Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Helmi 2014 15:45

kesäkurpitsa kirjoitti:
Ja tuo "isäntä" - se oli vain huumoripohjainen "letkautus". Anteeksi jos loukkasin sillä sinua Petri Paavola, ei nimittäin ollut tarkoitus. :lol:


Et loukannut sillä minua, sillä en ottanut sitä henkilökohtaisena loukkauksena, vaan väärän todistuksen antamisena, joka ei koskettanut yksin minua, vaan myös niitä ihmisiä, joiden isännäksi minua sanoit.

Huumorin kautta annettavat letkautukset voivat helposti johtaa väärän todistuksen antamiseen, kuten nyt kävi. Hyväksyn anteeksipyyntösi ja ymmärrän samalle, että et enää letkauta samaa asiaa, koska se on perätön, eikä ole totta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 22. Helmi 2014 17:05

Raamattu opettaa, että usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.

Täten on selvää ettei mikään ihmisviisaus, eikä mikään filosofia, korruptoinut teologia tai uskonnollinen opetus voi synnyttää uskoa, sillä usko syntyy ainoastaan Jumalan sanan kautta (evankeliumi Messias, Herrasta Jeesuksesta).

Joh 16:
7 ¶ Kuitenkin minä sanon teille totuuden: teille on hyväksi, että minä menen pois. Sillä ellen minä mene pois, ei Puolustaja tule teidän tykönne; mutta jos minä menen, niin minä hänet teille lähetän.
8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
9 synnin, koska he eivät usko minuun;
10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.

Silloin kun julistamme evankeliumia, niin Pyhä Henki näyttää jumalattoman ihmisen sydämellä, että hän on tehnyt syntiä Jumalaa vastaan ja hänen syntinsä tuomitsevat hänet kadotukseen. Pyhä Henki näyttää myös vanhurskauden Herrassa Jeesuksessa, joka voi antaa synnit anteeksi uskon kautta Häneen.

Miten Jumalan Henki toimii kun Hän johdattaa meitä kohtaamaan jumalattomia ihmisiä, että he pelastuisivat? Raamattu antaa meille siitä selkeän kuvan.

Apt 17:
16 ¶ Mutta Paavalin odottaessa heitä Ateenassa hänen henkensä hänessä kiivastui, kun hän näki, että kaupunki oli täynnä epäjumalankuvia.
17 Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi.
18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja," koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.
19 Ja he ottivat hänet ja veivät Areiopagille ja sanoivat: "Voimmeko saada tietää, mikä se uusi oppi on, jota sinä ilmoitat?
20 Sillä outoja asioita sinä tuot meidän korvaimme kuulla. Me siis tahdomme tietää, mitä ne oikein ovat."
21 Sillä ateenalaisilla ja siellä oleskelevilla muukalaisilla ei kenelläkään ollut aikaa muuhun kuin uutta puhumaan ja uutta kuulemaan.
22 ¶ Niin Paavali astui keskelle Areiopagia ja sanoi: "Ateenan miehet, minä näen kaikesta, että te suuresti kunnioitatte jumalia.
23 Sillä kävellessäni ympäri ja katsellessani teidän pyhiä paikkojanne minä löysin myös alttarin, johon oli kirjoitettu: ‘Tuntemattomalle jumalalle’. Mitä te siis tuntemattanne palvelette, sen minä teille ilmoitan.
24 Jumala, joka on tehnyt maailman ja kaikki, mitä siinä on, hän, joka on taivaan ja maan Herra, ei asu käsillä tehdyissä temppeleissä,
25 eikä häntä voida ihmisten käsillä palvella, ikäänkuin hän jotakin tarvitsisi, hän, joka itse antaa kaikille elämän ja hengen ja kaiken.
26 Ja hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla hänet löytää-hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;
28 sillä hänessä me elämme ja liikumme ja olemme, niinkuin myös muutamat teidän runoilijoistanne ovat sanoneet: ‘Sillä me olemme myös hänen sukuansa’.
29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.
30 Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus.
31 Sillä hän on säätänyt päivän, jona hän on tuomitseva maanpiirin vanhurskaudessa sen miehen kautta, jonka hän siihen on määrännyt; ja hän on antanut kaikille siitä vakuuden, herättämällä hänet kuolleista."
32 ¶ Kuullessaan kuolleitten ylösnousemuksesta toiset ivasivat, toiset taas sanoivat: "Me tahdomme kuulla sinulta tästä vielä toistekin".
33 Ja niin Paavali lähti heidän keskeltänsä.
34 Mutta muutamat liittyivät häneen ja uskoivat; niiden joukossa oli Dionysius, Areiopagin jäsen, ja eräs nainen, nimeltä Damaris, sekä muita heidän kanssansa.

Paavali keskusteli muun muassa epikurolaisten ja stoalaisten filosofien kanssa. Epikurolainen filosofia uskoi jumalien olemassaoloon. He uskoivat niin jumalien ja ihmisten olevan tehty atomeista. Stoalaiset uskoivat universumin olevan jumala sekä esimerkiksi, että ihmisen järkikin oli osa jumaluutta, ollen näin osa universumin jumaluutta. Paavali puhui myös Ateenalaisille, jotka uskoivat moniin erilaisiin jumaliin ja uskomuksiin.

Miten Pyhä Henki vaikutti ja johdatti Paavalia julistamaan evankeliumia näille ihmisille? Paavali kumosi ateenalaisten opetukset, joiden mukaan jumalat asuivat heidän temppeleissään. Ihmiset veivät temppeliin lahjoja ja uhreja jumalille. Paavali kumosi tämän opetuksen sanomalla, ettei Jumalaa voida palvella siten, että hän tarvitsi jotakin (epäjumalanpalvelijoiden lahjoja jne.)

Paavali kumosi epikurolaisten uskomuksen, että jumalat ja ihmiset ovat tehty atomeista sanomalla, että Jumala on tehnyt maailman ja kaikki mitä siinä on. Paavali kumosi opetuksen pakanallisista epäjumalista, joita ihmiset palvoivat patsaiden muodossa, jotka oli tehty hopeasta, kullasta ja kivestä sanomalla ettemme saa luulla (uskoa) Jumaluuden olevan samankaltainen kulta tai hopea tai kivi.

Paavali kumosi stoalaisten käsitykset jumaluudesta sanomalla ettei Jumala ole sellainen millaiseksi ihmisen inhimillinen järki (ajatus) Hänet kuvailee.

Paavali puhui parannuksenteosta ja Jeesuksesta, joka tulee vanhurskaasti tuomitsemaan ihmiset synnin tekojensa mukaan. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa paljasti niitä valheita, joihin he uskoivat ja julisti heille totuuden sekä evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Tämän seurauksena osa kuulijoista tuli uskoon. Jopa areiopagin jäsenkin hylkäsi valheet ja tuli uskoon Herraan Jeesukseen.

Raamattu opettaa meille todella yksityiskohtaisen tarkasti millä tavalla Jumala synnyttää uskon ihmisen sydämeen. Jos ihmisen sydämelle ei paljastu ja avaudu synnit siteet ja uskomukset, jotka estävät häntä pelastumasta, niin hän ei kykene vastaanottamaan pelastuksen evankeliumia Herrassa Jeesuksessa. Jumalan sanan totuus paljastaa ihmiselle synnit. Paavali Pyhän Hengen johdatuksessa taitavasti paljasti valheen, jonka hän kumosi Jumalan sanan totuuden kautta. Tulee muistaa sekin ettei pelkkä synnistä puhuminen tuo pelastusta, vaan synnin paljastaminen sekä evankeliumi Herrasta Jeesuksesta. Pelastuksen pääpaino on evankeliumi Herrasta Jeesuksesta.

2 Kor 10:
4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Raamattu opettaa, että Jumala johdattaa meitä siten, että saamme Pyhän Hengen viisauden ja voiman kautta paljastaa valheet (kaikki järjen päätelmät) sekä kumota ne Jumalan sanan totuuden kautta ja julistaa ihmisille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta.

Miten Jumala johdattaa evankelioimaan evoluutioon uskovia ihmisiä? Siten, että saamme kertoa evoluutiossa olevat valheet ja ristiriidat sekä kertoa heille pelastuksen evankeliumia Herrasta Jeesuksesta. Evoluutioteorian valheiden paljastaminen ei pelasta ketään, mutta voi romuttaa ihmisen uskon evoluutioon. Silloin kun hänen maailmankuvansa romahtaa ja hän huomaa sen olevan valhetta (syntiä), niin hän voi vastaanottaa pelastuksen evankeliumin uskomalla Herraan Jeesukseen.

Joh 16: 8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:

Pyhä Henki toimii jokaisen ihmisen kohdalla siten, että Hän näyttää jokaiselle ihmiselle ne synnit (ja valheet), jotka estävät häntä pelastumasta. Silloin kun ihmisen sydämelle tulee synnintunto (ymmärtää elävänsä synnissä sekä uskoo synnin valheeseen), niin vasta sen jälkeen hänelle kelpaa pelastuksen vastaanottaminen uskon kautta Herraan Jeesukseen. Kun ihminen katuu syntejänsä, tunnustaa ne ja tekee parannuksen uskoen Herraan Jeesukseen, niin hän saa syntinsä anteeksi sekä osallisuuden iankaikkiseen elämään Herrassa Jeesuksessa.

Inhimillinen viisaus, filosofia sekä sellainen tieteellinen tieto joka perustuu valheeseen ei voi olla uskovan ihmisen työkaluina kun ateisteja pyritään evankelioimaan. Samoin se tulee aina muistaa, että pelkkä evoluutioon kuuluvan valheen tai ristiriidan paljastaminen ei riitä ihmisen pelastumiseen, vaan hänelle tulee julistaa evankeliumia, että hän voisi pelastua, sillä usko tulee Jumalan sanan kuulemisen kautta, ei valheen ja ristiriidan paljastamisen kautta.

Joissakin tapauksissa korkean koulutuksen omaava uskova voi erehtyä luulemaan jotakin ihmisviisautta tai filosofian osaa uskon asiaksi, vaikka sillä ei ole mitään tekemistä Jumalan sanan totuuden kanssa. Uskon kasvun kautta opimme hylkäämään sellaiset ihmisviisaudet, joita olemme luulleet Jumalan sanan totuudeksi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja kesäkurpitsa » 22. Helmi 2014 18:28

Aamen tuohon edelliseen. Tuo olisikin ollut niin hyvä tuon videon lopussa.

Siunausta Saulus Medialle.
Veljillä kun on Jumalan Sana hallussa, niin älkää säästelkö sitä. :)

Matt. 10:27 "Minkä minä (Herra Jeesus) sanon teille pimeässä, se puhukaa päivän valossa. Ja minkä kuulette kuiskattavan korvaanne, se julistakaa katoilta."


[Muistetaan Tapsaa rukouksissa.] :cool:
kesäkurpitsa
 
Viestit: 70
Liittynyt: 01. Marras 2013 22:08

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Tammi 2017 10:32

Varmaan kukaan uskova ei ajattele, että joku ateisti tulisi uskoon jos kertoisin hänelle Sokrateen sanoneen, että hän tietää itsestään sen, että hän ei tiedä - ja on siksi viisaampi kuin ne, jotka luulevat tietävänsä eivätkä tiedä. Ei Paavalikaan varmaan kaikessa ollut mikään sokratelainen, vaikka lainasikin tätä ajatusta kirjoittaessaan: "Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee (1.Kor.8:2)." Vaikea hänenkin oli puhua ilman omien juuriensa vaikutusta puheisiinsa. Mekin puhumme asioista kukin omasta taustastamme käsin ja jos satumme vahingossa käyttämään joitain psykologiassa tunnettuja käsitteitä, niin ei se tee sanomisistamme vääriä.

Evankeliumi on evankeliumi ja ainoastaan se hyvä sanoma Jeesuksesta voi ihmisen sielun pelastaa, kun Hän ottaa Jumalan armon vastaan. Muut puheet ovat vain muita puheita.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Loka 2017 11:36

Luen supermielenkiintoista kirjaa. Se on Ayaan Hirsi Alin elämänkerta. Siinä kirjoittaja kertoo epäilyksistä omaa uskontoaan kohtaan ja lopullisesta jumalauskosta luopumisestaan. Hän sai ystävältään kirjan 'Ateistin manifesti'. Hän kuvailee tilannetta näin: "Minulla ei ollut ketään jonka kanssa puhua tästä. Eräänä iltana katsoin peiliin siinä kreikkalaisessa hotellissa ja sanoin ääneen: 'Minä en usko Jumalaan.' Lausuin sanat hitaasti ja huolellisesti ääntään, somaliksi. Ja koin helpotusta. Se tuntui oikealta. En tuntenut tuskaa vaan todellista kirkkautta."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Loka 2017 12:27

Aamu-Usva kirjoitti:Luen supermielenkiintoista kirjaa. Se on Ayaan Hirsi Alin elämänkerta. Siinä kirjoittaja kertoo epäilyksistä omaa uskontoaan kohtaan ja lopullisesta jumalauskosta luopumisestaan. Hän sai ystävältään kirjan 'Ateistin manifesti'. Hän kuvailee tilannetta näin: "Minulla ei ollut ketään jonka kanssa puhua tästä. Eräänä iltana katsoin peiliin siinä kreikkalaisessa hotellissa ja sanoin ääneen: 'Minä en usko Jumalaan.' Lausuin sanat hitaasti ja huolellisesti ääntään, somaliksi. Ja koin helpotusta. Se tuntui oikealta. En tuntenut tuskaa vaan todellista kirkkautta."


Monen usko, joka on heikoilla/koetuksilla ei todellakaan kestä näiden mainitsemiesi kirjojen lukemista. Älkää lukeko niitä!

Tai sanotaan näin , että niiden mainostaminen ei voi tehdä mitään hyvää Jumalan valtakunnantyölle tai ihmisen uskonelämälle.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Loka 2017 13:02

Siis tämä uskonto, josta Hirsi Ali luopui, oli islam, mutta toki ateismiin voi kääntyä muistakin uskonnoista. Minulle oli mielenkiintoista tuo ateismiin kääntymisen kokemus, joka oli vähän samanlainen kuin uskoon tulemisen kokemus joillain.

Minusta kirjojen lukeminen on ihan hyvä tapa avartaa näkemyksiään maailmasta.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Loka 2017 13:48

Aamu-Usva kirjoitti:Siis tämä uskonto, josta Hirsi Ali luopui, oli islam, mutta toki ateismiin voi kääntyä muistakin uskonnoista. Minulle oli mielenkiintoista tuo ateismiin kääntymisen kokemus, joka oli vähän samanlainen kuin uskoon tulemisen kokemus joillain.

Minusta kirjojen lukeminen on ihan hyvä tapa avartaa näkemyksiään maailmasta.


Onko mielestäsi kirjoja, joita ei ole uskovan hyväk lukea?

Yleisesti puhuttaessa olen samaa mieltä, että kirjojen lukeminen on ihan hyvä tapa saada tietoa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 13. Loka 2017 13:56

En ajattele, että mitään kirjoja voi suorastaan kiellettyjen listalle laittaa, mutta tietenkään ihan kaikenlaista roskaa uskovat eivät halua lukea. Jos uskova haluaa lukea jotain, niin saa lukea, mutta mitään ei kannata lukea omantuntonsa vastaisesti.

Itse koen, että esimerkiksi ateismiin ja erilaisiin ideologioihin perehtyminen ei vähennä minun uskoani Jeesukseen, koska usko ei ole pelkkää ideologiaa. Sekulaareihin ja uskonnollisiin ajatusmaailmoihin tutustuminen vain selkeyttää elävän uskon eroa niihin. Jotkut ajatukset voivat olla älykkäitä ja kiehtovia, vaikkakaan eivät perustu totuuteen. Eivät ne vaarallisia ole eivätkä ne mukanaan vie.

Jos jonkun usko kaatuu ateistin manifestin, niin kyllä se olisi kaatunut ilmankin tuota kirjaa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Usko-Evoluutio-Tiede-Ateismi osa1 Katseltavissa

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 13. Loka 2017 14:15

Aamu-Usva kirjoitti:Jos jonkun usko kaatuu ateistin manifestin, niin kyllä se olisi kaatunut ilmankin tuota kirjaa.


Nyt teet kyllä hyvin vaarallisen OLETTAMAN.

Sinulla ei ole tästä mitään todisteita , vaan oletat vain niin, liikut hyvin vaarallisilla vesillä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa

cron