Kirjoittaja Joonas » 15. Marras 2017 02:33
PetriFB Minä en ihan vakuuttunut tuosta kirkäjoituksestasi ortodoksisesta kirkosta. Itseasiassa näyt ajattelen hyvin pitkälti samoin kun itsekin ennen ajattelin, mutta kun tutustuin ortodoksiseen uskoon paremmin niin tulin toisiin ajatuksiin. Minä olen toki syntinen ja heikko uskova, että en tiedä kiinnostaako ketään mielipiteeni, mutta olen näitä asioita pohtinut:
Traditio. Sanoit, että ortodoksit kumoavat raamatun traditioillaan. Ja vetosit tässä Herran sanaan fariseuksille:"mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä’. Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Ensinäkin on hyvä huomata, että Herra puhui tässä fariseusten traditiosta, ei suinkaan seurakunnan traditiosta. Ei kaikki traditiot olle vääriä. Fariseusten traditio oli väärä, sillä se kumosi Jumalan sanan. Traditio oli olemassa jo ennen Pyhän Raamatun ensimmäistäkään kirjaa. Miten luulet, että ihmiset Aadamista Moosekseen tiesivät mitään Jumalasta? Ei ollut mitään kirjoitettua sanaa. Miten Aabeli osasi uhrata eläimen Jumalan tahdon mukaan, vaikka ei ollut kirjoitettua lakia? Aadam oli nähnyt Jumalan ja elänyt Jumalan kanssa paratiisissa. Kun hän joutui ulos paratiisista niin hän opetti lapsilleen Jumalasta suullisesti. Aabelin oli täytynyt kuulla Aadamilta, että Jumalalle kelpaa veriuhri. Aadam opetti lapsilleen Jumalasta jonka kanssa oli elänyt. Ja heidän lapsensa opettivat taas toisille sukupolville. Toki heidän päivinään sukupolvia eli paljon yhtä aikaa sillä ihmiset elivät satoja vuosia. Mutta Aadamin opetus siirtyi sukupolvelta toiselle. Lupaus siemenestä joka tulisi muskaamaan käärmeen pään siirtyi myös sukupolvelta toiselle suullisesti. Tämä on traditio. Siinä ei ole mitään pahaa. Traditio itsessään ei ole paha.
Vesikaste. Ortodoksit uskovat todellakin, että ihminen syntyy uudesti nimenomaan kasteessa. Herra sanoi: "; Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan."; (Joh.3:5). Ja myös: ";Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."; (Mark.16:16). Eli Herra liitti kasteen myös pelastumiseen. Apostolien teoista näemme, että uskovat aina kastettiin. Paavali kirjoitti:
"Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. (Room.6:3,4)
Ortodoksit uskovat siis, että kasteessa vanha ihminen haudataan ja vedestä noussessa uusi ihminen nousee eloon. Itseasiassa monesto näin opetetaan vapaissakin suunnissa. Mutta ortodoksit uskovat tämän tosissaan tarkoittavan tätä ja he ottavat kasteen hyvin vakavasti. Tästä syystä he kastavat myös lapset.
He eivät kuitenkaan ajattele samoin kuin luterilaiset, että kasteen armo riittää; He painottavat pyhää elämää ja katumusta ja pyhitystä paljon enemmän kuin vapaat suunnat (joihin luterilainenkin oikeastaan kuuluu). He painottavat pyhää elämää niin paljon että ottavat tosissaan Jaakobin kirjoituksen:
";Mitä hyötyä, veljeni, siitä on, jos joku sanoo itsellään olevan uskon, mutta hänellä ei ole tekoja? Ei kaiketi usko voi häntä pelastaa? " (Jaak.2:14).
Ja myös Apostoli Paavalin sanan:" jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista. Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut. Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin," riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa." (Fil.3:11-14)
Ortodoksit eivät siis usko, että he ovat varmasti jo saavuttaneet pelastuksen kun vain ovat kastetut ja uskovat. He ajatelevat, että usko on voimaton ellei ole myös tekoja. Oikeastaan toki monissa vapaissakin suunnisssa opetetaan, että teot ovat välttämättömiä sillä ne ovat todellisen uskon hedelmä.
Ehtoollinen. Ortodoksit uskovat, että ehtoollinen on myös tärkeä pelastumisen kannalta, ja he uskovat että se tosissaan on Jeesuksen veri ja liha, eikä vain muistoateria. He vetoavat tähän Herran sanaan:
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: ellette syö Ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, ei teillä ole elämää itsessänne. Joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä. " (Joh.6:53,54)
He uskovat, että Herra puhui tässä ehtoolliisesta.
Ikonit. Ikoni ei ole lunastuksen välittävä. Ikoni on kuva taivaassa olevasta pyhästä. Se on välittäjä ihmisen ja taivaallisen maailman välillä mutta ei välitä lunastusta. Pyhät, tai suomen kielellä pyhimykset auttavat ihmisiä rukoiksin ja ovat näin välittäjinä, mutta eivät ole lunastuksen välittäjinä. Kristus yksin on lunastulsen välittäjä. Mutta meillä on monia välittäjiä muissa suhteissa. Sanan julistajat ovat välittäjiä, sillä he tuovat ihmisille Jumalan sanan. Myös esirukoilojat ovat välittäjiö, sillä ei vaikuttavat ihmisten Jumalan väliseen suhteeseen. Esirukouksilla on tosiaan suuri merkitys ja voivat koitua jonkun ihmisen pelastulseksi.
Jotku ihmiset ajatelevat, että ortodoksit palvovat ikoneita ja pyhimyksiä. Mutta eivät he heitä palvo vaan kunnioittavat heitä. He uskovat, että he ovat edelleen elossa ja tietävät mitä täällä tapahtuu. Ikonin kautta he lähestyvät heitä. He ajattelevat, että voivat pyytää rukouksia Herran luokse menneiltä pyhiltä, ihan kuten voimme pyytää esirukouksia maan päällä olevilta pyhiltä.
No en nyt sanoisi, että ortodoksit ovat kaikessa täysin oikeassa mutta heidän oppimsa on monessa kohdin paljom selvempi kuin vapailla suunnilla. Vapaissa suunnissa jokainen voi uskoa niinkuin itse ymmärtää, mutta ortodoksit pitäytyvät kirkon traditioon ja kunniottavat apostolisia isiä ja kirkkoisiä ja erämaaisiä. Ja heillä papit ja paavit jotka opettavat selvää opetusta ja seurakuntalaset kuuntelevat heitä. Minusta ei siis pitäisi mennä sanomaan, että he julistavat toista evankelimia. Totta on kyllä että he ovat monissa kohdin erilaisia. Oli hieno tietää mikä on Herran mielipide kaikkeen tähän.
Viimeksi muokannut
Joonas päivämäärä 15. Marras 2017 02:44, muokattu yhteensä 3 kertaa