Kielillä puhumisesta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja Lumina » 20. Tammi 2011 21:17

Rukoilin aikoinaan nuorena kovasti kielillä puhumisen armolahjaa erään vanhan uskovan tädin ja sisareni kanssa ja sainkin erikoisen kokemuksen tosin "pienen" ahertamisen jälkeen :) Aloin kuitenkin pian epäillä sitä että olikohan se oikeaa ja niin kadotin sen pitkäksi aikaa, rukouksista huolimatta.
Kunnes täs viime vuosina aloin taas janota sitä että saisin viritellä jälleen palavaksi tuon kielillä puhumisen ja se palasi mutta jälleen epäilin että onko se Jumalalta vai musta ittestä lähtöisin,oon kuitenkin aina toisinaan käyttäny sitä.
Eilen illalla tuli mieleen eräs vierasmaalainen sana ja erittäin mulle outo kieli josta en oo koskaan ymmärtäny yhtään sanaa ja tuli mieleen että kokeilen kääntää sen tuolla kääntäjällä mitä se on suomeksi ja se tarkoitti "rauhaa".
Tänään tajusin ja yllätyin iloisesti kun muistin että sehän on sana jolla aloitan yleensä puhumisen ja kokeilin kääntää lisää pari sanaa jotka usein toistuu siinä, niin käänsi "rauhaa jesua ystävä" ja muistin vielä lisää sanoja jotka usein toistuu niin tuli "luottaa ystävä todellakin" :)

Ensin mietin että voiko se olla jotain ymmärrettävää kieltä kun oon ajatellu että ne on salaisuuksia hengessä, mutta kaipa se voi ollakkin ainakin tuon seuraavan Sanan paikan mukaan...Jumala tais vahvistaa mua tällä alueella etten enää epäilisi vaan innostuisin jatkamaan enemmän niin että saisin rakentua itse.

Ap 2:
4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.
5 Ja Jerusalemissa asui juutalaisia, jumalaapelkääväisiä miehiä, kaikkinaisista kansoista, mitä taivaan alla on.
6 Ja kun tämä ääni kuului, niin kokoontui paljon kansaa; ja he tulivat ymmälle, sillä kukin kuuli heidän puhuvan hänen omaa kieltänsä.
7 Ja he hämmästyivät ja ihmettelivät sanoen: "Katso, eivätkö nämä kaikki, jotka puhuvat, ole galilealaisia?
8 Kuinka me sitten kuulemme kukin sen maan kieltä, jossa olemme syntyneet?


Nyt on ollu lievää alakuloa "nikistä" huolimatta..."valoisa ja pirteä" on hehkunu vähän pienellä liekillä viime aikoina :?

Liekistä puheenollen juteltiin yks päivä siskoni kanssa lampusta ja hän tiesi että liian pieni tai liian iso liekki nokeennuttaa lamppua mutta sopivan kokoinen liekki pitää lampun kirkkaana ...Halleluja ...että sais palaa aina sopivaa liekkiä :prayer4: :)
Lumina
 

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja toni t » 20. Tammi 2011 22:09

:GBU: että olet saanut Lumina kielillä puhumisen armolahjan takaisin. :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 20. Tammi 2011 23:54

minulla oli samankaltainen kokemus alussa, kun en meinannut uskaltaa puhua kielillä aluksi. sitten myöhemminkin melkein vielä 'laitoin sen tauolle' (ei armolahja liene poistunut vaan juuri tuo palavaksi virittäminen puuttui pelonkin takia :D ).

kielillä puhuminen mielestäni voi tapahtua myös lisäksi salaisena, puhuen vain Jumalalle:
1kor 14:
1Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. 2Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.

tässä on se puoli, että vihollinen ei ymmärrä sitä puhuttua kieltä. maailman kielet hallinnee. kyllä voi tulla myös maallisella kielellä puhuttua sanaa. kielillä puhumisessa voi olla myös eri tasoja, jolloin esim. äänteet 'muuttuu'. laulu, nuhtelu, käskeminen yms.

älkää estäkö kielillä puhumista. :) :prayer4:
1kor 14:
39Sentähden, veljeni, harrastakaa profetoimista älkääkä estäkö kielillä puhumasta.
lähtökuoppa
 

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Tammi 2011 00:19

kielillä puhuminen mielestäni voi tapahtua myös lisäksi salaisena, puhuen vain Jumalalle:
1kor 14:
1Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. 2Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä.
tässä on se puoli, että vihollinen ei ymmärrä sitä puhuttua kieltä.


Kukaan ihminen ei ymmärrä, paitsi jos on kielillä puhumisen selittämisen armolahjaa. Paavali selventää samassa luvussa että kielillä puhumisen voi ymmärtää jos on selittämisen armolahja. Minä en usko että saatana ei ymmärtäisi kielillä puhumista. Kyllä hän taitaa kaikki kielet enkeleiden jne.. Ja miksi olisi kielten selittämisen armolahja edes olemassa jos vihollinen ei ymmärtäisi kieliä sillä selityksenhän vihollinenkin ymmärtää viimeistään. ja emme saa tuudittautua siihen että saatana ei ymmärrä kun puhumme kielillä. Eihän silläkään ole väliä että vihollinen ymmärtää suomeksi rukoilumme vaan sillä että Jumala kuulee ne. Ja eihän kielillä puhuja itsekkään ymmärrä mitä puhuu jos hänellä ei ole selittämisen armolahjaa.

1.Kor.14:13 Sentähden rukoilkoon se, joka kielillä puhuu, että hän taitaisi selittää.
14:14 Sillä jos minä rukoilen kielillä puhuen, niin minun henkeni kyllä rukoilee, mutta ymmärrykseni on hedelmätön.
14:15 Kuinka siis on? Minun on rukoiltava hengelläni, mutta minun on rukoiltava myöskin ymmärrykselläni; minun on veisattava kiitosta hengelläni, mutta minun on veisattava myöskin ymmärrykselläni.

Paavali siis toivoo että jokainen voisi selittää kielet. Jos pointti olisi siinä ettei vihollinen ymmärrä kielillä puhumista niin miksi Paavali silloin haluaisi että jokainen voisi kielillä puhumisen selittää sillä silloinhan vihollinenkin ymmärtäisi. Uskon että vihollinen ymmärtää kielet mutta sillä ei ole väliä. Vain sillä on väliä että Jumala kuulee rukoukset eikä sillä ole silloin mitään väliä vaikka saatana kuulee rukoukset sillä ei hän pysty Jumalan tahtoa vastaan mitään.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 21. Tammi 2011 01:09

:wtf: :crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 12:52, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 21. Tammi 2011 01:43

Ja miksi olisi kielten selittämisen armolahja edes olemassa jos vihollinen ei ymmärtäisi kieliä sillä selityksenhän vihollinenkin ymmärtää viimeistään.

kun kysymyksessä on suora linja Jumalaan, oli vihollinen ymmärtäväinen tai ei, on turvallista puhua kielillä.
oli kieliä useampaa sorttia tai ei, on silti parempi, kun saa Herralta lahjan selittää.
itsellä ei ole mitään.
tärkeintä vain on, että kielet ovat ne Herran antamat.
lähtökuoppa
 

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja toni t » 21. Tammi 2011 01:52

lähtökuoppa kirjoitti:
Ja miksi olisi kielten selittämisen armolahja edes olemassa jos vihollinen ei ymmärtäisi kieliä sillä selityksenhän vihollinenkin ymmärtää viimeistään.

kun kysymyksessä on suora linja Jumalaan, oli vihollinen ymmärtäväinen tai ei, on turvallista puhua kielillä.
oli kieliä useampaa sorttia tai ei, on silti parempi, kun saa Herralta lahjan selittää.
itsellä ei ole mitään.
tärkeintä vain on, että kielet ovat ne Herran antamat.


:amen4: Sisar! Kielillä on turvallista rukoilla ja ääneen sama millä kielellä on turvallista meidän rukoilla Jumalaa.

1.Pie.3:10 Sillä: "joka tahtoo rakastaa elämää ja nähdä hyviä päiviä, varjelkoon kielensä pahasta ja huulensa vilppiä puhumasta,
3:11 kääntyköön pois pahasta ja tehköön hyvää, etsiköön rauhaa ja pyrkiköön siihen.
3:12 Sillä Herran silmät tarkkaavat vanhurskaita ja hänen korvansa heidän rukouksiansa, mutta Herran kasvot ovat pahantekijöitä vastaan."
3:13 Ja kuka on, joka voi teitä vahingoittaa, jos teillä on kiivaus hyvään?

3:14 Vaan vaikka saisittekin kärsiä vanhurskauden tähden, olette kuitenkin autuaita. "Mutta älkää antako heidän pelkonsa peljättää itseänne, älkääkä hämmästykö"
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 21. Tammi 2011 10:09

:amen4:

Kiitos kaikille hyvistä kirjoituksista :wise3: Kun tulin uskoon v.78, sain luonnollisesti Pyhä Hengen. Kokemuksena se oli erittäin voimakas (ei se aina sitä ole kaikille), koska olin lain alla ja sitä ennen "ylifariseusten pää" :cool: , joka harrasti kristinUSKONTOA, muttei ymmärtänyt mitään kristinUSKOSTA, vaan jopa pilkkasin Herramme opetuslapsia "hihhuleiksi". Sehän on lihallemmekin mieluista(harrastaa siis uskontonta, haukkua muita jne. Gal.5), koska se on sielullinen ja uskonnollinen kaikkien muiden ominaisuuksien lisäksi. Siihen aikaan Niilo YliVainio kiersi ympäri Suomea ja minua ihmetytti kielilläpuhumiset - jopa pelottivat. Kaatuilut taas olivat eräänlainen mielenkiinnon ja pelonsekaisen hämmenyksen aihe.

Luin kristinuskonnon harrastukseni mukaan paljon Raamattua, joten pään tietoa oli. Herra sai minut kiinni Vuorisaarnallaan. Ihmisen pahat teot lähteväksi sydämestä,(esim. rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi, jopa niitä vihamiehiäkin). Tunsin tuolloin Pyhän Hengen puhuvan, että olet ulkoa kultaa, mutta sisältä saastaa. Ymmärsin sen täysin, mistä alkoi piinaava taistelu ratkaisun löytämiseksi helvetin tulelta, sen lieskat jo kärventäessä minua. Vasta neljän kuukauden uuvuttavan etsimisen jälkeen Pyhä Henki avasi minulle Sanan Armo lukiessani jo ties' sadatta kertaa Roomalaiskirjettä läpi eessun taassun. Armon osasin kyllä verbaalisesti määritellä, mutta Sanana se EI ollut minulle elävä. Rm.4:5 olisi se ratkaiseva jae, jolloin Herra avasi minulle sen Eläväksi :hurraa: . Kokemus oli pitkän taistelun jälkeen erittäin vapauttava ja voimakas. :happy: (pieni uskoontulotodistus....pitempikin versio on)
Ja sitä se on vieläkin, kun muistelen joka päivä sitä, mitä Herra on tehnyt puolestani :wise3: Uskon tuolloin saaneeni parhaan armolahjan, Elävän Uskon. Mutta samassa yhteydessä minulle alkoi tulla outoja kieliä, mutta en uskaltanut puhua ääneen, koska ne eräällä tavoin pelottivat em. kokemuksista johtuen ja siitäkin, että olin kuullut sitä aiemmin ja pelästynytkin, pitänyt outoina sellaisia, jotka puhuvat kielillä. Sain samassa yhteydessä myös henkien erottamisen armolahjan, joka oli kovin heikko alussa (on vahvistunut ajan myötä).

Myöhemmin minua painostettiinkin puhumaan kielillä eräissä piireissä, joissa sitä pidettiin oikean uskovan tunnusmerkkinä. En puhunut, vaan jokin harasi vastaan.

Opetusta muistaakseni armolahjoista on foorumilla, 1.Kor.12.13 ja 14.luvut...?? On siitä kirjoitettu, jos ei täällä, niin jossain muualla :wise3: En tarkista nyt :cool: :)

Kielillä puhumista aloin miettiä uudestaan 2000-luvun alussa. Opetus armolahjoista oli hallussa. Mutta myöhemmin rukouksen seurauksena annoin tulla vaan rohkeasti yksin ollessa. Se on oikea kieli, jota en osaa selittää. Mutta jos joku puhuu ääneen kielillä, saatan saada selityksen tai huomaan sen olevan sielullista kielilläpuhumista, aitoa tai uskallanko sanoa....jopa väärästä hengestä lähtöisin. Älkää käsittäkö väärin ja ÄLKÖÖN TÄMÄ OLKO EPÄILYKSEKSI kenellekään, mutta tälläistä esiintyy, kuten myös OIKEAA.
Itselläni se on jokin vanha slaavilaisperäinen kieli. En ole opiskellut koskaan muuta kuin suomea :) , ruotsia, englantia ja saksaa lukiossa ja ylipäätään koulussa/kouluissa, joita olen käynyt.

