Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

ViestiKirjoittaja Petri-K » 27. Maalis 2014 14:55

Jumalan rauhaa veljet ja sisaret.

Ohessa teksti, jonka koin sydämessäni tähdelliseksi jakaa foorumissanne.
Jumalan siunausta teille. Jeesus on Herra.

Ote tekstistä:
Vastakkainasettelua ruokkii juuri oikeutus mennä korjaamaan toisen elämää – oli sitten kyseessä synti tai tekopyhyys. Se sanoo: "Annas kun minä neuvon ja sitten minä korjaan elämääsi..." Ihminen itse asettuu toisen yläpuolelle, ja arvioi täten toista. Usein toinen ihminen ei ole edes etsinyt apua tältä ihmiseltä, vaan hänelle vain tarjotaan sitä - vastoin hänen omaa tahtoaankin. Pakottava "korjaaminen" tai "ojentaminen" usein tuottaa juuri vastakkaisen reaktion - syntyy vastakkainasettelu. Korjattava puolustautuu ja vetäytyy - tuomitsija hyökkää sekä oikeuttaa toimensa jopa "totuuden" nimissä. Tällainen vastakkainasettelu on ihmisten välistä kinaamista, ja ihmisten välistä uskonnollista "auttamista". Todellista raamatullista hedelmää siitä ei synny.

Tuomitsemista on siis monenlaista. Sekin on tuomitsemista, että kielletään tuomasta esille Jumalan sanaa, sellaisella tavalla joka osoittaa synnin, vanhurskauden ja tuomion. Jumalan evankeliumin julistukseen kuuluu synnin osoittaminen tavalla, joka koskee kaikkia ihmisiä yhdenmukaisesti. Jumalan evankeliumi silti ei ole syntien luettelemista, vaan ristiinnaulitun Kristuksen julistamista, pelastukseksi syntisille ihmisille. Tällaisesta julistuksesta silti voidaan toinen ihminen tuomita jopa tekopyhänä. Oikeassa mielenlaadussa tapahtuva, ja Jumalan Hengen ohjauksessa tehty Jumalan sanan julistaminen ei ole "tekopyhyyttä" - vaan todellista rakkautta ihmistä kohtaan. Tekopyhyyttä on se, että itse elämme vastoin julistustamme, ja sen sijasta korotamme itseämme muiden heikkoudella, vajavaisuudella - ja siitä syntyvällä tuomitsemisella. Siltikin se, että itse loukkaannumme Jumalan sanaan, ei oikeuta meitä tuomitsemaan toisia ihmisiä tekopyhiksi. Jumalan puhe tulee erottaa ihmisten puheesta.


Olisi hienoa kuulla tiedän ajatuksianne aiheesta. Kiitos teille. ;)

t. Petri Kuusela
http://elaman-tie.blogspot.fi/
Petri-K
 
Viestit: 22
Liittynyt: 27. Maalis 2014 14:51

Re: Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

ViestiKirjoittaja Janne » 27. Maalis 2014 15:38

Minusta hyvää ja jämäkkää tekstiä.

Mutta sen verran tuosta avun tarjoamisesta, niin itse näen sen niin, että meillä uskovilla on velvollisuus tarjota apua toiselle (asiassa kuin asiassa) vaikka toinen ei sitä erikseen pyytäisi. Toki siinä tilanteessa ei saa apua alkaa tyrkyttämään jos toinen ilmaisee että ei halua ottaa apua vastaan. Tässäkin tilanteessa voi silti auttaa toista alkamalla rukoilemaan toisen puolesta!
Mutta syy siihen että miksi apua ei pyydetä, taitaa varsinkin täällä Suomessa olla että ihmiset eivät yksinkertaisesti uskalla tai kehtaa pyytää apua ylipäätänsä missään asiassa! ja siihen että ei uskalleta ja kehdata pyytää apua on taas sitten monta syytä lisää.

Minusta juuri toisten vilpitön auttaminen ja avun vastaanottaminen on uskovienyhteyttä parhaimmillaan. Kun katsomme raamattua niin näemme sen että alkuseurakunta toimi juuri näin. Asiat olivat yhteisiä ja kaikista pidettiin huolta, tätä on lähimmäisen rakkaus aidoimmillaan.

Tällaista liikehdintää kaipaisin ja rukoilen itse tänne Suomen uskovien keskuuteen.

Jumalan siunausta sinulle Petri K
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

ViestiKirjoittaja Petri-K » 27. Maalis 2014 19:19

Mutta sen verran tuosta avun tarjoamisesta, niin itse näen sen niin, että meillä uskovilla on velvollisuus tarjota apua toiselle (asiassa kuin asiassa) vaikka toinen ei sitä erikseen pyytäisi. Toki siinä tilanteessa ei saa apua alkaa tyrkyttämään jos toinen ilmaisee että ei halua ottaa apua vastaan. Tässäkin tilanteessa voi silti auttaa toista alkamalla rukoilemaan toisen puolesta!
Mutta syy siihen että miksi apua ei pyydetä, taitaa varsinkin täällä Suomessa olla että ihmiset eivät yksinkertaisesti uskalla tai kehtaa pyytää apua ylipäätänsä missään asiassa! ja siihen että ei uskalleta ja kehdata pyytää apua on taas sitten monta syytä lisää.


Olipa hyvä että nostit tämän tärkeän asian esille. Katselin juuri väärää tuomitsemista tuon ihmisvoimaisen uskonnollisen "tyrkyttämisen" näkökulmasta, sekä turhien väittelyjen näkökulmasta. Kiitos tärkeästä kommentista.

Niin. Linkki tuohon tekstiin jäi antamatta. Tässä se vielä halukkaille lukijoille: http://elaman-tie.blogspot.fi/2014/03/mista-nousee-vaaranlainen-uskonnollinen.html

Siunausta sinulle Herrassa Jeesuksessa - Janne. :)
Petri-K
 
Viestit: 22
Liittynyt: 27. Maalis 2014 14:51

Re: Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Maalis 2014 10:28

Moni uskova ei edes tiedä hölkäsen pöläystä mitä tuomitsemisella tarkoitetaan.

Esim:

Vaimoni sanoo minulle, että älä aja ylinopeutta, se on väärin ja poliisi rankaisee sinua vielä sakoilla.

Ei vaimoni minua mitenkään tuomitse vaan kertoo kuka tuomitsee ja mikä on tuomitsijan ilmoittama tuomio rikkomuksesta.


Samalla tavalla jos uskova sanoo toiselle:

Älä veli hyvä käy huorissa se on haureutta ja Jumala tuomitsee sinut siitä helvettiin jos et tee parannusta.


Tuossakin esimerkissä ilmoitetaan vaan että kuka tuomitsee ja mihin ja millä ehdoilla. Kyse ei siis ole uskovan tuomiosta vaan neuvosta ja muistutuksesta siitä että on taho joka on tuomari ja tuomitsee.

Terve varoittaminen onkin leimattu tuomitsemiseksi!

Toki myönnän, että tässäkin on monta tapaa tehdä asia väärin ja taitamattomasti ja semmoinen ei tuota hyvää hedelmää. Tätä varoittelua voi myös käyttää toisen kiusaamiseen ja ei se silläkään tavalla toimi, mutta jos toinen kuulee aidon huolestumisen varoitettavan sielun tilasta, ja varoituksen taustalla on rakkaus ja huoli läheisestä ja terve Herran pelko niin silloin varoittelukin tietyissä tapauksissa tuottaa hyvää hetelmää.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 29. Maalis 2014 13:16

Tuomioiden kanssa täytyy olla todella tarkkana ja itsekki olen saanu taivaallista ojennusta ,kun olen ollu liian äänekäs esim tietyn kirkon ja sen toiminnan arvostelussa .Pitää välillä muistuttaa itselle ,että kummiskin aina loppupelissä Jumalalla on ne narut käsissä ,joilla ohjataan ja kuinka asiat menee.Asiat on Raamattuun kirjoitettu valmiiksi ja on vain asioita ,jotka aukeaa silmiemme eteen kuten kirkkojen luopumus ja homous ja lesbous yms yms synnit .Meinaa silti savu tulla välillä korvista ku ei kestä ,kuinka homot ja lesbot väärentelee Jumalan totuutta ja maailma on niin suvaitsevainen .Mutta näin asiat menee.Toki homolle ,lesbolle yms tulee kertoa Raamatullinen näkemys ,jos siihen on mahdollisuus ,mutta .....Ei niitä vaan kiinnosta koko aihe ku usein saastainen henki pitää otteessaan ,mutta yleisellä tasolla kristityt voisi aloittaa Raamatullisen kamppanjan ja kertoa valtakunnallisesti esim mihin johtaa kyseiset synnit ja katsoa milloin vastustaja yrittää kehittää lain ,jolla yrittävät tukkia kristittyjen suut ,mutta sitä ihmisten tekemää lakia ei tule koskaan kenenkään kristityn totella.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

ViestiKirjoittaja Janne » 29. Maalis 2014 16:08

Minusta tämä Petri Kuuselan blogi kirjoitus oli todella hyvä ja rakentava. Suosittelen lämpimästi kirjoituksen lukemista "ajan kanssa" muillekkin.

http://elaman-tie.blogspot.fi/2014/03/mista-nousee-vaaranlainen-uskonnollinen.html

Siunattua sapattia kaikille foorumilaisille ja foorumin ulkopuolisillekkin!

Terkuin Janne ;)
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Mistä nousee vääränlainen uskonnollinen tuomitseminen?

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 29. Maalis 2014 18:53

Hyvää kirjoitusta ,mutta hieman sais puristaa pienempään kasaan nuo perusajatukset.Ne perusajatukset on kuitenkin uskovien ymmärryksessä ja lyhyt ja ytimekäs supistus jää paremmin mieleen ja ihmiset jaksaa lukea paremmin.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa