Ihmisen henki, sielu ja ruumis

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Tammi 2011 16:28

Toivotan teille kaikille foorumilaisille ja muillekin lukijoille kaikkea mahdollista hyvää Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja armossa. Tässä olisi alustus otsikossa olevan tärkeän aiheen puolesta. Lukekaa ensin tuo linkissä oleva kirjoitus jos teillä on siihen aikaa. Kirjoituksen otsikko on siis "Ihmisen henki, sielu ja ruumis". Kirjoituksessa yritetään selventää mitä nämä kaikki kolme käsitettä oikeastaan tarkoittavat Raamatun valossa. Omin sanoin voisin kait sanoa, että nuo ovat kokonaisuus jonka Jumala on luonut eli ihminen on henki, sielu ja ruumis ja Jumala on Henki. Sydämen uskolla tarkoitetaan, että uskova ihminen sisimmässään haluaa tehdä sellaisia asioita mitkä ovat Jumalan tahdon mukaisia, Pyhän Hengen vaikutuksesta eli Jumalan armosta. Synti tarkoittaa lihan himojen ja halujen vaikutuksesta tekemiämme pahoja asioita eli silloin poikkeamme Pyhän Hengen viitoittamalta tieltä. Tämä oli vain tämmöinen hyvin lyhyt alustus ja mielellään lisätkää tai korjatkaa jos kirjoitin jotakin väärin tähän alustukseen. Mutta pitempi ja varmasti parempi kirjoitus löytyy tuosta alla olevasta linkistäni. Tämä asiahan pitääkin lukea pitemmän version kautta koska aihetta pitää tutkia paljon syvällisemmin. Sitä ei voi kertoa vaan lauseella tai kahdella. Mutta lukekaapa ja koittakaa ymmärtää, aina on parantamisen varaa meillä itse kullakin.

Linkki: www.arvioikaa.com/hsr.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Tammi 2011 17:45

pekka kirjoitti:Toivotan teille kaikille foorumilaisille ja muillekin lukijoille kaikkea mahdollista hyvää Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja armossa. Tässä olisi alustus otsikossa olevan tärkeän aiheen puolesta. Lukekaa ensin tuo linkissä oleva kirjoitus jos teillä on siihen aikaa. Kirjoituksen otsikko on siis "Ihmisen henki, sielu ja ruumis". Kirjoituksessa yritetään selventää mitä nämä kaikki kolme käsitettä oikeastaan tarkoittavat Raamatun valossa. Omin sanoin voisin kait sanoa, että nuo ovat kokonaisuus jonka Jumala on luonut eli ihminen on henki, sielu ja ruumis ja Jumala on Henki. Sydämen uskolla tarkoitetaan, että uskova ihminen sisimmässään haluaa tehdä sellaisia asioita mitkä ovat Jumalan tahdon mukaisia, Pyhän Hengen vaikutuksesta eli Jumalan armosta. Synti tarkoittaa lihan himojen ja halujen vaikutuksesta tekemiämme pahoja asioita eli silloin poikkeamme Pyhän Hengen viitoittamalta tieltä. Tämä oli vain tämmöinen hyvin lyhyt alustus ja mielellään lisätkää tai korjatkaa jos kirjoitin jotakin väärin tähän alustukseen. Mutta pitempi ja varmasti parempi kirjoitus löytyy tuosta alla olevasta linkistäni. Tämä asiahan pitääkin lukea pitemmän version kautta koska aihetta pitää tutkia paljon syvällisemmin. Sitä ei voi kertoa vaan lauseella tai kahdella. Mutta lukekaapa ja koittakaa ymmärtää, aina on parantamisen varaa meillä itse kullakin.

Linkki: http://www.arvioikaa.com/hsr.html


On kiire enkä kerkeä lukea kokonaan enkä vastata kuin nopeasti mutta tuo linkin kirjoitus vaikutti aika oudolta. Se vaikutti epäraamatulliselta. Pikaisella vilauksella jopa todella epäraamatullinen. Aihe itsessään on todella tärkeä ja Petrin kanssa puhelimessa siitä tänään keskusteltiin ja toivottavasti Petri kerkeää ottaa kantaa myös kirjoitukseen. Palaan asiaan paremmin kun kerkeän.

Uudestisyntyminen tarkoittaa siis sitä, että ihmisen henki on luotu täysin uudestaan—aivan kokonaan. Jumala on asettunut asumaan kristityn henkeen kaikella elämällään ja kaikella voimallaan. Kristitty on sentähden hengessään jo täydellinen.



En usko näin. Kun ihmine syntyy uudesti saa ihminen Pyän Hengen asumaan itseensä a Pyhä Henki vaikuttaa suoraan tahtomista ja opettaa suoraan ihmisen minään joka koostuu ihmisen hengestä ja sielusta niitä ei voi erottaa. Ihmisen henki yksin ei ajattele ja ihmisen sielu ilman henkeä on kuollut. Sielu ja ihmisen henki yhdessä muodostavat ihmisen minän (ajatukset). Ihmisessä on vain yksi minä johon uudestisyntymän jälkeen Jumalan Henki ihmisessä suoraan vaikuttaa. Ihmisen hengestä ei tule täydellinen tässä ajassa sillä ihmisen mielestä (minästä) ei tule tässä ajassa täydellinen eli Jumalan kuva vaan vasta Herran paluussa. Ihmisen minä joka koostuu elämän hengestä ja sielusta ei tule täydellistä tässä ajassa vaan se on altis synnille.

Jumala loi ihmisen kuvakseensa ja tämä kuva tarkoittaa synnitöntä/virheetöntä. Jeesus joka on Jumalan kuva oli synnitön ja virheetön mutta muiden ihmisten kuva Jumalan kuvana meni pilalle Eedenissä kun Aatami ja Eeva lankesivat syntiin. Aadam ja Eeva luotiin Jumalan kuviksi eli synnittömiksi mutta se kuva meni rikki syntiinlankeamuksessa eikä ihmisestä tule tässä ajassa Jumalan kuvaa eli synnitöntä vaan KASVAMME kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta eli opimme hylkäämään syntiä Jumalan vaikutuksesta ja opetuksesta. Kun ihminen asuu ruumiissaan vaikuttaa ihmiseen ruumiin/lihan himot ja Jumalan Henki uudestisyntyneessä ihmisessä vaikuttaa suoraan ihmiseen niin että ihminen oppii vastustamaan lihansa himoja.

1.Moos.2:7 Silloin Herra Jumala teki maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen, ja niin ihmisestä tuli elävä sielu.

Ruumis tehtiin maan tomusta ja kun Jumala puhalsi ruumiiseen elämän hengen joka on ihmisen henki tuli ihmisestä elävä sielu eli ajatteleva olento. Sielua ja henkeä ei voi siis eroittaa sillä ihmisen minä (ajatukset) eivät voi olla olemassa ilman kumpaakin eli sielua ja henkeä joka tekee sielun eläväksi.

Eli ihmisessä on vain yksi minä joka koostuu elämän hengestä ja sielusta ja tämä sielu asuu ihmisen ruumiissa. Tämä ihmisen sielu on iankaikkinen joka pelastuu jos uskomme Jeesukseen. Eli ihmisen ruumiissa asuu ihmisen sielu jonka elämän henki eli ihmisen henki teki eläväksi ja ajatuksen eli minä muodostuu ihmisen hengestä ja sielusta. Elämän Hengen tehtävä on tehdä sielusta elävä ja sielu jossa elämän henki on , on ihmisen minä johon sitten Jumalan Henki suoraan vaikuttaa.

Matt 10:28: Älkääkä peljätkö niitä, jotka tappavat ruumiin, mutta eivät voi tappaa sielua; vaan ennemmin peljätkää häntä, joka voi sekä sielun että ruumiin hukuttaa helvettiin.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Tammi 2011 18:00

Kiitoksia vastauksestasi, omasta puolestani. Juuri noin kuten kirjoitit mutta luulen että et lukenut linkkini kirjoitusta loppuun saakka? Tuo lainauksesi oli luultvasti kirjoituksen alkuosasta missä kuvattiin jonkun uskonliikkeen opettamaa "henki, sielu ja ruumis"-käsitystä. Uskonliikkeen nimeä ei mielestäni mainittu. Kirjoituksessa kyllä tuotiin tämä sinunkin kirjoituksessa oleva raamatullinen selvitys asioista esiin tästä aiheesta. Olenko oikeassa vai väärässä? Joka tapauksessa minä olen ymmärtänyt asiat näin kuten sinäkin kirjoituksessa kirjoitat.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Tammi 2011 18:37

Itseni tekee kovasti mieli keskustella tästä aiheesta, sillä se on hyvin ajankohtainen minulle, kovissa kamppailuissani. Jokin ei mielestäni ole kohdallaan tuossa kirjoituksessa, sitä lukiessani. En osaa sitä sen paremmin selittää, kuin että koen Hengessä että siinä on jotain vialla. Ainakin tekstissä olisi voitu tuoda esim. fontilla tai lihavoinnilla esiin se, milloin esitetään kirjoittajan omia ajatuksia ja milloin muiden ajatuksia - kokonaisuus on äkkiseltään hämmentävä.

Tekstissä todetaan aivan oikein että ihmisen henki on se osa ihmistä joka tekee hänestä elävän olennon, tai "elävän sielun". Ruumis ja henki yhdessä tekevät elävän sielun, ja hengen poistuminen tai ruumiin tuhoutuminen lopettaa elävän olennon elämän. Mihin sielu joutuu ruumiin kuollessa, siis, missä tilassa on "tuonela" sitä minä en tiedä. Ihmisen henki palaa Jumalan tykö, ruumis palaa maahan. Opetus siitä että ihminen on "iankaikkisuusolento" siksi että hänellä on henki (ja eläimillä ei) on väärin, sillä psalmi 104 osoittaa että eläimillä samaten on "elämän henkäys" - henki. Tämä oli siis tekstissä myös oikein.

Ihmisen "sydän" on hänen sisimpänsä, tietoisuutensa, mikä oli oikein sanottu.

Tekstin lopussa haluttiin korostaa että ihmisen syntisyys on osa häntä itseään. Mielestäni tässä on sen väärinkäsityksen vaara, ettei ymmärretä uskovan olevan uusi luomus. Jumalan Henki tekee ihmisen hengellisessä mielessä eläväksi, ja Jumala antaa ihmiselle Henkensä kautta uuden syntymän, "uuden sydämen", jossa ei mitenkään voi olla pahuutta, tai muutoin ei missään ole enää mitään tolkkua. Ihmisessä on vanha luonto ja uusi luonto, jotka molemmat ovat ihmisen sielussa, mutta väistämättä erillään toisistaan - muutoin jutussa ei taaskaan ole mitään järkeä. Näin siis sielussa kamppailee kaksi tahtoa, tahto hyvään, joka on uuden luomuksen sisäinen ominaisuus, ja tahto pahaan, joka on vanhan ihmisen ominaisuus ja jota vihollinen lietsoo ihmisen ulkopuolelta käsin.

Mitä tulee Hengen ja ihmisen hengen vaikutuksiin ihmisessä, ymmärrän nämä ikäänkuin taustalla vaikuttaviksi tekijöiksi, jotka vaikuttavat ihmisen tahtoon/ asenteeseen Jumaalaa ja muita olentoja kohtaan. Watchman Nee puhuu tässäkohden myös intuitiosta.

Koitelkaa, arvioikaa. Tahdän päästä tästä ymmärrykseen.
JHK
 

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Tammi 2011 19:34

pekka kirjoitti:Kiitoksia vastauksestasi, omasta puolestani. Juuri noin kuten kirjoitit mutta luulen että et lukenut linkkini kirjoitusta loppuun saakka? Tuo lainauksesi oli luultvasti kirjoituksen alkuosasta missä kuvattiin jonkun uskonliikkeen opettamaa "henki, sielu ja ruumis"-käsitystä. Uskonliikkeen nimeä ei mielestäni mainittu. Kirjoituksessa kyllä tuotiin tämä sinunkin kirjoituksessa oleva raamatullinen selvitys asioista esiin tästä aiheesta. Olenko oikeassa vai väärässä? Joka tapauksessa minä olen ymmärtänyt asiat näin kuten sinäkin kirjoituksessa kirjoitat.


Joo Pekka en kerennyt lukea muutakuin sen alun jossa oli epäraamatullinen uskonliikkeen opetus. Silmäilin nyt kirjoituksen Raamatullista tulkintaa ja se vaikutti hyvältä ja Raamatulliselta. Pitää vielä ajan kanssa tarkemmin lukea.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Tammi 2011 20:01

JHK kirjoitti:Itseni tekee kovasti mieli keskustella tästä aiheesta, sillä se on hyvin ajankohtainen minulle, kovissa kamppailuissani. Jokin ei mielestäni ole kohdallaan tuossa kirjoituksessa, sitä lukiessani. En osaa sitä sen paremmin selittää, kuin että koen Hengessä että siinä on jotain vialla. Ainakin tekstissä olisi voitu tuoda esim. fontilla tai lihavoinnilla esiin se, milloin esitetään kirjoittajan omia ajatuksia ja milloin muiden ajatuksia - kokonaisuus on äkkiseltään hämmentävä.

Tekstissä todetaan aivan oikein että ihmisen henki on se osa ihmistä joka tekee hänestä elävän olennon, tai "elävän sielun". Ruumis ja henki yhdessä tekevät elävän sielun, ja hengen poistuminen tai ruumiin tuhoutuminen lopettaa elävän olennon elämän. Mihin sielu joutuu ruumiin kuollessa, siis, missä tilassa on "tuonela" sitä minä en tiedä. Ihmisen henki palaa Jumalan tykö, ruumis palaa maahan. Opetus siitä että ihminen on "iankaikkisuusolento" siksi että hänellä on henki (ja eläimillä ei) on väärin, sillä psalmi 104 osoittaa että eläimillä samaten on "elämän henkäys" - henki. Tämä oli siis tekstissä myös oikein.

Ihmisen "sydän" on hänen sisimpänsä, tietoisuutensa, mikä oli oikein sanottu.

Tekstin lopussa haluttiin korostaa että ihmisen syntisyys on osa häntä itseään. Mielestäni tässä on sen väärinkäsityksen vaara, ettei ymmärretä uskovan olevan uusi luomus. Jumalan Henki tekee ihmisen hengellisessä mielessä eläväksi, ja Jumala antaa ihmiselle Henkensä kautta uuden syntymän, "uuden sydämen", jossa ei mitenkään voi olla pahuutta, tai muutoin ei missään ole enää mitään tolkkua. Ihmisessä on vanha luonto ja uusi luonto, jotka molemmat ovat ihmisen sielussa, mutta väistämättä erillään toisistaan - muutoin jutussa ei taaskaan ole mitään järkeä. Näin siis sielussa kamppailee kaksi tahtoa, tahto hyvään, joka on uuden luomuksen sisäinen ominaisuus, ja tahto pahaan, joka on vanhan ihmisen ominaisuus ja jota vihollinen lietsoo ihmisen ulkopuolelta käsin.

Mitä tulee Hengen ja ihmisen hengen vaikutuksiin ihmisessä, ymmärrän nämä ikäänkuin taustalla vaikuttaviksi tekijöiksi, jotka vaikuttavat ihmisen tahtoon/ asenteeseen Jumaalaa ja muita olentoja kohtaan. Watchman Nee puhuu tässäkohden myös intuitiosta.

Koitelkaa, arvioikaa. Tahdän päästä tästä ymmärrykseen.



Kiitos JHK, olipa mielenkiintoisia ajatuksia tästä erittäin mielenkiintoisesta aiheesta. En tässä vaiheessa kirjoita muuta kun että pitää nyt vähän miettiä näitä asioita lisää ja, että voi olla, että emme koskaan täysin ymmärrä näitä asioita niin kauan kuin elämme. Niin, ymmärrämmekö sitten enemmän kun olemme kuolleet?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Tammi 2011 20:25

JHK kirjoitti, Jumalan Henki tekee ihmisen hengellisessä mielessä eläväksi, ja Jumala antaa ihmiselle Henkensä kautta uuden syntymän, "uuden sydämen", jossa ei mitenkään voi olla pahuutta, tai muutoin ei missään ole enää mitään tolkkua. Ihmisessä on vanha luonto ja uusi luonto, jotka molemmat ovat ihmisen sielussa, mutta väistämättä erillään toisistaan - muutoin jutussa ei taaskaan ole mitään järkeä. Näin siis sielussa kamppailee kaksi tahtoa, tahto hyvään, joka on uuden luomuksen sisäinen ominaisuus, ja tahto pahaan, joka on vanhan ihmisen ominaisuus ja jota vihollinen lietsoo ihmisen ulkopuolelta käsin.



Tässä on mielestäni nyt jotain outoa. Sydämellä kuvataan ihmisen minää eli mieltä myös ja uudestisyntyneestä ihmisestä ei tule täydellistä tässä ajassa. Jos ihmisen sydämessä ei olisi pahuutta ollenkaan olisi hän täydellinen synnitön Jumalan kuva mutta emme tule Jumalan kuvaksi tässä ajassa vaan kasvamme sen kaltaisuutta kohti.

Mielestäni ihmisen sielussa ei ole kahta eri luontoa vaan yksi. Kaksi eri luontoa kuvaa kahta eri minää jotka kamppailee ihmisen sielussa hallintavallasta. Sellainen näkemys on epäraamatullinen ja jopa okkulttinen. Siis jos ajatellaan että ihmisen sielussa olisi kaksi eri minää (vanha minä ja uusi minä) joilla on tahto.

Ennen uudestisyntymistä ihminen elää lihansa himoissa mutta uudestisyntmisessä ihminen saa Jumalan Hengen joka vaikuttaa suoraan ihmisen mieleen eli sieluun jonka elämän henki teki eläväksi. Jumalan Henki vaikuttaa Jumalan rakkautta tähän ihmisen mieleen ja tämä Jumalan rakkaus muuttaa ihmisen mieltä ja ihminen saa voiman vastustaa lihansa himoja.

Eli ihmisen sielussa ei mielestäni asu kahta eri luontoa vaan ennen (vanha ihminen) ihminen eli lihansa himoissa mutta uudestisyntymän jälkeen (uusi ihminen) elää Jumalan Hengen johdatuksessa ja kuollettaa lihansa himoja Jumalan Hengen avulla. Eli ihmisessä on yksi minä ja luonto joka valitsee tekeekö lihansa himojen mukaan vai Jumalan Hengen mukaan ja Jumalan Henki vaikuttaa tähän ihmisen mieleen että ihminen saa voiman kuollettaa lihansa himoja.

Uudestisyntymättömällä ihmisellä ei ole Jumalan Henkeä ja siksi hän elää lihan mielen mukaan.

Room.8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8:8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

Uudestisyntynyt ihminen on saanut Kristuksen Hengen ja tämä Henki vaikuttaa sen että elämme Hengen mukaan kuollettaen lihan himoja. Teemme Hengen tekoja ja lakkaamme lihan teoista mutta tämäkin on prosessi jossa kasvamme tässä koko ajan enemmän Hengen johdatuksen mukaan Jumalan kuvan kaltaisuutta kohti eli emme muutu hetkessä vaan opimme hylkäämään lihamme himoja Jumalan Hengen vaikutuksesta. Täydellisiä meistä ei tässä ajassa tule kun lihamme ruumiissa elämme mutta Jumalan Hengen avulla kuoletamme lihamme himoja.

Room.7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Ihmisen ruumiissa lihassa on himoja eli synti asuu ihmisen ruumiissa. Uudestisyntynyt ihminen Jumalan Hengen avulla kuollettaa näitä himoja mutta ei tule täydelliseksi tässä asiassa. Jumalan Hengen kautta vuodatettu Jumalan rakkaus on muuttanut mielemme tahtomaan Jumalan Hengen mukaisia asioita mutta kun elämme lihassa niin joudumme koko ajan taistelemaan lihamme himoja vastaan.

Ei ole siis kyse kahdesta eri luonnosta sielussa vaan siitä että Uudestisyntymän jälkeen taistelemme lihamme himoja vastaan Jumalan Hengen vaikutuksella ja elämme Hengen mukaan kun aikaisemmin olimme vain lihamme himojen vallassa. Meistä ei kuitenkaan tule tässä liha ruumiissa täydellisiä vaan vasta sitten kun Herra palaa ja saamme uuden ruumiin!
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Tammi 2011 20:35

Kerron tässä yhden tähän aiheeseen liittyvän hyvin erikoisen kokemuksen joka minulle sattui vuonna -97 alkuvuodesta. En vielä tuolloin ollut uskossa ja olin tuolloin syvästi masentunut mutta tapauksen sattuessa en ollut liioin alkoholin vaikutuksen alainen vaikka noina aikoina käytinkin alkoholia reippaanpuoleisesti. Uskoontuloni oli vasta muutaman vuoden päästä tästä erittäin kummallisesta tapahtumasta. Eli menin istumaan sängynlaidalle housut jalassa ja yläruumis paljaana ja sen jälkeen laskin selkäni makuuasentoon sängyn päälle ja heti sen jälkeen jokin poistui ruumiistani ja katsoin itseäni katonrajasta. Eli poistuiko sieluni minusta vähäksi aikaa? Vai molemmat eli henki ja sielu? No, joka tapauksessa olin sielun muodossa ja laskeuduin sieltä katon rajasta alas tutkimaan itseäni, että oliko minulla kaikki hyvin kun "olin" poistunut itsestäni. Tilanne oli valtavan rauhallinen ja hiljainen tapahtuma, ikään kuin ei ulkopuolista elämää olisi ollutkaan. Siinä kun tutkin sieluna itseäni huomasin, että rintakehäni nousi ja laski, joten olin helpottunut, että olin hengissä ja menin aivan nenääni ja suuhuni kiinni ja huomasin myös, että niistä tulee ilmaa pihalle joten siitäkin huomasin, että en ollut kuollut. Sen jälkeen vielä jostain syystä haistoin itseäni rintakehän päältä ja haistoin oman ihoni tuoksun ja kun olin nämä kaikki asiat tarkastanut niin yhtäkkiä olin taas takaisin omassa ruumiissani ja nostin yläruumiini takaisin istuma-asentoon ja mietin mitä oikein oli tapahtunut. En ollut kuitenkaan peloissani vaan olin rauhallinen kuin vain voi rauhallinen olla. Ajattelin kuitenkin, että mitä jos en olisikaan palannut takaisin ruumiiseeni. Tämä oli siis täydellisen tosi tapahtuma eli en nukkunut tai nähnyt unta tai mitään sellaista vaan olin irtautunut joksikin aikaa ruumiistani. Olen kuullut sanottavan, että ilmiössä on kysymys niin sanotusta pikkukuolemasta. Eli jos en olisi palannut takaisin ruumiiseeni niin olisin kuollut silloin. Voisiko joku kommentoida tätä tapausta jotenkin?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja JHK » 23. Tammi 2011 21:16

Erittäin mielenkiintoinen kertomus, sitä pitää ajatella. Voiko sielu poistua ruumiista? Tuon perusteella näyttäisi siltä.

Tonille: En tarkoita että mieliä olisi kaksi, mutta eikös lihalla ole kuitenkin oma "tahto", ja siinä mielessä se on erillinen olemus, asia, mikälie. Näin siis "sielussa" eli elävässä olennossa/ihmisessä on kaksi puolta, onhan kirjoitettu että jos lihan mukaan elää, pitää kuolla, mutta jos Hengellä kuolettaa lihan teot, saa elää. Ellei sitten katsota että liha viittaa pelkästään ruumiiseen. Täytyy miettiä tätä.
JHK
 

Re: Ihmisen henki, sielu ja ruumis

ViestiKirjoittaja toni t » 23. Tammi 2011 21:32

JHK kirjoitti:Erittäin mielenkiintoinen kertomus, sitä pitää ajatella.

Tonille: En tarkoita että mieliä olisi kaksi, mutta eikös lihalla ole kuitenkin oma "tahto", ja siinä mielessä se on erillinen olemus, asia, mikälie. Näin siis "sielussa" eli elävässä olennossa/ihmisessä on kaksi puolta, onhan kirjoitettu että jos lihan mukaan elää, pitää kuolla, mutta jos Hengellä kuolettaa lihan teot, saa elää.


Lihassamme on himoja jotka ovat syntiä.

Room.7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?

Room.8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8:8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.

Ihminen jolla ei Kristuksen Henkeä ole elää lihan mukaan ja tällöin ihmisellä on lihan mieli. Uudestisyntyneellä ihmisellä on Kristuksen Henki joka vaikuttaa suoraan mieleemme ja muuttaa sitä ja sen avulla kuoletamme lihamme tekoja/himoja. Eli sielussa ei ole kahta eri puolta vaan ennen me elimme lihamme himoissa ja nyt Hengen johatuksessa kuoletamme lihamme himoja. Mutta lihassa olessamme meistä ei tule täydellisiä eli synnittömiä.

Sielumme eli mielemme siis on altis lihan himoille mutta Jumalan Hengen vaikutuksesta voimme ja haluamme kuollettaa lihamme himoja ja elää Jumalan hengen johdatuksessa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa