Harhaoppiako?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja taivaltaja » 29. Maalis 2019 01:22

Viime vuosina mulle on yhä voimakkaammin noussut sydämelle tuo "Mikä onkaan Jumalan tahto meidän suhtautumisessamme toisin ajatteleviin uskoviin, siis heihin, jotka uskovat samaan Jeesukseen Kristukseen kuin minäkin, mutta jossain ovat mielestäni harhassa/väärässä ja kuka ihan oikeasti on harhaoppinen, koska kuitenkin kaikki olemme jossain väärässä , itse asiassa monessakin asiassa"
Sana kuitenkin sanoo.
Matteus 7
1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.


​Ja mitä Jeesus sanoikaan​ "Johannes 17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut."


Lukekaa rukouksen hengessä nuo Jeesuksen sanat. :bible: :prayer4: :hearts:
taivaltaja
 
Viestit: 22
Liittynyt: 04. Heinä 2014 23:45

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Maalis 2019 02:14

taivaltaja kirjoitti:Viime vuosina mulle on yhä voimakkaammin noussut sydämelle tuo "Mikä onkaan Jumalan tahto meidän suhtautumisessamme toisin ajatteleviin uskoviin, siis heihin, jotka uskovat samaan Jeesukseen Kristukseen kuin minäkin, mutta jossain ovat mielestäni harhassa/väärässä ja kuka ihan oikeasti on harhaoppinen, koska kuitenkin kaikki olemme jossain väärässä , itse asiassa monessakin asiassa"
Sana kuitenkin sanoo.
Matteus 7
1 "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2 sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.
3 Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?
4 Taikka kuinka saatat sanoa veljellesi: 'Annas, minä otan rikan silmästäsi', ja katso, malka on omassa silmässäsi?
5 Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäsi, ja sitten sinä näet ottaa rikan veljesi silmästä.
6 Älkää antako pyhää koirille, älkääkä heittäkö helmiänne sikojen eteen, etteivät ne tallaisi niitä jalkoihinsa ja kääntyisi ja repisi teitä.


​Ja mitä Jeesus sanoikaan​ "Johannes 17:21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
22 Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä-
23 minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut."


Lukekaa rukouksen hengessä nuo Jeesuksen sanat. :bible: :prayer4: :hearts:


On hyvä, että tuot tämän puolen myös esille. Tahdon kuitenkin muistuttaa, että Jeesuksen ja apostolien opetuksista yli puolet koskivat eksytyksiä ja väärää opetusta. Paavali on hyvin ankara niitä kohtaan, jotka julistivat "toista evankeliumia ja toista Jeesusta" ja heitä oli paljon jo alkuseurakunnan aikana. Toisaalta hän oli sangen lempeä niitä kohtaan, jotka julistivat Jeesusta vaikka vääristäkin motiiveista. Voimmeko jatkaa tätä keskustelua myöhemmin. Nyt minua ainakin väsyttää etkä näytä olevan kirjautuneena tällä hetkellä.

Kaikille yhteisesti: hyvää yötä, Jeesus myötä.
Jukka
 

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Maalis 2019 09:37

Jukka kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:Niin Niilo meni Australiaan hakemaan voidellun, joka oli kans äärikarismaattinen menestysteologian opin taholta.
Voiko sanoa, että Niilo oli todella kans äärikarismaattinen? Mielipiteitä?


Niilo Yli-Vainion elämänkerrassa (Saarnaaja, Mauri Saari, 1983) ei viitata sellaiseen, että Niilo olisi lähtenyt "hakemaan voitelua" Australiasta. Sinne matkatessaan hän oli sairauksien runtelema ja uuvuttama entinen saarnamies, joka kirjan mukaan odotti pikemminkin kuolemaa kuin herätystä. Mitä sitten Australiassa tapahtui siitä elämänkerrassa ei tarkemmin kerrota, mutta jotain sieltä hän sai matkaansa, koska kotimaahan palattuaan Niilon kokouksissa kerrottiin kaatumisista ja parantumisista. Ihmiset kiinnostuivat, samoin tiedotusvälineet.
Kävin vuosina 1978-1980 muutamassa Yli-Vainion kokouksessa (ehkä noin kymmenessä) ja kokousten ilmapiiri oli hyvin valloittavaa ja mukaansa tempaavaa. Itku ja nauru tulivat helposti. Siinä mielessä ilmapiiri oli vapauttavaa, mutta minulle oli vierasta ne pitkät rukousjonot ja kaatuilemiset -ja ovat yhä.

Mitä sitten tulee tuohon kysymykseen Niilon äärikarismaattisuudesta niin ei hänen kokouksissaan ilmennyt ainakaan sellaisia ylilyöntejä kuin nykyisin äärikarismaattisuuden piireissä tapahtuu, mutta oman näkemykseni mukaan Yli-Vainio kyllä raivasi tietä näille uusille ilmiöille. Erikoista näissä tapahtumissa on se, että Yli-Vainion toimintaa vastusti voimakkaasti Ristin Voiton silloinen päätoimittaja Eino Ahonen (jos muistan nimen oikein), mutta hän kuoli yllättävään sydänkohtaukseen kotonaan Kotkassa marraskuussa 1977 eli juuri silloin, kun "yli-vainiolaisuus" lähti varsinaisesti liikkeelle. Monet ajattelivat silloin (minäkin), että Jumala poisti herätyksen vastustajan, mutta näin jälkikäteen ajattelen toisin: Jumala otti hurskaansa pois syntyvää eksytystä näkemästä.


Jukka, huomenta. ;gladly: No tutkin Niilon taustaa ja hän oli aluksi lakihenkinen mies. Kaikki ei tykännyt hänestä, koska hän oli tiukasti lakihenkinen ja siten hän meni Australiaan ja Suomeen tultuaan hän alkoi menestyä ja kertoi saaneensa voidellun sieltä Australiasta. Hän myös Australian matkan jälkeen muuttui paljon. Hän alkoi menestyä, mutta siinä oli jotain muuta huolestuttavaa juttua. Hän alkoi laskea, montako kaatumista hän sai. Siihen hän tuntui keskittyvän, koska hänen mukaan kaatumiset toi hänelle menestystä. Se oli Niilon oma näkökulma ja käsitys. Minusta hän oli äärikarsimaattinen.

Muistaakseni taisin kirjoittaa Niilon taustasta täällä. Äsken etsiessäni huomasin Niilo Yli-Vainion osion, jota en muista. :shock: :? No laitan kans tänne Niilo Yli-Vainion osion. Sinä voit vilkaista ja lukea tämän osion, jos haluat. :)

http://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=1591&start=230

No ne Niilon faniuskovat eivät vielä ojentautunut terveellä tavalla, nostavat aina puolustuskannalla eksytyksen puolesta. Niin se synti ja tekemätön parannuksenteko estää faniuskovia ojentautumisen terveellä tavalla kohti Raamatun Kristusta. He tällä tavalla eivät oikeasti rakasta totuutta, vaan kokemusten perusteella rakastavat eksytystä luullen tulleeksi Jumalalta.

Se minua huolettaa. Vanhemmat faniuskovat jättävät mallia nuoremmille uskoville ja he alkavat fanittaa Niiloa myös. Se minua huolettaa. :shock: :?

---------------

No kai sopii avata hieman lisää syvempää ymmärrystä. Tässä olisi pieni esimerkki. Uskoontulon jälkeen on vielä vauvakristitty siinä vaiheessa, kun vauvakristitty ei ole vielä kypsä Jumalan Sanassa. Samoin Sanalla koettelemisessa on kykenemätön. Niin juuri siihen aikaan ehtii nähdä kaikenlaista suurta ihmettä, jotka ovat oikeasti eksytyksestä. [Ei tässä keskitytä saarnaajiin, vaan tässä on vain esimerkki.]

Niin sen ohessa ehtii kasvaa ja usko alkaa vääristyä sen mukaan. Ja siten tässä nykyajassa nousee puolustuskannalla eksytyksen puolesta oman kokemuksen perusteella, joka on hänelle auktoriteetti, kuin Raamattu ja luulee yhä sen tulleeksi Jumalalta. Tutkiminen ja Sanalla koetteleminen jää kokonaan pois, samoin uudelleen tutkiminen Raamatun kanssa. Hänelle riittää aiemmat kokemukset, jotka voi puolesta todistaa ikäänkuin ne olisivat hänelle enemmän auktoriteetti, kuin Raamattu.

Vääristynyt usko, samoin käsitys puolesta kertoo, että on ollut alttiina aiempaan eksytykseen, jota pidetään raamatullisena ja luullaan yhä tulleeksi Jumalalta. Parannuksen teko tekemättä ja se estää ojentautumisen kohti Kristusta raitishenkisellä tavalla, siksi ei näe asioita selkeästi Sanan valossa.
Vastustaminen tietämättä puolustuskannalla nostaa Pyhää Henkeä vastaan, koska Pyhän Hengen tehtävä on viedä kaikkeen totuuteen.

Niin Raamatun tutkimisen ja Sanalla koettelemisen kautta on ainoa tapa todistaa, että rakastaa Pyhää Henkeä. Sanalla koetteleminen tapahtuu näin tällä tavalla, että rakastetaan Jumalaa ja rakkauden kohteena on totuus ja uskon ensisijainen kohde on Jumalan Sana, niin otetaan vastaan rakkautta totuuteen koetellen Sanalla kaikkea - katseet Kristusta ja pidetään se, mikä on hyvää.

1Tess. 5:21 mutta koetelkaa kaikki, pitäkää se, mikä hyvää on;

Pyhän Hengen tehtävä on aina ja joka kerta viedä Sanan yhteyteen avaamalla ymmärrystä Sanan opetukseen ja kirkastamalla Sanaa, joka on itse totisesti Kristus lihaan tulleena. Irrottautuminen pois Sanan yhteydestä ei ole Pyhän Hengen tehtävä. Kun ymmärretään Raamatun olevan ainoa auktoriteetti tässä maailmassa ja ymmärretään Pyhän Hengen tehtävän, joka vie joka kerta ja aina Sanan yhteyteen ollakseen oikeille Raamatun linjoille ja oikealle tielle, joka vie Isä Taivaallisen luokse.

:hearts: :bible: ;gladly:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Jukka » 29. Maalis 2019 12:09

Lainaan tähän palasen eräästä Yli-Vainion toimintaa arvioivasta kirjoituksesta:

Hengellisissä kokouksissa kokousväki alkoi kaatuilla uuden, oudon voiman vaikutuksesta – voiman jota Ylivainio päiväkirjoissaan ei Pyhäksi Hengeksi sanonut, vaan antoi sille nimen ”Voima”. Niilo piti kirjaa siitä, kuinka monta sataa ihmistä kussakin kokouksessa kaatui. Siitä hän oli ihmeissään, että se Voima ei oikein toiminut, jos hän puhui raamatullisesti synnistä ja parannuksen tekemisestä, mutta ilosta ja ylistyksestä se Voima kyllä antoi puhua, ja kansaa kaatui.

JORMA METSÄ-KETELÄ
Seinäjoki


Jokainen lukija voi itse tehdä tuosta johtopäätöksensä. Käsitykseni mukaan teksti allekirjoitusta lukuun ottamatta on lainattu kirjasta Saarnaaja. Sama ilmiö oli nähtävissä "Toronton siunauksessa". Missä jätettiin pitkät kiitos- ja ylistyssessiot ja julistettiin yksinkertaista ristin evankeliumia, siellä kaatuilut ja kouristelut lakkasivat sekä merkilliset eläinäänet vaikenivat. Jo pelkästään näistä olisi seurakunnan paimenien pitänyt tehdä oikeat johtopäätökset ja estää kaatumisilmiöitä mukanaan tuovien puhujien pääsy seurakuntiin. Näin ei Suomessa tapahtunut kuin pienessä osassa seurakuntia ja niinpä tämä "ylivainiolaisuus" ja "torontolaisuus" pääsivät voitolle. Yli-Vainio kipuili pitkään tämän kysymyksen kanssa, että mistä oli lähtöisin tuo "voima" joka kaatoi ihmisiä, mutta päätyi reilu vuosi ennen kuolemaansa siihen, että voima oli lähtöisin Pyhästä Hengestä.
Jukka
 

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 29. Maalis 2019 22:42

*
Jukka, kysyn, oletko katsonut Niilon videota, jossa kaatuminen meni selälleen? Minusta se ei ole Jumalasta. No minua mietityttää, miksi Niilo piti kirjaa siitä, montako kaatumista sai omassa kokouksessa. Osaisitko kertoa?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Jukka » 31. Maalis 2019 02:38

vaisuliini kirjoitti:*
Jukka, kysyn, oletko katsonut Niilon videota, jossa kaatuminen meni selälleen? Minusta se ei ole Jumalasta. No minua mietityttää, miksi Niilo piti kirjaa siitä, montako kaatumista sai omassa kokouksessa. Osaisitko kertoa?


Olen katsonut useita videoita Niilon kokouksista ja kuunnellut c-kaseteilta hänen julistustaan. Lisäksi kävin vuosina 1977-1980 noin kymmenen kertaa hänen kokouksissaan (kuten muistaakseni aikaisemmin kerroin). Niilon tavasta pitää kokouksistaan jonkin sortin päiväkirjaa (mm. kaatuiluista eli "lentämisistä") paljastui useimmmille hänen kokouksissa käynneille vasta Niilon kuoleman jälkeen kirjasta Saarnaaja. Tässä yhteydessä on syytä muistaa, että suuri osa kristikansaa hyväksyi kaatumisilmiöt Jumalan vaikuttamina Niilon aikana ja yhä meidänkin aikana. Itse tosin en kuulunut enkä kuulu niihin, mutta kaatumisista huolimatta Yli-Vainio julisti kokouksissaan Jeesusta syntien sovittajana ja kehotti ihmisiä kääntymään Hänen puoleensa.

Kysymykseesi vastaan siis, että en ole hyväksynyt sen enempää Niilon kokouksissa kuin muidenkaan pitämissä kokouksissa noita kaatumisilmiöitä. Miksi sitten Yli-Vainio piti kaatumisista kirjaa niin siihen tuskin saamme vastausta ennen kuin Kristuksen tuomioistuimessa, jossa uskovaisten kaikki teot tutkitaan ja tuomitaan, myös ne hyvät (ja varsinkin ne). "Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa" (Saarnaaja 12:14) ja "Kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa" (2.Kor. 5:10).
Jukka
 

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Maalis 2019 22:01

*
Ok, Jukka. Minua mietityttää, voiko väärään henkiin ja väärään voitetuun sekaantunut palvelija olla Jumalan mies ja siinä seassa palveleminen oli siis Herran tahdon mukaista? Minua myös mietityttää, että Niilo paransi muita, paitsi itseään, kun hän kuoli omaan sairauteen.

Olisi vielä kysyttävää voitelusta. En tällä kertaa tarkoita armolahjoja, menestystä ja Jumalan voimaa jne voitelun kautta. Tarkoitan vain voiteluun liittyvät tunnistettavat, jotka voi paljastaa, onko Jumalasta vai ei. Raamattu kehottaa koettelemaan kaikkea, se koskee myös voitelua. Niin mitä Raamattu opettaa voitelusta, joko ihmisten kätten panemisen kautta, vai suoraan Jumalalta.

Siksi minua mietityttää se, että Niilo meni Australiaan ja sai sieltä voitelun ja keneltä Niilo sai voitelun. Yritin avata googleen kautta tietoa, joka ei vielä löytynyt. Jatkan myöhemmin etsiä Niilon voiteluun liittyvää tietoa, kun kerkiän ja jos Jumala suo.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Huhti 2019 10:08

*
Jatkan vielä tämän jutun kanssa.

Ajat sitten olen tutkinut Raamattua. Että kun jos saarnaaja / julistaja on sotkeutunut väärään voiteluun ja väärään voimaan [kundaliinivoimaan] ja jatkaa palvellen siinä palvelutehtävässä käyttämällä Jeesuksen nimeään, niin Jumala syöksee hänet sairasvuoteelle / tautivuoteelle, että tämä tekisi parannuksen. Koska sairasvuode / tautivuode on parannuksen paikka. Jos ei tee parannuksen, kuolee. Jos tekee parannuksen, saa kahdesti ja kolmasti elämää takaisin.

Ilm. 2:22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;

Niin tiedetään opetuksen perusteella, ketkä saarnaajat / julistajat oli sekaantunut väärään voiteluun ja väärään voimaan, josta olisi pitänyt tehdä parannuksen ajat sitten ja eläisivät vielä tänä päivänä vanhuksina. Näin käsitän asiaa, kun olen ajat sitten tutkinut Raamattua. Sairasvuode / tautivuode on parannuksen paikka, voidakseen tehdä parannuksen väärästä voitelusta ja väärästä voimasta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 03. Huhti 2019 21:09

Toisaalta Raamatussa on esimerkkejä myös ihmisistä jotka sairastivat ilman mitään tiettyä synnin tekoa taustalla. Sairastuminen ja sairastaminen voi kohdata ketä vain ja kohtaa jossain määrin jokaista ihmistä tässä maailmassa vaikka nämä olisivat supervanhurskaita. Sairasvuode ei ole aina mikään erityinen merkki Jumalalta tehdä parannusta. Parannusta pitää tehdä joka päivä sekä sairaiden että terveiden.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Huhti 2019 00:17

*
Kuka tahansa ihminen voi sairastua, joka ei johda kuolemaan. On sellaista äkillistä sairausta - saarnaajan / julistajan yhteydessä ja se johtaa kuolemaan, jollei tee parannuksen. Hyvää yötä Jeesus myötä.

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7939
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 40 vierailijaa

cron