Ekumenian eksytys

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja Jukka » 12. Marras 2017 07:15

Joonas kirjoitti:PetriFB sanot ortodoksisen kirkon olevan harhaoppinen. Ja myös katolisesta sanot samaa. Katolisilla toki on joitain erikoisia oppeja, mutta minusta on vähä liiaan pitkälle vietyä sanoa, että ortodoksinen esim olisi harhaoppinen. Viestäjä on tässä keskustelussa niin paljon etten voi selata niitä kaikkia, mutta voisitko perustella miksi ortodoksimen on sinusta epäraamatullinen tai jopa juöistaa toista evankeliumia. Minusta heillä on monet asiat paremmin kuin vapailla suunnilla. Mutta en kuitenkaan ortodoksisenkan uskoisi toki olevan ainoa oikea kirkko. Kyllä Jumala toimii näissä kaikissa. Monet ortodoksit elävät paljon pyhempää elämää kuin jotkut vapaihin suuntiin kuuluvat. Myös heidän jumalanpalveluselämänsä näyttää paljon pyhemmältä kuin vapaisen suuntien. Vapaiden suuntien kokoukset näyttävät joskus discolta jossa jolu kravattikaulainen ja hienosti pukuun pukeutunut juontaja esiintyy ja karjuu ja hyppii yleisön edessä. Yleisö huutaa ja taputta mutta kuinka vahvaa opetuksen sisältö on niin se on jo toinen asia. Vahvinta opetusta mitä itse on henk.koht kuullut on nimenomaan ortodoksisen kirkon opetus. Heillä om munkkeja jotka elävät pyhää elämää vain rukouksessa ja paastossa. He rukoilevat psalmit läpi joka päivä. He eivät usko naispappeuteen. He uskovat pyhien olevan edelleen elossa ja tietävän mitä täällä tapahtuu. Monet heistä kärsivät marttyyrikuoleman. He kunnioittavat profeettoja ja apostoleja ja marttyyrejä - myös tämän päivän marttyyrejä. Heidän oppinsa eroaa tosin monissa kohdin protestanttisista kirkoista mutta kummalla sitten on oikea oppi onkin jo eriasia...


Olen yllättynyt (iloisesti), kun huomaan Sinun ottavan osaa ja kantaa muuhunkin kuin vain vaimo- ja avioliittoasioihin. Koska kysymyksesi on osoitettu Petrille niin jääkäämme odottamaan häneltä vastausta. En ole lukenut Petrin esittämiä näkemyksiä ortodoksisen kirkon opeista, mutta ilmeisesti hänen teksteistään et ole löytänyt kysymyksiisi vastauksia -koska kysyt?

Esittämäsi mielipiteet ja kysymykset herättivät mielenkiintoni siinä määrin, että luenkin nyt heti Petrin viimeisessä linkissä esille ottamat asiat.

Sydämestäni toivotan Sinulle Joonas Jumalan siunausta.

[Lisäys klo 06:52
Luin kaksikin Petri Paavolan viimeksi tämän aloituksen alle laittamaa linkkiä eikä niissä kosketeltu (ainakaan nimeltä mainiten)ortodoksisia oppeja. Ekumenia toki mainittiin useita kertoja. Keskustelua ja kannanottoja helpottaisi, jos kukin kirjoittaja laittaisi tekstiinsä linkin tai kopioisi tekstin johon viittaa. / Jukka1954]
Jukka
 

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja rpe » 12. Marras 2017 16:20

Mukavaa pohdintaa tosiaan Joonakselta. Menemättä sen tarkemmin ortodoksisen teologian hienouksiin, voin todeta, että josta syystä tämä idän mystiikka ortodoksisessa muodossa on pitkään kiehtonut itseäni. Kaikkea ei tarvitse sellaisenaan hyväksyä, mutta liekö täälläkään ketään täysin ”ortodoksista” eli oikeaoppista kristittyä...?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Marras 2017 17:46

Joonas kirjoitti:PetriFB sanot ortodoksisen kirkon olevan harhaoppinen. Ja myös katolisesta sanot samaa. Katolisilla toki on joitain erikoisia oppeja, mutta minusta on vähä liiaan pitkälle vietyä sanoa, että ortodoksinen esim olisi harhaoppinen. Viestäjä on tässä keskustelussa niin paljon etten voi selata niitä kaikkia, mutta voisitko perustella miksi ortodoksimen on sinusta epäraamatullinen tai jopa juöistaa toista evankeliumia. Minusta heillä on monet asiat paremmin kuin vapailla suunnilla. Mutta en kuitenkaan ortodoksisenkan uskoisi toki olevan ainoa oikea kirkko. Kyllä Jumala toimii näissä kaikissa. Monet ortodoksit elävät paljon pyhempää elämää kuin jotkut vapaihin suuntiin kuuluvat. Myös heidän jumalanpalveluselämänsä näyttää paljon pyhemmältä kuin vapaisen suuntien. Vapaiden suuntien kokoukset näyttävät joskus discolta jossa jolu kravattikaulainen ja hienosti pukuun pukeutunut juontaja esiintyy ja karjuu ja hyppii yleisön edessä. Yleisö huutaa ja taputta mutta kuinka vahvaa opetuksen sisältö on niin se on jo toinen asia. Vahvinta opetusta mitä itse on henk.koht kuullut on nimenomaan ortodoksisen kirkon opetus. Heillä om munkkeja jotka elävät pyhää elämää vain rukouksessa ja paastossa. He rukoilevat psalmit läpi joka päivä. He eivät usko naispappeuteen. He uskovat pyhien olevan edelleen elossa ja tietävän mitä täällä tapahtuu. Monet heistä kärsivät marttyyrikuoleman. He kunnioittavat profeettoja ja apostoleja ja marttyyrejä - myös tämän päivän marttyyrejä. Heidän oppinsa eroaa tosin monissa kohdin protestanttisista kirkoista mutta kummalla sitten on oikea oppi onkin jo eriasia...


Sivullani: http://www.kotipetripaavola.com/Ortodok ... irkko.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja rpe » 14. Marras 2017 18:10

https://www.teologia.fi/artikkelit/1213-suomalaiset-ortodoksinaiset-kirkko-ja-neitsyt-maria

mielenkiintoinen ortodoksien näkemys mariologiaan ja ekumeniaan. Siis teologiaa työkseen tutkivan toimittamana.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja tanu » 14. Marras 2017 20:06

rpe kirjoitti:https://www.teologia.fi/artikkelit/1213-suomalaiset-ortodoksinaiset-kirkko-ja-neitsyt-maria

mielenkiintoinen ortodoksien näkemys mariologiaan ja ekumeniaan. Siis teologiaa työkseen tutkivan toimittamana.


"Teologiaa työkseen tutkiva" näyttää olevan aika kaukana Raamatun totuudesta. Tulee lähinnä mieleen
taivaan kuningatar-oppi, kuvien palvonta, Marian palvonta jne. Eli täysin Raamatun vastaista roskaa.

Kovasti käytetään tuossa tekstissä myös "hienoja" sivistyssanoja, jotka ilmeisesti ovat kovaa valuuttaa teologien keskuudessa.
Eli mitä kauemmin olet opiskellut teologiaa ja mitä hienompia sanoja käytät, niin sen uskottavampi olet???
Vai olisiko niin että sen kauempana olet totuudesta?

Raamatatussa ei käytetä hienoja sanoja vaan sanotaan asiat aika suoraan, niin että jokainen pyhän Hengen saanut voi asiat ymmärtää.
Ei tarvita "ihmisviisautta" ja teologian opintoja, kun Jumala avaa sanaansa sille joka tahtoo sydämestään sitä ymmärtää.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja rpe » 14. Marras 2017 20:30

Tanu hyvä! Jokaisella tieteenalalla ( teologia niistä vanhimpia) on oma ammattialansa, jolla lyhennetään ilmaisua. Siis joksella tieteenalalla. Raamatussa on paljon, todella vaikeita sivistyssanoja, jotka kielivät selvästi, että kirjeen kohde ei ole ollut ” ns oppimaton tai rivikansalainen”. Me vain olemme vuosisadat avanneet näitä koukeroita ymmärrettävään muotoon. Oikeastaan vain Markuksen evankeliumi ja Joh ilmestys ovat ns kansankieltä, Joh evankeliumi ja varsinkin 1 Piet ovat hyvin korkealentoista ja vaikeaa kreikkaa. Osaatko muuten selittää, mitä tarkoittaa ” sivistyssanat ” hurskas ja filosofia?( löytyvät raamatusta)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja tanu » 14. Marras 2017 20:47

rpe kirjoitti:Tanu hyvä! Jokaisella tieteenalalla ( teologia niistä vanhimpia) on oma ammattialansa, jolla lyhennetään ilmaisua. Siis joksella tieteenalalla. Raamatussa on paljon, todella vaikeita sivistyssanoja, jotka kielivät selvästi, että kirjeen kohde ei ole ollut ” ns oppimaton tai rivikansalainen”. Me vain olemme vuosisadat avanneet näitä koukeroita ymmärrettävään muotoon. Oikeastaan vain Markuksen evankeliumi ja Joh ilmestys ovat ns kansankieltä, Joh evankeliumi ja varsinkin 1 Piet ovat hyvin korkealentoista ja vaikeaa kreikkaa. Osaatko muuten selittää, mitä tarkoittaa ” sivistyssanat ” hurskas ja filosofia?( löytyvät raamatusta)


Minä mikään hyvä ole. Syntinen sontaläjä paremminkin... Mutta Jeesuksessa täydellinen ja Jumalalle kelpaava. Kiitos Herralle!

En osaa sanoa mitä hurskas tai filosofia tarkoittavat. Oma tuntemukseni on seuraavanlainen:

Hurskas on mielestäni uskovainen ja itsensä hillitsevä ihminen. (Vanhurskas on Jumalan armosta pelastunut ja Jumalaa pelkäävä ihminen.)

Filosofia on kreikasta(?) peräisin olevaa täysin turhaa asioiden pyörittelyä, joka ei mihinkään johda. Ihmisviisautta parhaimmillaan. Taitaa moisesta joku Suomessakin elantonsa saada.

Molemmat sanat kyllä ymmärtää asiayhteyksissän, kun Raamattua lukee.

Tämä meni nyt vähän sivuraiteelle. Edellisessä viestissäni oli pääpointtina se, että linkittämäsi teksti oli mielestäni harhaoppia alusta loppuun. Babyloniasta
lähtöisin olevaa taivaan kuningatar-oppia, kuvien ja Marian palvontaa.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja tanu » 14. Marras 2017 20:57

Sellainen lisäys vielä, että tuossa toisessa ketjussa väheksymäsi Pekka Reinikainen ei tarvitse puhuessaan turhia hienoja sanoja, mutta
silti puhuu mielestäni hienosti ja kunnioitusta herättävästi. Reinikainen osaa kansanomaisesti selittää asioita ja hänen puheensa on
tosiaankin hyvin raamatullista.

Varmasti Reinikainen kykenee puhumaan käyttäen sivistyssanoja esim. keskustellessaan toisen lääkärin kanssa. Mutta hän ei
turhaan yritä päteä puhuessaan tavallisille ihmisille. Myös Juha Ahvio ja Tapio Puolimatka ovat hyviä esimerkkejä oppineista miehistä, jotka
osaavat puhua ymmärrettävästi ilman turhia sivistyssanoja.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja rpe » 14. Marras 2017 21:23

Älä Tanu turhaan vähättele tai aliarvioi itseäsi. Mitä tulee filosofiaan, luulen että et tule nykyään päivääkään toimeen ilman filosofiaa, koska tieteet, kuten matematiikka on jo lähtökohdallisesti filosofiapohjaista. Jopa mainitsemasi (jopa huvittavia ja vaarallisia ympäristö ja ekologia kannanottoja viljelevä) J Ahvio arvostaa filosofiaa T Puolimatkan ohella! Kuka sinulle näitä babylonin äiti juttuja on opettanut? Oletko varma asiayhteydestä eli oletko lähdekriittinen? Ortodoksit ovat mariaopissaan toki protestanteille aika vieraita, mutta Mariaa EI palvota eikä hän ole pelastuksen välikappale, kuten ei room katolisillakaan. Kannattaa kysyä asiaa ensin ortodoksilta/katoliselta itseltään, miten hän asian ilmaisee. Pelkkä tekstien lukeminen ei aina avaa aihetta suoraan. Onko muuten täällä palstalla vallalla niin sanottu oikea pelastusjärjestys ja mitä se on käytännössä?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Ekumenian eksytys

ViestiKirjoittaja Joonas » 15. Marras 2017 02:33

PetriFB Minä en ihan vakuuttunut tuosta kirkäjoituksestasi ortodoksisesta kirkosta. Itseasiassa näyt ajattelen hyvin pitkälti samoin kun itsekin ennen ajattelin, mutta kun tutustuin ortodoksiseen uskoon paremmin niin tulin toisiin ajatuksiin. Minä olen toki syntinen ja heikko uskova, että en tiedä kiinnostaako ketään mielipiteeni, mutta olen näitä asioita pohtinut:


Traditio. Sanoit, että ortodoksit kumoavat raamatun traditioillaan. Ja vetosit tässä Herran sanaan fariseuksille:"mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’. Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."

Ensinäkin on hyvä huomata, että Herra puhui tässä fariseusten traditiosta, ei suinkaan seurakunnan traditiosta. Ei kaikki traditiot olle vääriä. Fariseusten traditio oli väärä, sillä se kumosi Jumalan sanan. Traditio oli olemassa jo ennen Pyhän Raamatun ensimmäistäkään kirjaa. Miten luulet, että ihmiset Aadamista Moosekseen tiesivät mitään Jumalasta? Ei ollut mitään kirjoitettua sanaa. Miten Aabeli osasi uhrata eläimen Jumalan tahdon mukaan, vaikka ei ollut kirjoitettua lakia? Aadam oli nähnyt Jumalan ja elänyt Jumalan kanssa paratiisissa. Kun hän joutui ulos paratiisista niin hän opetti lapsilleen Jumalasta suullisesti. Aabelin oli täytynyt kuulla Aadamilta, että Jumalalle kelpaa veriuhri. Aadam opetti lapsilleen Jumalasta jonka kanssa oli elänyt. Ja heidän lapsensa opettivat taas toisille sukupolville. Toki heidän päivinään sukupolvia eli paljon yhtä aikaa sillä ihmiset elivät satoja vuosia. Mutta Aadamin opetus siirtyi sukupolvelta toiselle. Lupaus siemenestä joka tulisi muskaamaan käärmeen pään siirtyi myös sukupolvelta toiselle suullisesti. Tämä on traditio.  Siinä ei ole mitään pahaa. Traditio itsessään ei ole paha.


Vesikaste. Ortodoksit uskovat todellakin, että ihminen syntyy uudesti nimenomaan kasteessa. Herra sanoi: "; Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."; (Joh.3:5). Ja myös: ";Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."; (Mark.16:16). Eli Herra liitti kasteen myös pelastumiseen. Apostolien teoista näemme, että uskovat aina kastettiin. Paavali kirjoitti:


"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. (Room.6:3,4)


Ortodoksit uskovat siis, että kasteessa vanha ihminen haudataan ja vedestä noussessa uusi ihminen nousee eloon. Itseasiassa monesto näin opetetaan vapaissakin suunnissa. Mutta ortodoksit uskovat tämän tosissaan tarkoittavan tätä ja he ottavat kasteen hyvin vakavasti. Tästä syystä he kastavat myös lapset.


He eivät kuitenkaan ajattele samoin kuin luterilaiset, että kasteen armo riittää; He painottavat pyhää elämää ja katumusta ja pyhitystä paljon enemmän kuin vapaat suunnat (joihin luterilainenkin oikeastaan kuuluu). He painottavat pyhää elämää niin paljon että ottavat tosissaan Jaakobin kirjoituksen:


";Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? " (Jaak.2:14).


Ja myös Apostoli Paavalin sanan:" jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista. Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut. Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin," riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa." (Fil.3:11-14)


Ortodoksit eivät siis usko, että he ovat varmasti jo saavuttaneet pelastuksen kun vain ovat kastetut ja uskovat. He ajatelevat, että usko on voimaton ellei ole myös tekoja. Oikeastaan toki monissa vapaissakin suunnisssa opetetaan, että teot ovat välttämättömiä sillä ne ovat todellisen uskon hedelmä.

Ehtoollinen. Ortodoksit uskovat, että ehtoollinen on myös tärkeä pelastumisen kannalta, ja he uskovat että se tosissaan on Jeesuksen veri ja liha, eikä vain muistoateria. He vetoavat tähän Herran sanaan:


"Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. " (Joh.6:53,54)


He uskovat, että Herra puhui tässä ehtoolliisesta.


Ikonit. Ikoni ei ole lunastuksen välittävä. Ikoni on kuva taivaassa olevasta pyhästä. Se on välittäjä ihmisen ja taivaallisen maailman välillä mutta ei välitä lunastusta. Pyhät, tai suomen kielellä pyhimykset auttavat ihmisiä rukoiksin ja ovat näin välittäjinä, mutta eivät ole lunastuksen välittäjinä. Kristus yksin on lunastulsen välittäjä. Mutta meillä on monia välittäjiä muissa suhteissa. Sanan julistajat ovat välittäjiä, sillä he tuovat ihmisille Jumalan sanan. Myös esirukoilojat ovat  välittäjiö, sillä ei vaikuttavat ihmisten Jumalan väliseen suhteeseen. Esirukouksilla on tosiaan suuri merkitys ja voivat koitua jonkun ihmisen pelastulseksi.


Jotku ihmiset ajatelevat, että ortodoksit palvovat ikoneita ja pyhimyksiä. Mutta eivät he heitä palvo vaan kunnioittavat heitä. He uskovat, että he ovat edelleen elossa ja tietävät mitä täällä tapahtuu. Ikonin kautta he lähestyvät heitä. He ajattelevat, että voivat pyytää rukouksia Herran luokse menneiltä pyhiltä, ihan kuten voimme pyytää esirukouksia maan päällä olevilta pyhiltä.


No en nyt sanoisi, että ortodoksit ovat kaikessa täysin oikeassa mutta heidän oppimsa on monessa  kohdin paljom selvempi kuin vapailla suunnilla. Vapaissa suunnissa jokainen voi uskoa niinkuin itse ymmärtää, mutta ortodoksit pitäytyvät kirkon traditioon ja kunniottavat apostolisia isiä ja kirkkoisiä ja erämaaisiä. Ja heillä papit ja paavit jotka opettavat selvää opetusta ja seurakuntalaset kuuntelevat heitä. Minusta ei siis pitäisi mennä sanomaan, että he julistavat toista evankelimia. Totta on kyllä että he ovat monissa kohdin erilaisia. Oli hieno tietää mikä on Herran mielipide kaikkeen tähän.
Viimeksi muokannut Joonas päivämäärä 15. Marras 2017 02:44, muokattu yhteensä 3 kertaa
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa

cron