Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 29. Elo 2014 09:22

Olen paastonnut aina molemmista syistä. Välillä kun tuntuu, että hengellisesti 'väsyttää', paasto auttaa siihenkin. Mutta en ole paastonnut mitenkään säännöllisesti, vaan aina silloin tällöin. En tainnut oikein ymmärtää siivetön kysymystäsi?
Isoäiti
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Siivetön » 29. Elo 2014 12:20

Isoäiti kirjoitti:Olen paastonnut aina molemmista syistä. Välillä kun tuntuu, että hengellisesti 'väsyttää', paasto auttaa siihenkin. Mutta en ole paastonnut mitenkään säännöllisesti, vaan aina silloin tällöin. En tainnut oikein ymmärtää siivetön kysymystäsi?


Ajattelin vain, että oletko huomannut sellaista, miten vihollinen on paremmin "hereillä" silloin, kun paastoaa ns. hengelliseltä pohjalta, kuin silloin, kun on kysymyksessä vain terveyden kannalta ajateltu paasto?
Siivetön
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 29. Elo 2014 15:15

On kyllä ollut välillä haasteellista. En koe enää niinkään ruokaa hirveän vaikeana. Siis jos on tarjolla jossain herkkuja tai joudun ruokaa toisille laittaa, mutta usein tulee kaikkea muuta 'häiriötä'. Esim. väkeä hyppää kylässä juuri silloin, vaikka muulloin ei käytäisi. Tai jotain muuta hässäkkää. :)
Isoäiti
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Siivetön » 29. Elo 2014 16:16

Just tuota tarkoitin ja tuntuu, että vihollinen pyrkii kaikin tavoin ahdistelemaan ja syöttämään kaikenlaista negatiivisuutta, että saisi ajatukset harhaantumaan muuhun, kuin olennaisimpaan.

Eli uskon että vihollinenkin tietää, mikä merkitys meille on hengellisesti pastolla ja rukouksella, kuten Jeesus opetti opetuslapsiaan, että on jopa asioita, joiden kohdalla emme kykene toimimaan, kuin paastoten ja rukoillen.
Siivetön
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 29. Elo 2014 16:31

Totta. Kyllä vihollinen tosiaan yrittää aina olla asialla silloin. Olen joskus ajatellutkin, että olisipas joku piilopirtti johon voisi aina välillä vetäytyä yksin tai oikeammin kaksin Jeesuksen kanssa. :)
Isoäiti
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Siivetön » 30. Elo 2014 06:16

Itselläni on Pekka Havupalon kirja: Paastoten lähelle Jumalaa, Aikamedia Oy 2005, ja laitan joitain ajatuksia siitä tähän, joihin voin itsekin yhtyä.

******
Vuorisaarnassa Jeesus......mainitsi kolme eri tapaa palvella Jumalaa niin, että taivaallisen Isän sydän tulee kosketetuksi.....

Ensimmäinen tapa koskettaa Isän sydäntä on almujen antaminen. Matt.6:2-4
Toiseksi Jeesus puhui rukouksesta ja antoi erinomaisen mallin rukoustemme sisällölle. Matt. 6:7-15
Kolmantena tapana palvella Jumalaa Jeesus mainitsi paaston. Matt. 6:16-18

On hyvin mielenkiintoista, että Jeesus otti jokaisen näistä kolmesta tavasta esille täsmälleen samassa muodossa: "Kun siis annat almuja.....kun rukoilet...kun paastoatte..."

Jeesus siis lähti siitä olettamuksesta, että hänen seuraajansa hurskaus ja jumalisuus tulevat ilmi elämän arjessa kaikilla näillä kolmella tavalla, jos se suinkin on mahdollista.

Nämä kolme Jumalan palvelemisen tapaa koskettaa kukin elämämme eri osa-alueilla.

Almut ovat varoillamme tapahtuvaa Jumalan palvelemista.
Rukouksessa meidän sisimpämme - henkemme ja sielumme - palvelee Jumalaa.
Paasto on taas kehollamme tapahtuvaa Jumalan palvelemista.

Jeesus halusi, että me kaikkinemme palvelemme Jumalaa.
Siksi meidän ei tulisi laiminlyödä näistä yhtäkään.

Jeesus asetti paaston samalle tasolle muiden Jumalan palvelemisen tapojen kanssa. Paaston tulisi olla meille aivan yhtä luonnollista ja tavanomaista , kuin meille ovat rukous, Jumalan Sanan tutkiminen ja monet muut asiat, joilla haluamme palvella Isää ha rakentaa hengellistä elämäämme.
********

Kun tästä asiasta keskustelen, en halua antaa ymmärtää, että hengellinen paasto olisi ollut itselleni jokapäiväinen itsestään selvyys tai että olisin harjoittanut sitä paljonkin, vaan päinvastoin olen murheellinen siitä, että paasto on ollu omalla kohdallani ns. "poikapuolen" asemassa, vaikka sen tulisi selvästikin olla samassa asemassa almujen annon ja rukouksen kanssa.

Silloin, kun olin vielä täysin terve ja hyvä vointinen, en ymmärtänyt täysin paaston merkitystä ja tärkeyttä ja nyt, kun asian paremmin ymmärrän, joudun elämään hyvin pitkälle sen mukaan, mitä terveyteni sallii.

Toisaalta taas toki muistutan itseäni siitäkin, että esim. Niilo Ylivainio piti jopa 40 vrk paastoja siitä huolimatta, että hänen terveytensä ei olisi sitä ehkä välttämättä sallinut ja uskon, että jos lääkärit olisivat saanet sanoa mielipiteensä, heiltä olisi tullut jyrkkä kielto hänen kohdallaan, sillä hänellehän oli tehty radikaali suolenpoisto operaatio ja siksi hänellä oli ns. avanne kupeellaan, eli hänelle jos jollekin, 40 vrk paasto olisi saattanut olla jopa hengenvaarallinen, mutta onko sitten niin, että kun toimimme tässäkin asiassa Jumalan mielen mukaisesti, Jumala auttaa meitä ja antaa voimia paaston toteuttamiseen terveydellisistä ongelmistamme huolimatta?

Mitä olette mieltä?

ps. Toki ei pidä kenenkään koskaan mennä yllyttämään paastoon varsinkaan henkilöä, jolla on terveydellisiä ongelmia, sillä ajatuksen ja tarpeen paastoon tule aina nousta sieltä omasta sisimmästä.
Siivetön
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Elo 2014 08:52

*
Olisi sellainen ohje miten voisi paastota ei-uskovan aviopuolison läsnäollessa....?
Vaikea paastota kun oma aviopuoliso ei ole uskossa vaikka itse kyllä haluaisin paastota. Vaikea vastustaa kaikenlaista herkkua kun hän itse syö... Kun on itse paastoamassa niin vastustuskyky alkaa heikentää ja sit sorrutaan syömään herkkua mitä puoliso tuo kotiin. :? :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Siivetön » 30. Elo 2014 08:59

vaisuliini kirjoitti:*
Olisi sellainen ohje miten voisi paastota ei-uskovan aviopuolison läsnäollessa....?
Vaikea paastota kun oma aviopuoliso ei ole uskossa vaikka itse kyllä haluaisin paastota. Vaikea vastustaa kaikenlaista herkkua kun hän itse syö... Kun on itse paastoamassa niin vastustuskyky alkaa heikentää ja sit sorrutaan syömään herkkua mitä puoliso tuo kotiin. :? :oops:


Mm. just tästä kirjoitin aamulla tuolla toisessa ketjussa, missä oli keskustelua siitä, tuleeko meidän lähteä kantamaan yhteistä iestä uskosta osattoman kanssa.

Olipas ihmeellistä, että toit juuri tämän asian tässä esille.

Mutta muistan Sinua Vaisuli rukouksin ja rukoillaan, että puolisosi tulisi uskoon?!
Siivetön
 

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 30. Elo 2014 09:01

Siivetön kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:*
Olisi sellainen ohje miten voisi paastota ei-uskovan aviopuolison läsnäollessa....?
Vaikea paastota kun oma aviopuoliso ei ole uskossa vaikka itse kyllä haluaisin paastota. Vaikea vastustaa kaikenlaista herkkua kun hän itse syö... Kun on itse paastoamassa niin vastustuskyky alkaa heikentää ja sit sorrutaan syömään herkkua mitä puoliso tuo kotiin. :? :oops:


Mm. just tästä kirjoitin aamulla tuolla toisessa ketjussa, missä oli keskustelua siitä, tuleeko meidän lähteä kantamaan yhteistä iestä uskosta osattoman kanssa.

Olipas ihmeellistä, että toit juuri tämän asian tässä esille.

Mutta muistan Sinua Vaisuli rukouksin ja rukoillaan, että puolisosi tulisi uskoon?!


Kiitos paljon siskoni <3 :unity:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7928
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Paasto on Jumalan lahja ihmiselle

ViestiKirjoittaja Siivetön » 30. Elo 2014 09:13

:unity:
Siivetön
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa