Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Marras 2014 13:52

Meinasin ensin etten avaa tuota keskustelua mutta avasin nyt kuitenkin ja vähän silmäilin.Siinähän kirjoittaja kirjoittaa osittain aikalailla päinvastaista kuin itse ajattelen.Mutta koska nyt iltavuoro kutsuu niin luen myöhemmin kunnolla ja kommentoin sitten :) siunattua päivän jatkoa!
systeri
 

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Marras 2014 14:55

systeri kirjoitti:
Juha kirjoitti:Kun Paavali lensi hevosen selästä, hänhän oli Jumalan vihollinen vielä silloin, vainosi uskovia. Kaatuminen ei mikään siunaus ollut, hänhän menetti näkönsä....

http://www.kristitynfoorumi.fi/kaataa.htm


Vihollinenko hänet kaatoi ja herätti näkemään että on Jeesuksen vihaaja???

Ap 9


1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo


2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.


3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;


4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"


5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.


Ei, vaan Jeesus. Mutta Raamatussa Jumala ei heittele omiaan hevosenselästä eikä kaaduttele heitä selälleen kokouksissa. Eikö olisi aika huolestuttavaa jos Jumala kohtelisi omiaan kuten vihollisia? Myös Johanneksen evankeliumissa (Joh. 18:6) Jeesusta hakemaan tulleet sotilaat kaadettiin maahan (Jumalan vihollisia).

Joissain piireissä on usein tietyt naamat jotka lentelevät toistamiseen selälleen. Tulevatko he ikään kuin Jumalan vihollisiksi uudestaan ja uudestaan ja heitä pitää ravistella hereille näkemään että ovat Jumalan vihollisia???

Jumalan omat ovat Raamatussa Jumalan läsnäolon yhteydessä kaatuneet eteenpäin, Jumalan jalkojen juureen Hänen pyhyytensä edessä. Esim. Johannes (Ilm. 1:17), Daniel (Dan. 10:5-11), Hesekiel (Hes. 1:28 - 2:1-2)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Marras 2014 14:58

systeri kirjoitti:Meinasin ensin etten avaa tuota keskustelua mutta avasin nyt kuitenkin ja vähän silmäilin.Siinähän kirjoittaja kirjoittaa osittain aikalailla päinvastaista kuin itse ajattelen.Mutta koska nyt iltavuoro kutsuu niin luen myöhemmin kunnolla ja kommentoin sitten :) siunattua päivän jatkoa!


Puhutko linkistäni? Ei kiirettä, rauhassa on parasta keskittyä! Samoin sinulle!
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Marras 2014 00:14

Joo eihän täs nyt ollut ollenkaan kysymys mistään hevosen selästä lentämisestä :) mutta mä näkisin että Paavalin kaatuminen ja näön menetys oli siunaus hänelle...siitähän Jeesuksen seuraaminen alkoi :)
Mutta mitähän Juha tuosta Jeesuksen omien kaatuilemisesta pitäis ymmärtää.Luulisin että sen, että he eivät tunne Sanaa tarpeeksi hyvin.Mä en siis edelleenkään puolusta massa- kaatumis-ilmiöitä kunhan vaan kyselin että mitenköhän se Paavalin voiman osoitus ilmeni.
systeri
 

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja systeri » 13. Marras 2014 11:14

Juha kirjoitti:
systeri kirjoitti:Meinasin ensin etten avaa tuota keskustelua mutta avasin nyt kuitenkin ja vähän silmäilin.Siinähän kirjoittaja kirjoittaa osittain aikalailla päinvastaista kuin itse ajattelen.Mutta koska nyt iltavuoro kutsuu niin luen myöhemmin kunnolla ja kommentoin sitten :) siunattua päivän jatkoa!


Puhutko linkistäni? Ei kiirettä, rauhassa on parasta keskittyä! Samoin sinulle!


Nyt luin uudestaan ajatuksen kans tuota linkkiä ja huomasin että siinä puhutaan kahdesta eri henkilöstä joka sekoitti mua lukemaan niin että Paavali olisi kaatunut omasta voimastaan.Juha taitaa kans vähän sekoilla nyt kun kirjoittaa että Paavali lensi hevosen selästä,mä en löydä kyseistä asiaa apostolien teoista.

Tuli mieleen vielä paikka joka ei kerro ihan kaikkea Jeesuksen teoista..

Joh 20:


30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.
systeri
 

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Juha » 13. Marras 2014 23:37

systeri kirjoitti:
Juha kirjoitti:
systeri kirjoitti:Meinasin ensin etten avaa tuota keskustelua mutta avasin nyt kuitenkin ja vähän silmäilin.Siinähän kirjoittaja kirjoittaa osittain aikalailla päinvastaista kuin itse ajattelen.Mutta koska nyt iltavuoro kutsuu niin luen myöhemmin kunnolla ja kommentoin sitten :) siunattua päivän jatkoa!


Puhutko linkistäni? Ei kiirettä, rauhassa on parasta keskittyä! Samoin sinulle!


Nyt luin uudestaan ajatuksen kans tuota linkkiä ja huomasin että siinä puhutaan kahdesta eri henkilöstä joka sekoitti mua lukemaan niin että Paavali olisi kaatunut omasta voimastaan.Juha taitaa kans vähän sekoilla nyt kun kirjoittaa että Paavali lensi hevosen selästä,mä en löydä kyseistä asiaa apostolien teoista.

Tuli mieleen vielä paikka joka ei kerro ihan kaikkea Jeesuksen teoista..

Joh 20:


30 Paljon muitakin tunnustekoja, joita ei ole kirjoitettu tähän kirjaan, Jeesus teki opetuslastensa nähden;
31 mutta nämä ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä uskon kautta olisi elämä hänen nimessänsä.



"3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
Apt. 9:3-4


Oho, katsos vaan, eihän hevosta suoraan mainitakaan. Pahoittelen. Olen nähnyt kristillisessä taiteessa ja eräässä elokuvassa kohtauksen Paavalista hevosen selässä ja Jeesuksen ilmestys tiputtaa hänet siitä, josta johtuen olen kuvitellut Paavalin aina hevosen selkään.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja systeri » 14. Marras 2014 09:45

Juha: Oho, katsos vaan, eihän hevosta suoraan mainitakaan. Pahoittelen. Olen nähnyt kristillisessä taiteessa ja eräässä elokuvassa kohtauksen Paavalista hevosen selässä ja Jeesuksen ilmestys tiputtaa hänet siitä, josta johtuen olen kuvitellut Paavalin aina hevosen selkään.


Juha??? ...ei sitä hevosta siinä suoraan mainita ja silloin sitä ei siinä oo vaikka taiteilijat niin kuvaisivat :) tutkitaan sitä Raamattua tarkemmin kuin mitään muuta ;)
systeri
 

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 14. Marras 2014 12:07

Kuinkahan on, kun minä koin sellaisen 'sähkövirran', joka meni läpi kehon, silloin kun annoin elämäni Jeesukselle. Sitä ei taida löytyä raamatusta?? Oliko se sitten jotain väärää siinä tilanteessa? :shock:

Siis joidenkin mielestä täällä Niilon toiminta oli perkeleestä? Minä en voi enkä uskalla olla sitä mieltä. Sillä en koskaan kenenkään ole kuullut puhuvan niin viisaasti ja rakastavasti Jeesuksesta ja raamatusta, kuin hän puhuu. Tietysti hänenkin puheissaan on korjattavaa, ihan kuin kaikkien muidenkin vajavaisten saarnamiesten puheissa. Täydellistä kun ei taida löytyä. Ja tiedän ja tunnen monta uskovaa, jotka tulivat Niilon kautta uskoon.

Tosin taas siellä missä Jeesus on väkevästi läsnä, siellä on myös vihollinen sotkemassa. Ja uskon että näitä 'ammattikaatujia' oli paljon seassa, jotka vaan pönkittivät omaa 'pyhyyttään' kaatumisillaan. Jokainen ihminen yksilönä kerran kantaa vastuun myös omatekoisesta voiteestaan, jos sellaista on tullut tehneeksi. Ellei tee siitä parannusta aikaisemmin.

Olen ollut myös joidenkin puhujien kokouksissa ja kuunellut äänitteitä, joissa olen kokenut väärän voiman. Niilon puheissa en sitä koe.
Isoäiti
 

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Juha » 07. Syys 2016 15:20

http://www.ilkka.fi/mielipide/yleis%C3% ... -1.2119559

Saarnaaja Niilo Ylivainion harharetket

Niilo Ylivainiosta on kirjoitettu paksu kirja ”Saarnaaja”. Siihen kirjaan on kirjailija Mauno Saari totuudellisesti koonnut Ylivainion kokemukset ja päiväkirjat. Kirjan sivuilta löytyy erikoinen dokumentointi tapahtumista, jotka alkoivat Ylivainion palattua aiottua pidemmäksi menneeltä Australian matkalta. Sillä matkalla Niilo muuttui, ja paluun jälkeen hänen julistuksensa siirtyi synnin ja parannuksen saarnaamisesta kiitokseen ja ylistykseen.

Kun tuon matkan jälkeen hän puhui uskonystäviensä kanssa puhelimessa, niin keskustelukumppanit kupsahtelivat yksi toisensa jälkeen luurinsa kanssa nurin. Mistä siinä oli kysymys, sitä ei Niilo tiennyt eikä kukaan muukaan. Eipä näytä tietävän moni vieläkään.

Hengellisissä kokouksissa kokousväki alkoi kaatuilla uuden, oudon voiman vaikutuksesta – voiman jota Ylivainio päiväkirjoissaan ei Pyhäksi Hengeksi sanonut, vaan antoi sille nimen ”Voima”. Niilo piti kirjaa siitä, kuinka monta sataa ihmistä kussakin kokouksessa kaatui. Siitä hän oli ihmeissään, että se Voima ei oikein toiminut, jos hän puhui raamatullisesti synnistä ja parannuksen tekemisestä, mutta ilosta ja ylistyksestä se Voima kyllä antoi puhua, ja kansaa kaatui.

Ennen Australian matkaa Ylivainio osallistui uskonnolliseen kokoukseen Israelissa, jonne oli kokoontuneena uskonnollista kermaa ympäri maailman, muun muassa Kathryn Kuhlman – amerikkalainen kuuluisa julkkissaarnaaja.

Minkä tartunnan Ylivainio noilla matkoillaan Israeliin ja Australiaan oikein sai? Oliko se alkusoittoa nykyiselle menestysteologian harhaiselle ”menestykselle” maassamme?

JORMA METSÄ-KETELÄ

Seinäjoki
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 07. Syys 2016 19:55

Raamatussa äkkiseltään katsottuna synti/parannus löytyy 538 kertaa ja kiitos/ylistys 480 kertaa, eli aika tasoissa mennään näiden asioiden kanssa. Uuden testamentin puolella synnistä tai parannuksesta puhutaan 225 kertaa ja kiitoksesta tai ylistämisestä 145 kertaa. Molemmat taitavat olla aika tärkeitä asioita, mutta tietenkin niiden välillä pitäisi vallita jonkinlainen tasapaino. Kun synnit on tunnustettu ja tehty parannus ja saatu anteeksi, niin on aika kiittää ja ylistää. En oikein ymmärrä sitä, että kiitoksesta ja ylistyksestä ja ilosta puhuttaessa olisi automaattisesti paha henki läsnä ja synnistä tai parannuksesta puhuttaessa Pyhä Henki..? :think2:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron