Suomen ekumeeninen neuvosto (SEN) opettaa, että ekumenian tavoitteena on hajallaan elävän kristikunnan saattaminen keskinäiseen yhteyteen sekä että kristittyjen yhteys on uskon ja elämän yhteyttä. Suomen ekumeeninen neuvosto opettaa, että ekumenian kautta saavutetaan uskon ja elämän yhteys kristittyjen kesken. Ekumenian tavoite ja päämäärä on tunnustaa kaikki ekumeniassa mukana olevat Jumalan lapsiksi, Herran Jeesuksen opetuslapsiksi sekä Jumalan seurakunniksi.
Ekumenian tavoitteena on saavuttaa "elävän" kristikunnan saattaminen keskinäiseen yhteyteen. Iso ongelma on tässä se, että SEN operoi kirkkojen ja herätysliikkeiden kanssa, joiden seassa on muun muassa katolinen kirkko, jonka virallinen oppi on epäraamatullinen sekä toista evankeliumia. Samoin SEN operoi ortodoksisen kirkon kanssa, jonka virallinen oppi on epäraamatullinen sekä toista evankeliumia. Raamattu varoittaa, että Jeesuksen opetuslapsilla ei saa olla yhteyttä uskomattomien ja epäjumalan palvelijoiden kanssa:
2 Kor 6:
14 Älkää antautuko kantamaan vierasta iestä yhdessä uskottomien kanssa; sillä mitä yhteistä on vanhurskaudella ja vääryydellä? Tai mitä yhteyttä on valkeudella ja pimeydellä?
15 Ja miten sopivat yhteen Kristus ja Beliar? Tai mitä yhteistä osaa uskovaisella on uskottoman kanssa?
16 Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
17 Sentähden: "Lähtekää pois heidän keskeltänsä ja erotkaa heistä, sanoo Herra, älkääkä saastaiseen koskeko; niin minä otan teidät huostaani
18 ja olen teidän Isänne, ja te tulette minun pojikseni ja tyttärikseni, sanoo Herra, Kaikkivaltias".
Raamattu kieltää yhteisen ikeen kantamista yhdessä uskottomien ja epäjumalan palvelijoiden kanssa. Ies tarkoittaa sitä, että samaistutaan uskottomiin ja epäjumalan palvelijoihin ja pidetään heitä Jumalan lapsina, vaikka he eivät sitä kuitenkaan ole. Siksi Raamattu kehottaa Jeesuksen opetuslapsia vetäytymään pois yhteisestä ikeestä epäjumalan palvelijoiden kanssa.
Saamme rakastaa heitä lähimmäisinämme, mutta emme saa pitää veljinä ja sisarina Kristuksessa, koska he eivät ole sitä. SEN:in ongelma on siinä, että he pitävät kaikkia SEN:in jäsenkirkkoja ja niiden edustajia veljinä ja sisarina Kristuksessa, vaikka esim. katolisen kirkon virallisen opin mukaan elävät katoliset eivät ole Jeesuksen opetuslapsia, vaan epäjumalan palvelijoita.
Jotkut pitävät ekumeniaa hyvänä asiana perustellen sen sillä, että vaikka ekumeniassa on mukana vääräuskoisia ja epäjumalanpalvelijoita, niin ekumenian kautta heille voi viedä evankeliumia. Edellä oleva toteamus ei oikein toimi, koska kaikki ekumeniassa mukana olevat tunnustavat toinen toisensa Jumalan lapsiksi ja he ovat sitoutuneet pitämään toinen toisiaan Jumalan seurakuntina. Ei Herran Jeesuksen opetuslasten tarvitse liittyä ekumeniaan voidakseen evankelioida jumalattomia, sillä meidän tehtävä on julistaa evankeliumia tälle maailmalle Jumalan lapsina, emmekä saa sekoittaa valhetta ja totuutta keskenään. Ekumenia valheellisesti väittää epäjumalan palvelijoita Jumalan lapsiksi ja siksi Herran Jeesuksen opetuslapsi ei voi kannattaa ekumeniaa eikä olla mukana ekumeenisessa työssä.
Tuon seuraavaksi esille muutamia katolisen kirkon ja ortodoksikirkon vääriä opetuksia, joiden kautta he levittävät väärää ja valheellista evankeliumia:
Rooman katolisen kirkon opetuksia (RKK):
Messu:
Pyhä messu-uhri on uuden liiton alituinen uhri, jossa Herramme Jeesus Kristus, leivän ja viinin muodossa, papin käsien kautta verettömällä tavalla uhraa itsensä taivaalliselle Isälleen.
Pyhä messu-uhri on sama uhri kuin ristillä toimitettukin; ainoastaan uhraamistapa on toinen.
Pyhä messu-uhri on sama kuin ristinpuussa tapahtunut uhri, koska kummassakin sama --- Herramme Kristus --- uhraa ja uhrataan.
Maria:
Paavi Leo XIII: Totuutena voidaan vahvistaa, että Jumalan tahdosta siitä suunnattoman suuresta kaikkien armojen aarreaitasta, jonka Jumala on varannut, ei tule meille mitään muutoin kuin Marian kautta… kuinka suuri onkaan viisaus ja armo, joka on ilmoitettu, tässä Jumalan suunnitelmassa… Maria on meidän loistava välittäjämme, hän on kaikkivaltiaan Jumalan voimakas Äiti.
RKK:n katekismus - 967 Koska Neitsyt Maria suostui täydellisesti Isän tahtoon, Poikansa lunastustyöhön ja jokaiseen Pyhän Hengen vaikuttamaan liikahdukseen, hän on kirkolle uskon ja rakkauden esikuva. Siitä syystä hän on "kirkon huomattavin ja ainutlaatuinen jäsen", 533 hän on kirkon perikuva" (ecclesiae typus). 534
RKK:n katekismus - 968 Mutta hänellä on vielä laajempi tehtävä kirkossa ja koko ihmiskunnassa. "Kuuliaisuutensa, uskonsa, toivonsa ja palavan rakkautensa kautta hän myötävaikutti Vapahtajan kanssa ainutlaatuisella tavalla yliluonnollisen elämän uudelleen pystyttämiseen ihmissieluissa. Tästä syystä Maria on meidän Äitimme armon järjestyksessä."
RKK:n katekismus - 969 "Siitä myöntymisestä lähtien, jonka Maria enkelin ilmestymisessä antoi uskossaan ja säilytti horjumattomasti ristin juurella, Marian äitiys, armon taloudessa jatkuu keskeytyksettä aina kaikkien valittujen lopulliseen täydellistymiseen asti. Marian taivaaseen ottaminen ei nimittäin katkaise hänen osuuttaan pelastustehtävässä: toistuvilla esirukouksilla hän jatkuvasti hankkii meille iankaikkiseen pelastukseen vieviä lahjoja ... Tämän vuoksi kirkko rukoilee autuasta Neitsyttä avuksi kutsuen häntä uskovien puolustajaksi, tukijaksi, auttajaksi ja välittäjäksi."
Aneet:
Katoliset opettavat, että ane on kuin ylimääräinen sakramentaalinen anteeksiantamus ajallisista rangaistuksista; että Rooman katolinen kirkko voi antaa syntejä anteeksi Kristuksen ja pyhimysten ansioiden tähden. Katoliset sanovat, että ane tarjoaa keinon katuvalle syntiselle maksaa (tai suorittaa) synnin velkaa. Rooman katolinen kirkko opettaa, että todellinen ane on krusifiksin, ruusukon ja medaljongien käyttämistä
Rooman katolinen katekismus (1953) opettaa kiirastulesta näin:
Minne sielu tulee heti yksityisen tuomion jälkeen? Sielu joutuu joko taivaaseen tai helvettiin tahi kiirastuleen. (s. 57)
Mitkä sielut tulevat kiirastuleen?
Kiirastuleen tulevat niiden hurskaiden sielut, jotka joko ovat anteeksiannettavissa synneissä eronneet elämästä tai syntiensä tähden vielä saavat kärsiä ajallisia rangaistuksia. (s. 57,58)
Kauanko sielut pysyvät kiirastulessa?
Sielut pysyvät kiirastulessa, kunnes he ovat täydellisesti puhtaat ja ansaitsevat Jumalan katselemisen. (s. 58)
Missä yhteydessä olemme kiirastulessa olevien sielujen kanssa?
Me autamme heitä rukouksilla, almuilla ja muilla hyvillä töillä, varsinkin pyhällä messu-uhrilla (Kaikkien sielujen päivä). (s. 55)
Ortodoksikirkon opetuksia (ORT):
- Otettuaan…käteensä kirkkoleivän…pappi…leikkaa tästä…kuutionmuotoisen osan…irrotettuaan osan, jota nyt sanotaan Karitsaksi, pappi asettaa sen keskelle diskosta ja teurastaa Karitsan…samalla pappi lukee sanat: Teurastetaan Jumalan Karitsa…Vielä tapahtuu karitsan lävistäminen; keihäällä pappi lävistää karitsan oikean puolen. Taivasaho Dimitri: Ortodoksisen kirkon pyhät toimitukset.
- Leipä ja viini…kuvauksena Kristuksen Ruumiista ja Verestä nyt edeskannetaan eli uhrataan kaiken edestä eli kaiken sen vastaanottamiseksi, minkä Jumala lahjoittaa Golgatan uhrin tähden. Arkkipiispa Paavali: Uskon pidot.
- Ikonin tarkoituksena siis on itsessään olla – niin paljon kuin se on inhimillisesti mahdollista – visuaalista kauneutta välittävä esine. Sellaisena sillä on jo luontainen hengellinen arvo; se ilmaisee Jumalan ihmiselle ja ottaa osaa maailman lunastukseen ja transfiguraatioon. Isä Sergei Bulkakov (1871- 1944).
- Näkyvän ja ulkonaisen kauneutensa nojalla ikoni – kuten muut taideteokset – siis osallistuu luomakunnan pelastukseen. Kallistos Ware: Pyhä Henki kristityn elämässä. Ortokirja 1984.
- Pyhän Stefanos nuoremman elämän esiintyvän ilmauksen mukaan ”ikoni on portti” Se on keino astua sisään näkymättömään maailmaan, maanpäällisen seurakunnan ja riemuitsevan seurakunnan välinen kohtauspaikka. Ikoni siirtää meidät pyhän paikan ja ajan ulottuvuuksiin ja meistä siinä kuvatun tapahtuman aikalaisia – eikä vain tuon tapahtuman tarkkailijoita vaan siihen osallistujia. Näin ikoni toimii välittäjänä, se tuo keskuuteemme ne, jotka siihen on kuvattu, ja antaa meille mahdollisuuden päästä rukouksen avulla yhteyteen heidän kanssaan. Kallistos Ware: Pyhä Henki kristityn elämässä. Ortokirja 1984.
- Ikonit…välittävät rukoilijalle tai katsojalleen ortodoksisen uskon oppia ja sanomaa samalla tavalla kuin kirjoitettu sanakin. ikoneja kunnioitetaan evankeliumin ja ristin kanssa samanarvoisina todistajina Kristuksen suorittamasta pelastusteosta. Arkkimandriitta Arseni: Ortodoksinen sanasto.
- Jokaisessa vihityssä kirkossa tulee olla alttaripöydässä jonkun marttyyrin pyhäinjäännös. Arkkimandriitta Arseni: Ortodoksinen sanasto
- Ensimmäisenä puoltajanamme on Jumalan, puhtain Neitsyt Maria. Arkkipiispa Paavali: Uskon pidot
Rooman katolisen kirkon ja ortodoksisen kirkon opetus ja evankeliumi on toista evankeliumia, sillä he molemmat opettavat Marian olevan puolustaja, joka tuo ihmisille rukoustensa kautta iankaikkisen pelastuksen lahjan. Samoin molemmat kirkot opettavat toista evankeliumia katolinen kirkko muun muassa messu-uhri opetuksellaan ja ortodoksikirkko ikoni opetuksellaan. Raamatun opetuksen valossa on täysin selvää, että Rooman katolisen kirkon ja ortodoksikirkon opetus ja evankeliumi on toista evankeliumia, eli väärää evankeliumia. Jokainen joka uskoo näiden kirkkojen virallisen opin mukaan osallistuu uskomaan ja levittämään valheellista evankeliumia, joka tekee heistä epäjumalan palvelijoita ja vääryyden tukijoita Jumalan edessä sekä Herran Jeesuksen opetuslasten edessä.
Raamatun opetus Mariasta on erilainen kuin katolisen kirkon opettama kuva Mariasta. Maria ei ole ikuinen neitsyt, Raamatun mukaan Maria synnytti Jeesuksen syntymän jälkeen lapsia Joosefille. Marialla ei ollut mitään osuutta lunastuksessa, eikä Maria ole välittäjä, sillä yksi on välimies ihmisen ja Jumalan välillä, Jeesus Kristus. Raamattu opettaa, että Jeesus on ainoa välittäjä ja sovittaja. Maria ei osallistunut Herran Jeesuksen lunastustyöhön, sillä Herra Jeesus kuoli yksin ristillä ja sovitti yksin meidän syntimme, ilman kenenkään ihmisen apua tai osallisuutta sovitukseen.
Ei kukaan Herran Jeesuksen todellinen opetuslapsi voi kutsua näiden kirkkojen (RKK ja ORT) jäseniä Jumalan lapsiksi, jotka uskovat kirkkojensa (RKK ja ORT) virallisen opetuksen, vaan he ovat epäjumalan palvelijoita ja uskottomia. Eikä kukaan Herran Jeesuksen opetuslapsi voi osallistua ekumenian työhön sellaisten tahojen kanssa, jotka julistavat harhaoppeja ja väärää evankeliumia. Ekumenia on saatanallinen eksytys, jossa Herran Jeesuksen opetuslapset eivät saa olla mukana.
Gal 1:
8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
Uskova joka etsii ihmisten suosiota ja haluaa olla ihmisille mieliksi, ei voi olla Kristuksen palvelija. Sana sanoo tämän hyvin selkeästi ettemme voi etsiä ihmisten suosiota ja olla heille mieliksi. Paavali tarkoittaa Gal 1:8-10 sellaista mieliksi oloa ihmisille, jossa uskovat hyväksyvät väärän evankeliumin. Ekumeniassa mukana olevat levittävät väärää evankeliumia, sillä ekumeniassa mukana olevat tahot opettavat, että esim. katolisen- ja ortodoksisen kirkon virallinen oppi on Raamatun mukaista ja että katoliset ja ortodoksit, jotka uskovat kirkkojensa opetukset ovat Jumalan lapsia ja Jumalan seurakuntaa. Edellä oleva asia ei ole kuitenkaan totta, sillä kuten aikaisemmin luimme ja näimme omin silmin, niin katolisen- ja ortodoksisen kirkon opetus on väärää evankeliumia.
Ekumeniassa mukana olevat ovat mieliksi toinen toisilleen ja antavat vääriä lausuntoja toinen toisistaan sekä he osallistuvat väärän evankeliumin levittämiseen. Ekumeniassa mukana olevat tahot ovat mieliksi toinen toisilleen ja tämän mielistelyn seurauksena he antavat väärän todistuksen maailmalle ja todistuksen, joka on kauhistus Jumalalle. Raamattu kehottaa (2 Kor 6:14-18) ettei Jumalan kansa kanna yhteistä iestä yhdessä uskottomien ja epäjumalan palvelijoiden kanssa, eli että he eivät pidä heitä Jumalan lapsina, vaan vetäytyvät pois heidän luotansa kantamasta yhteistä iestä.
Saamme ( ja meidän tulee) rakastaa ekumeniassa mukana olevia lähimmäisinämme, mutta emme saa pitää ekumeniassa mukana olevia uskottomia ja epäjumalan palvelijoita sisarina ja veljinä Kristuksessa Jeesuksessa, koska he eivät ole sitä.