Sävyisyys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Helmi 2014 00:02

Aivina kirjoitti:Mieleeni nousi kaksi lausetta:

1. "Tietää Sinut Jeesus"!
2. "Tuntea Sinut Jeesus"!

Miltä nämä kuulostavat?


Niin, kiitos kysymyksestäsi. Minusta tuossa ei puhuta tunteista eli tunnetilasta vaan tietämisestä eli "tiedän, että tunnen sinut Jeesus".
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja Aivina » 19. Helmi 2014 00:25

Kun uskova sanoo: "Rakastan Sinua Jeesus"! Niin tämä jo viittaisi enemmän tunteisiin, kuin tietämiseen, että Jeesus on rakas uskovalle.
Aivina
 
Viestit: 63
Liittynyt: 12. Helmi 2011 23:14

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Helmi 2014 00:38

Aivina kirjoitti:Kun uskova sanoo: "Rakastan Sinua Jeesus"! Niin tämä jo viittaisi enemmän tunteisiin, kuin tietämiseen, että Jeesus on rakas uskovalle.


Kiitos Aivina sulle.

Minusta rakkaus ei ole ainoastaan tunnetilaa vaan enemmänkin tietämistä ja ymmärtämistä siitä mitä on rakkaus ja rakastaminen. Syvä rakkaus on mielestäni myös vastuun ottamista ja kantamista ja jakamista.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 19. Helmi 2014 00:45

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 19. Helmi 2014 01:04

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:27, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Helmi 2014 01:13

Raamatussa esiintyy vaikka kuinka paljon tuntemista kuvaavia sanoja mutta yleensä se tarkoittaa jonkun ihmisen tuntemista tai tunne kirjoituksia.

Sitten löytyy surun tunne


Sananl. 14:10

Sydän tuntee oman surunsa, eikä sen iloon saa vieras sekaantua.

Kivun ja murheen tunne

Job 14:22

Hän tuntee vain oman ruumiinsa kivun, vain oman sielunsa murheen."

Jes. 66:7

Ennenkuin Siion kipuja tuntee, hän synnyttää; ennenkuin hänelle tuskat tulevat, hän saa poikalapsen.

Voiman tunne

Jes. 33:13

Kuulkaa, te kaukaiset, mitä minä olen tehnyt; te lähelläolevat, tuntekaa minun voimani.

Pelon tunne


5. Moos. 28:67

Aamulla sinä sanot: 'Jospa olisi ilta!' ja illalla sanot: 'Jospa olisi aamu!' -sellaista pelkoa sinä tunnet sydämessäsi, ja sellaisia näkyjä sinä näet silmissäsi.

Rakkauden tunne



1. Joh. 3:16

Siitä me olemme oppineet tuntemaan rakkauden, että hän antoi henkensä meidän edestämme; meidänkin tulee antaa henkemme veljiemme edestä.

Synnintunto


Hepr. 10:2

Sillä eikö muutoin olisi lakattu niitä uhraamasta, koska näillä, jotka jumalanpalvelustaan toimittavat, kerran puhdistettuina, ei enää olisi ollut mitään tuntoa synneistä?
systeri
 

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Helmi 2014 01:21

Jostain syystä tunne sana on hengellisessä elämässä vähän niinku kiellettyjen listalla,sanotaan aina että koin sydämmessäni tjk.Siksi vissiin kun usko ei perustu tunteisiin??
systeri
 

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Helmi 2014 09:25

Tuossa se varmaan selittyykin että tunteet voi valehdella.Jos sanotaan että tunnen että kaikki ei oo hyvin ja kaikki on kuitenkin hyvin.Tuli täs mieleen se kun mulla oli tuon viimeisen lapsen jälkeen jonkilaista masennusta ,oli tunne että kaikki ei oo hyvin,tunsin pelkoa ja neuvolan tädit vakuutti vaan että kaikki on hyvin.No eihän meillä oikeasti mitään hätää ollu ,mulla vaan oli pääkoppa vähän sekaasin eli se valehteli :) Siksi uskonasioissa ei puhuta tunteista vaan kokemisesta ...mä en oo tosin kyllä koskaan tajunnu mitä eroa niillä on??
systeri
 

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja systeri » 19. Helmi 2014 10:29

Mulle tulee mieleen muitakin asioita jossa tunteet voivat valehdella.Mutta nyt tajusin että hengellisten asioiden kokeminen tapahtuu hengessä ja tunnetilat lihassa tai sielussa??

Vai voiko sanoa että tunnen hengessäni...mitä eroa niissä on :)
systeri
 

Re: Sävyisyys

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Helmi 2014 10:41

Jasmiinin kanssa ajattelen samalla tavalla, että tunteisiin viitataan Raamatussa monesti, kun puhutaan sydämestä. Varmaan myös tuo sydämen aivoitukset voi olla tunteita ja niihin liittyviä ajatuksia.

Mutta käytettiin sitten mitä sanaa tahansa, niin mielestäni Raamatussa puhutaan tunteista aika paljonkin :) Esimerkiksi ilo on tunne ja Jeesus kannustaa siihen: "Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi (Joh.15:11)." Mutta tietyssä tilanteessa on hyväksi tuntea myös surua ja murhetta: "Tuntekaa kurjuutenne ja murehtikaa ja itkekää; naurunne muuttukoon murheeksi ja ilonne suruksi (Jaak.4:9)."

Myös pelon tunteesta Raamatussa puhutaan paljon. Jopa niin kovasta pelosta, että ihmiset vapisivat pelosta ja jopa kuolivat pelkoon. Ja vihaa tuntevat Raamatussa sekä ihmiset että itse Jumala. Myös inhon tunteesta puhutaan Raamatussa. Monesti ihmiset ovat Raamatussa myös hämmästyksissään Jumalan asioiden äärellä. Puhutaan syyllisyyden tunteesta ja pettymyksen tunteesta... Siis jos Raamattu ei käytä tunne-sanaa, niin se ei tarkoita sitä, etteikö tunteista siellä puhuttaisi.

Vielä tulee mieleen häpeä ja tietenkin rakkaus. Pekka on kyllä siinä oikeassa, että rakkaus, kuten muutkin tunteet, ovat osittain myös päätöksiä. Voin päättää lakata vihaamasta tai olla iloinen. Riippuu ihmistyypistä, miten hyvin tunteitaan järjellä hallitsee. Kaikki eivät hallitse ollenkaan ja silloin sanotaan, että on temperamenttinen luonne. Toiset taas hallitsevat lähes aina järjellä tunteet. Meidän perheessä minä kuulun jälkimmäiseen porukkaan ja mieheni ensimmäiseen. Joskus voi olla vaikea ymmärtää toista, joka on tämän asian suhteen erilainen kuin itse. Minun mielestäni mieheni ylireagoi asioihin ja liioittelee tunteitaan. Ja taas hänen mielestään minä olen tunneköyhä. Mutta kyllä minäkin tunnen tunteita, vaikka en niin voimakkaasti näytä niitä. Tunnistan kuitenkin ensireaktiot, esimerkiksi loukkaantumisen, mutta se menee hyvin nopeasti ohi järjen jyrätessä täydellä voimallaan :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa

cron