pekka kirjoitti:Jumalan siunausta sinulle Masa ja koko perheellesi ja kaikille muillekin.
Päivän sana:
Luukas 13:
23 Ja joku kysyi häneltä: "Herra, onko niitä vähän, jotka pelastuvat? Niin hän sanoi heille:
24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisälle ahtaasta ovesta, sillä monet, sanon minä teille, koettavat päästä sisälle, mutta eivät voi.
25 Sen jälkeen kuin perheenisäntä on noussut ja sulkenut oven ja te rupeatte seisomaan ulkona ja kolkuttamaan ovea sanoen: 'Herra, avaa meille', vastaa hän ja sanoo teille: 'En minä tunne teitä enkä tiedä, mistä te olette'.
26 Silloin te rupeatte sanomaan: 'Mehän söimme ja joimme sinun seurassasi, ja meidän kaduillamme sinä opetit'.
27 Mutta hän on lausuva: 'Minä sanon teille: en tiedä, mistä te olette. Menkää pois minun tyköäni, kaikki te vääryyden tekijät.'
28 Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys, kun näette Aabrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikkien profeettain olevan Jumalan valtakunnassa, mutta huomaatte itsenne heitetyiksi ulos.
29 Ja tulijoita saapuu idästä ja lännestä ja pohjoisesta ja etelästä, ja he aterioitsevat Jumalan valtakunnassa.
30 Ja katso, on viimeisiä, jotka tulevat ensimmäisiksi, ja on ensimmäisiä, jotka tulevat viimeisiksi."
Saa kommentoida tuota Raamatun kohtaa jos haluaa... Kiitos.
Masa kirjoitti:Onko tämä foorumi enää Kristuskeskeinen? Vai aivan jotain muuta?
pekka kirjoitti:Masa, laitoin vain tärkeän Raamatun kohdan siihen ja DigiNovum sanoo siihen tällä tavalla:
(Novum jae jakeelta etenevä kommentaari: Luuk. 13:23-30)
Jeesus puhuu ahtaasta ovesta
23. Ei tiedetä, mistä »joku» sai aiheen kysymykseensä. Rabbiineilla oli erilaisia näkemyksiä kyseisestä asiasta, kuten useat apokryfiset kirjat kertovat. (Esim. 4 Esra 7:55 ss.) Koko Israelin uskottiin kuitenkin pelastuvan lukuunottamatta muutamia harvoja syntisiä, jotka itse aiheuttivat tuomionsa.
24. Jeesus ei antanut suoraa vastausta, mutta hänen sanansa olivat kyllä selvät. Hän oli käyttänyt ovikuvaa aiemminkin (Matt 7:13-14). Kilvoitteleminen kuvaa tässä kokosydämistä toimintaa jonkin päämäärän saavuttamiseksi. Samaa sanaa käytetään urheilussa. Tällä ei tarkoiteta, että valtakuntaan pääsisi inhimillisten ponnistelujen avulla. Kysymys on asennoitumisesta. Ovi on ahdas, mutta se johtaa pelastukseen.
25. "Perheenisäntä" on tässä Kristus. Vrt. Matt 7:21. On turhaa yrittää avata ovea sen jälkeen, kun hän on sen sulkenut. Tässä mainitaan kaksi tapaa, miten yritetään päästä sisään, kun on liian myöhäistä. Ensin kolkutetaan ja huudetaan, sen jälkeen vedotaan selityksiin (j. 26), mutta mikään ei auta. Tästä syystä kilvoitteleminen on välttämätöntä (j. 24).
26. Eräät rabbiinit kieltäytyivät opettamasta kadulla, mutta Jeesus ei tehnyt niin. Hän opetti kaikkialla, missä hän kulki. Ne, jotka sanoivat hänen opettaneen, eivät voineet samalla väittää ottaneensa vastaan tätä hänen opetustaan.
27. Kukaan ei saa erityiskohtelua. Jeesus ei mainitse mitään tiettyä syntiä, jonka nämä ihmiset olisivat tehneet, mutta selvää on, että hän hylkää heidät täysin. Vrt. Ps 6:9. Lopussa on vain kaksi ryhmää: toinen on sisäpuolella, toinen ulkopuolella.
28. Tämä sanonta esiintyy Matteuksella kuusi kertaa, Luukkaalla vain tässä. Se kuvaa sitä hirvittävää tilaa, jossa ovat Jumalan valtakunnan ulkopuolelle tietoisesti jääneet. Se puhuu mitä syvimmästä murheesta ja mitä katkerimmasta raivosta. Itkeminen ja hampaiden kiristely heidän nähdessään Aabrahamin viittaa siihen, että heillä on mahdollisuus nähdä autuaiden ilo.
29. Kokoontuminen on juutalaisten opetuksessa tavallinen kuva taivaasta. Vrt. Jes 49:12. Tässä ei ole maantieteellistä rajoitusta.
30. Sana "katso" kuvaa jotakin odottamatonta ja ihmeellistä. "Viimeiset" tarkoittavat niitä, jotka ovat kaukana Jumalan valtakunnasta ja armosta (Ef 2:17), kun taas "ensimmäisiä" ovat nämä lähellä valtakuntaa olevat, nimittäin juutalaiset (Room 9:4).
Ensimmäinen kirje Timoteukselle 6:
7. Sillä me emme ole maailmaan mitään tuoneet, emme myös voi täältä mitään viedä;
8. mutta kun meillä on elatus ja vaatteet, niin tyytykäämme niihin.
9. Mutta ne, jotka rikastua tahtovat, lankeavat kiusaukseen ja paulaan ja moniin mielettömiin ja vahingollisiin himoihin, jotka upottavat ihmiset turmioon ja kadotukseen.
10. Sillä rahan himo on kaiken pahan juuri; sitä haluten monet ovat eksyneet pois uskosta ja lävistäneet itsensä monella tuskalla.
11. Mutta sinä, Jumalan ihminen, pakene semmoista, ja tavoita vanhurskautta, jumalisuutta, uskoa, rakkautta, kärsivällisyyttä, hiljaisuutta.
12. Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, tartu kiinni iankaikkiseen elämään, johon olet kutsuttu ja johon hyvällä tunnustuksella olet tunnustautunut monen todistajan edessä.
13. Jumalan edessä, joka kaikki eläväksi tekee, ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka Pontius Pilatuksen edessä todisti, tunnustaen hyvän tunnustuksen, minä kehoitan sinua,
14. että tahrattomasti ja moitteettomasti pidät käskyn meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymiseen saakka,
15. jonka aikanansa on antava meidän nähdä se autuas ja ainoa valtias, kuningasten Kuningas ja herrain Herra,
16. jolla ainoalla on kuolemattomuus; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.
Janne kirjoitti:Masa kirjoitti:Onko tämä foorumi enää Kristuskeskeinen? Vai aivan jotain muuta?
No mitäs mieltä olet itse Masa? Mitä tunteita ja mietteitä tämä foorumi sinussa herättää? tahtoisitko jakaa mietteesi meille muillekkin?
Minusta täällä on käsitelty aiheita uskosta aivan laidasta laitaan ja vähän laitojen ylikin mikä sinänsä kuuluu julkisille keskustelu foorumeille. Ja minusta on tärkeää että ihmiset saavat tuoda esille juuri niitä asioita jotka askarruttavat ja jotka mielensopukoissa pyörii.
Kuten itsekkin tiedät, uskovan elämässä on monia eri vaiheita ja nämä vaiheet tulee käydä läpi että voi siirtyä uskonelämässä eteen päin.
Uskon että ainakin suurimmalla osalla kirjoittajista Jeesus on kaiken keskipiste ja oli aihe mikä tahansa, taustalla on halu löytää asioista totuus ja myöskin halu oppia tuntemaan Jumalan sanaa ja Jeesusta.
Jumalan siunausta sinulle Masa
T:janne
Kirjoitan vain mitä koen kun avaan foorumin sivut. Voisin kiteyttää tuntemukseni sanoihin "foorumilaisilla katsovat enemmissä määrin maailman ruhtinaaseen ja sen kommervenkkehin - kuin Kristukseen."
Milloin venäjä, milloin homot milloin mitäkin, mutta Kristus on jäänyt jotenkin näiden maailman tapahtumien alle.
Ei, ei siinä ole mitää väärää puhua maailmasta ja sen tilanteesta, painopiste pitäisi vain olla Hänessä joka on ylhäällä ja suurempi kuin se joka on alhaalla.
Näkökulma on muuttumassa, jos katsomme koko voimallamme pahuuteen se vie meidät jokaisen mukanaan, siksi näkökulma pitää pitää aina Kristuksessa ei maailmassa - Kristuksessa on pelastus ei missään muussa eikä muualla
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa