Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 21. Maalis 2014 09:52

Psalmit 135

1 Halleluja! Ylistäkää Herran nimeä. Ylistäkää, te Herran palvelijat,
2 jotka seisotte Herran huoneessa, meidän Jumalamme huoneen esikartanoissa.
3 Ylistäkää Herraa, sillä Herra on hyvä, veisatkaa kiitosta hänen nimellensä, sillä se on suloinen.
4 Sillä Herra on valinnut Jaakobin omaksensa, Israelin omaisuudeksensa.
5 Sillä minä tiedän, että Herra on suuri, ja meidän Herramme korkeampi kaikkia jumalia.

Israel on siis kiistatta Herran omaisuutta.

Omaisuuden omistamisessa on semmoinen jännä asia, että vaikka saat käyttää sitä miten tahdot, olet myös vastuussa siitä. Omaisuuden omistaja on vastuussa omaisuudestaan tässä varmasti kaikki on samaa mieltä!


Näin on Israelinkin kanssa, se on Jumalan omaisuutta ja ei ole tarvis puhua sitä vastaan taikka nostaa kättämme sitä kouluttaaksemme, sillä me emme ole vastuussa siitä.

Herra on. Se on Herran omaisuutta.

Nyt paha sielunvihollinen nostattaa antisemitisminhenkeä, että kohottaisimme kätemme ja suumme miekan Israelia vastaan jotta puhuisimme pahaa Herran omasta ja tekisimme tuhoa ja pahaa Hänen omaisuudelleen, sillä vaikka Israel on tottelematon niin Herra sitä rakastaa silti syvästi. Herra on Israelille uskollinen nimensä tähden sillä sille on annettu lujat lupaukset!

Jos oma lapsesi on ollut kuriton ja naapurisi tulisi aidanviereen nojaillen haukkumaan lastasi sanoen " Ompa kusipäinen idiootti tuo sinun lapsesi, läpeensä paha ja ahne sekä turha. Noin paha lapsi pitäisi tappaa ja vähintään hakata. Ei ole sen sisaruksetkaan kummoisempia vaan roskasakkia kaikki ei niistä mihinkään ole"

Samalla lailla kun Israel on Jumalan omaisuutta ja lapsia niin ei Hänen toive ole että me heitä haukumme, sillä oli Isreal hyvä, paha, kuriton, uskoton, ahne, taikka mitä vaan niin sen ASEMA EI KOSKAAN MUUTU! Israelin asema on rakastettu omaisuuskansa joka on lähellä Herran sydäntä ja ajatuksia, ihan samalla lailla kun omat lapsemme tai omaisuutemme!

Tässä ollaan antisemitismin ytimessä, vihollinen haluaa murehduttaa Herraa laittamalla suuhumme pilkka sanoja ja vihaa Hänen rakkaitansa kohtaan! Mikä kavala juoni!

Jos vaikka joskus kritisoimmekin Israelia ja näämme että se toimisi jossain pahasti niin meidän ei silti tarvitse sotia sitä vastaan sanoillamme rangaistaksemme sitä, sillä Israel kuuluu Herran vastuulle ja Herra on omaisuudestaan huolehtiva ja sen saattava aisoihin. Voimme vain siunata Raamatun Israelia ja toivottaa sille hyvää ja armoa, ja jättää sen kuriin panemisen Herran harteille!

Jumalassa on semmoinen rakastettava ominaisuus, että Hän voi muuttaa kaiken! Mekin elimme ennen kurittomasti ja Jumalattomasti, mutta Herra armahti meitä ja puhdistaa meitä väärästä. Saman Herra tekee Israelille, Israel ei ole vielä se Israel joka se tulee olemaan kunhan Herran aika on valmis, mutta on hyvä muistaa tämä Herran armo ja muutosvoima ja ajatella sitä minkälainen Israelista tulee eikä sitä minkälainen se on tänäpäivänä taikka oli eilen...

Tässä kerrotaan Herran suunnitelma omaisuudensa varalle:

Lyhennettynä:

Hesekiel 35

31 Niin te muistatte huonon vaelluksenne ja tekonne, jotka eivät olleet hyvät, ja teitä kyllästyttää oma itsenne rikostenne ja kauhistustenne tähden.
32 En minä teidän tähtenne sitä tee, sanoo Herra, Herra: se olkoon teille tiettävä. Hävetkää ja tuntekaa häpeätä vaelluksenne tähden, te Israelin heimo.
33 Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona minä teidät puhdistan kaikista pahoista teoistanne, minä asutan kaupungit, ja rauniot rakennetaan jälleen,
34 ja autiomaa viljellään, sen sijaan että se on ollut autiona jokaisen ohitsekulkijan silmäin edessä.
35 Silloin sanotaan: 'Tästä maasta, joka oli autiona, on tullut kuin Eedenin puutarha; ja raunioina olleet, autiot ja maahan revityt kaupungit ovat varustettuja ja asuttuja'.
36 Niin tulevat pakanakansat, joita on jäljellä teidän ympärillänne, tietämään, että minä, Herra, rakennan jälleen alasrevityn ja istutan aution: minä, Herra, olen puhunut, ja minä teen sen.
37 Näin sanoo Herra, Herra: Vielä tätäkin annan Israelin heimon minulta anoa, että tekisin heille sen: minä lisään heille ihmisiä runsaasti kuin lammaslaumaa.
38 Niinkuin on pyhitettyjen uhrilammasten laumaa, niinkuin Jerusalemin lammaslaumaa sen juhlissa, niin tulevat raunioina olleet kaupungit täyteen ihmislaumaa. Ja niin he tulevat tietämään, että minä olen Herra."



Ja tässä kokonaan:

Hesekiel 35

1 "Ja sinä, ihmislapsi, ennusta Israelin vuorista ja sano:
2 Israelin vuoret, kuulkaa Herran sana: Näin sanoo Herra, Herra: Koska vihollinen on sanonut teistä: 'Kas niin!' ja: 'Ikuiset kukkulat ovat tulleet meille perinnöksi',
3 sentähden ennusta ja sano: Näin sanoo Herra, Herra: Koska-niin, koska teitä on hävitetty ja poljettu joka taholta, että joutuisitte muiden kansain omaisuudeksi, ja koska te olette joutuneet pahain kielten ja kansan panettelun alaisiksi,
4 sentähden, Israelin vuoret, kuulkaa Herran, Herran sana
: Näin sanoo Herra, Herra vuorille ja kukkuloille, puronotkoille ja laaksoille, autioille raunioille ja hyljätyille kaupungeille, jotka ovat joutuneet saaliiksi ja pilkaksi muille kansoille, mitä ympärillä on.
5 Sentähden sanoo Herra, Herra näin: Totisesti, kiivauteni tulessa minä puhun muita kansoja vastaan ja koko Edomia vastaan, jotka ovat kaikesta sydämestään iloiten ja sielu täynnä ylenkatsetta ottaneet omakseen minun maani karkoittaaksensa siitä ihmiset ja ryöstääksensä sen.
6 Sentähden ennusta Israelin maasta ja sano vuorille ja kukkuloille, puronotkoille ja laaksoille: Näin sanoo Herra, Herra: Katso, kiivaudessani ja vihassani minä puhun, koska teidän täytyy kärsiä pakanakansain pilkkaa.

** HERRA PUHUU KIIVAUDESSA JA VIHASSA, KUN HÄNEN KANSANSA JOUTUU KÄRSIMÄÄN PILKKAA*** HERRA VIHASTUU JA KIIVASTUU KUN HÄNEN KANSAANSA PILKATAAN***

7 Sentähden, näin sanoo Herra, Herra: Minä kohotan käteni: totisesti saavat pakanakansat, jotka teidän ympärillänne ovat, itse kärsiä oman pilkkansa.
8 Mutta te, Israelin vuoret, teette lehvänne ja kannatte hedelmänne minun kansalleni Israelille, sillä he ovat aivan lähellä, ovat tulossa.
9 Sillä katso, minä tulen teidän tykönne ja käännyn teidän puoleenne, ja teidät viljellään ja teihin kylvetään.
10 Ja minä lisään teille ihmisiä runsaasti-kaiken Israelin heimon kokonansa-ja kaupungit asutetaan ja rauniot rakennetaan.
11 Ja minä lisään teille ihmisiä ja karjaa runsaasti, ja ne lisääntyvät ja ovat hedelmälliset. Minä teen teidät asutuiksi, niinkuin olitte muinaisina päivinänne, ja teen hyvää vielä enemmän kuin alkuaikoinanne. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.
12 Minä annan teidän kukkuloillanne kulkea ihmisten, kansani Israelin; ja he ottavat sinut omaksensa, ja sinä tulet heille perintöosaksi, ja sinä et enää tästälähin riistä heidän lapsiansa.
13 Näin sanoo Herra, Herra: Koska teille on sanottu: 'Sinä olet ihmissyöjätär, oman kansasi lasten riistäjätär',
14 sentähden et sinä ole enää syövä ihmisiä etkä enää riistävä lapsia omalta kansaltasi, sanoo Herra, Herra.
15 Enkä minä enää anna sinun joutua kuulemaan pakanakansojen pilkkaa, eikä tarvitse sinun enää kärsiä kansojen herjauksia, et myöskään sinä enää omaa kansaasi kaada, sanoo Herra, Herra."
16 Ja minulle tuli tämä Herran sana:
17 "Ihmislapsi, kun Israelin heimo asui maassansa, he saastuttivat sen vaelluksellaan ja teoillaan. Niinkuin kuukautistilan saastaisuus oli minun edessäni heidän vaelluksensa.
18 Niin minä vuodatin kiivauteni heidän ylitsensä veren tähden, jota he olivat vuodattaneet maassa, ja heidän kivijumalainsa tähden, joilla he olivat sen saastuttaneet.
19 Ja minä hajotin heidät pakanakansojen sekaan, ja heidät siroteltiin muihin maihin. Vaelluksensa ja tekojensa mukaan minä heidät tuomitsin.
20 Niin he tulivat pakanakansain sekaan; minne tulivatkin, he häpäisivät minun pyhän nimeni, kun heistä sanottiin: 'Nämä ovat Herran kansa, mutta heidän on täytynyt lähteä pois hänen maastansa'.
21 Niin minun tuli sääli pyhää nimeäni, jonka Israelin heimo saastutti pakanakansain seassa, minne tulivatkin.
22 Sentähden sano Israelin heimolle: Näin sanoo Herra, Herra: En tee minä teidän tähtenne, Israelin heimo, sitä minkä teen, vaan oman pyhän nimeni tähden, jonka te olette häväisseet pakanakansain seassa, minne tulittekin.
23 Minä pyhitän suuren nimeni, joka on häväisty pakanakansain seassa, jonka te olette häväisseet heidän keskellänsä. Ja pakanakansat tulevat tietämään, että minä olen Herra, sanoo Herra, Herra, kun minä osoitan teissä pyhyyteni heidän silmäinsä edessä.
24 Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
25 Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
26 Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
27 Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.
28 Niin te saatte asua maassa, jonka minä annoin teidän isillenne; ja te olette minun kansani, ja minä olen teidän Jumalanne.
29 Minä vapahdan teidät kaikista saastaisuuksistanne. Ja minä kutsun esiin viljan ja teen sen runsaaksi enkä anna teille nälänhätää.
30 Minä teen runsaaksi puitten hedelmän ja pellon sadon, niin ettette enää joudu kärsimään kansojen seassa herjausta nälän takia.
31 Niin te muistatte huonon vaelluksenne ja tekonne, jotka eivät olleet hyvät, ja teitä kyllästyttää oma itsenne rikostenne ja kauhistustenne tähden.
32 En minä teidän tähtenne sitä tee, sanoo Herra, Herra: se olkoon teille tiettävä. Hävetkää ja tuntekaa häpeätä vaelluksenne tähden, te Israelin heimo.
33 Näin sanoo Herra, Herra: Sinä päivänä, jona minä teidät puhdistan kaikista pahoista teoistanne, minä asutan kaupungit, ja rauniot rakennetaan jälleen,
34 ja autiomaa viljellään, sen sijaan että se on ollut autiona jokaisen ohitsekulkijan silmäin edessä.
35 Silloin sanotaan: 'Tästä maasta, joka oli autiona, on tullut kuin Eedenin puutarha; ja raunioina olleet, autiot ja maahan revityt kaupungit ovat varustettuja ja asuttuja'.
36 Niin tulevat pakanakansat, joita on jäljellä teidän ympärillänne, tietämään, että minä, Herra, rakennan jälleen alasrevityn ja istutan aution: minä, Herra, olen puhunut, ja minä teen sen.
37 Näin sanoo Herra, Herra: Vielä tätäkin annan Israelin heimon minulta anoa, että tekisin heille sen: minä lisään heille ihmisiä runsaasti kuin lammaslaumaa.
38 Niinkuin on pyhitettyjen uhrilammasten laumaa, niinkuin Jerusalemin lammaslaumaa sen juhlissa, niin tulevat raunioina olleet kaupungit täyteen ihmislaumaa. Ja niin he tulevat tietämään, että minä olen Herra."



Eli voimme täysin 100% varmuudella antaa antisemitististen jorinoiden joilla on tarkoitus satuttaa ja murehduttaa Jumalaamme mennä toisesta korvasta ulos, sillä voimme luottaa siihen täydellisesti että Herra pitää huolen omaisuudestaan ja kurittaa sitä jos on tehnyt hyvää , sekä armahtaa ja rakastaa kun sen aika on. Meidän ei tarvitse tätä sydämmellämme kantaa, vaan voimme antaa Herran huolehtia omaisuudestaan ja siunata sitä muistaen että Herra ei näytä vihansa kasvoja ikuisesti ja on suuri uskollisuudessaan ja rakkaudessaan eikä omaisuuttansa unhoita.

Toivoisinkin, että kaikki muistaisivat että jos Herra on näin armollinen ja rakastava heille niin on Hän sitä myös meille joille on antanut sanassaaan luvan kutsua itseään Isäksemme ja Hän kutsuu meitä lapsiksemme kun olemme Herran Jeesuksen nimessä Hänen valtakuntaansa otetut! Mikä mahtava armo ja rakkaus!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja Janne » 21. Maalis 2014 10:40

Hyvä kirjoitus Mikolta!

Tällaista tarvittaisiin lisää koska monet uskovatkin ovat alkaneet Israel ja Juutalaisvastaisiksi. Juutalaisvastaisia kirjoituksia ja puheita pulppuaa tänä päivänä vähän joka puolelta ja ne perustuvat monesti valheeseen ja vääristelyyn.
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja tanu » 21. Maalis 2014 15:31

Tässä tällainen näkökanta Israel-/juutalisuus-asiaan.

http://www.icon.fi/~erkkik/tosiisrael.html


Jumalan Israel

Kuule, tosi Israel, Kuninkaasi tulee pilvissä ja kaikki kansat alistuvat Jumalan Kuningaskunnan valtaan.

Abrahamin todelliset lapset
Juutalaiset sanoivat Jeesukselle: "Abraham on meidän isämme." Joh.8:39 Tähän Jeesus vastasi: "Jos te olisitte Abrahamin lapsia, te tekisitte Abrahamin tekoja." Joh.8:39 Näin Jeesus todisti, ettei Hän pitänyt heitä tosi israelilaisina, vaikka he olivat Abrahamin jälkeläisiä.

Jeesus piti Abrahamin lapsina niitä, joilla oli samanlainen suhde Jumalaan kuin Abrahamilla. "Abraham, teidän isänne, riemuitsi siitä, että hän saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja iloitsi." Joh.8:56 Tällä Jeesus viittasi siihen, kun Hän tuli Abrahamin luo Mamren tammistossa (1Moos.18) ja antoi lupauksen vuoden päästä syntyvästä Iisakista. Vaikka Jeesus oli ottanut ihmisen muodon, Abraham kohteli Häntä Herrana eli Jumalana ottaen kuulemansa sanat vastaan Jumalan sanoina. Se, joka kunnioittaa Jeesusta Jumalana, on tosi israelilainen.

Koska Jumalan Sana tuli valmistelemaan tuloaan lihaan, Hän tuli Abrahamin luo ihmisen muotoisessa taivaallisessa ruumiissa. Jeesus syntyi tähän meidän syntiseen sukukuntaamme neitsyt Mariasta, joka oli Iisakin jälkeläinen. Ne juutalaiset, jotka eivät nähneet Jeesuksessa Jumalaa, eivät tehneet Abrahamin tekoja.

Jeesus toisaalta myöntää, että Abraham on heidän isänsä sanoessaan "Abraham, teidän isänne" ja toisaalta kieltää Abrahamin olevan heidän isänsä sanoessaan "jos te olisitte Abrahamin lapsia". Näin Jeesus tuo esille sen, että on olemassa kaksi Israelia: luonnollinen ja hengellinen Israel.


Rauha Jumalan Israelille!
Paavali siunaa Jumalan Israelia, kun hän sanoo näin: "Ei ympärileikkaus ole mitään eikä ympärileikkaamattomuus. Tärkeää on uusi luomus. Rauha ja laupeus kaikille, jotka elävät tämän säännön mukaan, samoin Jumalan Israelille!" Gal.6:15-16

Kaikki ne, jotka ovat uusia luomuksia Kristuksessa Jeesuksessa, kuuluvat Jumalan Israeliin. He ovat Abrahamin lapsia. He ovat ottaneet Jeesus Nasaretilaisen vastaan Messiaana, joka on Jhvh. Jeshua Messias on Jahveh!

Paavali oli ollut isänmaallinen kiihkoilija. Uskoontulonsa jälkeenkin hän yhä rakasti luonnollista Israelia, mutta kykeni erottamaan sen Jumalan Israelista, koska hän rakasti Jumalaa enemmän kuin sukuaan. Siksi hän sanoi: "Eiväthän kaikki israelilaiset kuulu tosi Israeliin, eivätkä kaikki ole lupauksen lapsia sen tähden, että ovat Abrahamin siementä." Room.9:6-7

Näin on selvää, että Jumalan Israel on kansa, joka muodostuu hengellisen syntymän kokeneista ihmisistä. "Ja sellaisiksi hän on kutsunut myös meidät, ei ainoastaan juutalaisista vaan myös pakanoista." Room.9:24

Jumalan seurakunta koostuu Abrahamin lapsista, jotka ovat sekä juutalaisia että pakanoita. Ei ole olemassa kahta Jumalan kansaa: seurakunta ja Israel. "Tässä ei ole juutalaista eikä kreikkalaista,..., sillä Kristuksessa Jeesuksessa te kaikki olette yksi." Gal.3:28

Paavali sanoo uskoon tulleiden pakanoiden saaneen Israelin kansalaisoikeuden. Hän puhuu Jumalan Israelin eikä Israelin valtion kansalaisuudesta. "Siihen aikaan te olitte ilman Kristusta, olitte vailla Israelin kansalaisoikeutta, osattomia lupauksen liitoista, ilman toivoa ja ilman Jumalaa maailmassa." Ef.2:12-13

Paavali sanoo juutalaisten olleen lähellä tosi Israelin kansalaisoikeutta ja pakanoiden siitä kaukana. Ei luonnollisellakaan Israelilla ole rauhaa Jumalan kanssa sen paremmin kuin pakanoillakaan, mutta Jeesus julistaa rauhaa niille molemmille. "Hän tuli ja julisti rauhaa teille, jotka olitte kaukana, ja rauhaa niille, jotka olivat lähellä. Hänen kauttaan on meillä molemmilla pääsy yhdessä ja samassa Hengessä Isän luo." Ef.2:17-18

Koska Jumalan seurakunta on yksi ruumis Jeesuksessa Messiaassa, kaikkien kansojen Jeesukseen uskovat kuuluvat yhteen ja samaan tosi Israeliin. Ne juutalaiset, jotka uskovat Jeesukseen Messiaana, ovat osa Jumalan seurakuntaa siinä kuin muidenkin kansojen uskovaiset.


Israelin valtio ja tosi Israel
Israelin valtion kansalaiset eivät koostu vain Abrahamin luonnollisista jälkeläisistä vaan myös niistä, jotka vain harjoittavat juutalaista uskontoa. He ovat kääntyneet ulkonaisesti juutalaisiksi, mutta eivät ole Abrahamin luonnollisia eivätkä hengellisiä jälkeläisiä. Näin Israelin valtion kansalaisuus ei edusta mitään raamatullista israelilaisuutta.

Abrahamin hengellinen jälkeläinen on tosi juutalainen ja kokenut myös sydämen ympärileikkauksen. "Sillä ei se ole juutalainen, joka vain ulkonaisesti on juutalainen, eikä ympärileikkaus ole se, joka tapahtuu ulkonaisesti lihassa. Se on juutalainen, joka sisimmässään on juutalainen, ja oikea ympärileikkaus on sydämen ympärileikkaus Hengessä, ei kirjaimen mukaan." Room.2:28-29

Abrahamin sydän ympärileikattiin, kun hän vei Iisakin uhrialttarille. Nyt Jeesuksen omat kokevat saman, kun Jeesuksen ristin kautta ristiinnaulitsevat syntisen luontonsa Pyhässä Hengessä. Kaikki Jeesuksen omat ovat tosi juutalaisia, olkoot mistä kansasta tahansa.

Jeesus ennusti aikansa luonnollista Israelia kohtaavasta tuhosta: "Monet kaatuvat miekan terään, toiset viedään vangeiksi kaikkien kansojen sekaan, ja pakanat tallaavat Jerusalemia, kunnes pakanoiden ajat täyttyvät." Luuk.21:24

Luonnollinen Israel sai kuolettavan miekanhaavan, kun se hajotettiin kaikkien kansojen sekaan. Kun se palautetaan takaisin omaan maahansa, sen saama miekanhaava paranee. "Näin sanoo HERRA: 'Kansa, miekalta säästynyt, löysi autiomaassa armon. Minä menen saattamaan Israelin rauhaan'." Jer.31:2

Rauha Jumalan kanssa on mahdollinen vain Jumalan Uhrin kautta eli Jeesuksen Messiaan veressä. Paavali kertoi meille, että omaan maahansa palautettu Israel eräänä päivänä pelastuu sydämensä paatumuksesta. "Paatumus on kohdannut osaa Israelista, ja se kestää, kunnes täysi määrä pakanoita on tullut sisälle. Sitten koko Israel on pelastuva." Room.11:25-26 Siihen päivään asti Israelin valtio on osa jumalatonta maailmaa, jota Paholainen hallitsee. Kun täysi määrä pakanoita ja juutalaisia on tullut sisälle tosi Israeliin, Jeesus, Israelin Kuningas tulee ja silloin koko maailma on oleva Hyvän vallassa.

Jeesus ennusti juutalaisten ottavan vastaan Antikristuksen Messiaana: "Minä olen tullut Isäni nimessä, mutta te ette ota minua vastaan. Jos joku toinen tulee omissa nimissään, hänet te otatte vastaan." Joh.5:43 Vain ne, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan Messiaana, ovat Jumalasta. He todistavat maailmasta näin: "Me tiedämme, että olemme Jumalasta, mutta koko maailma on Pahan vallassa." 1Joh.5:19 Koko maailma - myös Israelin valtio - on Pahan vallassa. Jumalan Kuningaskunta tulee maan päälle vasta silloin, kun Jeesus tulee takaisin maan päälle.

Jumala ei siunaa niitä, jotka siunaavat nykyistä Israelin valtiota. Abrahamille annettu lupaus koskee Jumalan Israelia eli Jeesusta ja Hänen omiaan. "Minä siunaan ne, jotka siunaavat sinua, ja kiroan sen, joka kiroaa sinua, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki maailman sukukunnat." 1Moos.12:3

Siunattu on Jeshua Messias, joka tuli Jahven nimeen! Siunattu on jokainen, joka on Hänen omansa. Kuule sinä, joka olet tosi Israelia, sinun Kuninkaasi tulee pilvissä ja kaikki kansat alistuvat Hänen valtansa alle. Se on oleva iankaikkinen valtakunta, joka ei häviä!

Käytetty raamatunkäännöstä: Raamattu Kansalle 2012

Erkki Kuisma
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja systeri » 21. Maalis 2014 16:08

Tämmöstä selitystä tähän profetiaan...

Hes 38-39

http://www.reinosav.net/Karhu-Hes-38-39.html
systeri
 

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja kesäkurpitsa » 21. Maalis 2014 16:35

Tämä Erkki kirjoitti:

Jumala ei siunaa niitä, jotka siunaavat nykyistä Israelin valtiota. Abrahamille annettu lupaus koskee Jumalan Israelia eli Jeesusta ja Hänen omiaan. "Minä siunaan ne, jotka siunaavat sinua, ja kiroan sen, joka kiroaa sinua, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki maailman sukukunnat." 1Moos.12:3


On tässä perää. Israelin valtion nykyinen rakenne on illuminaattien, sekä siihen liittyvän fasistisen siionismin tuotetta. Puhumattakaan homoseksuaalisuuden kukoistuksesta Tel Avivissa. En kyllä itse tällaista Israelia siunaa - ei syntiä voi siunata, vaikka sen tekisi israelilainen. Tämä ei tietenkään oikeuta antisemitismiin - vaan siihen että synti tuomitaan, kuten muidenkin kansojen kohdalla.

Israel on Jumalan valitsema kansa, juuri pelastushistoriallisessa mielessä - ja Jeesus on juutalainen Messias - ei kreikkalainen filosofi, eikä roomalaiskatolinen jesuiitta. Pakanat on uudestisyntymisessä oksastettu Israelin Messiaaseen Jeesukseen.

Jes. 11:1 "Mutta Iisain kannosta puhkeaa virpi, ja vesa versoo hänen juuristansa."
Room. 11:17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
Room. 11:18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.

Juuri - joka kannattaa uskovia - ei ole luonnollinen Israel, tai nykyinen Israelin valtio - eikä ortodoksi juutalaisuus, tai mikään juutalaisuuden muoto tai harrastaminen, tai että pitää ottaa juutalainen puoliso - vaan Herra Jeesus. Itse siunaan Jerusalemia ja Israelia, että he pelastuisivat - ottavat vastaan Herran Jeesuksen. En siunaa Israelia valtiona, vaan Jumalan valitsemana kansana - joita on eri maihin hajonneen 10 sukukunnan tähden esim. Venäjällä paljon. Pelkkä Israelin valtion siunaaminen, ei ole Israelin 12 sukukunnan siunaamista. Näin ajattelen sydämessäni. :roll:
kesäkurpitsa
 
Viestit: 70
Liittynyt: 01. Marras 2013 22:08

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 21. Maalis 2014 18:15

tanu kirjoitti:Tässä tällainen näkökanta Israel-/juutalisuus-asiaan.

http://www.icon.fi/~erkkik/tosiisrael.html



Kiitos linkistä Erkki Kuisman kirjoitukseen.

Netistä löytyy paljon toisten kirjoituksia aiheesta, mutta olisin kiinnostunut tietämään jokaisen ihan omia mielipiteitä ja niistä on mielestäni hedelmällisempää ja mielekkäämpää keskustella kuin jonkun toisen mielipiteestä.

Taikka sitten jos voisit kertoa mitä tahdot tuoda erityisesti Erkin kirjoituksesta esille, niin sekin jo loisi hyvää keskustelua :).
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 21. Maalis 2014 18:19

Tarkennan vielä, että kirjoituksessani kun puhun Israelista tarkoitan juuri sitä Raamatun kansaa, Israelia mikä Raaamatussa on ilmoitettu. Eli tekstini koskee Raamatun Israelia mitä ikinä Jumala sillä sitten tänä päivänä tarkoittaakin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 21. Maalis 2014 20:14

No Israel on Israel ja Jumala on tuonut oman kansansa eri maista ja tulee puhdistamaan tämän oman kansansa joka on Israelin maalla nyt ja lisää tulee ja Jumala hoitaa asiaa koko ajan ,, .Jumalan kansa on Jumalan kansa ja mitä tapahtui Jeesuksen aikaan niin on kuin nyt .Ne ,jotka ilman Henkeä tutkivat Raamatun sanaa niin menevät harhaan ja Jeesuksen aikaiset fariseukset ja vanhojen kirjoitusten viisaat eivät nähneet Jeesuksen täyttävän vanhoja kirjoituksia .Eivätkä halunneet nähdä Jumalan poikaa ,koska olivat kuolleentuneita lain kirjaimesta.
siis israel on todella se israel ja me liitymme tuohon Kristuksen puuhun kuten messiaaniset Juutalaiset kun suomut putoaa heiltä silmistä ,,,,tai sanotaanko näin suoraan ku aika on.Tulevat pakanoista(meistä) kateelliseksi ku meillä se ymmärrys ja tulevaisuudessa voima suuressa muodossa ja silloin alkaa Israel kääntyä ja ymmärtää .He tulevat tunnustamaan suullansa Jeesuksen ja se on siltä jengiltä paljon se .Ovat edelleen uppiniskaista luonteen sorttia kuten VT puolelta olemme hyvin saaneet nähdä.Mutta Rakkaus voittaa .
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja tanu » 22. Maalis 2014 17:46

Taas on pää pyörällä kuin Haminan kaupunki...

Jos aloitan siitä mikä on selvää ja ymmärrettävää:

-Israel on Jumalan omaisuuskansa, jota uskovan tulee siunata.
29. Kansat palvelkoot sinua, kansakunnat sinua kumartakoot. Ole veljiesi herra, ja äitisi pojat kumartakoot sinua. Kirottu olkoon, joka sinua kiroaa, siunattu, joka sinua siunaa." (1 Moos.27)

Siunattu olkoon, joka sinua siunaa, kirottu, joka sinua kiroaa!" (4 Moos.24)

1. Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista
siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
2. Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
3. Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."
(1.Moos.12)

-Kaikkia kansoja ja ihmisiä tulee siunata. Ketään ei voi/saa toinen ihminen tuomita tai kirota. Jopa vihollisia tulee siunata ja heidän puolestaan rukoilla.
27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
31. Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
36. Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
37. Älkääkä tuomiko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
(Luuk.6)

14. Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko. (Room.12)

-Aikojen lopulla koko maailman viha ja vaino kääntyy Israelia vastaan, mutta Jumala pelastaa Israelin varmalta näyttävältä tuholta
1. Ennustus, Herran sana Israelista. Näin sanoo Herra, joka on
jännittänyt taivaan ja perustanut maan ja joka on luonut ihmisen hengen hänen sisimpäänsä:
2. Katso, minä teen Jerusalemin juovuttavaksi maljaksi kaikille kansoille yltympäri, ja myös Juudan kohdalle se on tuleva Jerusalemia piiritettäessä.
3. Ja sinä päivänä minä teen Jerusalemin väkikiveksi kaikille kansoille: kaikki, jotka sitä nostavat, repivät pahoin itsensä; ja kaikki maan kansakunnat kokoontuvat sitä vastaan.

9. Mutta sinä päivänä minä tahdon hävittää kaikki pakanakansat, jotka hyökkäävät Jerusalemia vastaan.
10. Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

(Sak.12)


-2/3 Israelin kansasta tuhoutuu, mutta jäännös 1/3 pelastuu ja kääntyy pois paatumuksestaan ja avaa silmänsä näkemään, että Jeesus on Messias---->Jeesus tulee takaisin
8. Ja näin on käyvä koko maassa, sanoo Herra: kaksi osaa siitä hävitetään ja saa surmansa, mutta kolmas osa siitä jää jäljelle.
9. Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".
(Sak.13)

1. Sillä katso, niinä päivinä ja siihen aikaan, kun minä käännän Juudan
ja Jerusalemin kohtalon,
2. minä kokoan kaikki pakanakansat, vien ne alas Joosafatin laaksoon ja käyn siellä oikeutta niitten kanssa kansani ja perintöosani, Israelin, tähden. Sillä he ovat hajottaneet sen pakanakansain sekaan, ovat jakaneet minun maani
11. Käykää avuksi, tulkaa, kaikki kansakunnat joka taholta. He kokoontuvat sinne. Anna, Herra, sankariesi astua sinne alas.
12. Lähtekööt liikkeelle, hyökätkööt kansakunnat Joosafatin laaksoon; sillä siellä hän istuu tuomitsemassa kaikkia pakanakansoja, joka taholta tulleita.
13. Lähettäkää sirppi, sillä sato on kypsynyt. Tulkaa polkemaan, sillä kuurna on täynnä ja kuurna-altaat pursuvat ylitse; sillä heidän pahuutensa on suuri.
14. Meluavia joukkoja, meluavia joukkoja ratkaisulaaksossa! Sillä lähellä on Herran päivä ratkaisulaaksossa.
15. Aurinko ja kuu käyvät mustiksi, ja tähdet kadottavat valonsa.
16. Herra ärjyy Siionista ja antaa äänensä kuulua Jerusalemista, ja taivaat ja maa järkkyvät; mutta Herra on kansansa suoja, Israelin lasten turva.
17. Ja te tulette tietämään, että minä olen Herra, teidän Jumalanne, joka asun Siionissa, pyhällä vuorellani. Ja Jerusalem on oleva pyhä, ja vieraat eivät enää kulje sen läpi.
(Jooel 3)


Mutta mitä tarkoittaa tuo "siunatkaa Israelia"?
Ei varmastikaan sitä että korotetaan juutalaisia yli kaikkien muiden kansojen? Jumalan silmissä kaikki ihmiset ja kansat ovat yhtä rakkaita ja tärkeitä. Jumala haluaa, että jokainen ihminen tekee parannuksen ja ottaa vastaan pelastuksen. Oma käsitykseni Herrasta on se, että Hän on tasapuolinen eikä korota ketään toisen yläpuolelle syntyperänsä tai muun vastaavan vuoksi.

Ei myöskään sitä että syydetään Israeliin rahaa ja ollaan kaikesta Israelin tekimisistä samaa mieltä.

Tai sitä että juutalaisten tekemät rikokset aina vaietaan ja niistä ei saa puhua(leimaaminen antisemitistiksi ja natsiksi). Mutta sitä vastoin juutalaisia vastaan tehtyjä rikoksia tuodaan kovasti esiin.
Tässä on vaikeaa se, että keitä ovat juutalaiset? Vaikuttaa nimittäin siltä, että ns. juutalaiset vainovat oikeita juutalaisia kaikkein eniten. Eli ne jotka sanovat olevansa juutalaisia, Talmudia/Zoharia ja Kabbalaa noudattavat perkeleen palvojat, saatanan synagoga, vainoavat oikeita juutalaisia(Tooraa noudattavat). Tässä on varmaan takana se, että perkeleen palvojat haluavat tuhota kaikki tosi juutalaiset, jottei Raamatun profetiat voisi toteutua ja Jeesus tulla takaisin. Turhaa touhua tuollainen! Kaikki Raamatun profetiat toteutuvat aivan varmasti!

Mielestäni tuo Israelin siunaaminen tarkoittaa sitä, että rukoillaan että Raamatun Israel kääntyisi pois paatumuksestaan ja ottaisi vihdoin Jeesuksen vastaan Messiaana.

Mikä sitten on Raamatun Israel, onkin jo vaikeampi juttu. Juutalaiset? Israelin alueella asuvat? Kaikki uudestisyntyneet uskovat?
Itse uskon että tässä Jumala tarkoittaa Jeesusta ja kaikkia Hänen omiaan, todellisia Aabrahamin, Iisakin ja Jaakobin hengellisiä jälkeläisiä.


Mutta oli miten oli, niin totuus selviää ajallaan. Sitä vain haluaisi tietää totuuden tässä(kin) asiassa mieluummin vaikka heti. Kärsimätön kun olen.

Tunnustan kokeneeni viime aikoina(taas) vihaa ja katkeruutta "juutalaisia" kohtaan. Syynä on varmasti suurelta osalta ne kirjoitukset mitä olen netistä lueskellut...
Myönnän ja tunnustan tämän synnin ja haluan siitä tehdä nyt parannuksen.
(Viha ja katkeruus ja ylenkatse ovat kadottavia syntejä)

Jos jotakin toivon ja rukoilen, niin se on se että pystyisin rakastamaan kaikkia ihmisiä lähimmäisinäni, ihmiseen katsomatta.

(Pahoittelen jos tuli liian pitkä viesti ja sekava)

Taivaanisän siunausta kaikille!!!
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Israel on Jumalan omaisuutta -näpit irti :)

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Maalis 2014 18:46

Itse näen niin että on olemassa luonnollinen israel joka koostuu syntyperältään juutalaisista. He ovat Aabrahamin jälkeläisiä lihansa puolesta. En tarkoita tällä israelin valtiota vaan heitä jotka ovat perimältään juutalaisia. Sitten on olemassa hengellinen israel joka koostuu kaikista maailma ihmisistä jotka uskovat Herraan Jeesukseen.

Room.11:17 Mutta jos muutamat oksista ovat taitetut pois ja sinä, joka olet metsäöljypuu, olet oksastettu oikeiden oksien joukkoon ja olet päässyt niiden kanssa osalliseksi öljypuun mehevästä juuresta,
11:18 niin älä ylpeile oksien rinnalla; mutta jos ylpeilet, niin et sinä kuitenkaan kannata juurta, vaan juuri kannattaa sinua.
11:19 Sinä kaiketi sanonet: "Ne oksat taitettiin pois, että minut oksastettaisiin."
11:20 Oikein; epäuskonsa tähden ne taitettiin pois, mutta sinä pysyt uskosi kautta. Älä ole ylpeä, vaan pelkää.
11:21 Sillä jos Jumala ei ole säästänyt luonnollisia oksia, ei hän ole säästävä sinuakaan.
11:22 Katso siis Jumalan hyvyyttä ja ankaruutta: Jumalan ankaruutta langenneita kohtaan, mutta hänen hyvyyttänsä sinua kohtaan, jos hänen hyvyydessänsä pysyt; muutoin sinutkin hakataan pois.
11:23 Mutta nuo toisetkin, jos eivät jää epäuskoonsa, tulevat oksastettaviksi, sillä Jumala on voimallinen oksastamaan ne jälleen.
11:24 Sillä jos sinä olet leikattu luonnollisesta metsäöljypuusta ja vasten luontoa oksastettu jaloon öljypuuhun, kuinka paljoa ennemmin nämä luonnolliset oksat tulevat oksastettaviksi omaan öljypuuhunsa!


Jalo öljypuu tarkoittaa hengellistä israelia ja sen juuri on Herra Jeesus. Luonnolliset israelilaiset ovat jalon öljypyyn luonnolliset oksat mutta ne on oksastettu epäuskonsa tähden öljypuusta. Jumala on kuitenkin voimallinen oksastamaan ne uudelleen ja on antanut siitä myös sanassaan meille lupauksen. Vain hengellinen israel tulee pelastumaan ja Jumala tulee lupauksensa mukaan liittämään viimeisinä päivinä luonnollisen israelin jäännöksen hengelliseen israeliin uskosta Herraan Jeesukseen.

Raamattu kehoittaa siunaamaan israelin kansaa. Itse näen tämän tarkoittavan niin luonnollisia israelilaisia kuin hengellisiäkin. Se että siunaa israelilaisia jotka elävät epäuskossa ei tarkoita sitä että siunaisi syntiä niin kuin jostain kirjoituksista saattoi tulkita.

4.Moos.6:22. Ja Herra puhui Mosekselle, sanoen:
23. Puhu Aaronille ja hänen pojillensa, ja sano: näin pitää teidän siunaaman Israelin lapsia, ja sanoman heille:
24. Herra siunatkoon sinua, ja varjelkoon sinua.
25. Herra valistakoon kasvonsa sinun päälles, ja olkoon sinulle armollinen.
26. Herra ylentäköön kasvonsa sinun puolees, ja antakoon sinulle rauhan.
27. Ja heidän pitää paneman minun nimeni Israelin lasten päälle, ja minä tahdon siunata heitä.


Jumala sanoi miten israelilaisia tuli siunata. Vanhan liiton israelin kansassakin oli fariseuksia joista jotkut olivat Jeesuksen mukaan sisältä kaikkea saastaa sekä israelilaisissa oli myös homoseksuaaleja. Kuitenkin Jumalan sana opetti siunaamaan jo vanhan liiton israelin kansaa. Jumalan kehoitus israelin siunaamiseen ei tarkoita näiden israelilaisten syntien siunaamista vaan Jumalan armon rukoilemista ja toivottamista israelilaisille.

Tiit2:11. Sillä Jumalan armo, kaikille ihmisille terveellinen, on ilmestynyt.
12. Joka meidät opettaa kaiken jumalattoman menon hylkäämään ja maailmalliset himot, ja tässä maailmassa siviästi ja hurskaasti ja jumalisesti elämään,
13. Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
14. Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais*, ahkeraksi hyviin töihin.


Jumalan armo ei ole syntien hyväksymistä vaan Jumalan armon tehtävä on kasvattaa ihmisiä pois synnistä. Jumalan tahdon mukainen israelin siunaaminen on Jumalan armon rukoilemista israelille jotta se kääntyisi epäuskostaan israelin Jumalan puoleen. Israelin siunaamisella ei siis mielestäni ole mitään tekemistä sen kanssa että siinä siunattaisiin israelilaisten tekoja vaan kyseessä on Jumalan armon ja rauhan rukoilemista israelin kansalle. Meidän tulee siunata juutalaista kansaa Jumalan armolla ja rukoilla rauhaa Jerusalemiin Herran Jeesuksen kautta sillä se on Jumalan tahto ja kehoitus.

Jumala on luvannut pelastaa koko luonnollisen israelin kansan jäännöksen Herran Jeesuksen armon kautta ja tätä armoa meidän tulee rukoilla israelille kun siunaamme heitä. Israelin siunaaminen on sidoksissa Jumalan lupaukseen ja pelastukseen Kristuksessa ja Jumalan sanan opetukseen.

Raamattu opettaa että Jumalan armoa ja rauhaa tulee rukoilla kaikkien ihmisten puolesta mutta silti Raamatussa on erityiskehoitus israelilaisten puolesta rukoilemiseen. Herra Jeesus ei palaa takaisin ennen kuin luonnollisen israelin kansan koko jäännös kääntyy epäuskostaan huutamaan Herraa Jeesusta avuksi. Jeesuksen paluu on sidottu juutalaisen kansan kääntymiseen pois epäuskosta ja tämä on varmasti yksi syy miksi Jumala kehoittaa erityisesti rukoilemaan israelin puolesta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron