Mitä tehdä, tiedä en.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Helmi 2014 19:43

Näin on, Veli88!
Juuri tänään tuli mieleen, kun yksi veli sanoi, että ilman seurakuntayhteyttä uskonelämä ei voi toimia, että on asia toisinkin päin, eli että ilman uskonelämää seurakuntayhteys ei voi toimia. Ei ketään auta pitää tarkasti kiinni seurakunnan yhteen kokoontumisista, jos Pyhä Henki ei saa tehdä sydämessä työtään. Silloin, kun on vahvasti Jeesuksessa ja elää uskoaan todeksi, niin myös yhteen kokoontuminen toisten uskovien kanssa on sydämen asia, eikä mitään ulkoista suorittamista. Silloin kun on itse Hengessä palava, niin jokainen Sana, mitä Raamatusta luetaan, ravitsee hengellistä ihmistä, eli silloin kokouksistakin saa paljon. Ja silloin toimii rukouksessa sisarien ja veljien hyväksi ja avuksi joka hetki. Hengellisesti laimeammassa tilassa ei kiinnosta välttämättä lähteä kokoukseen ja jos lähtee, niin helposti on kuin erillään toisista vain arvostelemassa ja arvioimassa. Jumalan seurakunnan sisällä arvosteleminen ei kuitenkaan ole sellaista ulkopuolista arvostelemista, vaan sisältä lähtevää ja parantavaa. Ulkoapäin arvosteleminen on tuhoavaa. Sisältä päin arvosteleminen on rakentavaa. Sitä ehkä nykyään kutsutaan ennemminkin arvioimiseksi; se on OMAN toiminnan arvioimista.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja uuhi » 04. Helmi 2014 20:17

talmiid, ovatko he raamatun mukaisessa messiaan opetuksessa? opettavatko he esim. teoista siten kuin uusi testamentti opettaa vai siten kuin luther?
itse en voisi liittyä sellaiseen seurakuntaan missä teoista opetetaan lutherin tavoin, pidän sellaista lutherin kaltaista opetusta harhaoppina, [kuten tietysti pidän myös katolisen kirkon opin kaltaista opetusta teoista harhaoppina.]
enkä voisi liittyä sellaiseen seurakuntaan missä käytetään armo käsitettä sulous käsitteen sijaan, koska mielestäni armo käsitteellä on sellaista merkitystä jota ei ole hebrean sanalla chen eikä kreikan sanalla kharis.
enkä voisi liittyä sellaiseen seurakuntaan missä opetetaan kolminaisuusoppia,
enkä myöskään sellaiseen seurakuntaan missä oppi elohimin nimestä petrin opin kaltainen,
enkä sellaiseen seurakuntaan missä oppi jumaluudesta pentti h:n tai weijon l:n opin kaltainen.
enkä voisi liittyä sellaiseen seurakuntaan missä käytetään termiä "jumala". olen lukenut että jumala on ollut [ja on] jonkin epäelohimin nimi, että se ei ole ollut pelkkä yleisnimi vaan erisnimi.




hedelmistäheidän tiedätte heidät. ei jokainen sanova minulle hallitsija hallitsija, tule kuningaskuntaan taivaiden, vaan se tekevä tahdon isäni taivaissa




[matt. 7:20-21]



älkää ihmetelkö tätä että tulee hetki jossa kaikki ne haudoissa kuulevat äänenhänen ja menevät, hyviä tehneet ylösnousemukseen elämän, huonoja tehneet ylösnousemukseen tuomion



[ joh. 5:28-29]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 04. Helmi 2014 20:42

*
No mie tulen vähän astumaan teidän varpaillenne sori. Pyhä Henki yksin johdattaa meitä kaikkeen totuuteen. Mielestäni oppi ei meidät yhdistä vaan Pyhä Henki koska Jumala on sitoutunut toimimaan vain Sanan mukaan ja on voimallinen rakentamaan meitä Kristuksessa niin Hänen kautta Sana meille avautuu ja Jumala pitää huolen että me saamme ymmärryksen mitä Sana tarkoittaa.

Apt. 20:32 Ja nyt minä uskon teidät Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun,
hänen, joka on voimallinen rakentamaan teitä ja antamaan teille perintöosan kaikkien pyhitettyjen joukossa.

2 Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon! Herra antaa sinulle ymmärrystä kaikkeen. RK

Kun siellä seurakunnassa, joka pohjautuu Raamattuun, Jumala johdattaa meitä kaikkeen totuuteen, - ei oppi. :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 04. Helmi 2014 22:02

Niinpä, Vaisuliini :)
Ja Uuhin viimeinen kirjoitus oli jotenkin hauskasen ihana :)
Mutta siihen liittyen nostan Raamatusta esiin yhden asian. Eli Ilmestyskirjan paljon puhutut 2. ja 3. luvun. Niissähän puhutaan seurakunnille, joista useimmissa on myös harhaoppeja sisällä. Kuitenkaan Jeesus ei kehota ketään lähtemään ulos näistä seurakunnista, koska ne ovat kunkin paikkakunnan seurakunta huolimatta siitä, minkälaista opetusta niissä ilmenee. Ainoastaan suuresta Babylonista kehotetaan lähtemään ulos myöhemmin Ilmestyskirjassa. Siinä on kysymys nähdäkseni kirkkojärjestelmästä, mutta ei Jumalan ja Jeesuksen seurakunnasta. Jos siis jossain kokoontuu uskovia Kristuksen ruumiina kirkkojärjestelmän ulkopuolella, niin meidän tulee olla kaikin tavoin rakentamassa sitä yhteyttä, vaikka siellä ei kaikessa opetettaisi oikein. Eikä ole yhtään paikkaa, jossa opetettaisiin kaikessa oikein, eikä tule olemaankaan ennen kuin Jeesus tulee kuninkuudessaan ja perustaa valtakunnan, jossa vanhurskaus asuu.
Kyllä minä jäisin aika lailla yksin jos vaatisin kaikilta toisilta uskovilta, että heidän tulisi ajatella joka asiasta niin kuin minä. Kuitenkin on erittäin epäraamatullista jäädä pois uskovien yhteydestä. Koko Raamattu puhuu yhteisöstä. Joten vaikka me elämme erittäin yksilöä arvostavassa individualistisessa kulttuurissa, niin uskossa me olemme vain pieni osa koko Kristuksen ruumista. Me emme voi jäädä henkiin yksin, vaan vain ollen osa elävää ruumista. Jos sormi tipahtaa irti ruumiista, niin elämä ei pysy siinä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja tanu » 05. Helmi 2014 11:50

Hyvin sanottu, Aamu-usva.

Liikaa keskitytään siihen missä muut ovat eri mieltä kuin mitä mieltä itse olet.(varsinkin kun on nuori uskova, kuten itse olen)
Kun pitäisi keskittyä siihen hyvään missä ollaan samaa mieltä ja odottaa, että Herra ajallaan tuo ymmärryksen näihin eriäviin mielipiteisiin.

Siunausta.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Helmi 2014 13:42

Aamu-Usva kirjoitti:Niinpä, Vaisuliini :)
Ja Uuhin viimeinen kirjoitus oli jotenkin hauskasen ihana :)
Mutta siihen liittyen nostan Raamatusta esiin yhden asian. Eli Ilmestyskirjan paljon puhutut 2. ja 3. luvun. Niissähän puhutaan seurakunnille, joista useimmissa on myös harhaoppeja sisällä. Kuitenkaan Jeesus ei kehota ketään lähtemään ulos näistä seurakunnista, koska ne ovat kunkin paikkakunnan seurakunta huolimatta siitä, minkälaista opetusta niissä ilmenee. Ainoastaan suuresta Babylonista kehotetaan lähtemään ulos myöhemmin Ilmestyskirjassa. Siinä on kysymys nähdäkseni kirkkojärjestelmästä, mutta ei Jumalan ja Jeesuksen seurakunnasta. Jos siis jossain kokoontuu uskovia Kristuksen ruumiina kirkkojärjestelmän ulkopuolella, niin meidän tulee olla kaikin tavoin rakentamassa sitä yhteyttä, vaikka siellä ei kaikessa opetettaisi oikein. Eikä ole yhtään paikkaa, jossa opetettaisiin kaikessa oikein, eikä tule olemaankaan ennen kuin Jeesus tulee kuninkuudessaan ja perustaa valtakunnan, jossa vanhurskaus asuu.
Kyllä minä jäisin aika lailla yksin jos vaatisin kaikilta toisilta uskovilta, että heidän tulisi ajatella joka asiasta niin kuin minä. Kuitenkin on erittäin epäraamatullista jäädä pois uskovien yhteydestä. Koko Raamattu puhuu yhteisöstä. Joten vaikka me elämme erittäin yksilöä arvostavassa individualistisessa kulttuurissa, niin uskossa me olemme vain pieni osa koko Kristuksen ruumista. Me emme voi jäädä henkiin yksin, vaan vain ollen osa elävää ruumista. Jos sormi tipahtaa irti ruumiista, niin elämä ei pysy siinä.



Olipa hyvin sanottu, olen samaa mieltä tästä.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Helmi 2014 13:45

tanu kirjoitti:Hyvin sanottu, Aamu-usva.

Liikaa keskitytään siihen missä muut ovat eri mieltä kuin mitä mieltä itse olet.(varsinkin kun on nuori uskova, kuten itse olen)
Kun pitäisi keskittyä siihen hyvään missä ollaan samaa mieltä ja odottaa, että Herra ajallaan tuo ymmärryksen näihin eriäviin mielipiteisiin.

Siunausta.


Tämäkin on hyvin sanottu. Itselläni oli yhdessä vaiheessa semmoinen vaihe että kaikkien piti olla samaa mieltä kanssani Raamatun asioista, ja sitten jaksoin kiistellä ja väitellä ja takoa Raamatun lauseilla, mutta joskus on niin että jollei Herra avaa jotakin opetusta taikka toinen ei ole uskonvaelluksella vielä oikeassa pisteessä ei niitä voi tajuta.

Ajan kanssa on Jumala näyttävä miten mikin asia on.

Edit:

Myös ketjussa paljon muita hyviä puheenvuoroja ja ajatuksia muillakin kirjoittelijoilla ei siis vain näillä kahdella . Enkä tarkoita nyt omiani ;) .
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja uuhi » 05. Helmi 2014 14:42

en väittänyt että pitäisi aivan kaikesta ajatella samalla tavalla. mutta mielestäni on tärkeää että esim. teoista ja tekemisestä opetetaan raamatun mukaisesti, eikä lutherin opin kaltaisen opin mukaisesti.


aamu-usva, älä jätä huomioimatta mm. jakeita tiit. 3:10 ja room 16:17. [kannattaa muuten katsoa jae room. 16:17 kreikankielisestä tekstistä hyvien sanakirjojen kanssa, en kääntäisi kreikan sanaa skandalon sanalla pahennus kyseisessä jakeessa. vuoden 1938 käännöksessä se on käännetty pahennus]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 05. Helmi 2014 15:38

*
Varmaan se aika tulee että Jumala on voimallinen nostamaan Sanan alkujuuri ja alkukieli esille ja Jumala on voimallinen avaamaan Sanaa meille niin oma hengellinen sokeus alkaa hiljattain väistyä niin saamme nähdä Sanaa selkein silmin ks. Jes. 42:16. Hän yksin kuljettaa hengellisesti sokeita uskovia sillä tiellä, jota he eivät tunne. Me rukoillen vaellamme - kompastumatta sillä tasaisella tiellä, uskoen ja tietäen että Jumala johdattaa meitä ks. Jer. 31:9.

Jes. 42:16 Minä kuljetan sokeat tietä, jota he eivät tunne, annan heidän astella polkuja, joita he eivät ennen tunteneet. Minä muutan pimeyden heidän edellään valoksi ja lohikot tasangoksi. Nämä asiat minä teen enkä niitä tekemättä jätä.

Jer. 31:9 Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesivirroille tasaista tietä, jolla he eivät kompastu, sillä minä olen Israelin isä ja Efraim on minun esikoiseni. RK
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä tehdä, tiedä en.

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Helmi 2014 17:41

Murpatti kirjoitti: "Itselläni oli yhdessä vaiheessa semmoinen vaihe että kaikkien piti olla samaa mieltä kanssani Raamatun asioista, ja sitten jaksoin kiistellä ja väitellä ja takoa Raamatun lauseilla, mutta joskus on niin että jollei Herra avaa jotakin opetusta taikka toinen ei ole uskonvaelluksella vielä oikeassa pisteessä ei niitä voi tajuta." Varmaan aika moni käy läpi myös tällaisen vaiheen. Ehkä se on jopa tarpeen, kun kasvetaan uskossa raittiiksi. Eihän sekään ole hyvä olla pipo niin löysälläkään, että silmien eteen valuu...

Ja Uuhi: En jätä huomioimatta noita karttamiseen liittyviä jakeita, mutta ajattelen, että nekin kuuluvat lähinnä seurakuntakuriin, eli sisälle siihen uskovien yhteyteen, niin kuin Korinttolaiskirjeessä puhutaan, että poistakaa keskuudestanne se, joka on paha. Ei yksittäinen uskova voi tehdä päätöstä jonkun karttamisesta jos koko seurakunta ei ole mukana, koska muutoinhan tuon yksittäisen uskovan tulisi jättää yhteen kokoontumiset, joissa tuo hänen yksinään karttamansa henkilö olisi mukana. Kuitenkin sana sanoo, että ei tule jättää yhteen kokoontumista uskovien kanssa. Sana ei voi olla ristiriidassa itsensä kanssa. Päätös karttamisesta tulee tehdä seurakunnassa, jos on selvää, että jonkun henkilön opetus tai vaellus on vaaraksi koko seurakunnalle, eli kyse ei ole vain sellaisesta heikkouden tähden haparoimisesta...

Mutta myönnän myös, että minulle nuo karttamiseen ja yhteyden ulkopuolelle sulkemiseen liittyvät asiat ovat erittäin vaikeita. Mieluummin uskoisin aina Jumalan uudistavaan armoon jokaisen kohdalla. Ja täällä seurakunnassakin ollaan oltu hyvin armollisia useinkin lankeilleita kohtaan, vaikka kyseessä onkin ollut esimerkiksi juoppous tai haureus.

Olen huomannut, että usein vaelluksessa kompuroiminen hyväksytään helpommin kuin opeissa kompuroiminen. Onko väärä oppi sitten pahempi asia kuin väärä vaellus..?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa

cron