*
Profeettojen Sanojen mukaan Jeesus on valkeudeksi pakanoille ja kirkkaudeksi Israelille. Profeetoista on esimerkiksi Jesaja.
Jes. 46:13 Minä olen antanut vanhurskauteni lähestyä, se ei ole kaukana; ei viivy pelastus, jonka minä tuon. Minä annan Siionissa pelastuksen, annan kirkkauteni Israelille.
Hypätään hetkeksi syrjään. Että olen aiemmin huomannut, miten Herra on ihmeellisesti kirjoituttanut oikeaan tärkeysjärjestykseen ne kaikki. Siten minulle alkoi valaistaa ja sana tuli äkisti mieleeni, että Raamatussa mainitaan sen; Herra ei ole "
epäjärjestyksen Herra". Siten ymmärrän, miksi suuressa viisaudessa Jumala on kirjoituttanut oikean tärkeysjärjestyksen mukaan.
Palataan tähän aiheeseen. Simeon oli hurskas ja jumalaapelkäävä mies, joka odotti Israelin lohdutusta, ja Pyhä Henki oli hänen päällään [Luuk. 2:25]. Hän tuli Hengen vaikutuksesta temppeliin. Kun Jeesuksen vanhemmat toivat Jeesus-lasta sisälle tehdäkseen hänelle niin kuin lain mukaan oli tapana [jae 27]. -- Hypätään vähän asian yli. -- Simeonin mukaan Jumala on valmistanut kaikkien kansojen nähtäväksi pelastuksen [Jeesus] valkeudeksi, joka ilmestyy pakanoille, ja kirkkaudeksi Israelille [Luuk. 2:30-32].
--------------------------------------------
Myös profeettojen Sanojen mukaan "pakanat" mainitaan. Profeettojen sanojen mukaan pelastus koittaa pakanoille, pelastus on alun perin juutalaisista, mutta tämä kaikki menee täydellisesti ja tasapuolisesti lopultakin Kristukseen, joka on kerskauden aihe.
Kun uusi liitto tuli astumaan voimaan. Niin Mooseksen ympärileikkaus laki tuli kuvaan uuden liiton aikana, niin siihen puuttuessaan apostolit ja vanhimmat kokoontuivat keskustelemaan ja tutkimaan sitä asiaa [Apo 15:5-6]. Siten Jaakob nousi ja toi Simeonin tarinan esille [jae 13-14]. Siinä Jaakob toi esille profeettojen Sanat eli profeetallinen sana.
Profeetallinen sana [profeettojen Sanat]:Jaakob toi esille profeettojen sanat sanoen:
Jumala ensin katsoi pakanoiden puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimelleen [Apo 15:14]. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettojen sanat, sillä näin on kirjoitettu:
"Sen jälkeen Minä [Jumala] palaan ja rakennan jälleen Daavidin sortuneen majan. Raunioista Minä sen rakennan jälleen ja pystytän sen uudelleen, että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, myös kaikki pakanat, jotka ovat otettu Minun nimiini. Näin sanoo Herra, joka tekee kaiken tämän [jakeet 15-17].
VT:n puolelta profeetallinen sana:Aam. 9:11 Sinä päivänä minä pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan ja korjaan sen repeämät ja pystytän sen luhistumat, ja rakennan sen sellaiseksi, kuin se oli muinaisina päivinä,
12 niin että he saavat omiksensa Edomin jäännöksen ja kaikki pakanakansat, jotka minun nimiini otetaan, sanoo Herra, joka tämän tekee.
Mitä Raamattu tarkoittaa Daavidin sortuneella majalla? Maja tarkoittaa Daavidin kuningaskuntaa.
-----------------------------------------------------
Jaakob sanoi olevansa sitä mieltä, ettei pidä rasittaa niitä, jotka ovat pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, ettei heille ole muuta kirjoitettavaa kuin nämä, että heidän tulee karttaa sellaista, mikä on saastunut epäjumalista, ja haureutta ja lihaa, josta veri on laskematta ja verta [jakeet 19-20]. Pyhä Henki oli mukana, kun Hän näki apostolien kanssa siitä hyväksi, ettei pakanakristittyjen päälle tule lisätä enempää kuormaa, kuin nämä välttämättömät asiat [jakeet 28-29].
--------------------------------------------------------
Mainitsin, miten suuressa viisaudessa Jumala on kirjoituttanut oikean tärkeysjärjestyksen mukaan. Niin tämä kaikki puolesta selittää, miten Raamattu auktoriteetti on. Niin pelastus on juutalaisista, mutta oli ihmeteltävää huomata se tarkka järjestys. Yritän kirjoittaa oikein tajuttavan kielen, ettei syntyisi väärinymmärrystä. Herra, auta minua kielen teossa, Jeesuksen nimessä!
Jes. 55:5 Katso, sinä olet kutsuva pakanoita, joita sinä et tunne, ja pakanat, jotka eivät sinua tunne, rientävät sinun tykösi Herran, sinun Jumalasi, tähden, Israelin Pyhän tähden, sillä hän kirkastaa sinut.
Luuk. 2:30 sillä minun silmäni ovat nähneet sinun autuutesi,
31 jonka sinä olet valmistanut kaikkien kansojen nähdä,
32 valkeudeksi, joka on ilmestyvä pakanoille, ja kirkkaudeksi kansallesi Israelille."
Katso noita Raamatun kohtia Jes. 55:5 ja Luuk. 2:30-32. Tuossa ensimmäisessä kohdassa lukee: Jumala kutsuu pakanoita, mutta Jumalan ja Israelin Pyhän tähden Jumala kirkastaa Jeesusta. Seuraavissa kohdissa sanotaan, että Simeonin mukaan Jumala on valmistanut kaikkien kansojen nähtäväksi pelastuksen valkeudeksi, joka ilmestyy pakanoille, ja kirkkaudeksi Israelille [Luuk. 2:30-32].
Huomaatko jotain erikoista siinä Raamatun kohdassa ja samoin muissa Raamatun kohdissa, kun pelastus eli Jeesus on valkeudeksi pakanoille ja pelastus eli Jeesus on taas kirkkaudeksi Israelille?
Mutta Raamatun auktoriteettia ja Jumalan kirjoituttamien järjestyksien oikeaa tärkeysjärjestystä nähdessäni minulla heräsi miettimään ihmetellen sitä erotusta, että valkeudeksi pakanoille ja kirkkaudeksi Israelille. Minusta olisi turhaa esittää pikkutarkasti erilaista kirkkauden vahvuutta, joko toinen sopivampi valkeus ja taas vahvempi kirkkaus. Miksi sen täytyy mainita myös? VT:n puolella Jumalan kirkkauden mainitaan Israelin kohdalla, muttei pakanoiden kohdalla. Se taas heräsi miettimään ihmetellen.
Mutta toissapäivänä luin Raamattua ja pysähdyin pohtimaan Jeesuksen sanoja, joiden mukaan isien omaa tulkintaa noudattaneet pysyivät lujasti [kiinni] isien omassa tulkinnassa, kuten esimerkiksi kristittyjen entinen vainooja Saul Tarsolainen. Kun Saul oli matkalla Damaskoon, mutta suuri eli kirkas valo yhtäkkiä leimahti Saulin ympärillä. Se kirkas valo oli ikäänkuin voimakas herätys - pois isien omalta tulkinnalta.
Niin siksi aloin ymmärtää Raamattua ja Jeesuksen sanoja nähdessäni isien omaa tulkintaa noudattaneita eli heidän tapauskovaisuutta oman tulkinnan mukaan. Raamatun mukaan pelastus [=Jeesus] on Israelille kirkkaudeksi - pois isien omalta tulkinnalta. Palataan vielä Jes. 55:5 kohtaan, jonka mukaan Jumalan ja Israelin Pyhän tähden Jumala kirkastaa Jeesusta - Jumalan kirkkaudella.
----------------------------------------------------
Minä luin Raamattua seuratessani Jeesuksen sanoja, koska Jeesuksen maanpäällinen vaellus alkaen Israelin huoneessa on tavallaan avartava ja kaikenkattava opetus ja siten Jeesuksen taivaaseen astumisen jälkeen evankeliumi oli enemmän pakanoiden parissa ja pakanoiden sisäänajetun määrän kautta pelastus koittaa Israelille ja pelastus [=Jeesus] on kirkkaudeksi Israelille. Olen paljon kiinnostunut siitä, niin siksi tutkin vajavaisuudeni kanssa ja rukoillen ymmärrystä ja etsien Pyhässä Hengessä vaeltavien viisaitten uskovien vastauksia. Haluaisin tuoda pelastuksen iloa esille vielä.
Riemuitkoon kaikki maa Herran voitosta, se on Psalmin 98 luvun teemana. Voit itse lukea se luku erikseen kotona. Huom, 2 jakeen mukaan pakanoiden silmien edessä Jumala on paljastanut vanhurskautensa. Siten Jumalan pelastusteot on tunnettu maan äärissä, Israel mukanaan.
Ps. 98:2 Herra on tehnyt tiettäväksi pelastustekonsa, hän on ilmaissut vanhurskautensa pakanain silmien edessä.
3 Hän on muistanut armonsa ja uskollisuutensa Israelin heimoa kohtaan; kaikki maan ääret ovat nähneet meidän Jumalamme pelastusteot.
Palataan vielä tähän postaukseen. Näen sitä sen mukaan, kun Raamattu antaa ymmärrystä. Että tämä kaikki menee täydellisesti ja tasapuolisesti Kristukseen päin, joka on meidän kerskaudeksi. Me kaikki olemme yhtä [yksi] Kristuksessa Jeesuksessa, siinä ei näe juutalaista, eikä kreikkalaista, siinä ei ole orjaa eikä vapaata, - ei ole miestä, eikä naista, vaan me kaikki olemme yksi - Kristuksessa.
Gal. 3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
Ennen taivaaseen astumista Jeesus rukoili meidän kaikkien ykseyden puolesta. Ja Jeesus on tämän asian kerskaudeksi, joka estää hajaantumisen. Että Jumala purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden muurin - tehdäkseen Jeesuksen veressä juutalaiset ja pakanat yhdeksi rauhan yhdyssiteen avulla [ Ef. 2:14 ]. Näin tällä rauhalla rakennumme Kristuksessa muiden kanssa Jumalan asumukseksi Hengessä ilman riidanalaista hajaannusta eri puraisuudesta johtuen [ Ef. 2:22 ].
Niin Herra on meidän rauhamme [ Ef. 2:14 ]. Näin me saavutamme saman ykseyden uskon, lisäksi kypsän miehuuden, Kristuksen täyteyden täysi-ikäisyyden mitan - Jumalan Pojan tuntemisessa [ Ef. 4:13 ].
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.