Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 24. Maalis 2014 23:49

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 19:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Juha » 25. Maalis 2014 00:51

Jasmiini kirjoitti:Raamatussa asasel tuskin tarkoitti demonin nimeä, eikä apokryfiset kirjat ole tarkoitettu selittämään Raamattua tai kenenkään unta.
Niistä ei ole tervejärkistä etsiä mitään tietoa, ellei halua katsoa suoraan pimeyteen.

Eenokin kirja ei ole mikään Raamattuun rinnastettava tiedon lähde, vaan sisältää ihan pimeää oppia. Apokryfiset kirjat, mikäli olen oikein ymmärtänyt, ovat knostilaisia tekstejä, joiden tarkoitus on ollut sotkea Raamatun puhdasta ja hyvää sanomaa.

Tän ketjun aiheet, ufot, demonit, knostilaiset tekstit ruokkivat lihaa, eivät rakenna hengellisesti.
Minne on Jeesus jäänyt? Kuinka kenenkään uskon elämä rakentuu tämmöisistä jutuista?
Tokihan nämä kiinnostaa, lihallista mieltä, mutta ei näistä kukaan viisastu.
Kenen tekoja tässä julistetaan, ilmavallan hallitsijoiden, pimeiden maailman valtiaiden, humanoidien, jättiläisten, satarelin, asaselin, pirujen??
Ihmettelempä vain??

En nähnyt mainittavan Jeesusta montaakaan kertaa, itse asiassa en nähnyt kertaakaan. :(


Tietenkin apokryfeihin tulee varauksella suhtautua, ihmettelen vain kun Uudessa Testamentissa on selviä lainauksia tuosta Eenokin kirjasta. Ja gnostilaisuushan on yksi harhaoppinen kristinuskon vääristelmä mutta eivät kaikki apokryfit ole gnostilaisia. Gnostilaisuushan on syntynyt vasta Uuden liiton solmimisen jälkeen, joten eihän sillä silloin voi olla tekemistä Vanhan liiton aikaisten apokryfien kanssa.

En ole mikään apokryfiekspertti, mutta eivät kaikki apokryfit ole vaarallisia, jotkut niistä ovat ihan Raamatun kanssa sopusoinnussa. Tietenkään apokryfejä ei pidä hirveästi lueskella jos ei osaa arvioida onko sopusoinnussa Raamatun sisällön kanssa.

En tuota Eenokin kirjaa ole läpi lukenut, pikaisesti silmäilin ja selailin sieltä täältä yksi päivä. Kyllä siellä itse asiassa Jeesuksestakin mainittiin ainakin luvussa 46:

Ja siellä minä näin Hänet, joka on Kaiken Alku, ja Hänen päänsä oli valkoinen kuin villa, ja Hänen kanssaan oli toinen olento, joka oli kasvoiltaan kuin ihminen, ja hänen kasvonsa olivat täynnä kunniaa, kuin pyhillä enkeleillä. Ja minä kysyin enkeliltä, joka kulki kanssani ja näytti minulle kaikki salatut asiat, tästä Ihmisen Pojasta, kuka Hän oli, ja mistä Hän on, ja miksi Hän kulkee Kaiken Alun kanssa? Ja hän vastasi ja sanoi minulle: Tämä on Ihmisen Poika, jolla on vanhurskaus, jonka kanssa vanhurskaus vaeltaa, ja joka paljastaa kaikki aarteet siitä mikä on salattu, sillä Herra on valinnut Hänet, ja joka on korotettu Herran edessä vanhurskaudessa ikuisesti. Ja tämä Ihmisen Poika, jonka sinä olet nähnyt, tulee nostamaan kuninkaat ja valtiaat istuimiltaan ja vahvat valtaistuimiltaan ja irrottamaan vahvojen ohjakset, ja särkemään synnintekijöiden hampaat. Ja Hän syrjäyttää kuninkaat valtaistuimiltaan ja valtakunnistaan, koska he eivät ylistä Häntä eivätkä tiedä valtakunnasta, joka heidän ylleen on perustettu. Ja Hän tulee alentamaan vahvojen kasvot ja täyttää ne häpeällä.


Luku 48:

Ja siinä paikassa minä näin vanhurskauden lähteen joka oli ehtymätön: ja sen ympärillä oli monta viisauden lähdettä: ja kaikki janoiset joivat niistä, ja he tulivat täyteen viisautta, ja he kulkivat vanhurskaiden ja pyhien ja valittujen kanssa. Ja sillä hetkellä tuo Ihmisen Poika nimitettiin Herran ollessa paikalla, ja Hänen nimensä mainittiin Kaiken Alun edessä. Ennen kuin aurinkoa oli luotu, ennen kuin taivaan tähtiä oli tehty, Hänelle oli annettu nimi Herran edessä. Hän tulee olemaan vanhurskaille sauva, johon he voivat nojata eivätkä kaadu, ja hän tulee olemaan valo kaikille kansoille, ja toivo niille joilla on murhe sydämessä. Kaikki jotka vaeltavat maan päällä tulevat kaatumaan maahan Hänen eteensä ja palvomaan Häntä, ja ylistämään ja siunaamaan ja laululla juhlimaan Herraa. Ja tästä syystä Hänet on valittu ja kätketty Hänen eteensä, ennen maailman luomista ja ikuisiksi ajoiksi. Ja Herran viisaus on paljastanut Hänet pyhille ja vanhurskaille, sillä hän on valmistanut vanhurskaiden kohtalon, koska he ovat vihanneet ja halveksineet tätä vääryden maailmaa, ja ovat vihanneet kaikkia sen töitä ja tekoja Herran nimessä, sillä Hänen nimessään heidät on pelastettu, ja Hänen hyvän tarkoituksensa mukaan se on ollut heille elämäksi. Näinä päivinä maan kuninkaat ovat heittäytyneet kasvoilleen maahan, ja vahvat, jotka omistavat maan kättensä työn tähden, sillä päivänä, jolloin heitä ahdistetaan ja he tulevat murheellisiksi, he eivät voi pelastaa itseään. Ja Minä annan heidät Valittuni käsiin: kuin olki tulessa, niin he tulevat palamaan pyhien kasvojen edessä: kuin lyijy vedessä he uppoavat vanhurskaiden kasvojen edessä, eikä heistä enää löydetä jälkeäkään. Ja heidän murheensa päivänä tulee olemaan lepo maan päällä, ja heidän edessään he kaatuvat eivätkä nouse uudestaan: kukaan ei ota heitä käsiinsä ja nosta heitä: sillä he ovat kieltäneet Herran ja Hänen Voideltunsa. Olkoon Herran nimi siunattu.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 25. Maalis 2014 01:24

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 19:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Juha » 25. Maalis 2014 01:43

Jasmiini kirjoitti:En usko, että tuota enokin kirjaa on lainattu Uudessa testamentissa, vaan Uuden testamentin kirjoituksia on lainattu enokin kirjaan sokeuttamaan ja sotkemaan.

En usko, että Eenok itse tai sen joku kirjuri olisi kirjottanut kyseistä enokin kirjaa.
Sen on kirjottanut joku ihan muu ja sitä yleisesti käytetään kaikessa pimeässä touhuilussa.


Mutta kuinka Vanhan Testamentin aikaisiin kirjoituksiin voisi lainata Uuden Testamentin kirjoituksia kun ei UT:ä ollut olemassa vielä? Missä pimeässä touhuilussa?

Juud. 1:14-15 kirjoitti:Heistäkin Eenok, Aadamista seitsemäs, on ennustanut, sanoen: "Katso, Herra tulee tuhannen tuhansine pyhinensä tuomitsemaan kaikkia ja rankaisemaan kaikkia jumalattomia kaikista heidän jumalattomista teoistansa, joita he jumalattomuudessaan ovat tehneet, ja kaikesta julkeasta, mitä nuo jumalattomat syntiset ovat häntä vastaan puhuneet".


Eikö tuossa Juudaan kirjeen pätkässä sanota heti alussa että tuo pätkä on alunperin Eenokin ennustus ollut?

Tarvitseeko uskovien oikeasti tietää jotain demonipäälliköiden nimiä ja mitä ne mukamas ovat keskustelleet ja touhuilleet keskenänsä? Jotain rajaa..
Jumalako tällaista tietoa haluais jakaa?? No en todellakaan usko.

Mutta foorumin linja sitten on varmaan tätä, antaa virran viedä, vaikka olis musta tuonelan virta.


Ei sinänsä tarvitse, mutta onko siitä haittaa että heidän nimiään mainitaan? Ja eihän tuo kirja keskity pelkästään demoneihin vaan siinä puhutaan monista asioista. Kannattaa itse enemmän silmäillä sitä kokonaisuudessaan ennen kuin julistaa lopullisen mielipiteen kirjasta.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 25. Maalis 2014 02:06

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 19:15, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 25. Maalis 2014 09:44

en puutu teidän kahden keskusteluun ,mutta itseä aikoinaan koukutti juuri nämä pois pudotetut kirjoitukset ,,tilasin erikoistilauksella kirjan jo aikoinaan ja mielenkiinto oli lukea kaikki mahdollinen ,mutta kuten aiemmin olen kirjoittanu täällä ,jotkut kohdat kumosi toisiaan ja sitten ääneen tuli möläytettyä lukiessa ,että eihän tää voi mitenkää pitää paikkaansa ku toinen kirjoitus kumoaa toisensa.En nyt sano ,että kaikki olis huuhaa rahastusmielessä punottuja ja vanhoihin kirjoituksiin tukeutuvia sepustuksia ,mutta minut kyllä pysäytti ku kuulin vierestä korviini lauseen,,,,,Tee selvä ero Totuuden ja valheen välillä.
Sen jälkeen tuo tripla Raamattu on tuntunut paremmalta vaihtoehdolta ,,on helppokin vertailla näitä peruskäännnöksiä.
Tuossa on hieman perää ,että ns väärien enkelien nimiä ei ole tarpeen lausua ääneen.Ne jotka on vangittuna pimeydessä ni siellä olkoon kunnes Kuningas päättää heidän kohtalonsa.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Janne » 25. Maalis 2014 11:35

Rauhaa tähän päivään

Pyytäisin sellaista, että jos joku kirjoittajista lainaa jotain Raamatun tekstiä muistuttavaa tekstiä Raamatun ulkopuolelta, kirjoittaja selvästi ilmoittaisi siitä.

Esim. apokryfikirjat muistuttavat ulkoasullisesti hyvin paljon Raamatun Sanaa, joten jos apokryfikirjoista lainataan tekstiä niin siitä olisi hyvä ilmoittaa selvästi sen vuoksi että kukaan ei vahingossa mene harhaan ja luule kirjoituksia Raamatun Sanaksi.

Siunausta kaikkien päivään
Janne
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Maalis 2014 14:42

Jasmiini kirjoitti:Raamatussa asasel tuskin tarkoitti demonin nimeä, eikä apokryfiset kirjat ole tarkoitettu selittämään Raamattua tai kenenkään unta.
Niistä ei ole tervejärkistä etsiä mitään tietoa, ellei halua katsoa suoraan pimeyteen.

Eenokin kirja ei ole mikään Raamattuun rinnastettava tiedon lähde, vaan sisältää ihan pimeää oppia. Apokryfiset kirjat, mikäli olen oikein ymmärtänyt, ovat knostilaisia tekstejä, joiden tarkoitus on ollut sotkea Raamatun puhdasta ja hyvää sanomaa.

Tän ketjun aiheet, ufot, demonit, knostilaiset tekstit ruokkivat lihaa, eivät rakenna hengellisesti.
Minne on Jeesus jäänyt? Kuinka kenenkään uskon elämä rakentuu tämmöisistä jutuista?
Tokihan nämä kiinnostaa, lihallista mieltä, mutta ei näistä kukaan viisastu.
Kenen tekoja tässä julistetaan, ilmavallan hallitsijoiden, pimeiden maailman valtiaiden, humanoidien, jättiläisten, satarelin, asaselin, pirujen??
Ihmettelempä vain??

En nähnyt mainittavan Jeesusta montaakaan kertaa, itse asiassa en nähnyt kertaakaan. :(


Olen täsmälleen samaa mieltä apokryfikirjoista ne eivät ole Jumalan sanaa, eikä niillä ole Raamatun arvovaltaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 25. Maalis 2014 18:39

En ole koskaan tainnut lukea apokryfikirjoja. En ainakaan muista... Mutta ei kai ole olemassakaan mitään toista kirjaa tai kenenkään kirjoittamaa tekstiä, joka olisi Raamatun veroinen..!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kreationisti ja apologeetti Willam Lane Graig

ViestiKirjoittaja systeri » 25. Maalis 2014 22:06

Janne kirjoitti:Rauhaa tähän päivään

Pyytäisin sellaista, että jos joku kirjoittajista lainaa jotain Raamatun tekstiä muistuttavaa tekstiä Raamatun ulkopuolelta, kirjoittaja selvästi ilmoittaisi siitä.

Esim. apokryfikirjat muistuttavat ulkoasullisesti hyvin paljon Raamatun Sanaa, joten jos apokryfikirjoista lainataan tekstiä niin siitä olisi hyvä ilmoittaa selvästi sen vuoksi että kukaan ei vahingossa mene harhaan ja luule kirjoituksia Raamatun Sanaksi.

Siunausta kaikkien päivään
Janne


Jos tarkoitit noita Eenokin kirjan tekstejä niin sehän mainittiin siinä alussa.Ei mulle ainakaan jääny epäselväksi mistä ne oli.Ei kyllä sen kummemmin kiinnosta kyseiset kirjat vaikka ehkä niistä joskus täällä kyselin että mitä lie ovat :)
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa

cron