Harhaoppiako?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 28. Maalis 2014 11:23

Semmoinen yleinen ajatus harhaopeista vielä.

Jos joku olisi liian tiukkapipoinen ja pitää joka ikistä opettajaa/puhujaa/kirjoittajaa/julistajaa/saarnaajaa harhaoppisena koko maailman ympäri.

Jos hän päättäisi ettei ota vastaan opetusta yhdeltäkään ihmiseltä koko maapallolla, joutuuko hän Raamatun ilmoituksen mukaan kadotukseen? Menettääkö pelastuksensa ?


Ei menetä , eikä joudu.

Pyhä Henki avaa meille kirjoitukset Raamatusta kun me Jumalaa näin rukoilemme, meidän tulisi ensisijaisesti katsoa Jumalaan , Pyhään Henkeen ja Raamattuun saadaksemme oppia ja opetusta.


Tottakai olen itse sitä mieltä , että hyvät veljemme Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa ovat saaneet Jumalalta armolahjaksi opettaa ja tuoda esiin meille rakennukseksi opetuksia ja opastusta ja tisekkin kuuntelen ja luen joitakin näitä veljiä, he ovat meille Jumalan antama lahja rakennukseksi ja tämä on tärkeää työtä, mutta heille en anna samaa arvoa kuin Jumalalle ja Raamatulle opillisesti.

Eli vaikka kaikki tuomittaisiin harhaoppiseksi ja keneltäkään ei oteta voitelua ja opetusta ei se vie kadotukseen, mutta jos taas otetaan sitä harhaa ja eksytään niin se tie vie!

Siksi harhaoppejen paljastaminen, vaikka menisi väärinkin, ei ole niin vaarallista kuin niiden vastaanottaminen.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Maalis 2014 18:58

"Jos joku olisi liian tiukkapipoinen ja pitää joka ikistä opettajaa/puhujaa/kirjoittajaa/julistajaa/saarnaajaa harhaoppisena koko maailman ympäri.

Jos hän päättäisi ettei ota vastaan opetusta yhdeltäkään ihmiseltä koko maapallolla, joutuuko hän Raamatun ilmoituksen mukaan kadotukseen? Menettääkö pelastuksensa ?"

Minä kyllä ajattelen, että tällainen ihminen olisi itse pahasti eksyksissä, koska Raamatussa kuitenkin niin selvästi puhutaan uskovien yhteydestä ja siitä, kuinka jokaisella on jotain annettavaa. Raamatussa sanotaan myös: "...ottakaa vastaan kehoituksia (2.Kor.13:11)..." Ja puhutaan johtajista monessakin kohden ja seurakunnan vanhimmista ja keskinäisestä kunnioituksesta. Minusta se on ylpeyttä jos alkaa ajatella olevansa kaikkien muiden yläpuolella. Sellaisesta pitää tehdä äkkiä parannus Jeesuksen nimessä.

Koko Raamattu puhuu seurakunnasta kokonaisuudessa. Jeesuksessa emme enää ole oikeastaan yksilöitä, vaan olemme yhtä toistemme kanssa. Me emme enää voi olla yksin omien mielipiteidemme kanssa, vaan meidän tulee olla yhtä mieltä ja rakastaa toinen toisiamme. Meille länsimaisille individualisteille tämä seurakunnan hierarkia ja kunnioittaminen on erittäin vaikeaa. olemme tottuneet ajattelemaan että minä eikä kukaan muu. Minä pärjään yksin. Vain Jeesus itse on arvollinen olemaan minun kanssani ja vain Jeesus itse on arvollinen opettamaan minua; ei kenenkään ihmisen kautta vaan suoraan... Mutta tällainen ajattelu ei ole oikein!
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Petri-K » 28. Maalis 2014 19:03

Pyhä Henki avaa meille kirjoitukset Raamatusta kun me Jumalaa näin rukoilemme, meidän tulisi ensisijaisesti katsoa Jumalaan , Pyhään Henkeen ja Raamattuun saadaksemme oppia ja opetusta.


Olipa hyvä ja rakentava kirjoitus edellä. Itse olen huomannut miten paljon uskovat lukevat hengellistä kirjallisuutta - mutta eivät juurikaan Jumalan Sanaa, Raamattua. Tällöin helposti omaksutaan kirjoittajan omia ajatuksia kirjoista, eikä ehkä kyetä koettelemaan kirjojen opetusta Jumalan Sanan valossa. Monissa hengellisissä kirjoissa Raamattua lainataan aivan villisti, pois sen oikeasta merkityksestä ja kontekstista (asiayhteydestä).

Edellä sanottiin hyvin. Tarvitsemme toisiamme. Kristuksen ruumis rakentuu jokaisen jäsenensä kautta. Yksin ei voi ajatella tuntevansa kaikkea ja tietävänsä kaikkea. Tässä on kyllä vaara, jos erottautuu Kristuksen ruumiista omaan yksinäisyyteensä.

Harhaoppinen silti on mielestäni ihminen, joka on hyljännyt halun korjata suuntaansa. Onhan niin, että meistä jokainen joutuu korjaamaan suuntaansa, jos siitäkin syystä - että ymmärryksemme kasvaa, hengellinen kasvumme muuttaa meitä, ja syvemmin opimme tuntemaan Jumalan totuuden Jeesuksessa. Itse olen ollut ennen aika kovakätinen näissä asioissa, ja nyt oppinut lähestymään eksynyttä (ei harhaoppista) hieman erilaisella tavalla. Pelkkä tuomitseminen ei auta. Ihmistä tulee rakkaudessa ohjata oikeaan suuntaan - Jumalan totuuden mukaiseen suuntaan. Repimistä on paljon - ja se kovettaa ihmisiä, sekä tekee asioiden käsittelemisen vaikeaksi, jopa mahdottomaksi.

-------------

Muutamia Raamatun paikkoja asiaan liittyen:


Tiit. 3:10 "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,"

2Piet. 2:1 "Mutta myös valheprofeettoja oli kansan seassa, niinkuin teidänkin keskuudessanne on oleva valheenopettajia, jotka salaa kuljettavat sisään turmiollisia harhaoppeja, kieltävätpä Herrankin, joka on heidät ostanut, ja tuottavat itselleen äkillisen perikadon."

Jaak. 5:19-20 "Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa, niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden."

Ef. 4:11-16 "Ja hän antoi muutamat apostoleiksi, toiset profeetoiksi, toiset evankelistoiksi, toiset paimeniksi ja opettajiksi, tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen, kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään, ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa; vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa, kaikin tavoin kasvaisimme häneen, joka on pää, Kristus, josta koko ruumis, yhteen liitettynä ja koossa pysyen jokaisen jänteensä avulla, kasvaa rakentuakseen rakkaudessa sen voiman määrän mukaan, mikä kullakin osalla on."

Jumalan siunausta ja varjellusta teille. Jeesus on Herra. :toghether:
Petri-K
 
Viestit: 22
Liittynyt: 27. Maalis 2014 14:51

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Veli88 » 28. Maalis 2014 19:48

Aamu-usvalta hyvä viesti. Missään raamatussa ei sanota, jotta meidän pitäisi peljätä harhaoppeja, niinkuin ne voisivat 'viedä mukanansa' vilpittömän kristityn. Raamatussa sanotaan että harhaopit eksyttävät ne joilla ei ole sydämmessään rakkautta totuuteen. Elikkä kun tietää itsellä olevan rakkaus totuuteen niin silloin voi aina elää turvallisella mielellä :unity:
Avatar
Veli88
 
Viestit: 39
Liittynyt: 04. Helmi 2014 13:49

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 28. Maalis 2014 21:02

Ja vielä jatkoa näihin Petri-K:n raamatunpaikkoihin:

"Mutta minä kehoitan teitä, veljet, pitämään silmällä niitä, jotka saavat aikaan erimielisyyttä ja pahennusta vastoin sitä oppia, jonka te olette saaneet; vetäytykää pois heistä. Sillä sellaiset eivät palvele meidän Herraamme Kristusta, vaan omaa vatsaansa, ja he pettävät suloisilla sanoilla ja kauniilla puheilla vilpittömien sydämet (Room.16:17-18)."

Veli88 on niin oikeassa siinä, että rakkaus totuuteen varjelee meitä eksymästä. Ja totuus on Jeesus. Rakkaus Häneen on se, mitä tarvitaan. Ja jos rakkaus Jeesukseen on kylmennyt, niin siitä voi tehdä parannuksen ja palata tekemään niitä ensimmäisiä tekoja.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Maalis 2014 10:12

Aamu-Usva kirjoitti:"Jos joku olisi liian tiukkapipoinen ja pitää joka ikistä opettajaa/puhujaa/kirjoittajaa/julistajaa/saarnaajaa harhaoppisena koko maailman ympäri.

Jos hän päättäisi ettei ota vastaan opetusta yhdeltäkään ihmiseltä koko maapallolla, joutuuko hän Raamatun ilmoituksen mukaan kadotukseen? Menettääkö pelastuksensa ?"

Minä kyllä ajattelen, että tällainen ihminen olisi itse pahasti eksyksissä, koska Raamatussa kuitenkin niin selvästi puhutaan uskovien yhteydestä ja siitä, kuinka jokaisella on jotain annettavaa. Raamatussa sanotaan myös: "...ottakaa vastaan kehoituksia (2.Kor.13:11)..." Ja puhutaan johtajista monessakin kohden ja seurakunnan vanhimmista ja keskinäisestä kunnioituksesta. Minusta se on ylpeyttä jos alkaa ajatella olevansa kaikkien muiden yläpuolella. Sellaisesta pitää tehdä äkkiä parannus Jeesuksen nimessä.

Koko Raamattu puhuu seurakunnasta kokonaisuudessa. Jeesuksessa emme enää ole oikeastaan yksilöitä, vaan olemme yhtä toistemme kanssa. Me emme enää voi olla yksin omien mielipiteidemme kanssa, vaan meidän tulee olla yhtä mieltä ja rakastaa toinen toisiamme. Meille länsimaisille individualisteille tämä seurakunnan hierarkia ja kunnioittaminen on erittäin vaikeaa. olemme tottuneet ajattelemaan että minä eikä kukaan muu. Minä pärjään yksin. Vain Jeesus itse on arvollinen olemaan minun kanssani ja vain Jeesus itse on arvollinen opettamaan minua; ei kenenkään ihmisen kautta vaan suoraan... Mutta tällainen ajattelu ei ole oikein!


Tuo laittamani ajatus ja esimerkki oli vain sitä, en siis tämmöisiä ihmisiä tunne tai tämmöiseen kehota, tarkoitukseni oli tuoda esille sitä seikkaa että mielestäni tulee itselle pienempi vahinko jos on opin ottamisessa liian varovainen kuin liian varomaton :)

Tuollasta "pienemmänpahan" aspektia ajoin takaa tuolla kirjoituksella.

Tuli vielä mieleen, että ihmisiä elää eristyksissä vankiloissa, viidakoissa, sarilla yms missä ei pakosti ole kovinkaan montaa jolta oppia saisi, mutta silti uskon heidän pelastuvan, vaikka saisivatkin siellä opetusta vain Raamatusta ja Herralta. Jotku kristityt elää yksin ja eristyksissä toisista kristityistä myös ihan vaan toisen uskonnon maissa. Esim muslimi valtioissa jos joku pärähtää palavasti uskoon on haastavaa löytää raitista saarnamiestä rakentamaan uskoaan ;)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Maalis 2014 10:19

Veli88 kirjoitti:Aamu-usvalta hyvä viesti. Missään raamatussa ei sanota, jotta meidän pitäisi peljätä harhaoppeja, niinkuin ne voisivat 'viedä mukanansa' vilpittömän kristityn. Raamatussa sanotaan että harhaopit eksyttävät ne joilla ei ole sydämmessään rakkautta totuuteen. Elikkä kun tietää itsellä olevan rakkaus totuuteen niin silloin voi aina elää turvallisella mielellä :unity:



Kyllä kyllä ei harhaoppeja tule pelätä, mutta terveellä tavalla tulee niitä karttaa silti.

Rakkaus totuuteen suojaa meitä niin kuin sanoit ja olen tästä samaa mieltä, ja Raamattu kertoo myös että Sanan tunteminen (kirjoitetun ja elävän) auttaa meitä myös tässä, sekä nöyränä pysyminen:

Mark. 12:24

Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja onefortruth » 19. Touko 2015 00:43

Etsiskelin että onko joku muukin huomannut Selkomaan jutun siitä sähkövirrasta jona hän Jumalan voiman ja voitelun kuvaa. Se pisti korvaani eräässä opetuksessa erityisesti kun muuten puhui oikein hyvin. Ikävä juttu huomata. Olen itse kohta 20 vuotta ollut helluntailainen ja ikävä jälleen huomata näitä "oman" liikkeen sisällä. Tosin en ole kovin aktiivinen seurakunnassani ollut koko ajan...
Mutta, otan vakavasti aina jos on jotain pois pantavaa. Nyt tiedän varoa tätäkin puhujaa.
Ikävä juttu saada vahvistus tälle epäilylle mutta parempi on että asiat puhutaan suoriksi.

Petri Paavola kirjoitti juuri että kundalinivoima voi olla tuhansia sähköwatteja ja ihminen kestää 100 wattia. Tämä tieto on edelleen kundaliniguruilta Petrin mukaan. Ihmisen tulisi osata hallita siksi tuo henki noiden oppien mukaan. Itselläni ei ole tuota sähkövirtakokemusta tullut vastaan. Joskus v. -97 jonkun voiman koin kun olin noissa eksytyksien pauloissa nuorena.
Muuta yhtäläisyyttä sillä oli kundalinivoimiin sen sijaan.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Touko 2015 09:52

onefortruth kirjoitti:Petri Paavola kirjoitti juuri että kundalinivoima voi olla tuhansia sähköwatteja ja ihminen kestää 100 wattia. Tämä tieto on edelleen kundaliniguruilta Petrin mukaan.



Saanko sinulta linkin tuohon Petrin kirjoitukseen missä hän sanoo "kundalinivoima voi olla tuhansia sähköwatteja ja ihminen kestää 100 wattia".

Nimittäin sen takia kun äsken etsin tuota kohtaa Petrin kotisivuilta ja en löytänyt sitä.

Kiitos paljon sinulle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Harhaoppiako?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Touko 2015 10:02

Kundalinigurujen mukaan kundalinin takana on älykäs ja ajatteleva voima ja ihmisen tulee täysin antautua ja sallia voiman vaikuttavan hänessä, että kundalinivoima voisi vaikuttaa. Kundalinivoiman vaikutukset riippuvat myös vastaanottajan kyvystä antautua voiman vaikutuksille.

Gurujen mukaan kundalinivoima on kuin miljoonan watin sähkövirta, jota ihmisen keho kestää korkeimmillaan 100 watin kerta annoksen. Siksi gurut sanovat, että ihmisen tulee harjoituttaa mieltänsä ja kehoa, että hän kykenee vastaanottamaan 100 watin määrän voimaa tai jopa yli sen. Kundalinigurut sanovat kundalinivoiman olevan fyysinen, psyykkinen, tunneperäinen ja hengellinen sekä jumalallinen parantava voima ja universumin sensuaalinen energia.

Sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/kaatumi ... ssa.html#3
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa