Kirjoitan nyt jotain tähän lyhyesti, ehkä enemmän sitten, kun pääsen oman kannettavani kimppuun, jonne olen tallentanut laajemmin tietoja näistä parantumisasioista ja termeistä, joita Raamattu käyttää.
Juha kirjoitti: "3:05 Yli-Vainio sanoo että parannus kuuluu sinulle Jeesuksen lunastustyön tähden." Tarkoitit varmasti tuolla parannus-sanalla sairaudesta parantumista etkä mielenmuutosta? Yli-Vainiohan puhuu tuossa sairauksista parantumisesta.
Edelleen Juha kirjoitti: "19:53 Yli-Vainio sanoo haastattelussa että Jeesus kantoi ristille meidän synnit ja sairaudet..."
Yli-Vainio lainasi kokouksissaan taajaan Jesajan kirjan 53-luvusta kohtaa, jossa sanotaan Herran palvelijan (ts. Jeesuksen) kantaneen syntimme ruumiissaan ristinpuuhun ja "hänen haavojensa kautta olemme parannetut". Siinä on hebreankielinen sana "rafa" (tai "rapa") ja merkitsee parantumista. Pietari lainaa Jesajan kirjan kohtaa kirjeessään ja käyttää kreikankielistä sanaa iaomai joka tarkoittaa parantumista samoin kuin hebreankielen sana rafa. Huomionarvoista tässä on se, että kyseisiä termejä "rafa" ja "iaomai" käytetään paitsi fyysisestä parantumisesta niin myös vertauskuvannollisesti hengellisestä parantumisesta ("Herra, paranna [iaomai] meidän luopumuksemme", "paaduta tämän kansan sydän...etteivät kääntyisi ja parannetuiksi [iaomai] tulisi", "Jumala parantaa [iaomai] ne, joilla on särjetty sydän] jne). Ymmärrän Jeesus kantoi ruumiissaan ristille ihmiskunnan synnin sairauden ja vei sen pois. "Katso, Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin". Koko maailman synnin sairaus pantiin Hänen päälleen ristillä ja Hän vei sen pois. Tämä on evankeliumi. Mitä sitten tulee synnin aiheuttamiin seurauksiin laajemmin, niin niistä lopullinen vapaus saadaan Jeesuksen saapuessa takaisin aikojen lopulla, jolloin luomakuntakin ihmisen kera vapautetaan turmelluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen. Tässä toivossa elämme ja siihen uskomme, mutta emme ole sitä vielä saavuttaneet.
Toivon jonkun foorumin lukijan hiukan laajemmin ottavan tämän asian käsittelyyn. Voin itsekin tähän palata joulukuun alussa, mutta ehkäpä joku jo aikaisemmin tätä käsittelisi.
Mitä noihin kaatumisiin ja vapinoihin tulee, niin suhtaudun niihin kielteisesti. Katumisista kysyttäessä Yli-Vainio ensiksikin viittasi Danielin ja Johanneksen kaatumisiin. Ne olivat poikkeustapauksia ja tapahtuivat miehille, joiden kautta saimme valtaisan Lopunaikaa koskevan ilmoituksen. Kumpikin noista kaatumisista tapahtui lisäksi kohti Herraa, Hänen jalkojensa juureen. Mitä sitten tulee muihin kaatumisiin niin Jumalan vastustajat ja viholliset kaatuivat. Jotain siitä kaatuilusta kirjoitinkin kotisivulleni, kun pari viikkoa sitten oli pihat vaarallisen liukkaita
http://www.jukkavirtanen.com/426522395/ ... tyss%C3%A4Hyvää alkanutta viikkoa jokaiselle lukijalle.