Suomessakin hyvin tunnettu amerikkalainen kreationistinen apologeetti Willam Lane Graig omaa selvän yhtymäkohdan myös Rooman kirkon kanssa (http://www.youtube.com/watch?v=r1HMx7mKQU0). Graig hyväksyy protestanttina roomalaiskatoliset sakramentit, kirkko järjestyksen sekä pitää katolisia jopa enemmän Jumalan tahdossa elävinä - kuin protestantit. Vaikka William Lane Graig osaakin taitavasti "väitellä" filosofisen väitösperiaatteen kautta niin ateisteja kuin evolutionistejakin vastaan häkellyttävän terävästi, hän silti tunnustaa yhteyden paavin aseman kanssa, ja näin yhtyy Rooman kirkon opetukseen.
Toiseksi, Graigin käyttämä kosmologinen kalam-argumentaatiomuoto on yhdenmukainen islamistisen filosofian kanssa (http://en.wikipedia.org/wiki/Kal%C4%81m_cosmological_argument).
http://sammelijuntunen.kotisivukone.com/keskustelu.html/8561?p=3&c=Jumalan olemassaolon todistuksia on olemassa lukuisia. Eräs tärkeimmistä on Kalam eli kosmologinen argumentti. Kyseinen argumentti on voimakkaasti esillä William Lane Craigin apologetiikassa, mutta se on tunnettu jo keskiajalla.
Kalam-argumentin lähtökohtana on seuraava looginen syllogismi:
Premissi A: Kaikella, jolla on alku, on syy olemassaololleen.
Premissi B: Maailmankaikkeudella on alku.
Johtopäätös: Maailmankaikkeudella on syy olemassaololleen.
Syyn, joka aiheutti maailmankaikkeuden olemassaolon, on oltava maailmankaikkeuden ulkopuolella ja riippumaton maailmankaikkeudesta, koska syy on ollut olemassa ennen maailmankaikkeuden syntyä. Koska aika ja luonnonlait syntyivät maailmankaikkeuden alussa, kyseinen syy ei voi olla niiden sitoma. Syyn on siis oltava yliluonnollinen ja ikuinen. Raamatun Jumalalla on nämä ominaisuudet, joten Hän on se syy, joka sai aikaan maailmankaikkeuden olemassaolon.
Keväällä 2012 William Lane Craig väitteli Kari Enqvistin kanssa maailmankaikkeuden olemassaolosta. Yrittäessään kumota kosmologisen argumentin, Enqvist joutui kieltämään loogisen päättelyn pätevyyden, koska hänen mukaansa kvanttimekaniikka mahdollistaa loogiset mahdottomuudet maailmankaikkeuden synnyssä. Koska kvanttifyysinen teorianmuodostus edellyttää luottamusta loogisen päättelyn pätevyyteen, Enqvist oli ajattelussaan epäjohdonmukainen, eikä pystynyt kumoamaan Craigin argumentteja.
Siis, Kalam-argumentin voi kumota ainoastaan kiistämällä loogisen päättelyn pätevyyden, joka on täysin järjenvastaista.
Kreationistinen ekumenia (yhteiset filosofiset periaatteet kristinuskon ja islamin välillä) sekä sen sisällä oleva "luoja-uskon"-filosofinen, kosmologinen sekä luonnon tieteellinen väitös on tietoisesti luotu neturaali viitekehys, jossa muut - olennaisimmat Raamatun opetukset, tietoisesti ohitetaan. Jumalan evankeliumi siirtyy syrjään, tilalle tulee filosofinen argumentaatio. Tätä puolustetaan sillä, että, sen päämäärä on hyvä - todistetaanhan siinä "jumalan-olemassa-olosta". Silti kysymyksessä on tietoinen eksytyksen muoto, siirtää todiste arvo pois Jumalan evankeliumista filosofiseen argumentointiin. Aikanaan Suomessa julkaistiin adressi, sukupuolineutraalin avioliitton vastustamiseksi. Hieno ja hyvin kristillinen periaate. Adressissa ilmeni sulassa sovussa roomalaiskatoliset, luterilaiset, helluntailaiset sekä muut kirkkokuntien ulkopuolella vaikuttavat yhdistykset. Muslimikin olisi varmaan voinut allekirjoittaa sen, että Jumala kieltää homoavioliitot.
Määrätty yhteinen uskonnollinen moraalikäsitteinen ja neutraali "kristillinen" viitekehys luo "yhteyden", mutta ei todellista raamatullista yhteyttä. Tätä samaa edes ajaa myös "neutraali" kreationismi, filosofisena ja tieteellisenä argumentaationa. Voidaan käyttää islamistista filosofiaa kristinuskon puolustamiseksi.
William Lane Graig kumoaa islamin, mutta käyttää silti siitä johdettua Kalam-argumenttia kosmologisessa argumentissaan. http://www.youtube.com/watch?v=sDFWAfeicNA. Tässä on juuri "sekasotkun" ydin - otetaan vähän sieltä tätä, vähän tuolta tuota - ja silti - halutaan olla kristittyjä, ja paavin kavereita. Ekumenian yhteisuskonnollinen "sekametelisoppa" on järkyttävää sekaannusta. Islamistista filosofiaa, sokratesta, platonia - ja sitten sekaan kristinuskoa, raamattua ja muuta.
Craig on itse nimennyt oman versionsa argumentista kalam kosmologiseksi argumentiksi erotuksena kosmologisen argumentin muista (esimerkiksi leibnitzilaisesta) versioista. Arabiankielinen nimi viittaa siihen, että argumenttia puolustivat keskiajan muslimifilosofit kuten Al-Ghazali.
(linkki - http://www.areiopagi.fi/william-lane-craigin-debatit/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=william-lane-craigin-debatit)
Itse pidän William Lane Graigia filosofisena jesuiittana, joka toimii jossain määrin Rooman kirkon yhteydessä. Tätä en toki vielä voi todistaa. Mutta näen hänen toiminnassaan niin paljon siihen olevia viitteitä, että itse sanoudun irti Kalam-argumentin mukaisesta kreationistisesta "selittämisestä".
1Kor. 1:18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
1Kor. 1:19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
1Kor. 1:20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
1Kor. 1:21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
1Kor. 1:22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
1Kor. 1:23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
1Kor. 1:24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
1Kor. 1:25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.