sanat ja merkitykset

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 03. Huhti 2014 11:35

Näkeminen kaiken uudella tavalla? Mitä se on?

Onko se sitä että ei luota siihen mikä on traditiota tai opetettua tai vallitseva käsitys? Voiko millekään uudelle antaa tilaa jos ei heittäydy täysillä, vaan uskoo siihen, mihin on aina uskonut. Se ei tarkoita kaiken hylkäämistä, vaan ymmärtämistä, että mikään ei ole valmiiksi lokeroitu. Se tarkoittaa että ei tarvitse toistaa jo vanhaa, vaan voi olla jotain uuttakin, kysehän ei ole siitä, että Jumala ei voisi luoda uutta, vaan kyse voi olla siitä, että ei ole valmis ottamaan uutta vastaan.

Ajatuksia...
lonelyrider
 

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Kesä 2014 10:29

Oon joskus ennemmin kyselly mitä tarkoittaa kun Raamatussa sanotaan "te olette jumalia".

Kun juutalaiset meinasivat kivittää Jeesuksen siksi että hän teki itsestään Jumalan veroisen, niin näpäyttikö Jeesus heitä siitä että laissa Mooses myös kutsui heitä itseään jumaliksi.
Eli Mooses korotti heidät jumaliksi ,mutta Jeesus teki heidän mielestään Jumalan pilkan tekemällä itsestään Jumalan.Jossain muualla täällä kirjoitettiin että tuo "jumalia" sana olisi käännösvirhe mutta onko se vai onko tällä jakeella tämmönen merkitys??


Joh 10

31 Niin juutalaiset ottivat taas kiviä maasta kivittääksensä hänet.
32 Jeesus vastasi heille: "Minä olen näyttänyt teille monta hyvää tekoa, jotka ovat Isästä; mikä niistä on se, jonka tähden te tahdotte minut kivittää?"
33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: 'Minä sanoin: te olette jumalia'?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: 'Sinä pilkkaat Jumalaa', sentähden että minä sanoin: 'Minä olen Jumalan Poika'?


Ps. 82:6
Minä sanon: Te olette jumalia ja kaikki tyynni Korkeimman poikia;
systeri
 

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Kesä 2014 10:55

siis osa jumalaa jumaluutta eli yhtä Jumalan kanssa jota he eivät Jeesukselle olisi suoneet??
systeri
 

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Kesä 2014 10:57

Joh 10:
33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ‘Minä sanoin: te olette jumalia’?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: ‘Sinä pilkkaat Jumalaa’, sentähden että minä sanoin: ‘Minä olen Jumalan Poika’?

Herra Jeesus siteeraa psalmia 82 sen kuudetta jaetta, jonka alkuperäinen teksti on kirjoitettu hepreaksi. Hepreankielen kautta saamme ymmärryksen siitä mitä Jeesus tarkoitti Joh 10:33-36:ssa. Psalmi 82:6:ssa on sana Elohim, jonka arvostettu juutalaisten hepreankielestä englantiin kääntämä Raamatunkäännös (JPS) kääntää sanalla godlike beings (jumalallinen), eikä sanalla Jumala (God):

Psa 82:6 I said: Ye are godlike beings (Elohim), and all of you sons of the Most High. (Jewish Puclication Society Bible 1917 - JPS)

Hepreakielen sana Elohim tarkoittaa Jumalaa, tuomaria ja jumalallista. Juutalaiset ymmärtävät Elohim sanan käytön, sillä kun Elohim sanaa käytetään Jumalasta, niin se tarkoittaa Jumalaa, mutta kun Elohim sanalla tarkoitetaan ihmistä, niin se tarkoittaa joko tuomaria tai jumalallista (jumalinen), ei Jumalaa, koska ihminen ei ole Jumala, vaan ihminen, joka voi toimia tuomarina tai elää jumalallisesti, eli Jumalan tahdon mukaan. Ihminen on kutsuttu olemaan jumalallinen uskon kautta Raamatun Jumalaan, jonka seurauksena jumalisuus kasvattaa ihmistä kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta, mutta ei tee hänestä Jumalaa.

Juutalaiset ymmärtävät sen ettei Jumalan luoma ihminen ole Jumala, eikä hänestä tule koskaan Jumalaa. Siksi esimerkiksi 2 Moos 7:1 Elohim sana on käännetty JPS Raamatussa sanoilla God's stead, joka tarkoittaa olla Jumalan sijaan, eikä Jumala.

Ex 7:1 And the LORD said unto Moses: 'See, I have set thee in God's stead (Elohim) to Pharaoh; and Aaron thy brother shall be thy prophet. (Jewish Puclication Society Bible 1917 - JPS)

Joh 10:33-36 jakeiden sanoma avautuu meille oikein hepreankielen Elohim sanan kautta, kun se yhdistetään ihmiseen. Joh 10:33-36:ssa Herraa Jeesusta syytettiin Jumalanpilkasta, sillä juutalaiset sanoivat Jeesukselle, että Hän joka on ihminen tekee itsensä Jumalaksi. Herra Jeesus vastasi ja sanoi "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ‘Minä sanoin: te olette jumalisia’? Jos Hän sanoo jumalaisiksi niitä joille Jumalan sanan tuli, niin Raamattu ei voi raueta tyhjiin.

Jos kerran ihminen voi olla jumalinen, niin kuinka sitten juutalaiset voivat sanoa Jeesuksen pilkkaavan Jumalaa, sentähden koska Hän sanoi olevansa Jumalan Poika. Jeesuksen teot todistivat, että Hän oli Isästä ja Jumalan Poika. Joh 10:33-36 ei opeta ihmisen olevan Jumala. Raamattu ei opeta New-Age harhaoppeja, sillä Raamatun sanan todistuksen ihminen ei ole Jumala, vaan luotu ihminen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja systeri » 09. Kesä 2014 11:26

Joo ei mulla oo mitään hajua mitä new age tms. tästä opettaa mutta ihan itte aamulla jämähdin tähän kohtaan.
Sanotaanko kuitenkin psalmin kirjas Korkeimman poikia vai onko se väärä käännös.

Mulla ei ollut ajatus niinkään jäädä siihen jumala sanaan, vaan siihen että mikä oli Jeesuksen vastaus heille kun halusivat kivittää.Eli huomauttaa väärästä tuomiosta?
systeri
 

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Kesä 2014 13:21

Joh 10:
33 Juutalaiset vastasivat hänelle: "Hyvän teon tähden me emme sinua kivitä, vaan jumalanpilkan tähden, ja koska sinä, joka olet ihminen, teet itsesi Jumalaksi".
34 Jeesus vastasi heille: "Eikö teidän laissanne ole kirjoitettuna: ‘Minä sanoin: te olette jumalia’?
35 Jos hän sanoo jumaliksi niitä, joille Jumalan sana tuli-ja Raamattu ei voi raueta tyhjiin-
36 niin kuinka te sanotte sille, jonka Isä on pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan: ‘Sinä pilkkaat Jumalaa’, sentähden että minä sanoin: ‘Minä olen Jumalan Poika’?
37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
38 Mutta jos minä niitä teen, niin, vaikka ette uskoisikaan minua, uskokaa minun tekojani, että tulisitte tuntemaan ja ymmärtäisitte Isän olevan minussa ja minun olevan Isässä."
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: sanat ja merkitykset

ViestiKirjoittaja systeri » 10. Kesä 2014 00:21

Nii-i ? :) emmä jaksakkaan tästä kirjoittaa kun en osaa muotoilla sitä niinku se aamulla välähti :? eli Petri ei ymmärtäny ihan mitä tarkoitin.Se siitä :)
systeri
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 32 vierailijaa

cron