Harhaoppiako?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Mariini » 25. Helmi 2019 18:18

Lohdullista tietää, että eston saaneet ovat alkaneet joukolla rukoilemaan Maunon puolesta. :thumbup:
Kylmä tai kovasydämisyys näkyy kyllä opetuksissaan. Sanon ylpeydeksi, vaikka joku suuttuisikin.

Minäkin laitoin hänelle sp, mutta ei koskaan vastannut. No, tiedämpä nyt syyn.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Jukka » 26. Helmi 2019 20:04

Mariini kirjoitti:Minäkin laitoin hänelle [Mauno Mattilalle] sp, mutta ei koskaan vastannut. No, tiedämpä nyt syyn.


En tunne Mauno Mattilaa henkilökohtaisesti; en ole tavannut häntä enkä ollut yhdessäkään hänen pitämässä kokouksessa. Olen kyllä seurannut joitakin hänen opetuksiaan netissä enkä ole voinut niistä kaikkiin omaa aamentani lausua. Kristologian (oppi Kristuksesta) kannalta en ole löytänyt Mattilan opetuksessa sellaista merkittävää harhaopetusta, että olisin voinut kehottaa ihmisiä karttamaan Mattilan julistusta tai hänen pitämissään tilaisuuksissa käymistä.

Mitä tulee tuohon sanomaasi, jonka kopioin aluksi, tahdon muistuttaa asiasta, jonka usein unohdamme. Mattilan kaltaiset julistajat saavat viikottain mahdollisesti satoja s-posteja ja puheluja. Niihin kaikkiin ei vain ehdi eikä jaksa vastata. Tiedän tämän ihan henkilökohtaisesti, kun itsekin olen saanut paljon yhteydenottoja ja nääntynyt niiden alle. Enimmillään sain kotisuvujeni perustamisen jälkeen joinakin päivinä 30-40 puhelua ja saman verran sähköposteja. Yritin vastata kaikille, mutta voimat loppuivat kesken. Syitä siihen, miksi Mattila ei ole vastannut s-postiisi, en tietenkään tiedä, mutta syy voi olla perin inhimillinen (ajan puute) eikä ylpeys ja sydämen kovuus (ei hän minullekaan ole erääseen lähettämääni kysymykseen vastannut, mutta löysin vastauksen eräästä hänen toisesta kirjoituksesta).

Herra Jeesus Sinua siunatkoon ja varjelkoon tielläsi, kohti uutta kevättä mennään! Sitä on jo ilmassa ja vähäsen rinnassakin. Nähtäväksi jää antaako Herra minun sen viellä nähdä ja elää todeksi? Monta kevättä olen Jumalan armosta nähnyt ja jokainen niistä on käynyt aina entisiä rakkaammaksi.
Jukka
 

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Jukka » 27. Helmi 2019 15:32

Ainakin muutamat tällä foorumilla tietävät, että aloin jokunen vuosi sitten tutkimaan ajassamme vaikuttavia harhaoppeja ja kokouskäytänteitä joille en ollut löytänyt raamatullisia perusteita. Nyt kun tässä keskustelussa on noussut esille Mauno Mattila niin ryhdyin tarkemmin paneutumaan hänen opetukseensa. Laitan tähän hänen tuoreimman taltionsa (tänään tullut YouTubessa katsottavaksi). Jokainen voi arvioida itse julistuksen sisältöä? Kestääkö se arvioimisen ja koettelemisen Raamatulla?

Pelastuksen päivä https://www.youtube.com/watch?v=o_-ZnsJJ9b8

Tahdon muistuttaa, että julistuksen arvioimista ei voi perustaa pariin lyhyeen raamattuluentoon, mutta tässä on eroteltava toisistaan opetus ja evankeliumin jakaminen. Olemme varmasti käytännän tasollakin sen panneet merkille. Joku uskoon tullut julistaa innokkaasti ja palavalla sydämellä evankeliumia Jeesuksesta, mutta ei hänestä kuitenkaan ole opettajaksi. Tuossa taltiossa Mattila ja joku toinen uskonveli julistavat evankeliumia, mutta onko heillä myös opetukseen armoitusta Jumalalta on toinen seikka, johon paneudun tarkemmin, jos saan sellaiseen kehotusta.

Jokainen meistä -tehtävistä riippumatta- olemme toinen toisemme esirukousten tarpeessa. Esirukouksia Paavalikin pyysi seurakunnilta (Ef. 6:18-20); jos hän niin vielä paljoa enemmän me.

Tässä kaikki tällä erää. Jos joku kuuntelee tuon Mattilan youtubeen laittaman 28 min taltion niin mielelläni kuulisin arviosi. Minulle voi laittaa myös yksitysviestin tai lähettää sähköpostia osoitteeseen
jukka@jukkavirtanen.com


Jumalan siunausta jokaiselle uskonaskel-foorumille poikenneelle.
Jukka
 

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Juha » 01. Maalis 2019 00:05

vaisuliini kirjoitti:*
Hei, laitoin rukouspyynnön Veilon puolesta tuossa rukousosiossa. Markku Veilon opetuksessa [opetusvideo] on vieras henki, - ei Jumalan Henki.
https://www.youtube.com/watch?v=aGt9mt2QvNo


Kerrotko vähän tarkemmin asiasta? Mitä tarkoitat? Sanotko Markkua riivatuksi? Vaikuttaako riivaajahenki videossa jossain taustalla? Onko Markun opetus harhaoppia?

vaisuliini kirjoitti:*
Epäilen, että Mauno ei voi olla terveessä uskossa, koska hän vaikuttaa eksytyskeskeiselta uskovalta, jonka tavoite ei kasva kohti Raamatun Kristusta, vaan eksytysperäisten opetuksien perään.


Mauno puhuu kyllä näistä tietyistä eksytyksistä usein sinänsä, mutta en sen perusteella sanoisi ettei hän ole terveessä uskossa. Hänellä on runsaasti videoita omalla kanavallaan monista aiheista. Ei hän pelkästään eksytyksistä puhu.

Joku vuosi sitten oli ristikohtaista katsoa sivusta, että Mauno pitää naissaarnaajaa ja opettajaa suositeltavana, vaikka tämä nainen opettaa synnittömyysoppia. :shock: :wtf: :? En tiedä, miten nykyään asian laita on. En ole kuullut siitä naisesta, vaikka hän oli paljon rukouksissani.


En usko että Mauno suosittelisi ketään synnittömyysopin levittäjää. Mauno puhuu joillain videoillaan synnittömyysoppia vastaan. Jos hän on jotakuta joskus suositellut niin voi olla että hän ei ole tiennyt tämän taustasta tai tausta on tullut myöhemmin esiin yms. Kuka on tämä nainen ja milloin ja missä (linkki?) Mauno on häntä suositellut?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 01. Maalis 2019 10:32

vaisuliinille ja monelle muullekkin eritoten naiselle ,koska olen tuon väittä'män kuullut niin monta kertaa aiemminkin ,että ....ei ole oikeassa uskossa kun on (esim) jonkun tietyn asian esiin tuoja esim eksytyskeskeinen .Se ei ole todellakaan mikään mittari kenelläkään ,että olisi väärä uskoinen tai ei olisi uskossa .Toivon hieman jarruja nyt tuohon asiaan ,että ei lyötäisi ihan miten sattuu sillä Kristus voi antaa osaalueita tai osaalueen leiviskän ,minkä hoitaa ja tiedän sen kun itsekkin olen saanut tuon ns jota kutsun halvaksi armoksi tehtäväksi ja se asia ei väisty minusta ,vaikka olen sen jo kertonut monta monta monta kertaa sillä se on lopun yksi tärkeä airue ,mikä osoittaa joko viisaaksi tai tyhmäksi neitsyeksi.
Samoin on osaalueita monia ja juuri viime viikolla ja alkuviikosta sain sydämmelle sen ,että että Herra täälläkin kaikessa hiljaisuudessa valmistaa eräitä ihmisiä omalla osaalueellaan toimimaan ja voin olla varma ,että nuo henkilöt ovat samassa huoneistossa eräänä päivänä omilla vahvuuksillaan ,jota Pyhä Henki on antanut ja silloin srk vaikka pieni joukko on vahva ja valmis toimimaan ,kunhan kukaan ei sammuta liekkiä .

Niin ja itse tuohon aloitukseen ...mikä on tuollaisen usko kun keskittyy demoneihin ,voitte jokainen itse päätellä (nokka pystyssä tyyliin ) heitti eräs nainen aikoinaan ,vaikka en todella keskity demoneihin ,mutta puhun niistäkin yhtenä osaalueena kuten Jeesuskin selvästi raamatun tekstissä kertoo .
Eli kannattaa todella edetä ihmisten kanssa rauhassa ja pyrkiä sellaiseen luottamukselliseen kaveruuteen ja kertoa sitten jos jollakin joku asia on todella pielessä .
Myös toki niin ,että on tärkeä tuoda asia esille ,että voi pelastaa ihmisen jos jokin mättää selvästi ja voi havaita vaarallisen opin yms.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Maalis 2019 10:58

Juha kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Hei, laitoin rukouspyynnön Veilon puolesta tuossa rukousosiossa. Markku Veilon opetuksessa [opetusvideo] on vieras henki, - ei Jumalan Henki.
https://www.youtube.com/watch?v=aGt9mt2QvNo


Kerrotko vähän tarkemmin asiasta? Mitä tarkoitat? Sanotko Markkua riivatuksi? Vaikuttaako riivaajahenki videossa jossain taustalla? Onko Markun opetus harhaoppia?

vaisuliini kirjoitti:*
Epäilen, että Mauno ei voi olla terveessä uskossa, koska hän vaikuttaa eksytyskeskeiselta uskovalta, jonka tavoite ei kasva kohti Raamatun Kristusta, vaan eksytysperäisten opetuksien perään.


Mauno puhuu kyllä näistä tietyistä eksytyksistä usein sinänsä, mutta en sen perusteella sanoisi ettei hän ole terveessä uskossa. Hänellä on runsaasti videoita omalla kanavallaan monista aiheista. Ei hän pelkästään eksytyksistä puhu.

Joku vuosi sitten oli ristikohtaista katsoa sivusta, että Mauno pitää naissaarnaajaa ja opettajaa suositeltavana, vaikka tämä nainen opettaa synnittömyysoppia. :shock: :wtf: :? En tiedä, miten nykyään asian laita on. En ole kuullut siitä naisesta, vaikka hän oli paljon rukouksissani.


En usko että Mauno suosittelisi ketään synnittömyysopin levittäjää. Mauno puhuu joillain videoillaan synnittömyysoppia vastaan. Jos hän on jotakuta joskus suositellut niin voi olla että hän ei ole tiennyt tämän taustasta tai tausta on tullut myöhemmin esiin yms. Kuka on tämä nainen ja milloin ja missä (linkki?) Mauno on häntä suositellut?


Huomenta, Juha. Se riivaamisen juttu ei tullut mieleeni yhtään. Kun ensin pyysin FB:n yksityisviestillä uskonveljeä koettelemaan sitä videota Sanalla. Hän lupasi koetella sitä videota Sanalla. Siten sain häneltä yksityisviestin. Hän kirjoitti siinä yksityisviestillä. Lainaan hänen tekstiä tänne:

---------------
Jouduin keskeyttämään Markku Veilon opetuksen, koska Hengessä koen että hän opettaa väärin. Siellä oli positiivisen ajattelun siementä, sekä sielullisuutta : "kehua" toinen toistaan. En löydä oikeaa raamatullista evankeliumia. Pahoittelen, en voi suositella tuota puhetta. Siinä on jokin äärikarismaattisuuden sekä jopa muukin harha mukana.
------------------

Hänen yksityisviestiä luettuani kerroin hänelle menestysteologian opista, jota Veilo puolustaa. Niin uskonveli kirjoitti minulle. Lainaan hänen tekstiä tänne:

---------------------
Sanon vielä, että tuossa opetuksessa on vieras henki, ei Jumalan Henki.
----------------------

Muuten tässä olisi PP:n linkki toisesta videosta. Siis ei sama video. Markun puolesta olisi hyvä muistaa rukouksin, että raitistuisi Jumalan Sanassa.
http://www.kotipetripaavola.com/nakokulmatatuointiin.html

Ok, Juha. Lohduttavaa tietää, että Mauno Mattila on terveessä uskossa. Kiitos huomautuksesta. :thumbup: Sinä kysyit milloin ja missä (linkki) Mauno on häntä suositellut. Se kyseinen nainen, joka opettaa synnittömyysoppia, oli minun FB-kamu. Luin Maunon kommenttia naisen omalla FB-seinällä. En voi lainata Maunon kommenttia tänne, koska en ole enää kyseisen naisen FB-kamu. Pahoittelen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Juhani » 02. Maalis 2019 04:19

Mielestäni me ollemme erehtyväisiä ja vajavaista ihmisiä kuten kaikki sananjulistajatkin. Välillä tulee sanottua niitä ja näitä...

Meidän ei pidä arvostella ihmisiä, vaan ainoastaan heidän sanojaan Raamatun valossa ja Pyhän Hengen totuudessa. Jos joku asia on Raamatun sanan vastainen, niin se on kyettävä näyttämään toteen Jumalan sanasta. Muuten ne ovat vain henkilökohtaisia mielipiteitä ihmisistä tai kaverien kertomia mielipiteitä tai jopa juoruja.

Synti pitää tuomita ja sitä ei saa hyväksyä. Silloin kun sydämessä tuntuu siltä, että pitää sanoa jotakin Herran nimessä ja on siitä varma sekä tuoda se julkisesti ilmi, niin silloin pitää se rohkeasti tehdä huolimatta muiden ihmisten mielipiteistä tai muiden sanomisista.

Meidän pitää rukoilla ja kiittää Herraa kaikkien niiden sananjulistajia puolesta, joilla on rakkaus totuuteen ja sanoma Jeesuksen pelastavasta verestä ja ristin sovituksesta.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 02. Maalis 2019 21:11

*
Ajattelen kans laittaa tänne, minkä Mauno Mattila laittoi tuonne FB-ryhmään. Asia koskee Markku Veiloa. No klikkaamalla saa varmaan selvää pieneistä teksteistä tai ctrl ja + yhtä aikaa saa varmaan tekstit isommaksi, niin näet tekstit paremmin.

https://1.bp.blogspot.com/-Wb0e6x5VI1s/XHrFLlZbdLI/AAAAAAAAAgY/8BUS-zEK-X8IXgZcuM442aF6mqv4hSAnwCLcBGAs/s1600/Markku%2BVeilon%2Beksytys.jpg

Pyydetään muistamaan Veiloa [pariskunta] rukouksin, että raitistuisi Jumalan Sanassa ja ojentautuisi Kristusta kohtaan. :prayer4: Kiitos paljon.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 28. Maalis 2019 16:14

*
No kai sopii avata se yksi juttu.

Haluaisin tuoda pari havaittua juttua vanhemmista uskovista ja se minua huolettaa. Ei ole tarkoitus syyllistää heitä, vaan olen huolissani heistä.

No joskus noin 70-luvulla ne tietyt uskovat olivat siihen aikaan vielä "vauvakristittyjä", jotka eivät kyenneet erottamaan valheeellisen manifestaation ja Raamatun totuuden väliltä. He olivat alttiina 70-luvun eksytyksiin, joita nykyään tässä ajassa he puolustavat ja haukkuvat meitä sammuttajiksi. Yksi vanhempi uskova puolustuskannalla kirjoitti näin:

vanhempi uskova kirjoitti:Joka rakastaa PYHÄÄ HENKEÄ, niin hänen on vaikea kritisoida Hengen jakamia armolahjoja ja Pyhän Hengen kastetta Jeesukselta saatuna sekä Pyhän Hengen kasteeseen liittyviä merkkejä. Hengen hedelmää ja Totuuden henkeä harvempi kritisoi tai pyrkii leimaakaan näitä kielteisesti. Hengen yhteys ja Hengessä vaeltaminen joutuu usein kritiikin kohteeksi, koska hajottaja käy näiden kimppuun armotta.


Se on tuttu "laulu" minulle, koska olen kuullut sen saman muualta, missä vanhemmat uskovat puolustuskannalla kommentoivat. Tämä sama tuttu laulu vaikuttaa siltä, miten he käsittävät asian näin ja heillä on se vääristynyt usko tai käsitys. Niin se alkoi askarruttaa ja huolettaa minua.

Minulle alkoi välähtää ja tajusin, että he ovat Niilo Yli-Vainion "faneja". Koska he pitävät Niiloa Jumalan miehenä. Mutta siihen aikaan vauvakristittyinä he eivät kiinnittäneet Raamatun vastenkohtaisiin ja epäraamatullisiin asioihin. Heille riittää, että joku ihminen Niilon kautta parantui täysin terveeksi ja se on heidän mukaan merkki, että Niilo oli todella Jumalan mies.

Mutta tällä tavalla he vastustavat Pyhää Henkeä, jonka tehtävä on viedä kaikkeen totuuteen, koska eivät tunne totuutta. Mutta yksi asia minua askarruttaa. He eivät viitsi TUTKIA, onko asia näin. Heidän tapana on lyödä asiat lukkoon tutkimatta. Niin tällä tavalla he vastustavat Pyhää Henkeä, joka johtaa kaikkeen totuuteen.

Kun minä jossain nostin esille varoittavan eksytyksen, niin joku nousi heti puolustuskannalla ja selitti tuon saman "laulun" ja se vaikuttaa hänen vääristyneeltä käsitykseltä tai uskolta, niin minulle tuli heti ensiksi ajatus, että hän taitaa olla niitä Niilon faneja, kun siihen aikaan hän oli vauvakristitty ja häneltä siihen aikaan jäi kokonaan pois Sanalla koetteleminen, jonka ohessa voi todistaa, että rakastaa Pyhää Henkeä.

Oletko samaa huomannut kans ja pannut merkille tämänsuuntaisesta jutusta?

Olen myös huomannut, että nuoremmat uskovat seuraavat vanhempia uskovia ja nuoremmat uskovat vanhempien opetuksiin, mitkä vaikuttaa aukolliselta ja tökkivältä ja törmäykseltä nähdessäni Raamatun opetusta. Nuoremmat eivät usko esimerkiksi meitä, vaan vanhempia uskovia, joiden mukaan Niilo on todella Jumalan mies, johon nuoremmat yhtyvät koettelematta Sanalla ja tutkimatta ollenkaan. Osa vanhemmista uskovista on vanhin. Se on huolestuttavaa.

Minua ihmetyttää, että vanhemmat uskovat eivät uudelleen tutki Raamattua, onko asia näin. Samoin nuoremmat eivät tutki Raamattua, heille riittää, että he uskovat vanhempia uskovia, jotka eivät uudelleen tutki Raamattua, onko asia näin ja lyövät aina asia lukkoon tutkimatta. :bible: En ymmärrä Niilon faneja. :?

Mitä karismaattisuuteen tulee; kreikankielen mukaan 'kharisma' joka tarkoittaa erityisesti hengellistä lahjaa. Kyse ei ole ylihengellisyydestä, vaan se tulee kreikankielen sanasta 'kharisma', joka tarkoittaa armolahjoja. Äärikarismaattisuus tulee väärästä karismaattisuudesta, jonka mukaan asetetaan uskoa tunteisiin ja kokemuksiin. Niin Niilo meni Australiaan hakemaan voidellun, joka oli kans äärikarismaattinen menestysteologian opin taholta.

Voiko sanoa, että Niilo oli todella kans äärikarismaattinen? Mielipiteitä? :think2:

Uudelleen tutkiminen Raamatun kanssa ei ole koskaan turhaa, koska Raamatun tuntemisen rinnalla on ehtinyt kasvaa. Niin Raamattua tutkiessaan ehtii tehdä parannuksen, jonka kanssa ojentautuminen onnistuu parhaimmiten kohti Kristusta. Jos on tullut uskoon esimerkiksi 70-luvulla ja on ollut mukana jossain kokouksissa, missä entiset saarnaajat ovat olleet mukana.

Niin Raamattua tutkiessaan ne tekemättömät parannukset teot tulevat esille, niin on vielä armollista aikaa tehdä parannuksen niistä. Nyt ei ole koskaan myöhäistä tehdä parannuksen ajatellen ulos kasvamista ja ojentautumista kohti Raamatun Kristusta ja Hänen kirkkautta. Herra auttaa paljastamaan ne tekemättömät parannuksen teot, jotka estävät ulos kasvamisen ja ojentautumisen - kohti Raamatun Kristusta ja Hänen kirkkautta.

:prayer4: ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Maalis 2019 01:10

vaisuliini kirjoitti:Niin Niilo meni Australiaan hakemaan voidellun, joka oli kans äärikarismaattinen menestysteologian opin taholta.
Voiko sanoa, että Niilo oli todella kans äärikarismaattinen? Mielipiteitä?


Niilo Yli-Vainion elämänkerrassa (Saarnaaja, Mauri Saari, 1983) ei viitata sellaiseen, että Niilo olisi lähtenyt "hakemaan voitelua" Australiasta. Sinne matkatessaan hän oli sairauksien runtelema ja uuvuttama entinen saarnamies, joka kirjan mukaan odotti pikemminkin kuolemaa kuin herätystä. Mitä sitten Australiassa tapahtui siitä elämänkerrassa ei tarkemmin kerrota, mutta jotain sieltä hän sai matkaansa, koska kotimaahan palattuaan Niilon kokouksissa kerrottiin kaatumisista ja parantumisista. Ihmiset kiinnostuivat, samoin tiedotusvälineet.
Kävin vuosina 1978-1980 muutamassa Yli-Vainion kokouksessa (ehkä noin kymmenessä) ja kokousten ilmapiiri oli hyvin valloittavaa ja mukaansa tempaavaa. Itku ja nauru tulivat helposti. Siinä mielessä ilmapiiri oli vapauttavaa, mutta minulle oli vierasta ne pitkät rukousjonot ja kaatuilemiset -ja ovat yhä.

Mitä sitten tulee tuohon kysymykseen Niilon äärikarismaattisuudesta niin ei hänen kokouksissaan ilmennyt ainakaan sellaisia ylilyöntejä kuin nykyisin äärikarismaattisuuden piireissä tapahtuu, mutta oman näkemykseni mukaan Yli-Vainio kyllä raivasi tietä näille uusille ilmiöille. Erikoista näissä tapahtumissa on se, että Yli-Vainion toimintaa vastusti voimakkaasti Ristin Voiton silloinen päätoimittaja Eino Ahonen (jos muistan nimen oikein), mutta hän kuoli yllättävään sydänkohtaukseen kotonaan Kotkassa marraskuussa 1977 eli juuri silloin, kun "yli-vainiolaisuus" lähti varsinaisesti liikkeelle. Monet ajattelivat silloin (minäkin), että Jumala poisti herätyksen vastustajan, mutta näin jälkikäteen ajattelen toisin: Jumala otti hurskaansa pois syntyvää eksytystä näkemästä.
Jukka
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron