Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Tammi 2014 17:05

Uusin kirjoitukseni käsittelee paastoamista. Kirjoitus on tehty evankelioivaksi jumalattomia varten sekä rakennukseksi uskoville. Paasto oli tärkeä osa vanhan liiton pyhien sekä alkuseurakunnan elämää. Paastolla on paljon annettavaa myös meille nykypäivän uskoville.

Kirjoitus on sivullani:

http://www.kotipetripaavola.com/paasto.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 29. Tammi 2014 11:07

Tähän liittyen ajatuksia.

Mutua ja yhden Raamatunlauseen varassa olevaa uumoilua:


Raamatussa , kun Jeesus puhuu paastosta Hän ei sano "..jos saututte paastoamaan" ..."ne harvat jotka teistä paastoaa"..

Matt. 6:16
Ja kun paastoatte, älkää olko synkännäköisiä niinkuin ulkokullatut; sillä he tekevät kasvonsa surkeiksi, että ihmiset näkisivät heidän paastoavan. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa.
Vaan Herra Jeesus sanoo KUN paastoatte, eli Hän mielestäni on siinä ajatuksessa että uskovan elämään ainakin ajoittain kuuluu paasto ja siksi Hän aloittaa lauseen KUN eikä JOS.

Mutu loppuu

Raamatussa henkilöt usein paastosivat ennen tärkeitä vaiheita elämässään vaikkapa ennen kuin päätettiin ketkä kuuluu vanhimmistoon , taikka kun haluttiin selville Herran tahto jossakin todella isossa asiassa. Tätä hyvää Raamatun opetusta olen itsekkin soveltanut ja huomannut sen hyväksi.

Paastolla on hyvä fysiologisia ominaisuuksia ja myös hengellisiä. Taidampa ruveta kaavailemaan uutta tilaisuutta paastota ainakin muutama päivä...
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Elo 2014 11:39

Tässä, Isoäiti, on paastoamisesta Petrin aloittama ketju.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 11:41

Kiitos taas Pekka avustasi. :thumbup: Luenpa tuon Petrin kirjoituksen. En ole sitä aikaisemmin hänen sivuillaan huomannutkaan. :)
Isoäiti
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 13:21

Olipas hyvä kirjoitus Petriltä. Olin kerran kurssilla jossa myös käsiteltiin paastoa ja siinä oli myös noita venäjällä tehtyjä tutkimuksia mukana. Mitä mieltä olette, että pitäisikö välttää kokonaan suolaakin, jos ajattelee paaston terveydellistä vaikutusta? Olen nimittäin joskus laittanut muutaman hipun kämmenselälle suolaa ja ottanut sen jonain paastopäivänä. Minulla se auttaa esille tuleviin rytmihäiriöihin jonkin verran. Kolmas päivä on yleensä pahin ja sitten helpottaa. Mutta paastoamisella en voi mitenkään kerskata.

Olen kyllä miettinyt, että pitäisi ruveta oikein säännöllisesti sitä harrastamaan ja katsoa mitenkä se vaikuttaa terveyteen pidemmällä tähtäimellä. Mutta olen kyllä saanut jo näillä minunkin paastoillani kokea mielen virkistymistä ja väsymyksen väistymistä. :) Jaksaa paremmin rukoilla sen jälkeen ym.
Isoäiti
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 28. Elo 2014 21:27

Isoäiti kirjoitti:Olipas hyvä kirjoitus Petriltä. Olin kerran kurssilla jossa myös käsiteltiin paastoa ja siinä oli myös noita venäjällä tehtyjä tutkimuksia mukana. Mitä mieltä olette, että pitäisikö välttää kokonaan suolaakin, jos ajattelee paaston terveydellistä vaikutusta? Olen nimittäin joskus laittanut muutaman hipun kämmenselälle suolaa ja ottanut sen jonain paastopäivänä. Minulla se auttaa esille tuleviin rytmihäiriöihin jonkin verran. Kolmas päivä on yleensä pahin ja sitten helpottaa. Mutta paastoamisella en voi mitenkään kerskata.

Olen kyllä miettinyt, että pitäisi ruveta oikein säännöllisesti sitä harrastamaan ja katsoa mitenkä se vaikuttaa terveyteen pidemmällä tähtäimellä. Mutta olen kyllä saanut jo näillä minunkin paastoillani kokea mielen virkistymistä ja väsymyksen väistymistä. :) Jaksaa paremmin rukoilla sen jälkeen ym.


Ai onko normaalia että tulee rytmihäiriöitä paaston aikana? Itse paastosin kaksi vuorokautta mutta en uskaltanut sitten jatkaa kun rytmihäiriöt eivät antaneet nukkua.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 21:39

No minulla on aina välillä, mutta ei niin pahasti kuin silloin joskus kun aloittelin paastoja. Kuten Petri tuolla kirjoittaa, elimistö tottuu aikaa myöden paastoihin. Minulla ensimmäinen päivä on aina vähän vaikeampi ja sitten kolmas päivä vaikein. Aina ei ole rytmihäiriöitä, mutta joskus on. En tiedä mistä sitten joskus johtuu. Yhden päivän paastoilla on aluksi hyvä harjoitella. Päivä viikossa tai parissa viikossa vaikka.
Isoäiti
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 28. Elo 2014 21:55

Eli ei kannata säikähtää jos elimistö alussa oireileekin :)
Ainut että jos on raskaassa työssä, niin silloin ehkä kannattaa jättää paasto parempaan ajankohtaan.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 28. Elo 2014 22:30

En osaa sanoa työstä. Voi olla yksilöllistä. Omalla kohdallani aikoinaan työelämässä koin, että on helpompi paastota työtä tehdessä, kun ajatukset on työssä ja oli touhua. Mutta nestettä pitää muistaa juoda tarpeeksi.
Isoäiti
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Siivetön » 29. Elo 2014 08:34

Isoäiti kirjoitti:Olipas hyvä kirjoitus Petriltä. Olin kerran kurssilla jossa myös käsiteltiin paastoa ja siinä oli myös noita venäjällä tehtyjä tutkimuksia mukana. Mitä mieltä olette, että pitäisikö välttää kokonaan suolaakin, jos ajattelee paaston terveydellistä vaikutusta? Olen nimittäin joskus laittanut muutaman hipun kämmenselälle suolaa ja ottanut sen jonain paastopäivänä. Minulla se auttaa esille tuleviin rytmihäiriöihin jonkin verran. Kolmas päivä on yleensä pahin ja sitten helpottaa. Mutta paastoamisella en voi mitenkään kerskata.

Olen kyllä miettinyt, että pitäisi ruveta oikein säännöllisesti sitä harrastamaan ja katsoa mitenkä se vaikuttaa terveyteen pidemmällä tähtäimellä. Mutta olen kyllä saanut jo näillä minunkin paastoillani kokea mielen virkistymistä ja väsymyksen väistymistä. :) Jaksaa paremmin rukoilla sen jälkeen ym.


Oletko Isoäiti paastonnut hengellisistä syistä vai terveydellisistä syistä?

Jos olet paastonnut kummaltakin (hengellinen ja terveydellinen) pohjalta, oletko huomannut eroa paaston luonteessa ja "sivuvaikutuksissa"?
Siivetön
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa