Luuk 4:26 "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
Jos ei tunne juutalaista kielenkäyttöä ja vertauskieltä, niin silloin tämän kohdan oikea ymmärtäminen on mahdotonta.
Jeesus ei tarkoittanut, että Hänen opetuslapsensa tulisi vihata isäänsä, äitiänsä, vaimoaan, lapsiaan, veljiään ja sisariaan. Kysymys on sanonnasta, joka tarkoittaa, että ei tule rakastaa ihmistä enemmän kuin Jumalaa, eli Jumalaa tulee rakastaa enemmän kuin ketään ihmistä. Eli Jeesuksen opetuslapsen tulee rakastaa ensimmäiseksi Jumalaa ja vasta sitten lähimmäisiään. Ja tämä järjestys, jossa ensin rakastetaan Jumalaa opettaa meitä myös rakastamaa lähimmäisiämme oikealla tavalla.
Tuo sanonta rakastaa enemmän tulee esille myös muualla Raamatussa:
Matt 10:37 Joka rakastaa isäänsä taikka äitiänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias; ja joka rakastaa poikaansa taikka tytärtänsä enemmän kuin minua, se ei ole minulle sovelias;
1 Moos 29:
30 Ja hän yhtyi myös Raakeliin, ja Raakel oli hänelle rakkaampi kuin Leea; ja hän palveli Laabanin luona vielä toiset seitsemän vuotta.
31 ¶ Ja kun Herra näki, että Leeaa hyljittiin, avasi hän hänen kohtunsa; mutta Raakel oli hedelmätön.
Hyljittiin sana jakeessa 31 on hepreaksi sane, joka tarkoittaa vihata ja niin muun muassa sen kääntävät King james Version 1611 (KJV) ja juutalaisten rabbien käännös Jewish Puplication Society Old Testament (JPS).
(JPS) Gen 29:
30 And he went in also unto Rachel, and he loved Rachel more than Leah, and served with him yet seven other years.
31 ¶ And the LORD saw that Leah was hated, and he opened her womb; but Rachel was barren.
(KJV) Gen 29:
30 And he went in also unto Rachel, and he loved also Rachel more than Leah, and served with him yet seven other years.
31 ¶ And when the LORD saw that Leah was hated, he opened her womb: but Rachel was barren.
Jaakob rakasti Raakelia enemmän kuin Leeaa ja tästä VT käytti myös sanontaa, että siksi Leaa vihattiin. Kysymyksessä ei ollut vihaaminen, vaan se että Jaakob rakasti Leeaa vähemmän kuin Raakelia, koska Jaakob rakasti Raakelia enemmän kuin hän rakasti Leeaa. Eli tämä kielikuva vähemmän rakastamisesta on ollut olemassa jo VT:n aikana. Mutta Jaakob rakasti molempia, mutta toista enemmän ja toista vähemmän.
Jeesus ei kehota ketään vihaamaan lähimmäisiään, sillä vihaaminen on synti. Kysymyksessä on rakastaa vähemmän ihmisiä kuin Jumalaa ja rakastaa Jumalaa enemmän kuin ihmisiä. Eli Jeesus ei käskenyt vihaamaan lähimmäisiään. Kun tunnemme taustat ja käsitteet, niin silloin ymmärrämme, mitä Jeesus oikein tarkoitti.
Suomenkielessä on myös samanlaisia sanoja, joiden merkitys vaihtuu eri asiayhteyksissä esim. ojennatko minulle voita? Hän ei voita sinua! Sama sana kaksi eri merkitystä eri lauseissa ja eri asiayhteyksissä. Samoin on hepreankielessäkin. Raamattu myös itse todistaa sen, että vihaamis-sana liitettynä jonkun rakastamiseen, jossa rakastetaan toista enemmän kuin toista voidaan myös ilmaista sanalla vihata, joka ei tarkoita tässä yhteydessä vihaamista, vaan vähemmän rakastamista, jossa rakastetaan jotakin toista enemmän kuin toista.
Sivultani:
http://www.kotipetripaavola.com/Raamatu ... .html#Luuk 4:26
Sitten takaisin aiheeseen:
Vatikaanin päämäärä on 2000-luvulla kaikkien kristittyjen yhdistäminen. Lopullinen päämäärä on täydellinen yhdistyminen. Jesuiittojen tavoite on rikkoa muiden kirkkojen, kirkkokuntien ja herätysliikkeiden itsenäisyys yhden universaalisen kirkon aikaansaamiseksi, jota vatikaani johtaisi.
Jesuiitat ovat soluttautuneet kaikkiin kirkkoihin, kirkkokuntiin ja herätysliikkeisiin, pyrkimyksenään poistaa epäluulot, ahdasmielisyys sekä harhaoppi leima katolista kirkkoa kohtaan. Kaikki kristityt tulee alistaa ekumenian kautta vatikaanin vallan alle.
Jesuiittojen salainen suunnitelma on johdattaa kaikki kirkot ja kirkkokunnat katolisen kirkon helmaan. Alussa ekumenialla tarkoitetaan vain keskinäistä vuoropuhelua. Ekumeenisen vuoropuhelun seurauksena vatikaani vaatii pyrkimystä yhteyteen ja ykseyteen, joka johtaa katolisen kirkon valta-asemaan.
Jesuiitat käyvät ekumeenista vuoropuhelua myös eri uskontojen kanssa kuten juutalaisten, muslimien ja hindujen kanssa jne. Jesuiitat ovat tehneet paljon työtä rakentaakseen siltaa muslimien ja kristittyjen välille yhteisen ymmärryksen syntymiseksi. Jesuiitat rakentavat ekumeniaa hindujen kanssa meditaation, mystisten kokemusten ja symbolismin kautta. Jesuiitat pyrkivät meditaation kautta luomaan liberalismin ilmapiirin, johtaen hengelliseen valaistumiseen, joka on vatikaanin pyrkimyksille eduksi. Jesuiittojen kautta vatikaani pyrkii luomaan ekumeenisen uskontojen yhteyden uudessa maailmanjärjestyksessä.