Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 03. Huhti 2014 08:16

*
No en jaksa lukea tätä ketjua läpi mutta elämä on Jumalan lahja.

Joh. 11:25 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen ylösnousemus ja elämä.
Joka uskoo minuun, se elää, vaikka olisi kuollut.
26 Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole. Uskotko
tämän?" RK

Ihmisten olisi hyvä ottaa selvää itse mitä on elämä, joka on Jeesus.
Se vapauttuisi kivualiaasta sairaudesta ja saisi kivuttoman elämän.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Touko 2014 08:29

Nyt luen toista eutanasiaa pohtivaa kirjaa 'Lempeä kuolema' (Airas ym. 2014). Kirja tuo esiin erilaisia ajatuksia eutanasiaan liittyen, mutta kanta eutanasiaan on positiivinen :(

Kirjassa tuli esiin mielenkiintoinen kohta liittyen viidenteen käskyyn: "Pastori Joseph Fletcher on osoittanut, että Raamatun eri kohdissa käytetään erilaisia heprealaisia tappamista merkitseviä sanoja. Käskyissä käytetään selvästi sanaa, joka tarkoittaa tappamista yksityisen koston tai voitonhalun takia. Tästä voidaan tehdä johtopäätös, että viides käsky on käännetty väärin. Ruotsalainen käännös Du skall icke dräpa on epäonnistunut, koska dräpa-sana merkitsee tavallisessa kielenkäytössä harkitsematonta, äkkipikaisuudessa tapahtunutta tappamista. Englantilainen ilmaisu Thou shalt not kill on liian laaja. Käskyn tulisi kuulua: Du skall icke mörda (älä murhaa).

Käsky ei voi sisältää kieltoa kaikesta ihmisen tappamisesta, mikä käy ilmi siitäkin, että Raamatussa on monissa paikoissa selviä tappamiskehotuksia esimerkiksi 2 Moos.21-22:ssa. Ei vain murhaajia ja ryöstäjiä ("silmä silmästä") tullut tappaa vaan myös pahantapaiset ja uppiniskaiset pojat, noidat, epäjumalanpalvojat, sukurutsaiset, sapattina työskentelevät jne. Laillista tappamista käytettiin laittoman tappamisen rangaistuksena."

Tässä vain pieni pätkä kirjan paneutumisesta uskonnollisiin vastaväitteisiin...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Touko 2014 10:34

http://www.kotipetripaavola.com/eutanasia.html

Ihmiskunta kapinoi monin tavoin Raamatun Jumalaa vastaan, joista eräs kapinamuoto on eutanasia, eli "armokuolema" tai "armomurha." Raamatusta tulee selkeästi esille se miksi eutanasia on väärin sekä syntiä Jumalaa vastaan.

1 Sam 2:6 Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen.

Eutanasia puolestapuhujat sanovat, että ihmisellä on oikeus päättää omasta elämästään. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa silloin kun on kyse ihmisen elämän syntymisestä ja kuolemisesta.

Ihminen ei päätä omasta syntymästään, sillä Jumala lahjoittaa ihmisille elämän antamalla elämän hengen hänen sisimpäänsä. Ihmisen kuollessa Jumala ottaa pois ihmisen elämän hengen ja sielun ihmisen ruumista, josta seuraa ruumiin kuolema, mutta ei sielun kuolema, sillä ihmisen sielu elää ikuisesti, joko Jumalan kanssa tai Hänestä erossa.

Ps 139:
13 Sillä sinä olet luonut minun munaskuuni, sinä kudoit minut kokoon äitini kohdussa.
14 Minä kiitän sinua siitä, että olen tehty ylen ihmeellisesti; ihmeelliset ovat sinun tekosi, sen minun sieluni kyllä tietää.
15 Minun luuni eivät olleet sinulta salatut, kun minut salassa valmistettiin, kun minut taiten tehtiin maan syvyyksissä.
16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.

Job 14:5 Hänen päivänsä ovat määrätyt, ja hänen kuukausiensa luku on sinun tiedossasi; sinä olet asettanut hänelle määrän, jonka ylitse hän ei pääse.

Jumala on määrännyt ihmisen eliniän päivien määrän. Eutanasia on kapina ja syntiä Jumalaa vastaan, jonka käsissä tulisi olla ihmisen elämä ja kuolema. Jumala on ainoa, joka voi oikeudenmukaisesti päättää ihmisen elinpäivien pituudesta.

5 Moos 5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että kauan eläisit ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.

1 Moos 25:8 Ja Aabraham vaipui kuolemaan korkeassa iässä, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena, ja tuli otetuksi heimonsa tykö.

1 Moos 35:29 Ja Iisak vaipui kuolemaan ja tuli otetuksi heimonsa tykö, vanhana ja elämästä kyllänsä saaneena. Ja hänen poikansa Eesau ja Jaakob hautasivat hänet.

Raamattu opettaa, että Jumalan tahto on antaa ihmiselle pitkä ja onnellinen elämä. Jumalan tahto on että ihminen nauttisi elämän lahjasta ja saisi yltäkylläisen elämän ja voisi kuoleman hetkellä vaipua kuolemaan elämästä kyllänsä (yltäkylläinen elämä) saaneena.

Parhaiten voit nauttia elämän lahjasta uskon kautta Herraan Jeesukseen. Jumala on ainoa, joka voi antaa sinulle yltäkylläisen elämän, jossa saat olla Hänen täydellisen rakkautensa kohteena.

Elämään kuuluu myös ikävä kyllä kipu, kärsimys sekä vastoinkäymisiä. Jumalan kanssa nämä asiat on parempi ja helpompi kohdata sekä käydä läpi.

Raamattu opettaa, että ihmisen elämän ja kuoleman tulisi olla Jumalan käsissä, siksi eutanasia on syntiä ja kapinaa Jumalaa vastaan, eli väärä ja vastuuton teko.

2 Moos 20:13 Älä tapa.

Jumalan Kymmenen Käskyn kuudes käsky (Raamatun alkuperäinen käskyjen järjestys) mukaan ihmisellä ei ole oikeutta tappaa toista ihmistä. Eutanasia on tässäkin valossa murha ja surma, eli synti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Touko 2014 10:38

2 Moos 20:13 Älä tapa (ratsach).

Tapa sana ratsach on 2 Moos 20:13 hepreaksi qal-verbivartalossa, jossa se tarkoittaa murhata, tappaa, lyödä kuoliaaksi; Murhaamista, tappamista ja kuoliaaksi lyömistä ei saa tehdä harkitusti, vahingossa tai kostomielessä. Älä tapa ei siis tarkoita ainoastaan murhaamista, vaan kaikkea tappamiseen liittyvää.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 12. Touko 2014 10:47

PetriFB kirjoitti:2 Moos 20:13 Älä tapa (ratsach).

Tapa sana ratsach on 2 Moos 20:13 hepreaksi qal-verbivartalossa, jossa se tarkoittaa murhata, tappaa, lyödä kuoliaaksi; Murhaamista, tappamista ja kuoliaaksi lyömistä ei saa tehdä harkitusti, vahingossa tai kostomielessä. Älä tapa ei siis tarkoita ainoastaan murhaamista, vaan kaikkea tappamiseen liittyvää.



Kyllä näin on mielestäni, kun Petri sanoo.

Lähde:

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet ... &ent2=8799

Katsotaan mitä merkityksiä sanalle annetaan QAL-verbivartalossa

1) to murder(=murhata), slay (=lyödä kuoliaaksi, olla mukana lyömässä), kill (=tappaa)

1a) (Qal) to murder, slay

1a1) premeditated = harkittu, suunniteltu

1a2) accidental = vahingossa

1a3) as avenger = kostajana

1a4) slayer (intentional) (participle) = osallistua tappamiseen, olla mukana

Niin kuin huomaamme niin ensimmäinen vaihtoehto sanan selitykseksi on kohdassa 1 joka sisältää kaikki kolme: murhata, olla mukana tappamassa ja tappaa. Eli se pitää nämä kaikki sisällään.

Jos taas haluttaisiin tähdentää ja tarkentaa, että kyse on murhaamisesta ja harkitusta tappamisesta ja salamurhasta kyse pelkästään, niin tähän on oma täsmällinen verbi-vartalo (piel) jota olisi voitu käyttää, jolloin sana tarkoittaisi pelkästään murhaamista, salamurhaa ja harkittua tappoa.

1c) (Piel)

1c1) to murder (=murhata), assassinate (=salamurhata)

1c2) murderer (=murhaaja), assassin (=salamurhaaja) (participle) (subst) eli osallistuminen murhaan/salamurhaan.


Eli , jos olisi haluttu kieltää vain salamurhaaminen ja murhaaminen (suunniteltu teko) niin olisi voitu käyttää täsmällisesti Piel-verbivartaloa jolloin asia olisi yksiselitteisesti näin, mutta käsky oli kuin olikin qal -verbivartalossa jolloin ratchach sanalla tarkoitetaan laajempaa hengen ottamista kuin vain pelkästään murhaamista / salamurhaa.

En ole mikään vanhankielen taitaja , mutta näin päättelen, ojentakaa minua ja korjatkaa jos olen väärässä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Maailmankatsomuksen vaikutus eutanasiaan

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Elo 2015 11:50

Nyt se on alkanut. Itsemurhia aletaan oikein todenteolla järjestelemään kun tämä ovi on avattu.

On vain ajan kysymys kun siirrytään seuraavalle tasolle eli ruvetaan valtion/yhteiskunnan toimesta armomurhaamaan ne yhteiskunnan yksilöt joiden on "armollisempaa kuolla kuin elää" . Sanokaa minun sanoneen tähän se homma menee ennenpitkää ja evoluutio uskonnon maailmankatsomus tukee tätä ajatusmallia, sillä sen mekanismi on kuolema.

LÄHDE:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/201508 ... 3_ul.shtml

Vanhuksia hoitanut brittiläinen sairaanhoitaja Gill Pharaoh, 75, halusi päättää elämänsä Sveitsin itsemurhaklinikalla. Hän ei sanojensa mukaan halunnut itse päätyä "ontuvaksi vanhaksi naiseksi".

Kaksi vanhustenhoitoa käsittelevää kirjaa kirjoittanut Pharaoh ei itse kärsinyt parantumattomasta sairaudesta, vaan oli terve.

Hän sanoi nähneensä tarpeeksi vanhojen ihmisten elämästä ja halusi nyt lopettaa omansa.


Eli täysin terve ihminen ilmoittaa että ei halua vanheta ja pyytää eutanasian. Murha on aina murha vaikka murhaisi itsensäkin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 39 vierailijaa

cron