....sen jälkeen kun on tehnyt sen mitä Raamattu kehoittaa tekemään! Raamattu rohkaisee opettamaan lapsille Jumalan tuntemusta ja opettamaan (ainakin yrittämään) hänelle Jumalan tiet.

5.Moos 4

8 Ja onko toista suurta kansaa, jolla on niin vanhurskaat käskyt ja säädökset, kuin on koko tämä laki, jonka minä tänä päivänä teille annan?
9 Ole vain varuillasi ja ota itsestäsi tarkka vaari, ettet unhota, mitä omin silmin olet nähnyt, ja ettei se lähde sinun sydämestäsi koko elinaikanasi, vaan että ilmoitat sen lapsillesi ja lastesi lapsille:
10 mitä tapahtui sinä päivänä, jona seisoit Herran, sinun Jumalasi, edessä Hoorebilla, kun Herra sanoi minulle: 'Kokoa kansa, niin minä julistan heille sanani, että he oppisivat pelkäämään minua, niin kauan kuin elävät maan päällä, ja opettaisivat lapsensakin siihen'.
11 Ja te astuitte esille ja jäitte seisomaan vuoren juurelle, ja vuori paloi tulena, joka loimusi sisimpään taivaaseen asti pimeyden ja synkkien pilvien keskellä.
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.


Tuossa ylhäällä puhutaan 10-käskyn opettamisesta ja siksi uskon sen olevan voimassa, sillä 10-käskyä ei ole kumottu , vaan ne sisältyvät rakkauden kaksoiskäskyyn. Uskon, että on viisasta ja Jumalan mielenmukaista opettaa Jumalan tuntemusta ja Hänen tahtonsa meitä kohtaan myös lapsillemme.

Ja tietysti siinä kuuluisassa sävyisyyden ja rakkauden hengessä. Eli ei mitätöiden tai kiihkoillen, vaan silleen oikein.

Toki jos lapsi kieltäytyy, niin ei niitä väkisin voi tuputtaa, siksi pitääkin äkkiä opettaa ennen kuin tulevat teinixixi ja vetäsevät jo "Joo, joo en mä kuule jaksa tota lässytystä taas kuunella , mee johonki temppeliin saarnaa vitsin Gandhi " ;)


Enkä nyt yritä tässä ketään syyllistää taikka torua, vaan tuon vaan sitä esille että mikä olisi varmasti viisasta, kun Raamattukkin siihen suuntaan rohkaisee. Ja jos mukelot ovat jo siinä iässä että "juna meni jo" , niin ei hätää sitten rukousta vaan ja palloa Herralle.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Euroviisu voittajan agenda

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 20. Touko 2014 20:00

Voi olla,että lapsille olisi jotain hyvä kertoakin uskosta ja sen laeista.. se vaat ii kuitenkin omassa elämässä esimerkin näyttämistä uskovalta, en nyt tarkoita pelkästään kymmentä käskyä... sanat jäävät merkityksettömiksi, jos uskovan elämä ei toteuta sitä mitä opetetaan... eli sillon se uskovan "ihannekuva" pitäisi täyttyä, eikä olla tavallaan sellaista ristiriitaista ja uskoakaan ei saisi mitätöidä sen kautta lapsille. Sama varmasti pätee niin aikuisille kuin lapsille opetettaessa... että itse tulee olla tarpeeksi kasvanut uskossa ja oppinut, ennen kuin voi opettaa toista... sanat eivät auta, jos teot eivät puhu puolestaan.
lonelyrider
 

Re: Euroviisu voittajan agenda

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Touko 2014 20:38

Toisaalta olen itse lapsuudessani nähnyt myös uskovien ihmisten lankeilun ja epätäydellisyyden. Kuitenkin minulle jäi sydämelle kokemus huolehtivasta ja välittävästä ja rakastavasta Jumalasta. Eikä sitten enää uskoon tulon jälkeen tarvinnut pettyä uskoviin ihmisiin, koska tiesin jo kaiken sen epätäydellisyyden :D

Mutta tiedättekö että hyvin tärkeää on antaa kaikille kaikki anteeksi; antaa anteeksi vanhemmilleen kaikki erehdykset ja lapsilleen kaikki pettymykset ja ihan kaikille antaa ihan kaikki anteeksi koko sydämestään. Tästä anteeksiannosta ollaan täällä mun miehen kanssa jauhettu jo monta päivää intoa puhkuen, koska koemme sen yhä tärkeämmäksi. Suorastaan kiihkomielisesti paukutamme aiheesta niin, että lapsemme varmaan traumatisoituvat entisestään ;)
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Euroviisu voittajan agenda

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 20. Touko 2014 21:30

Kun tämä aihe taas pikkuisen lipeää otsakkeesta niin tuo lapsien kasvatus nykyaikana on sellaista niin herkkää tasapaino taiteilua ja asioiden jättämistä mieleen pyörimään nuorelle ,että sitä kerrontatapaa on ainakin itse vaikea kertoa, siis kuinka saada uskon asiat puheeksi ,että ne kiinnostavat.Todellinen taitolaji.Viimeksi kerroin pojalle ilmestyskirjasta ja lopunajan asioista ja ,kuinka ne pala palalta loksahtaa paikalleen ja poika alkoi ite tutkimaan kyseisiä asioita ja kiinnostui.Kuitenkin puhe pieninä annoksina ,että ne jää roikkumaan mieleen .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Euroviisu voittajan agenda

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 27. Touko 2014 08:59

lonelyrider kirjoitti:Voi olla,että lapsille olisi jotain hyvä kertoakin uskosta ja sen laeista.. se vaat ii kuitenkin omassa elämässä esimerkin näyttämistä uskovalta, en nyt tarkoita pelkästään kymmentä käskyä... sanat jäävät merkityksettömiksi, jos uskovan elämä ei toteuta sitä mitä opetetaan... eli sillon se uskovan "ihannekuva" pitäisi täyttyä, eikä olla tavallaan sellaista ristiriitaista ja uskoakaan ei saisi mitätöidä sen kautta lapsille. Sama varmasti pätee niin aikuisille kuin lapsille opetettaessa... että itse tulee olla tarpeeksi kasvanut uskossa ja oppinut, ennen kuin voi opettaa toista... sanat eivät auta, jos teot eivät puhu puolestaan.


Semmoista vielä haluaisin painottaa, että 10-käskyä ja Raamatun ilmoitus on se rima ja maali johon tähdätään.

Pitäisi myös opettaa, että vaikka ei tähän kukaan pääse tai pysty täydellisesti täyttämään niin sekin on ok. Ei tarvitse suoriutua täydellisesti (mahdotonta), vaan pitää yrittää suoriutua parhaansa mukaan, pitäisi jaksaa yrittää.

Ja että silloin kun lipsutaan tehdään parannusta ja pyydetään Jumalalta anteeksi ja jatketaan eteenpäin kuitenkaan laskematta rimaa :).

Eli jos itse mokaan niin pyydän (ääneen) anteeksi Herralta Jeesuksen nimessä ja jatkan päivääni , niin toiset näkevät että tiedostin synnin, kaduin, pyysin anteeksi ja elämä jatkuu...näin olisi hyvä toimia. En itsekkään tähän pysty kuin kotona tai uskovaisten seurassa, mutta esim töissä jos jotenkin rikon Herraa vastaan en uskalla ääneen pyytää anteeksi koska olen heikko pelkuri.

Ajatelkaa mikä todistus työtovereille olisi jos ärräpään jälkeen sanoisin ääneen anteeksi Herra kiroukseni, sinä sanassasi sanot :

Jaak. 3:10

"samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni."

Saisivat hyvää Raamatun opetusta samalla, näyttäisin ihan konkreettisesti , että olen Herran vallan alla ja kadun rikkomuksiani Häntä vastaan. Voisi alkaa muutamien omatunto kolkutella ja hyviä keskusteluja syntymään.

...Mutta ei...pelkuri vaikenee. :oops:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa