Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Isoäiti » 24. Heinä 2014 13:39

No minä fanitan ainakin vaan Jeesusta. Ja olen kuunnellut Niilon saarnoja viime päivinä ja olen alkanut fanittamaan Jeesusta vielä enemmän. :)


Tämä tuli mieleeni tuossa jossain välissä Paavalista
1kor2: 3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,


Millä tavalla voima mahtoi ilmetä? Parantamisena vai mitä?

Eikös Niilokin usein sanonut, että tunsi itsensä monta kertaa tosi heikoksi ja voimattomaksi puhumaan mennessään?
Isoäiti
 

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Heinä 2014 13:51

*
No Raamattu puhuu alaspäin kasvamisesta mutta Pyhässä Hengessä ylöspäin kasvamisesta. Johannes Kastajan mukaan meidän tulee vähetä niin Kristus pääsee kasvamaan meissä suuremmaksi eli Kristuksen voima asettuu asumaan heikkoon uskovaan ( = omaan heikkouteen ). Sana on Jumala. Se antaa ymmärtää että Jumala toimii aina ja kaikkialla Sanan mukaan niin tällä tavalla voima ilmenee. Jumala ja Sana kulkee käsi kädessä. Sen kautta voima tulee tapahtumaan ja kirkastaa Jumalaa ja se tapahtuu Jumalalle kunniaksi. :thumbup: Niilosta en tiedä mutta videopätkä huolettaa :shock: kuitenkin koska ei löydy sille raamatusta vastaavaa vastausta. En enempää kirjoita. Kesäpäiviä! :angel:

2Kor. 12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.

2Kun. 19:30 Ja Juudan heimon pelastuneet, jotka ovat jäljelle jääneet, tekevät taas juurta alaspäin ja hedelmää ylöspäin.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 24. Heinä 2014 13:57, muokattu yhteensä 1 kerran
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7936
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Heinä 2014 13:56

Janne kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:
Janne kirjoitti:Minusta Leo Meller sanoi aikoinaan tähän kaatumisasiaan hienosti

" kun yksi kaatuu Pyhästä Hengestä, 10 kaatuu omasta hegestään "

En muuten fanita Melleriä enkä suosittele kenenkään muukaan fanittavan häntä sen enempää kun ketään muutakaan, mutta tämä oli mielestäni hienosti sanottu.


Muuten näppärästi sanottu, mutta lause "kun yksi kaatuu Pyhästä Hengestä.." -antaa ymmärtää , että Pyhän Hengen vaikutuksesta yksi voi kaatua, ja että Jumala toimii siten että siunauksen tai muun positiivisen asian myötä ihminen kaatuu.

Itse en ole löytänyt tähän todisteita Raamatusta, siksi aina vaan minulla pyörii rikkinäinen levy tätä kaatamisilmiötä vastaan :).


Siihen Meller ei ottanut kantaa onko kyseessä siunaus vai ei, mutta kommentillaan hän halusi tuoda esiin sen että tällainen kaatumisilmiö jota katselemme ei ole raamatullista.

No mutta kuitenkin kyllähän Sanan mukaan voi kaatua Pyhästä Hengestä monellakin tapaa. Kaatua/langeta eteen päin ( harvinaista, mutta mahdollista) tai Jumalaton tai itsensä sielunvihollisen toiminnalle altistanut voi kaatua taakse päin Pyhän Hengen vaikutuksesta kuten sotilaat Jeesuksen vangitsemistilanteessa.

Hepskukkuu vaan sinne Mikko :thumbup: ja siunausta päivääsi


Näinhän se oli, kasvoilleen/polvilleen voi langeta jne.

Tässähän alkaa jo kirjoittajakin kaatua kumoon kun menee puurot ja vellit sekaisin :D

Siunauksia sinnekkinpäin vaan !
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 24. Heinä 2014 14:05

Taidampa olla sanottavani jo aiheesta sanonut, ja vetäydyn tästä keskustelusta yhteenvedolla, että Niilo Yli-Vainio oli hieno mies ja antoi paljon itsestään Jumalan valtakunnan työhön. Siitä omistautumisesta ja asialle palosta olisi hyvä ottaa mallia.

Jotakin omituista löydän aina vaan tuosta kaatumisesta, mutta jätän Niilon asian nyt rauhaan, lukekoon ihmiset kejun ja tehköön oman käsityksensä Jumalan viisaassa neuvonpidossa.

Jos Jumala joskus puhuu minulle ja osoittaa, että olen jossakin ollut väärässä niin teen parannuksen ja tulen tähän ketjuun sen myös rehellisesti sanomaan (jos muistan), mutta ennen kuin näin käy , joudun pysyttelemään bunkkerissani kaatumis asiasta, pyydän kaikilta anteeksi joiden tunteita se on murehduttanut, se ei ole päämääräni vaan päämääränäni on seisoa siinä minkä uskon totuuden olevan.

Rauha Niilo Yli-Vainion muistolle.

:silent:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Siivetön » 25. Heinä 2014 10:21

Yhdyn täydestä sydämestäni edelliseen!

Edit:
En siis tarkoita sitä, että jees! hienoa kun Mikko sulki suunsa :lol:
vaan että haluan toimia samalla tavoin ja näen sen tässä tilanteessa
oikeaksi, sillä aika on puhua ja aika olla hiljaa ja Jumala johdattaa
varmasti jokaisen totuutta janoavan oikeaan lopputulemaan.
Siivetön
 

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Markareetta » 10. Marras 2014 16:39

systeri kirjoitti:Ei kukaan kommentoinu tähän juttutuvalla mutta ihan vaan sen verran että tässähän Niilo näki näki "vanhanaikaiset vankkurit"..ei uusia että aika huippua :D

Niilo Yli-Vainion näky v.1956 Alajärvellä (Mauno Saaren kirjasta Saarnaaja, s. 266-267)
Nämä tapahtumat selvisivät minulle tavallaan jo vuonna 1956 Alajärvellä, kun seurakunnan rukoushuonetta rakennettiin. Olin sairas jo, 36-vuotiaana. Tuli ilmoitus, "pääni näky", ei ilmestys eikä uni, vaan näky, yöllä!
Näin suunnilleen hehtaarin kokoisen viljavainion. Seisoin sen reunassa. Minulla oli halu ruveta sitä leikkaamaan, mutta vainio oli vihreä.
Kuva katosi niin kuin filmi katoaa.
Sitten ilmestyi sama vainio taas. Nyt se näytti kypsältä, mutta kun katsoin sitä, siinä oli ohdakkeita ja juolaa. Taaskin minulla oli tunne, että pitäisi ruveta leikkaamaan.
Mutta tämäkin kuva katosi.
Sitten tuli kolmas kerta. Pelto oli muuttunut kullankeltaiseksi. Sellaiseksi kuin pellon pitää leikkuuaikana olla.
Taas kuva katosi ja tuli sitten neljännen kerran. Tuuli nousi, idästä, toi synkkiä pilviä, isoja lonkoja, ne laskeutuivat alaspäin. Minulle tuli tunne, että tulossa on hirmumyrsky.
Juuri silloin lähtivät vanhanaikaiset vankkurit liikkeelle. Tuli miehiä, jotka nostivat hirmuisella kiireellä lyhteitä vankkureille, leikattua viljaa, pilvien alla, tuulessa, mustien pilvien alla.
Siihen päättyi näky.
Olin hereillä ja tajusin sellaisen päivän tulevan, jona Jumalan viljaa kootaan kiireesti, myrskyn alta, aivan samanlaisin vanhanaikaisin keinoin kuin aikaisemmin, kuin alkuseurakunnan aikana.
Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, ajattelin, että herätys alkaa myöhään, niin että pelto on ja vilja on jo kasvanut ja ollut, leikkuuta on mietitty. Ja kun herätys alkaa, se alkaa nopeasti, ihmein, merkein ja tunnusteoin. Sen vuoksi se etenee niin, että kuuroille ei tarvitse huutaa. Ei tarvitse temppuilla eikä keksiä konsteja, ei tarvitse kuin antaa mennä, vanhanaikaisilla vankkureilla, ei tarvitse kuin vain julistaa evankeliumia Jeesuksesta.



Raamattu sanoo näin:

Matteuksen evankeliumi:
24:1 Ja Jeesus lähti ulos pyhäköstä ja meni pois; ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä näyttämään hänelle pyhäkön rakennuksia.
24:2 Niin hän vastasi ja sanoi heille: "Ettekö näe näitä kaikkia? Totisesti minä sanon teille: tähän ei ole jäävä kiveä kiven päälle, maahan jaottamatta."
24:3 Ja kun hän istui Öljymäellä, tulivat opetuslapset erikseen hänen tykönsä ja sanoivat: "Sano meille: milloin se tapahtuu, ja mikä on sinun tulemuksesi ja maailman lopun merkki?"
24:4 Silloin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä.
24:5 Sillä monta tulee minun nimessäni sanoen: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta



Näin sanoo Raamattu

Aamos
8:9 Ja on tapahtuva sinä päivänä, sanoo Herra, Herra, että minä annan auringon laskea sydänpäivällä ja teen maan pimeäksi keskellä kirkasta päivää.
8:10 Minä muutan teidän juhlanne murheeksi ja kaikki teidän laulunne valitusvirsiksi. Minä panen kaikkien lanteille säkkipuvun ja teen kaljuksi jokaisen pään. Ja minä saatan teidät suremaan, niinkuin ainokaista poikaa surraan, ja se päättyy, niinkuin päättyy katkera päivä.
8:11 Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, Herra, jolloin minä lähetän nälän maahan: en leivän nälkää enkä veden janoa, vaan Herran sanojen kuulemisen nälän.
8:12 Silloin he hoippuvat merestä mereen, pohjoisesta itään; he samoavat etsien Herran sanaa, mutta eivät löydä.
8:13 Sinä päivänä nääntyvät janoon kauniit neitsyet ja nuorukaiset,
8:14 ne, jotka vannovat sen nimeen, joka on Samarian syntivelka, ja sanovat: "Niin totta kuin sinun jumalasi elää, Daan, ja niin totta kuin elävät Beerseban menot!" - He kaatuvat eivätkä enää nouse.



He jotka ovat uskoneet valheen, tajuavat että ovat antaneet pettää itsensä.


Markareetta
 
Viestit: 209
Liittynyt: 17. Loka 2014 09:38

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja oletus » 11. Marras 2014 12:09

Kaatumisesta:

Koska Jumalan Pyhä Henki toimii ainoastaan Jumalan Sanan eli Raamatun mukaisesti, niin mikään sellainen Pyhän Hengen toiminnaksi väitetty ilmiö, profetia jne , mikä ei ole Raamatussa ilmoitettu, ei silloin voi olla mitään muuta kuin ihmisten sielullisuutta tai ikävä kyllä sielunvihollisen tuotetta.
Kaatumisesta ei Raamattu kerro MISSÄÄN KOHDEN, että taaksepäin kaatuminen olisi siunauksen merkki vaan PÄINVASTOIN !

Emme saa pitää Jumalaa tyhmänä ja täten halveksia Hänen viisauttaan.Sillä miksi Hän olisi antanut meille Sanansa jonka mukaan meidän tulisi elää?
Jumalan Sana on kaikkein korkein auktoriteetti ja mitään toista auktoriteettiä ei meille ole annettu!
Mitä järkeä on kaatumisessa tai millä tavoin se kasvattaa meitä Kristukseen? - Ei millään tavoin.
Onko kaatuminen evankeliumin julistuksen yhteydessä tapahtuva ilmiö?-Ei ole.

Jos olisi, niin miksi yksikään apostoleista, ei ole kirjoittanut siitä kirjeissään?
Luulisi että edes joku olisi, mutta EI OLE.
Kaatoiko Jeesus ihmisiä julistaessaan evankeliumia tuhansille ihmisille? Olisi luullut että edes yhden ihmisen olisi kaatanut, jos se olisi Hänen Hengestään tullut ilmiö! Mutta ei kaatanut yhtään ihmistä!

Kun Paavali kaatui, se oli maailman historian AINOA tapahtuma ja sitä ei kukaan voi matkia (ainoastaan sielunvihollinen matkii)
Sillä Jeesuksen Kristuksen kohdatessa Paavalin, jonka Hän oli valinnut apostoliksi, oli niin voimallinen kohtaaminen itse Jumalan kanssa, että ymmärtäisin Paavalin joka oli vain ihminen, ei fyysisestikään kestänyt elävän Jumalan edessä, ja sitäpaitsi Paavali kaatui kasvoilleen!

Eli jos jonkun julistajan , olkoon se KUKA TAHANSA, kautta kaatuu ihmisiä taaksepäin, ei se voi olla Jumalan Pyhän Hengen toimintaa, koska Pyhän Hengen toiminta on Aina yhtä Raamatun mukaan, eli Pyhä Henki ottaa Jeesuksen omasta, kuten Raamattu sanoo.
oletus
 
Viestit: 44
Liittynyt: 07. Marras 2014 10:44

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Marras 2014 12:41

Isoäiti kirjoitti:No minä fanitan ainakin vaan Jeesusta. Ja olen kuunnellut Niilon saarnoja viime päivinä ja olen alkanut fanittamaan Jeesusta vielä enemmän. :)


Tämä tuli mieleeni tuossa jossain välissä Paavalista
1kor2: 3 Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa,
4 ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista,


Millä tavalla voima mahtoi ilmetä? Parantamisena vai mitä?

Eikös Niilokin usein sanonut, että tunsi itsensä monta kertaa tosi heikoksi ja voimattomaksi puhumaan mennessään?


Niin tästä isoäidin laittamasta kohdasta, että kuinkahan se voima Paavalissa tosiaan ilmeni.Kaatamista en oo koskaan pitäny mitenkään hyvänä asiana omassa ymmärryksessä, mutta jos miettii niitä "kaatumiskohtauksia" joista Raamatussa kerrotaan niin eikö esim Jumalan voiman osoittaminen kaatamalla Paavali, ollut hänelle siunaus koska silloin hänen silmänsä avautuivat.Miksi se voima ei voisi ilmetä samalla tavalla Jeesuksen opetuslapissa ja heidän kauttaan?? Ainakin apostolit osoittivat Jumalan voimaa vahvasti ,koska saivat ihmiset uskomaan että se voima oli jopa heidän varjossaan :)
systeri
 

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Juha » 12. Marras 2014 12:48

Kun Paavali lensi hevosen selästä, hänhän oli Jumalan vihollinen vielä silloin, vainosi uskovia. Kaatuminen ei mikään siunaus ollut, hänhän menetti näkönsä....

www.kristitynfoorumi.fi/kaataa.htm
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tapaus Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja systeri » 12. Marras 2014 12:58

Juha kirjoitti:Kun Paavali lensi hevosen selästä, hänhän oli Jumalan vihollinen vielä silloin, vainosi uskovia. Kaatuminen ei mikään siunaus ollut, hänhän menetti näkönsä....

http://www.kristitynfoorumi.fi/kaataa.htm


Vihollinenko hänet kaatoi ja herätti näkemään että on Jeesuksen vihaaja???

Ap 9


1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo


2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.


3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;


4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"


5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 14 vierailijaa