Paavali rohkaisee Timoteusta, läheistä työtoveriaan, joka muuten tarvitsikin rohkaisua (miksi...sen on taas oma juttunsa) seuraavasti:

1.Tim.1:6 "Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta."

Tämän jakeen voi ottaa irti asiayhteydestään. Voimme siis saada armolahjan kättenpäällepanemisen kauttakin. Nyt mennään jo Kristuksen opin alkeisiin Hebr.6:1-2. Mutta pointtina on "virittää palavaksi" Armolahja. Jos emme käytä sitä, se ikäänkuin jää uinumaan. Samoin voi käydä uskollemmikin, se voi sammua ja voimme jopa luopua siitä, ellemme hoida uskon elämäämme, josta voisin kirjoittaa lisääkin.

Minulla on siis kielilläpuhumisen armolahja, joka on virinnyt uudestaan. Jos en rukoile kielillä pitkään aikaan. Se ikäänkuin jää taustalle. Siksipä on hyvä käyttää Armolahjoja omaksi rakennukseksi ja ennen kaikkea Henki jakaa, kuten tahtoo niitä seurakunnan rakentumiseksi. Voimme anoa niitä Sanan mukaan. Mutta huomataan kuitenkin se, ettei perusteta uskonelämäämme ohi Kristuksen ikäänkuin niiden varaan. Älkäämme myöskään kadehtiko ketään, jolla on vaikkapa kielilläpuhumisen armolahja ja selittäminen päälle siihen vielä. Se ei tee veljeämme/sisartamme yhtään "paremmaksi uskovaiseksi". Olen nähnyt surukseni, kun armolahjoja esim. edellä maitsemaani Armolhajan omaavaa sisarta on alettu kadehtimaan. Seurauksena on ollut Pyhän Hengen murehtuminen ja armolahja on lakannut toimimasta seurakunnan itsensä hyväksi kaiken kadehtimisen, riidan ym. seurauksena. :cry: :wise3:

ROHKAISEN käyttämään armolahjoja :wise3:

1.Tess.5:19 Henkeä älkää sammuttako,
5:20 profetoimista älkää halveksuko,
5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on.

Kaikki on koeteltava, mutta sammuttamistöihin emme saa epäterveesti ryhtyä!!! Tämäkin kirjoitus muuten sitten on koeteltava ja otan vastaan kaiken rakentavan kritiikin, sillä se voi olla hyödyksi minulle(muillekin) ja voin ojentautuakin julkisesti :think2: :cool:

Siunausta edelleen kaikille kirjoittajille tässä ketjussa ja muutenkin koko foorumilaisille Jeesuksessa Kristuksessa, Armo ja Rauha teille :amen4:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Tammi 2011 22:50

Kiitos Jukka-Pekka sinullekin rakas veljeni Herrassa. Ja suuret kiitokset kaikista hyvin valaisevista kirjoituksistasi. Rohkaisemme toinen toistamme ja rakastamme toinen toistamme, niinhän se menee. Kestäkäämme loppuun saakka Kristuksessa Jeesuksessa. Kuunnelkaamme sydäntämme ja auttakaamme toinen toistamme ja rukoilkaamme lakkaamatta. Herra Jeesus on nöyrän tukena ja turvana. Olkoon Jumalan suuri armo ja rakkaus aina kanssasi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kielillä puhumisesta

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 22. Tammi 2011 00:05

pekka kirjoitti:Kiitos Jukka-Pekka sinullekin rakas veljeni Herrassa. Ja suuret kiitokset kaikista hyvin valaisevista kirjoituksistasi. Rohkaisemme toinen toistamme ja rakastamme toinen toistamme, niinhän se menee. Kestäkäämme loppuun saakka Kristuksessa Jeesuksessa. Kuunnelkaamme sydäntämme ja auttakaamme toinen toistamme ja rukoilkaamme lakkaamatta. Herra Jeesus on nöyrän tukena ja turvana. Olkoon Jumalan suuri armo ja rakkaus aina kanssasi.


:amen4: :amen4: :amen4: :wise3:


:GBU: :thumb: :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa

cron