sanat ja merkitykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja Minä vain » 26. Maalis 2014 23:35

Jes. 43:19

Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan........

Tulipahan mieleen uudesta, että mitä se on?

Eikö se ole ennen näkemätöntä ja kuulematonta?
Jotain jota ei tunneta, tiedetä tai ole mieleen tullut?
Uutta, tuoretta.

Jos Jeesus tuli tuomaan jotain uutta, se oli sellaista, mitä ei ole tiedetty tai tunnettu.

Hienosti King James kääntä 19 Behold, I will do a new thing; now it shall spring forth; shall ye not know it?

New thing, uusi asia, täysin kategorioimaton, koska ihan uudella ei ole nimeä jolla sitä kutsua, uusi tuntematon "asia".
Ehkä messiaasta oli ennustus, että messias on tuleva, niin kuin tässäkin, että uusi on tulossa, mutta vielä tuntematon.
nyt se saa/voi/tulee puhkeamaan esiin/eteenpäin. kuin "nyt on aika tuoda se esille."
shall ye not know it? tuletteko olemaan siitä tietämättömiä? Tuntuu kuin tällä sanottaisiin, että kaikki tulevat kuulemaan siitä.

en kirjoita juuri nyt enempää, mutta olisi kiva kuulla mitä mieltä muut ovat?
Minä vain
 

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 27. Maalis 2014 08:45

Tämä uusi, josta Jesaja puhui, oli ennen kaikkea Jeesus; Jumalan Sana lihassa maan päällä. Uusi ja ihmeellinen asia.
Jeesuksestahan puhutaan myös vesana ja taimena. "Sinä päivänä on Herran vesa oleva Israelin pelastuneille kaunistus ja kunnia ja maan hedelmä heille korkeus ja loisto (Jes.4:2)."

Toki tälläkin sanalla on myös leveys, pituus, korkeus ja syvyys. Jumalahan tekee vielä jopa uuden taivaan ja uuden maan, eli uuden tekeminen ei loppunut Jeesuksen maan päälle tulemiseen ja syntien sovitukseen. "Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu (2.Piet.3:13)."

Ja onhan koko uskon elämä jotenkin jatkuvasti uudistuvaa. Jumala tekee uutta joka päivä, kun vaellamme Hänen ennalta valmistamissa töissään. Aina on uusia ihmeitä edessä. Ja aina saadaan uudistua jaa muuttua parannuksen teon kautta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 27. Maalis 2014 10:13

Minäkin ymmärrän tuon silleen, ttä tuossa Raamatun paikassa puhutaan Jeesuksesta, se on jae joka on osa ennustuksesta.

Ei mielestäni voi liittää ajatukseen jota haet... tottakai kokoajan Jumala luo uutta, mielestäni väärin opetetaan että jokin aikakausi loppui Paavaliin, en ole missään lukenut että siihen loppui Jumalan valtuutus ja toiminta täällä maanpäällä, miksipä Jumala ei voisi tuoda sanomaansa julki myös sen jälkeen... mutta onko mitään uutta annettavaa enää Hänen ilmoitukseensa, kun ilmoitus on jo annettu ja se on Jeesus. Tietenkin tulevaan aikakauteen voisi olla sanomaan, menneseen on turha palata.

Uskon että ihmiset pelkäävät tässä uuden tuomisessa sitä, että ihminen tuokin esiin itseään eikä puhukaan Jumalan antamia asioita, kaikki kun eivät oikeasti ole tervejärkisiä ihmisiä, kun ihminenkin oppii virheistään... on monenlaisia lahkoja ja harhaoppeja, joissa johtaja on saanut mukamas ilmoituksen ja ilmestyksen ja tietenkin johtaja itse on kaiken arvion ulkopuolella... todellisuudessa ihmiset ovat sitten menettääneet itseensä määräämisoikeuden jota määrää mielivaltainen johtaja. Lahkoissa on jopa perheitä hajotettu mielivaltaisesti. Mielivaltaa ja harhaoppia seuraa hajota ja hallitse taktiikka. Oikeastaan en kehoita opettamaankaan, että terveen järjen menettäminen ja oman itsensä halllintavallan luovuttaminen ihmisen käsiin on suotavaa... niin että toinen määrää miten pukeudutaan, syödään, milloin rukoillaan(esim. joissain kulteissa on pitänyt yöllä rukoilla, joilloin ihmiset eivät ole saaneet nukkua, jolloin heidät heidän väsymyksestään johtuen on ollut helpompi alistaa) jne.
lonelyrider
 

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 27. Maalis 2014 13:41

Minä vain kirjoitti:Jes. 43:19

Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan........

Tulipahan mieleen uudesta, että mitä se on?

Eikö se ole ennen näkemätöntä ja kuulematonta?
Jotain jota ei tunneta, tiedetä tai ole mieleen tullut?
Uutta, tuoretta.

Jos Jeesus tuli tuomaan jotain uutta, se oli sellaista, mitä ei ole tiedetty tai tunnettu.

Hienosti King James kääntä 19 Behold, I will do a new thing; now it shall spring forth; shall ye not know it?

New thing, uusi asia, täysin kategorioimaton, koska ihan uudella ei ole nimeä jolla sitä kutsua, uusi tuntematon "asia".
Ehkä messiaasta oli ennustus, että messias on tuleva, niin kuin tässäkin, että uusi on tulossa, mutta vielä tuntematon.
nyt se saa/voi/tulee puhkeamaan esiin/eteenpäin. kuin "nyt on aika tuoda se esille."
shall ye not know it? tuletteko olemaan siitä tietämättömiä? Tuntuu kuin tällä sanottaisiin, että kaikki tulevat kuulemaan siitä.

en kirjoita juuri nyt enempää, mutta olisi kiva kuulla mitä mieltä muut ovat?


Tuo on ihana Raamatunkohta ja lohdullinen.

Herra Jeesus uudisti kaiken tuomalla uuden liiton, uuden sydämmen , uudestisyntymisen, uuden lain (rakka kaks käsk) ym. Jeesus luo uutta ja elävöittää! Eli tämäkin Raamatun kohta on todella monikerroksellinen.

Uusi on semmoista mikä tapahtuu vanhanjälkeen. Kun uusi on tapahtunut syntyy vanha. Sitä ennen vanha on uusi. :D

Minäkin puhun uudesti syntymiseni jälkeen vanhasta Mikosta...se vanha mikko teki sitä ja tätä...se on nyt mennyt...vanhentunut, siitä tuli vanha kun minusta tuli uusi!

Myös tuo :

Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan.

On lohdullinen, koska tässä Herra sanoo että HÄN tekee tien, Hän tuo virrat... Tässäkään ei pienen ihmisen tarvitse niin kovasti yrittää, Herra tekee!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 02. Huhti 2014 08:08

Tänään lueskelin tuossa aamuteellä Jesajaa: "Jos jumalaton saa armon, ei hän opi vanhurskautta; oikeuden maassa hän tekee vääryyttä eikä näe Herran korkeutta (Jes.26:10)."

Ajattelin tätä, että jumalaton tekisi oikeuden maassa vääryyttä jos hän saisi armon.

Mutta jatkan myöhemmin. Mun pitää lähteä 9:ksi :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja systeri » 02. Huhti 2014 08:21

Yritin ajatuksella tavata tätä Jesajan mielenkiintoista kohtaa. "Suomensin" sitä itselleni jotenkin näin...
Jos jumalatonta armahdetaan ilman parannuksen tekoa niin hän ei oppisi Jumalalle kelpaavuutta."Armahdettuna" hän elää synnissä eikä saa nähdä Herran suuria tekoja ja siitä tulevia siunauksia??? meniskö jotenkin näin :)
systeri
 

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Huhti 2014 08:49

*
Jes. 43:19

Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan........

Tulipahan mieleen uudesta, että mitä se on?


Syntiin lankeanneelle tuo kohta mielestäni sopisi niin se ei jäisi syyttämään itseään. Uskova rangaitsee itseään lankeamisen jälkeen eikä ole armahtavainen itseään kohtaan vaikka Jumala on jo antanut anteeksi eikä enää muista vanhaa juttua. Kun tunnustaa Jumalalle tehneensä syntiä äläkä uskova jää muistamaan sitä tunnustanutta syntiä koska Jumala antoi jo anteeksi eikä sitä muista sitä. Jumala tekee uutta sille uskovalle.

Vaikeinta on se joka antaa itselleen anteeksi siitä...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2014 09:03

systeri kirjoitti:Yritin ajatuksella tavata tätä Jesajan mielenkiintoista kohtaa. "Suomensin" sitä itselleni jotenkin näin...
Jos jumalatonta armahdetaan ilman parannuksen tekoa niin hän ei oppisi Jumalalle kelpaavuutta."Armahdettuna" hän elää synnissä eikä saa nähdä Herran suuria tekoja ja siitä tulevia siunauksia??? meniskö jotenkin näin :)



Noin se jotenkin menee....tulee mieleen liberaaliteologia tässä yhteydessä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 02. Huhti 2014 09:17

vaisuliini kirjoitti:*
Jes. 43:19

Katso, minä teen uutta; nyt se puhkeaa taimelle, ettekö sitä huomaa? Niin, minä teen tien korpeen, virrat erämaahan........

Tulipahan mieleen uudesta, että mitä se on?


Syntiin lankeanneelle tuo kohta mielestäni sopisi niin se ei jäisi syyttämään itseään. Uskova rangaitsee itseään lankeamisen jälkeen eikä ole armahtavainen itseään kohtaan vaikka Jumala on jo antanut anteeksi eikä enää muista vanhaa juttua. Kun tunnustaa Jumalalle tehneensä syntiä äläkä uskova jää muistamaan sitä tunnustanutta syntiä koska Jumala antoi jo anteeksi eikä sitä muista sitä. Jumala tekee uutta sille uskovalle.

Vaikeinta on se joka antaa itselleen anteeksi siitä...



Tämä on tuttua, aikoinaan olin itselleni oikein kova ja armoton, jos huomasin tehneeni jotain syntiä kunnes huomasin, että tälläkin yrittää ihminen pystyttää oma vanhurskautta lihassaan ja vain halventaa Herra Jeesuksen sovitusverta.

Ikään kuin Jumalan armossa ei olisi tarpeeksi ja anteeksiantamus Jumalan puolelta olisi jotenkin liian "hellä" reaktio, joten pitää vähän itseään piiskata ja nujertaa niin Jumala tykkää...

Ihan sairas ajatuskuvio , jos Jumala sanassansa lupaa, että jos katuu syntejänsä ja pyytää niitä Jeesuksen nimessä anteeksi niin Jumala antaa. Sitten kun synti on anteeksiannettu ja unohdettu niin meillä ei ole yksinkertaisesti enää syytä rangaista itseämme, sillä synti on jo sovitettu. Eihän kukaan kait maksa poliisin sakkojakaan kahteen kertaan tyyliin, että tuossa on tuo 100€ sakosta ja annan vielä 50€ lisäksi kun olitte niin lepsuja :D

Ikään kuin myös Jeesuksen sovitusuhri ei olisi tarpeeksi kova hinta synneistämme vaan kierossa mielessämme ajattelemme että voimme siihen jotain lisätä piiskaamalla itseämme...

"No Herra Jeesus sovitti melkein kokonaan tämän syntini, rankaisempas itseäni vielä haukkumalla, sättimällä ja alaspainamalla tuon osan mukaan jota Jumalan armo ja Jeesuksen sovitus ei mielestäni kattanut"

Herra Jeesuksen uhri oli täydellinen uhri, siihen ei voi eikä saa lisätä mitään eikä ottaa pois! Kiitos Jeesus sovituksestasi!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 02. Huhti 2014 10:53

Mikon kirjoituksesta tuli mieleen pari kohtaa

1. Joh. 3:
18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa.
19 Siitä me tiedämme, että olemme totuudesta, ja me saatamme hänen edessään rauhoittaa sydämemme sillä,
20 että jos sydämemme syyttää meitä, niin Jumala on suurempi kuin meidän sydämemme ja tietää kaikki.
21 Rakkaani, jos sydämemme ei syytä meitä, niin meillä on uskallus Jumalaan,

22 ja mitä ikinä anomme, sen me häneltä saamme, koska pidämme hänen käskynsä ja teemme sitä, mikä on hänelle otollista.
23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Room. 5:
1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.

Kun ihminen etsii Herran Jumalan mielisuosiota, ei sitä voi saavuttaa muutoin, kuin Jeesuksessa.
Jeesuksen sanoja Sananlaskujen 8 luvussa:

34 Autuas se ihminen, joka minua kuulee, valvoo minun ovillani päivästä päivään, vartioitsee minun ovieni pieliä!
35 Sillä joka minut löytää, löytää elämän ja saa Herran mielisuosion.
36 Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa; kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."
Jasmiini
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa

cron