Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Huhti 2014 19:13

Kirjoitukseni tarkoituksena on tuoda esille erittäin ikävä ja negatiivinen ilmiö, joka on laaja-alaisesti levinnyt nykyaikana ihmisten keskuudessa. Raamattu kertoo tarkasti kuinka lopunaikana vähän ennen Herran Jeesuksen tulemusta osa ihmisistä omaksuu sydämeensä uskonnollisuuden, jota Raamattu kuvaa jumalisuuden ulkokuoreksi. On kyse asiasta, jolta puuttuu sisin sekä ydin. Siksi lopunajan uskonnollisuus on kuin tyhjä ulkokuori, jolta puuttuu todellinen elämä ja Henki.

Kirjoitus on sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/uskonno ... kuori.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 28. Huhti 2014 21:16

Tuo oli aika yllättävä teksti ja kuinka mieli on muuttunut Karilla noin radikaalisti.Aika ällistyttävää tekstiä ,mutta toisaalta ymmärrettävää täysin kun tiedämme missä ajassa olemme.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 28. Huhti 2014 21:41

Peitsamo on itse pelkkä myytti :lol: :lol: Mutta nykyään on SUomessa valtava KOULUTUKSENPALVONTA levinnyt joka paikkaan :( :( Moni on alkanut paljoa koulutusta ja ammattia yli kaiken.. se määrittelee ihmisen mitä se on ja mitä se ei ole :o( Moni uskovainenkin on lähtenyt sille tielle, että arvostaa koulutusta enempi kuin Herramme itse antamaa viisautta..

1.Kuningasten kirja:
4:29 Ja Jumala antoi Salomolle viisautta ja ymmärrystä ylen runsaasti ja älyä niin laajalti, kuin on hiekkaa meren rannalla

Sananlaskut:
2:6 Sillä Herra antaa viisautta, hänen suustansa lähtee tieto ja taito

1.Korinttolaiskirje:
1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?

2:7 vaan me puhumme salattua Jumalan viisautta, sitä kätkettyä, jonka Jumala on edeltämäärännyt ennen maailmanaikoja meidän kirkkaudeksemme,

Jaakobin kirje:
1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.
pehmytpusu777
 

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Huhti 2014 21:55

Ompa ihmeellinen kirjoitus Peitsamolta.

En ole varma onko kirjoitus "satiiri" ja kritiikki nykyihmisten järkiuskosta Herraan Jeesukseen, vaiko hänen oma mielipititeensä Herra Jeesuksesta.

Kummalla tavalla kirjoitus on tarkoitettu ymmärrettäväksi?

Koitan selventää mitä tässä kyselen (kursivoidut on lainauksia tekstistä):

....Kutakuinkin näin useimmat meistä nykyään uskoakseni ajattelevat.

Edessämme on kuitenkin ongelma.


Ja hänen mukaansa ongelma on tämä:

Karsiessaan Jeesus-kertomusta pala palalta historiallisista epätarkkuuksista ja suoranaisista legenda-aineksista se joutuu pian myöntämään, ettei koko Jeesusta lainkaan ollut. Tämä on väistämätöntä. Ateistit ja tiedemiehet voivat siis huokaista helpotuksesta. Järki voitti. Jeesus olikin pelkkä myytti.

Olemme näin saapuneet tyhjän haudan äärelle. Mestari on poissa. Kaikki mitä hänestä kuvittelimme tietävämme tai ymmärtävämme on osoittautunut virheelliseksi ja pettäväksi. Tämä on tyhjän haudan ihme. Ja tämä on pääsiäisen sanoma.


Eli yrittääkö Peitsamo jollain hienolla kirjallisella kikkailulla tuoda esille, että koska Herra Jeesuksen ylösnousemuksesta on karsittu pois legenda-ainekset ja siihen on sekoitettu mytologiset ja allegoriset ihmisten väärät tulkinnat ei ihmisille jää jäljelle mestariststa mitään...ihmisten järkeistämisen vuoksi "hauta on tyhjä" - ja tätä Peitsamo kritisoi ja tuo esille?

Vaiko olenko vain väärässä ja Kari Peitsamo olisi todellisuudessa sitä mieltä , että tiede on selittänyt , ja Herra Jeesus on legenda ja myytti?

Saiko kukaan muu kirjoitustyylistä tuota satiiria ja kritiikkiä esiin vai olenko vain pitäny luukut liian tiukalla kun lämmitin takkaa? :D .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Huhti 2014 23:18

Jos nämä saarnahommat jää K. Peitsamon harteille niin hukassa ollaan! No, onneksi ei asiat kuitenkaan näin huonosti ole vaan löytyyhän Suomesta vielä ihan oikeitakin saarnamiehiä, kiitos siitä Herralle.

Mutta tästä alla olevasta linkistä voi katsoa ja kuunnella tuon K. Peitsamon todella ala-arvoisen "saarnan":

"Katso ”rokkaripappi” Kari Peitsamon pääsiäissaarna - ”Olen luonnostani saarnaaja”:

http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288678202998.html

" Rokkari ja teologian ylioppilas Kari Peitsamo kirjoitti Ilta-Sanomien lukijoille pääsiäissaarnan.
Meinasin ensin kieltäytyä, mutta lopulta ajattelin, että tämä on melkoinen kunniatehtävä. Tartuin heti toimeen, Kari Peitsamo pohtii kirjoitusurakan jälkeen.

Teologisessa tiedekunnassa ensimmäistä vuottaan opiskeleva Peitsamo kertoi viime vuoden elokuussa IS:lle, että hän näkee itsensä tulevaisuudessa nimenomaan saarnastuolissa.

Pappisvihkimys tuntuu olevan se juttu, jota lähden tavoittelemaan. Jos opinnot etenevät, mut nähdään saarnastuolissa. Mä olen kai luonnostani julistaja ja saarnaaja, rokkari virnistää.

Peitsamolle teologia merkitsee uskon tutkimusta. Uskon kautta hän ymmärtää paremmin omaa identiteettiään ja muita ihmisiä.

Peitsamo voidaan nähdä tositoimissa jo tulevana pääsiäissunnuntaina Helsingissä.

Toimin ehtoollisavustajana Mikael Agricolan kirkossa pääsiäissunnuntain messussa kello 12, hän kertoo innoissaan."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 29. Huhti 2014 10:05

Ymmärsin myös osittain satiiriseksi Petsamon kirjoituksen... olikohan tuossa koko kirjoitus häneltä lainattuna vai osio? Toisaalta mietin, että sisälsikö kirjoitus jonkintyyppistä omaa pohdintaa itse Raamatun tekstien kanssa... Jeesusta itsessään hän ei kieltänyt tai Hänen Jumalan asemaa poistanut, vaan ehkä jollain tavalla hän mietti, voiko raamatussa olla mytologisia aineksia tai vertauskuvallisuutta... ehkä enemmän Raamatun sisältöä pohtiva kuin kieltävä... ja enemmän näin kirjoituksen pohtivana, aivan kuin hän olisi jonkin äärellä henk.kohtaisesti miettimässä asioita, ei niinkään kovin kriittisesti kantaa ottavana.

Henk.kohtaisesti tätä asiaa läpi jos käyn... olen kasvanut sellaisessa kasvuympäristössä jossa ei tavallaan omaa ajattelua ja pohdintaa mielletty hyväksi, kritiikki koettiin hyökkäyksenä... ikäänkuin vastakkainasettelulla voisi olla vain tuhoisia seurauksia... nykyään henkilökohtaisesti näen, että Jumala kestää myös pohdinnan, vastakkaisasettelun... hän tietää motiivin, miksi ihminen tekee sitä... parempi ei ole se, että ikäänkuin jonkin pelosta, ei uskalla ajatella "itsenäisesti", vaan uskoo koska on aina uskottu, tai sillä on tietyt perinteet tai jotkut muut sanovat että juuri niin pitää uskoa.

Uskonnollisuuteen voi myös siis kuulua se, ettei tavallaan hyväksytä pohdintaa tai kritiikin tuoja koetaan uhaksi, suljetaan ikäänkuin toisen ajattelu kokonaan ja pakotetaan ihminen tietyllä tavalla kierään kehään, jossa hän ei todellisuudessa itse uskokaan niinkuin uskoo, vaan uskoo siksi koska pelkää laittaa vastakkain ja kyseenalaistaa.

Tämähän varmaan on kauhistus monelle, mutta oikeastaan ymmärrän Peitsamoa kirjoituksensa äärellä... toisaalta Peitsamo ehkä joutuu pettymään opiskeluissaan teologisessa ja pyrkiessään papiksi, jos hän todellisen uskon kautta etsii Jumalaa.. luterilaisuushan myös itseasiassa sisältää paljon kaavoja ja toimintamalleja, joissa oma ajattelu ei ole sallittua...
lonelyrider
 

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja PetriFB » 29. Huhti 2014 12:19

Olen ottanut yhteyttä Peitsamoon ja kysynyt, että onko sitä mieltä mitä kirjoitti pääsiäissaarnaassaan. Jos se oli vain satiiria, eikä hän ole sitä mieltä, niin totta kai siinä tapauksessa teen parannuksen ja poistan kirjoituksestani häntä koskevat asiat.

Hän on myös kertonut julkisuuteen muitakin asioita, joista en maininnut sivullani, mutta saatan käsitellä nekin vielä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja pekka » 29. Huhti 2014 12:31

PetriFB kirjoitti:Olen ottanut yhteyttä Peitsamoon ja kysynyt, että onko sitä mieltä mitä kirjoitti pääsiäissaarnaassaan. Jos se oli vain satiiria, eikä hän ole sitä mieltä, niin totta kai siinä tapauksessa teen parannuksen ja poistan kirjoituksestani häntä koskevat asiat.

Hän on myös kertonut julkisuuteen muitakin asioita, joista en maininnut sivullani, mutta saatan käsitellä nekin vielä.


Mutta mielestäni jos oli satiiria ja sen semmoista niin minusta väärä tapa kertoa Jeesuksesta jne. Valheellinen pääsiäissaarna vaikka satiirinkin keinoin ei minusta voi olla hyväksyttävää ja oikea tapa kertoa Jeesuksesta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja PetriFB » 29. Huhti 2014 12:34

PetriFB kirjoitti:Olen ottanut yhteyttä Peitsamoon ja kysynyt, että onko sitä mieltä mitä kirjoitti pääsiäissaarnaassaan. Jos se oli vain satiiria, eikä hän ole sitä mieltä, niin totta kai siinä tapauksessa teen parannuksen ja poistan kirjoituksestani häntä koskevat asiat.

Hän on myös kertonut julkisuuteen muitakin asioita, joista en maininnut sivullani, mutta saatan käsitellä nekin vielä.


Itse en kirjoittaisi tuolla tavoin satiirista tekstiä, sillä se johdattaa lukijan ymmärtämään, että hän ei usko Jeesukseen. Jos hän uskoo, niin hänen olisi pitänyt ainakin jossakin välissä mainita siitä.

Otan esimerkin satiirisesta tekstistä: Jeesus ei kuollut, eikä ole koskaan ollut olemassa. Sen tähden kristityt kokoontuvat tyhjän haudan äärelle. Ateisti ajattelee edellä olevan hullutuksen tavoin, mutta minä uskon Herraan Jeesukseen sekä Raamatun totuuteen.

Jos minulta puuttuisi viimeinen lause, niin satiiriniani ei voi ymmärtää mitenkään muuten kun etten uskoisi Jeesukseen. Siksi itse pysyn perinteisessä evankeliumin julistamisessa ja sanan opetuksessa, sillä siinä kerrotaan asiat niinkuin ne ovat.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskonnollisuus ja jumalisuuden ulkokuori

ViestiKirjoittaja PetriFB » 29. Huhti 2014 12:35

pekka kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Olen ottanut yhteyttä Peitsamoon ja kysynyt, että onko sitä mieltä mitä kirjoitti pääsiäissaarnaassaan. Jos se oli vain satiiria, eikä hän ole sitä mieltä, niin totta kai siinä tapauksessa teen parannuksen ja poistan kirjoituksestani häntä koskevat asiat.

Hän on myös kertonut julkisuuteen muitakin asioita, joista en maininnut sivullani, mutta saatan käsitellä nekin vielä.


Mutta mielestäni jos oli satiiria ja sen semmoista niin minusta väärä tapa kertoa Jeesuksesta jne. Valheellinen pääsiäissaarna vaikka satiirinkin keinoin ei minusta voi olla hyväksyttävää ja oikea tapa kertoa Jeesuksesta.


Olen kanssasi täsmälleen samaa mieltä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 50 vierailijaa