Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Tammi 2018 15:19

*
Jukka, haluaisin sanoa vielä havaitsemastani jutusta. Minä havaitsin että "ihme tai kaatumis keskeiset uskovat" puolustavat Niilo Yli-Vainiota ja Kathryn Kuhlmania. Jumalan Sana ei näytä olevan keskipisteenä vaan ihmeet ja kaatumiskokemukset joilla he puolustavat... :?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Tammi 2018 18:17

*
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Tammi 2018 08:33

vaisuliini kirjoitti:Onko sinulla todiste siitä, Jukka?


Kyllä on. Kävin henkilökohtaisesti monissa Yli-Vainion kokouksissa 1977-1980 ja olen kuunnellut useita kymmeniä puhetaltioita hänen pitämistä tilaisuuksista (vanhoja c-kasetteja minulla oli lähemmäs sata).

vaisuliini kirjoitti:No Kathryn Kuhlman oli mukana kuviossa, mistä Niilo Yli-Vainio haki voitelun.


Tuollaista tietoa minulla ei ole. Yli-Vainio osallistui Israelissa Kuhlmanin pitämistä kahdesta kokouksesta ainakin toiseen (Tel Aviv 11/1975), mutta se merkittävä muutos Yli-Vainion elämässä ja saarnatavassa ilmenivät vasta hänen Australian matkansa jälkeen. Tämä matka tapahtui 18.12.1976-15.2.1977. Kuhlman kuoli USA:ssa 20.2.1976 eli vajaa vuosi ennen Yli-Vainion saamaa "uutta voitelua".

Yli-Vainion elämään liittyy monia puhuttelevia asioita, joilla voi olla yhtymäkohtia mm Seinäjoen helluntaiseurakunnan eksymykseen, mutta niitä ei ole tarvis tässä avata (Yli-Vainio oli Seinäjoen seurakunnan paimen ennen ylivainiolaisuuden kukoistuskautta).

Eräs Yli-Vainion aikaa pohtinut kirjoitti: "Vaikka Niilo oli pitkälti Jumalan käytössä niin ehkä Jumala käytti häntä myös pohjustamaan tulevia koetuksen ja seulonnan aikoja?"
Jukka
 

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Tammi 2018 12:13

*
Ok, Jukka.

Kathryn Kuhlmanista vielä... Katso, mitä minä löysin. Mitä Kathryn teki siellä, Jukka?

Image

Kysyn vielä, Jukka. Me Paavalin seuraajina voimme rinnallistaa turvautuen Sanalla koettelemiseen -
omaksi suojaverkoksi Paavalia - nykyajan apostolin kanssa, toimiiko hän niinkuin Paavali, vai onko hän
valeapostoli, sillä me elämme tätä luopumuksen aikaa.

Paavali oli niitä apostolin miehiä, jotka eivät menneet hakemaan uutta voimaa, eivätkä uutta voitelua,
vaan puhuivat ainoastaan Jumalan Sanaa, joka on meille väkevää ja vielä heikkoina ollessaan [=heikkouden vallassa].

Katso Paavalia, joka oli ihan tavallinen ja heikko mies! Niin Paavali on löytänyt Sanan sisäisen tuntemisen,
joka on Jumalan voima - pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo. Paavali ymmärsi Sanan merkitystä, joka on
väkevää meissä ja siksi Paavali ei asettunut Sanan yläpuolelle.

Niin Paavali päätti puhua vain ristiinnaulitusta Jeesuksesta ja alkoi puhua Jumalan Sanaa, joka on väkevää meille -
ollessaan heikkona. Itseasiassa Sana on väkevää meille. Armonsa Sanan hallussa Jumala on voimallinen rakentamaan
meitä - Sana on meille väkevää [Apt. 20:32]. Siinä se esimerkki, niin tällä tavalla emme eksy. :bible: :wise3:

Niilo tuntui vähän asettuvan Sanan yläpuolelle, eikö, Jukka? Muuten...missä sinun kamu Aamu-Usva on, kun hän ei ole
aikoihin kirjoittanut mitään? :? Oletko loukannut häntä? Menisithän tarkistamaan välit, onko ne kunnossa. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 09. Tammi 2018 19:18

vaisuliini kirjoitti:Kathryn Kuhlmanista vielä... Katso, mitä minä löysin. Mitä Kathryn teki siellä, Jukka?

Monet aikamme uuskarismaatikot ja -apostolit näyttävät vierailleen Paavin luona. Näitä aikaisemmin jo Kuhlman. Yli-Vainio (jota aihetta tässä aloituksessa käsittellään) ei saanut kutsua ja kyseenalaista kunniaa mennä Paavia kumartamaan ja hänen jalkojaan suutelemaan - ja tuskinpa olisi karski pohjalainen mies moiseen suostunutkaan.

vaisuliini kirjoitti:Niilo tuntui vähän asettuvan Sanan yläpuolelle, eikö, Jukka?

Tätä juuri tarkoitin, kun aikaisemmin kirjoitin siitä, kuinka Yli-Vainio rupesi rukousjonoissa sanomaan ihmisille "minä parannan sinut". Tämä tietenkin on vain pieni yksityiskohta tarkastellessamme kokonaisuutena Yli-Vainion julistustyötä, mutta minua se kyllä häiritsee. Eikä asialle löydy puolustusta siitä sananpaikasta, jossa Jeesus kehotti valitsemiaan opetuslapsia menemään ja parantamaan sairaita. Eivät he ketään omissa nimissään parantaneet.

vaisuliini kirjoitti:Muuten...missä sinun kamu Aamu-Usva on, kun hän ei ole
aikoihin kirjoittanut mitään? :? Oletko loukannut häntä? Menisithän tarkistamaan välit, onko ne kunnossa.

Aamu-Usva on ollut pannissa syystä, että on niin väkitukkoinen :lol:
Eiköhän hän pian taas ilmesty tänne -riippuu tietysti hänen omasta tahtotilasta. Aamu_Usvan ja minun välit ovat esimerkillisen hyvässä kunnossa.
Minun taas ei pitäisi enää olla ollenkaan enää täällä vaan toisenlaisissa kokopäivähommissa, mutta yhä vaan olen tekemässä sitä lähtöä (tehnyt jo puoli vuotta). Eikä lähtöni eri foorumeilta merkitse, että iäksi katoaisin, mutta koetan keskityä ajassamme liikkuvien harhaoppien ja niiden juurien tutkimiseen. Elämme ajassa, jossa käytetään saarnoissa sujuvasti Raamatun sanaa ja puhutaan Kristuksesta, mutta ei kuitenkaan siitä Jeesuksesta joka kuoli Golgatan ristillä syntiemme sovitukseksi. Tuo toinen evankeliumi lupaa sellaista ulkonaista menestystä, terveyttä ja kirkkautta, mitä ristin evankeliumi ei lupaa tässä ajassa vaan vasta tulevassa ajassa, jota Raamatussa kutsutaan myös nimellä taivas. Tällä en tahdo sanoa, etteikö joku joskus saisi maistaa tulevan maailmanajan voimia, mutta heistäkin jokainen kuolee, yleensä johonkin sairauteen tai sairaskohtaukseen. Eikä muutoinkaan meille ole luvattu ulkoista menestystä, päinvastoin. Monien ahdistusten ja koettelemusten kautta, ristiä kantaen, kulkee tie Jumalan valtakuntaan. Tästä vähemmän tai ei juuri ollenkaan enää opeteta ja siksipä toiset ahdistusten tultua luopuvat Jeesusta seuraamasta.
Jukka
 

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Tammi 2018 18:04

*
Ok, kiitos Jukka! Siis myös Niilo Yli-Vainio kannatti ekumeniaan liittymistä, kun ei saanut tilaisuuden
mennä paavin luo? Yksi uskonveli puolusti Niiloa ja Raamatun kohtaa laittaessaan sanoi, että
"Minä parannan sinut Jeesuksen nimessä" on - vastoin monen kristityn käsitystä - täysin sopusoinnussa
Jumalan käskyn kanssa:

Matt. 10:22 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita,
puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Kysyn, eikö tuo Raamatunkohta tarkoita siitä, mitä se uskonveli väittää?

Heh, mukava kuulla, että teidän välit on kunnossa. :thumbup: No se on ihan uutta, mitä tyypillistä piirrettä
Aamu-Usvassa en ole aiemmin nähnyt. :) Eli yhtäkkiä hän, joka on ahkera kirjoittamaan ja kommentoimaan,
lakkaa kirjoittamasta. Voi suloista! :D Mutta aika hiljaista tämä foorumi nykyään on. Missä muut ovat? :roll:

Mitä sinä tarkoitat, että keskityt harhaoppeihin ja niiden tutkimiseen? :shock: Etkö kai ole eksytyskeskeinen joka metsästää
vain ainoastaan eksytyksiä? :?

Kristuskeskeisyys on se, joka kasvaa keskittyen vain Kristukseen ja Häntä kohti kasvamalla usko
ojentautuu Raamatun tuntemisen ohessa, niin Sana saa aisteista aikaan, niin kun eksytys tulee kristuskeskeisen
uskovan kohdalle, sen hän heti tunnistaa eksytykseksi. Kristuskeskeisyys on se, joka ei metsästä vain eksytyksiä.

No varmaan sinä tiedät, mitä on erotus eksytys- tai metsästyskeskeisyyden ja kristuskeskeisyyden väliltä? :wise3: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 11. Tammi 2018 19:34

vaisuliini kirjoitti:Siis myös Niilo Yli-Vainio kannatti ekumeniaan liittymistä, kun ei saanut tilaisuuden
mennä paavin luo?


Minä en sanonut noin. Yli-Vainio ei halunnut tavata Paavia tai en ainakaan ole sellaista pyrkimystä aikakirjoista havainnut. En myöskään ole havainnut, että hän olisi kannattanut ekumeniaa eri uskontokuntien kesken (kristinusko, hindulaisuus, muhamettilaisuus jne) tai niiden välisen vuoropuhelun (uskontodialogian) edistämistä.

vaisuliini kirjoitti:"Yksi uskonveli puolusti Niiloa ja Raamatun kohtaa laittaessaan sanoi, että
"Minä parannan sinut Jeesuksen nimessä" on - vastoin monen kristityn käsitystä - täysin sopusoinnussa
Jumalan käskyn kanssa:

Matt. 10:22 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita,
puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Kysyn, eikö tuo Raamatunkohta tarkoita siitä, mitä se uskonveli väittää?"


Mielestäni ei tarkoita. Ei ihminen voi parantaa eikä pelastaa ketään. Tämä meidän tulisi tehdä selväksi itsellemme ja toinen toisellemme. Jumala parantaa ja pelastaa. On aikamoista ymmärtämättömyyttä tai ylpeyttä sanoa "minä parannan sinut" vaikka Jumala parantaa. Meidän pitää pysyä asiassa ja antaa kunnia Jumalalle siitä mitä Hän tekee -silloin kun tekee- ja tyytyä Hänen tahtoonsa silloinkin, kun Hän vaikenee eikä tee anomustemme mukaan.

vaisuliini kirjoitti:Heh, mukava kuulla, että teidän välit on kunnossa. :thumbup: No se on ihan uutta, mitä tyypillistä piirrettä
Aamu-Usvassa en ole aiemmin nähnyt. :) Eli yhtäkkiä hän, joka on ahkera kirjoittamaan ja kommentoimaan,
lakkaa kirjoittamasta.


Et tainnut ymmärtää? Aamu-Usva ei ole voinut kirjoittaa tälle foorumille, koska on bannattu määräajaksi.
20.10.2017 ylläpito kirjoitti:Aamu-Usva on saanut toistuvasta kapinoinnista ylläpitoa kohtaan 3kk:n porttikiellon.
-Ylläpito


Vaisuliini kirjoitti:Mutta aika hiljaista tämä foorumi nykyään on. Missä muut ovat?


Osa kirjoittajista on kirjoituskiellossa eli bannattuina, osa taas on pahoittanut heidän bannaamisestaan mielensä ja vetäytyneet pois. Tällaista palautetta olen saanut sähköpostiini muutamilta. En ole seurannut bannattujen nimimerkkien kirjoitusten sisältöä kovinkaan tarkasti, mutta kyllä joissakin tapauksissa niillä foorumeilla, joissa toimin itse vielä moderaattorina, olisin joitakin täällä kirjoittaneita myös saattanut bannata. Esimerkkinä nyt mainittakoon nimimerkki kurja.

Vaisuliini kirjoitti:Mitä sinä tarkoitat, että keskityt harhaoppeihin ja niiden tutkimiseen? :shock: Etkö kai ole eksytyskeskeinen joka metsästää vain ainoastaan eksytyksiä? :?


Minä en osaa sovittaa itseeni noita sanoja, että "metsästäisin ainoastaan eksytyksiä"!. Toivoisin, että kaikkialla kristikansan keskuudessa julistettaisiin evankeliumia Jeesuksesta joka on Kristus ja opetettaisiin Hänestä. Näin ei kuitenkaan asioiden laita ole eikä ole ollut edes alkuseurakunnan aikana. Uuden Testamentin teksteistä noin puolet on kirjoitettu väärien opettajien ja profeettojen eksytyksiä vastaan. Jeesus puhui heistä ja apostolit toistuvasti varoittivat heistä. Viimeisten vuosikymmenien aikana näyttää kristikansassa päässeen vallalle opetus, ettei eksytyksistä puhuminen ja eksyttäjien nimeltä mainitseminen ole tarpeellista tai edes sopivaa. Tämän suuntauksen seurauksena lukemattomat uskovat ja monet kokonaiset seurakunnat ovat eksyneet pois Jeesusta seuraamasta. Puutteellisen raamatu(llise)n opetuksen tähden ja toisaalla seurakuntia vallanneen väärän opetuksen vuoksi miljoonat hapuilevat eksyksissä. Tämä on hirvittävän vakava asia ja murtaa sydäntäni.

Olen iloinen, että edes muutamat veljet ovat heränneet varoittamaan eksytyksistä. Useimmat heistä -jotka vastustavat meitä jotka vielä varoitamme- ovat vastaanottaneet eksytyksen suloisia satuja siinä määrin, että heiltä totuus kaidasta tiestä on hämärtynyt tai peräti kadonnut. He ovat nielleet tuon vanhaa luontoamme niin suuresti hivelevän syötin, missä Jeesuksen seuraajille tarjoillaan evankeliumia "täynnä rikkautta ja isän rakkautta, ruumiin terveyttä ja siunauksia, hyvinvointia ja ajallista menestymistä". Evankeliumin ydin ei ole noissa mainituissa, vaan syntien anteeksisaamisen omakohtaisessa omistamisessa.

Paavali sanoi, että ristin evankeliumi on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus (1.Kor. 1:23). Sitä ristin evankeliumi on useimmille nykyisinkin, pahennusta ja hullutusta. Alkutekstissä pahennus-sana on skandalon, siitä kieleemme sana skandaali ja hullutus sanasta mooros - tarkoittaen tyhmää, hullua ja sopimatonta. Veren evankeliumi on viisaalle ihmiselle skandaalia, se on sopimatonta, loukkaavaa, tyhmää ja hullutusta. Mutta Jeesus sanoi, että se mies, joka ei rakentanut kalliolle vaan rakensi hiekalle oli mooros, tyhmä ja hullu.
Jukka
 

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 11. Tammi 2018 19:55

*
Jukka, en tiennyt, että Aamu-Usva on bannattu, enkä myös tiennyt, että Kurja on kans bannattu. :wtf: :shock: :? En seurannut heidän kapinointia. Onko vielä muita bannattuja? Pari tiedän, siis PIR ja Irka. Minä vain ihmettelin, miksi tämä foorumi on niin hiljaista. :? Jukka, minä ihmettelen, miksi kapinointi jäi huomaamatta minulta.

Ok, Jukka. Siunausta sinun tutkimukseen ja Jumala antakoon sinulle viisautta tuomaan esille ne eksytykset Sanan valossa - että he pelastuisivat niiltä eksytyksiltä. :bible: :wise3:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 11. Tammi 2018 20:33

Nyt on talvi ja porukka talviunilla :):) siinä kanssa toinen syy.Pitäisi löytää jotain uusia mielenkiintoisia blogi aiheita vaikka jotain yksityiskohtia ,joita tutkia ja pohtia?? Hmm ??
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 14. Tammi 2018 16:16

Onko kukaan tutkinut historiaa mistä on lähtöisin kaataminen uskovien kokouksissa? Raamatussa Uuden testamentin puolella ei mainita
että kukaan apostoleista tai Jeesus olisi kaatanut ihmisiä.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa

cron