Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja rpe » 27. Elo 2016 08:57

Minusta on ihan normaalia, että Toni T on bannatty Uuden Suomen sivuilta. Jos muut rikkoo sääntöjä, oikeuttaako se sitten samaan? Säännöt kun ovat yhtäläiset kaikille. Myös " tieteen nimissä" esiintyminen esim kreationismijutuissa voi olla haastavaa, varsinkin luonnontieteen asiantuntijoiden ja raamatuntutkijoiden näkökulmasta. Tosin sananvapauden näkökulmaa on myös lain puitteissa ehdottomasti noudatettava.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Elo 2016 16:42

rpe kirjoitti: Myös " tieteen nimissä" esiintyminen esim kreationismijutuissa voi olla haastavaa, varsinkin luonnontieteen asiantuntijoiden ja raamatuntutkijoiden näkökulmasta. Tosin sananvapauden näkökulmaa on myös lain puitteissa ehdottomasti noudatettava.


Uskallatko suoraan kritisoida jotain Toni T:n kirjoittamaa artikkeliä tieteen näkökulmasta, eli pystytkö osoittamaan asiavirheen?

Vai pelkkä avoin adhominem heitto?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja rpe » 29. Elo 2016 17:19

"Kreationismi perustuu taas teoriaan siitä, että Luoja Jumala on luonut/suunnitellut elämän". (Suora lainaus Mikael Torpan tekstistä).
Jos tässä kirjoittaja puhuu ikäänkuin tieteellisenä premissinä, hän olettaa, että Jumalan pitää automaattisesti olla olemassa. Näin sanottaessa astutaan tieteen itsensä ulkopuolelle, koska tiede EI ota kantaa Jumalan olemassaoloon! Se olisi tällöin uskomuksia ja uskontoa, joka pitää todistaa, ja tieteellisten menetelmien avulla Jumalan olemassaolon todistaminen on mahdotonta. Eli en kannata tässä kysymyksessä täälläkin parjattua "järjen päätelmiä", vaan pidän Pyhän Hengen ohjausta tärkeämpänä. Vaikka Luoja uskomme mukaan on luonut meihin järjen, tämä järki ei tavoita sellaisenaan Luojaansa, vaan uskon itsensä synnyttämiseen tarvitaan Pyhä Henki. Usko ja tieto ei tällöin joudu ristiriitaan tai kilpailutilanteeseen Jumalasta puhuttaessa. Vai tiedetäänkö täällä, siis ihan aukottomasti järjellämme todistaen, että Jumala on olemassa? Omat näyt , kokemukset ja ilmestykset voivat yksilötasolla olla tärkeitä, mutta tieteen tavoittamattomissa.

Se siitä ad hominem argumentista.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 29. Elo 2016 18:43

Tuota mihin ihminen tarvitsee tiedettä... kun pystyy kuuleman Hänen opetustaan ....Eikö Hän ole suurempi kuin tiede ??
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 30. Elo 2016 09:18

rpe kirjoitti:"Kreationismi perustuu taas teoriaan siitä, että Luoja Jumala on luonut/suunnitellut elämän". (Suora lainaus Mikael Torpan tekstistä).
Jos tässä kirjoittaja puhuu ikäänkuin tieteellisenä premissinä, hän olettaa, että Jumalan pitää automaattisesti olla olemassa. Näin sanottaessa astutaan tieteen itsensä ulkopuolelle, koska tiede EI ota kantaa Jumalan olemassaoloon! Se olisi tällöin uskomuksia ja uskontoa, joka pitää todistaa, ja tieteellisten menetelmien avulla Jumalan olemassaolon todistaminen on mahdotonta. Eli en kannata tässä kysymyksessä täälläkin parjattua "järjen päätelmiä", vaan pidän Pyhän Hengen ohjausta tärkeämpänä. Vaikka Luoja uskomme mukaan on luonut meihin järjen, tämä järki ei tavoita sellaisenaan Luojaansa, vaan uskon itsensä synnyttämiseen tarvitaan Pyhä Henki. Usko ja tieto ei tällöin joudu ristiriitaan tai kilpailutilanteeseen Jumalasta puhuttaessa. Vai tiedetäänkö täällä, siis ihan aukottomasti järjellämme todistaen, että Jumala on olemassa? Omat näyt , kokemukset ja ilmestykset voivat yksilötasolla olla tärkeitä, mutta tieteen tavoittamattomissa.

Se siitä ad hominem argumentista.


Ei ollut asiavirhettä Tonin lauseessa, tarkistappa wikipedia:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kreationismi

"Kreationismi perustuu taas teoriaan siitä, että Luoja Jumala on luonut/suunnitellut elämän" = wikipedian mukaan tosilause, eli totta, siinä ei ole asiavirhettä.

Mitä tulee jos-lauseeseesi "Jos tässä kirjoittaja puhuu ikäänkuin tieteellisenä premissinä, hän olettaa, että Jumalan pitää automaattisesti olla olemassa." -niin tämä sinun tulisi selvittää ennen kritiikkiäsi että oliko jos lause tapahtunut, siitä ei enempää ennen kuin selvyys on olemassa.

On paras keskittyä siihen mitä on sanottu ja mitä tarkoitetaan, eikä siihen mitä saatetaan olla sanottu ja saatetaan olla tarkoitettu.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja rpe » 30. Elo 2016 12:55

perusasioista olemme varmaan yhtämieltä: kreationismi ilmiönä on epätieteellinen teoria, koska oletuksena on, että jokin metafyysinen ilmiö, esim Jumala, on kaiken takana. Se, onko se teoria, voidaan olla montaa mieltä. Minusta se on uskomus, samalla tavalla kuten se, että Nooan arkki ja globaali tulva ovat historian ilmiöitä de facto. Todistustaakka on sille, joka väittää sitä historialliseksi, ei sillä, joka näkee sen kulttuurilainana Babyloniasta, metaforana ja upeana allegoriana. Kreationismin maailmankuva kun on keinotekoinen, jossa kaikki toimii loistavasti "tieteen sisällä" ja luonnonhistoriallisena systeeminä, mutta, jonka kronologia loppuu kuin seinään n 4000 eKr aikaan. Edelleen kysyn, että valehtelevatko kaikki tieteet, joissa on näkemyksiä, jotta esim varhaispronssikauden ihmiset harjoittelivat maanviljelystä 5000 eKr Mesopotamiassa? Jos siis voidaan todistaa, että asumallamme planeetalla on ollut elämää jo 4500 eKr, voisiko tällöin olla myös 5000-50000 eKr. En jaksa oikein pitää creation.com tai luominen.fi sivustojen "luonnontieteellistä" materiaalia kovin tarkkana, saati täysin puolueettoman vertaisarvioinnin kestävänä. Jos kyseiset sivut jättäisivät "jumala tai luoja" sanat pois todisteluartikkeleissaan, olisiko se tiedettä? Mutta koska jumalafaktori ängetään todistusaineistoon, ollaan ongelmallisilla alueilla ja mennään tieteen itsenä ulkopuolelle. En tosin ole myöskään nähnyt kenenkään tiedemiehen väittävän, että evoluutioteoria olisi aukoton,(lapsellista väittää, että evoluutio ei voi toimia, koska ei ole "löydetty" joitain välivaiheita) Sen pitääkin olla sitä ,muuten sitä ei tutkittaisi niin paljon. Raamattu kun on minulle kirja pelastuksesta ja inkarnaatiosta, ei luonnontieteen oppikirja.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 30. Elo 2016 14:04

rpe kirjoitti: Edelleen kysyn, että valehtelevatko kaikki tieteet, joissa on näkemyksiä, jotta esim varhaispronssikauden ihmiset harjoittelivat maanviljelystä 5000 eKr Mesopotamiassa?


Valehtelee, sillä ajanmitoitus järjestelmät eivät ole luotettavia pienille (lyhyille) aikaväleille. Hiiliajoituksella saadaan eilen syödynpossupaistin iäksi kymmeniä tuhansia vuosia minimissään, vaikka tapahtui eilen. Valehtelu tapahtuu siis ajan muodossa ei itse asiassa.

rpe kirjoitti: Jos siis voidaan todistaa, että asumallamme planeetalla on ollut elämää jo 4500 eKr, voisiko tällöin olla myös 5000-50000 eKr. En jaksa oikein pitää creation.com tai luominen.fi sivustojen "luonnontieteellistä" materiaalia kovin tarkkana, saati täysin puolueettoman vertaisarvioinnin kestävänä.


Millä perusteella et jaksa pitää? Onkohan sinun perustelusi kuitenkin tarkemmat kuin yliopistojen jotka myöntävät tutkintotodistukset?

Pienellä haulla creation.com -sivustolla kirjoittaa mm. seuraavia

Jonathan O’Brien--.B.App.Sc (Geoscience) = maantiede


Dr Pierre Jerlström--Ph.D. in Molecular Biology = molekyylibiologian tohtori

Dr Don Batten--Ph.D. in plant science = kasvitieteen tohtori

Dr Tas Walker--Ph.D in Engineering,Hounours degree in Geology = Tekniikan tohtori ja lisäksi geologian opintoja

Peter Sparrow--Science degree in Biology/Paleontology = biologi/paleontologi

jne....

Eli nämä henkilöt ovat yliopistojen mukaan tohtoreita ja ties mitä tutkioita ja yritätkö ihan vakavalla naamalla nyt sanoa, että he eivät osaa tehdä tiedettä, eivätkä arvioida tutkimuksiansa tieteen näkökulmasta? Onko oma tietämyksesi ylläolevista aiheista niin korkealla tasolla, että voit edes antaa asiasta vilpittömän vertaisarvion vai puheletko itsekin maallikkona kentänlaidalta?

"Musta tuntuu ettei nää tohtorit osaa tehdä tiedettä, koska uskovat kreatonismiin"

Nämä tiedemiehet tutkivat luomista tieteen työkalujen avulla ja sinulla ei ole perusteita arvioida heidän työnsä laatua, koska et osaa sanoa miltä osin heidän maailman katsomuksensa estää/vaikuttaa tieteen tekemiseen tai milloinka se edes vaikuttaa siihen tai antavatko he sen vaikuttaa tieteeseen jota tekevät.


Vähän sama kuin sanoisi ettei kristitty luomiseen uskova kirurgi osaa leikata potilasta koska uskoo Jumalaan.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja Sami » 30. Elo 2016 15:28

rpe kirjoitti:perusasioista olemme varmaan yhtämieltä: kreationismi ilmiönä on epätieteellinen teoria, koska oletuksena on, että jokin metafyysinen ilmiö, esim Jumala, on kaiken takana. Se, onko se teoria, voidaan olla montaa mieltä. Minusta se on uskomus, samalla tavalla kuten se, että Nooan arkki ja globaali tulva ovat historian ilmiöitä de facto. Todistustaakka on sille, joka väittää sitä historialliseksi, ei sillä, joka näkee sen kulttuurilainana Babyloniasta, metaforana ja upeana allegoriana. Kreationismin maailmankuva kun on keinotekoinen, jossa kaikki toimii loistavasti "tieteen sisällä" ja luonnonhistoriallisena systeeminä, mutta, jonka kronologia loppuu kuin seinään n 4000 eKr aikaan. Edelleen kysyn, että valehtelevatko kaikki tieteet, joissa on näkemyksiä, jotta esim varhaispronssikauden ihmiset harjoittelivat maanviljelystä 5000 eKr Mesopotamiassa? Jos siis voidaan todistaa, että asumallamme planeetalla on ollut elämää jo 4500 eKr, voisiko tällöin olla myös 5000-50000 eKr. En jaksa oikein pitää creation.com tai luominen.fi sivustojen "luonnontieteellistä" materiaalia kovin tarkkana, saati täysin puolueettoman vertaisarvioinnin kestävänä. Jos kyseiset sivut jättäisivät "jumala tai luoja" sanat pois todisteluartikkeleissaan, olisiko se tiedettä? Mutta koska jumalafaktori ängetään todistusaineistoon, ollaan ongelmallisilla alueilla ja mennään tieteen itsenä ulkopuolelle. En tosin ole myöskään nähnyt kenenkään tiedemiehen väittävän, että evoluutioteoria olisi aukoton,(lapsellista väittää, että evoluutio ei voi toimia, koska ei ole "löydetty" joitain välivaiheita) Sen pitääkin olla sitä ,muuten sitä ei tutkittaisi niin paljon. Raamattu kun on minulle kirja pelastuksesta ja inkarnaatiosta, ei luonnontieteen oppikirja.

Edelleen kysyn, että olivatko Jesaja, Mooses ja Nooa mielestäsi todellisia henkilöitä?
Mark. 7:6 Oikein Esaias on ennustanut teistä...
Mark. 7:10 Sillä Mooses on sanonut:...
Matt. 24:37 Sillä niinkuin oli Nooan päivinä...
Jos olivat niin onko heidän kirjoituksensa valheellisia, koska Jeesus kuitenkin puhui heistä.
Sami
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29. Tammi 2016 21:14

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja rpe » 30. Elo 2016 16:07

Ei minulla ole mitään ongelmia pitää esim Jesajoita (3 eri Jesajaa on kirjoittanut Jesajan kirjan), Moosesta tai jopa Abrahamin historian henkilöinä. Karkea Nyrkkisääntö VT tutkimuksessa onkin, että patriarkat siirtävät meidät historian lehdille.Nooa sensijaan on itselleni enemmän Babylonialaista lainaa, kuten iso osa alkukertomuksista. Luulen, että Jeesus ei tehnyt asiasta suurempaa numeroa, olihan Hänellä muutenkin hankaluuksia aikansa "viisaiden" kanssa. Siksi viittaus Nooan on minulle enemmänkin hieno oivallus ja hengellinen metafora, joka oli jo monelle tuttu.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Olen saanut bannin Uusi Suomi palstalta

ViestiKirjoittaja Sami » 30. Elo 2016 17:45

rpe kirjoitti:Ei minulla ole mitään ongelmia pitää esim Jesajoita (3 eri Jesajaa on kirjoittanut Jesajan kirjan), Moosesta tai jopa Abrahamin historian henkilöinä. Karkea Nyrkkisääntö VT tutkimuksessa onkin, että patriarkat siirtävät meidät historian lehdille.Nooa sensijaan on itselleni enemmän Babylonialaista lainaa, kuten iso osa alkukertomuksista. Luulen, että Jeesus ei tehnyt asiasta suurempaa numeroa, olihan Hänellä muutenkin hankaluuksia aikansa "viisaiden" kanssa. Siksi viittaus Nooan on minulle enemmänkin hieno oivallus ja hengellinen metafora, joka oli jo monelle tuttu.

Käsittääkseni Raamatun mukaan Nooan poika Seem eli Abrahamin kanssa samaan aikaan. Tässä sinulla ilmeisesti raja josta eteenpäin Raamattu ei enää pidä paikkaansa?
Sami
 
Viestit: 37
Liittynyt: 29. Tammi 2016 21:14

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron