Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Jukka » 14. Tammi 2018 18:40

iinuliinu kirjoitti:Onko kukaan tutkinut historiaa mistä on lähtöisin kaataminen uskovien kokouksissa? Raamatussa Uuden testamentin puolella ei mainita
että kukaan apostoleista tai Jeesus olisi kaatanut ihmisiä.


Sehän tässä onkin niin merkillistä, että alussa ei ihmiset kaatuilleet (paitsi Herran vastustajat toisinaan), mutta tästä huolimatta ajassamme kaatumiset on otettu vastaan Jumalan Hengen vaikutuksena ja usein ne on koettu jonkun sortin siunauksena. Näitä kaatumisia, usein selälleen, ei saa yhdistää niihin tapauksiin, joissa kerrotaan kuinka ihmiset heittäytyivät kasvoilleen Herran eteen rukoilemaan tai palvomaan Häntä. Ensimmäinen kaatuilija lienee ollut Aadam, jonka Herra vaivutti syvään uneen tehdessään hänelle vaimon :). Mielenkiintoinen tapaus oli, kun Aabrahamin palvelija toi Rebekan Iisakin luokse. Siinähän kaunis esikuva Kristuksesta ja seurakunnasta. Alkutekstissä Rebekka Iisakin nähdessään "putoo kasvoilleen maahan" (1.Moos. 24:64, siunattu kohta muuten). Täynnä esikuvia tuo kertomus: Aabraham (Jumala) lähettää palvelijansa (Pyhän Hengen) kihlaamaan morsianta Rebekkaa (seurakuntaa) pojalleen Iisakille (Kristukselle). Vielä vieraalla maalla ollessaan palvelija (Pyhä Henki) kertoo Rebekalle (seurakunnalle) Iisakin (Kristuksen) rikkauksista ja komeudesta ja kun Rebekka päättää lähteä matkalle niin palvelija antaa hänelle kalliita lahjoja... Oho, tämä ei kuulunut varsinaiseen vastaukseeni.

1600-luvulla on joitakin mainintoja kokouksissa kaatuilevista ihmisistä. Sellaista tapahtui ainakin John Bunyan (1628-1688) puhetilaisuuksissa, tosin ne olivat yksittäistapauksia. Suomessa kerrotaan kaatumisia tapahtuneen mm herännäisyyden ja lestadiolaisuuden piirissä niiden alkuaikoina eli suunnilleen 1790-1870. Sitten helluntaiherätyksen alkuajoilta on kertomuksia kaatumisista sekä USA:ssa että Englannissa.

Kaatuilemisia on siis ollut, mutta en osaa sanoa kuvausten perusteella oliko paljon samanlaista kaatuilemista kuin nykyisin, joka näyttää sangen vastenmieliseltä edes katsella. Pahimmillaanhan kaatuneet kiemurtelevat ja kouristelevat maassa ja ääntelevät eläimellisesti. Siitä on Jumalan palvonta ja kunnioitus kaukana. "Teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa".
Jukka
 

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 14. Tammi 2018 19:37

Kaatuilemisia on siis ollut, mutta en osaa sanoa kuvausten perusteella oliko paljon samanlaista kaatuilemista kuin nykyisin, joka näyttää sangen vastenmieliseltä edes katsella. Pahimmillaanhan kaatuneet kiemurtelevat ja kouristelevat maassa ja ääntelevät eläimellisesti. Siitä on Jumalan palvonta ja kunnioitus kaukana. "Teidän tähtenne Jumalan nimi tulee pilkatuksi pakanain seassa".


Niinpä...kun ei pidetä Sanaa tärkeänä ja pitäydytä sen rajoissa, tulee näitä ikäviä ylilyöntejä tai mitä ne sitten ovatkaan. :bible:
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja rpe » 14. Tammi 2018 20:14

En yleisesti ottaen kannata kaatuilua, aktiivisesta kaatamisesta puhumattakaan, mutta taustalla on Apt tapahtumat Pyhän Hengen ” juovuttavasta” vaikutuksesta eli ulkopuolisten kokemuksesta ja toisaalta Saulin kääntymys, jossa hän Damaskon tiellä kaatui (näkikö valon vai kuuli äänen ensin, en ota kantaa, koska Apt kaksi eri näkemystä) maahan yliluonnollisen kokemuksen seurauksena. Toinen kysymys onkin, että jos ihminen luonnostaan esim heikon tasapainokyvyn, Menierin taudin tms seurauksena kaatuu voimakkaan tunnekokemukset seurauksena, että onko kyseessä aito Jumalan synnyttämä hengellinen kokemus?
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 14. Tammi 2018 21:37

Tuota ihmettelen kanssa myös että joissakin seurakunnissa hengestä käytetään sanaa "juovuttava", eikös Pyhä Henki ole raittiuden Henki?

2. Tim. 1:7

Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 15. Tammi 2018 11:32

*
Jukka, minulla olisi kysyttävää. Yksi Raamatun kohta jäi mietityttämään minua. Toivottavasti ei kukaan uskovista alkaisi puolustaa väärän hengen toimintaa vedoten tähän Raamatun kohtaan sanoen että asiaan kuuluu nauru... :?

Job 8:21 Vielä hän täyttää sinun suusi naurulla ja huulesi riemulla.

Juovuttavaa henkeä moni uskova puolustaa vedoten Raamattuun mutta jättää huomioimatta aina tärkeää kohtaa, jonka mukaan
Pietari nousi ja oikaisi se väärinymmärrys pois sanoen: 'Me emme ole juovuksissa, niinkuin te luulette' [Apo 2:15]. Eli heidät ymmärrettiin väärin luullen että he olisivat juovuksissa, siksi Pietari nousi ja oikaisi se pois.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja kari » 15. Tammi 2018 12:16

rpe kirjoitti: En yleisesti ottaen kannata kaatuilua, aktiivisesta kaatamisesta puhumattakaan, mutta taustalla on Apt tapahtumat Pyhän Hengen ” juovuttavasta” vaikutuksesta eli ulkopuolisten kokemuksesta ja toisaalta Saulin kääntymys, jossa hän Damaskon tiellä kaatui (näkikö valon vai kuuli äänen ensin, en ota kantaa, koska Apt kaksi eri näkemystä) maahan yliluonnollisen kokemuksen seurauksena.


- Apostolien teoissa ei kerrota uskovaisten kaatuilleen, ei helluntaipäivänä eikä myöhemminkään.
- Saul kaatui ollessaan vielä seurakunnan vainooja
- Saulin Damaskontien kokemuksesta on kolme kertomusta (Ap.t 9:3ss 22:1ss ja 26:1ss). Jokainen poikkeaa toisistaan.

rpe kirjoitti: Toinen kysymys onkin, että jos ihminen luonnostaan esim heikon tasapainokyvyn, Menierin taudin tms seurauksena kaatuu voimakkaan tunnekokemukset seurauksena, että onko kyseessä aito Jumalan synnyttämä hengellinen kokemus?


- Kokouksissa kaatuilevien määrästä päätellen suomalaisilla esiintyy paljon heikkoa tasapainokykyä ja Menierin tautia tms
kari
 
Viestit: 34
Liittynyt: 14. Heinä 2017 15:48

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja rpe » 15. Tammi 2018 14:16

Kyse onkin yhteisöjen omasta ilmoituksesta ja kriittisesti katsottuna valitettavan usein joukkopsykoosi tai sosiaslisen paineen nostattama tarve kaatua osana ” uskon ydintä”. Itse näen kyseisen ilmiön enemmänkin psykologisena ilmiönä, joka on usein varsin epäkristillistä. Tosin, jos joku kaatuu maahan kokien Pyhän Hengen virvoittavan kokemuksen ja pitää sitä aitona, en jaksaisi olla viemässä hänen onneaan pois. Sen sijaan kaatumusvelvoitteet tms ovat vastenmielisiä.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja Linnea » 10. Huhti 2019 16:12

Niilo kertoo Kathryn Kuhlmanin konferenssista, jossa kävi vuonna 1974:

Kathryn Kuhlman sanoi siellä Jerusalemin konferenssissa -74 näin: ”me olemme puhuneet pyhästä hengestä, me olemme kuulleet pyhästä hengestä, me olemme kirjoittaneet pyhästä hengestä, nyt on tullut aika jolloin meidän tulee nähdä pyhä henki toiminnassa”. Ja koko minun sieluni ja sydämeni sanoi tähän aamen, näin se on, näin se on, näin se on! Ja kaikki mitä minussa oli avattavaa, minä halusin avata siinä hetkessä. Jeesus, tapahtukoon niin, että sinun pyhä henkesi saa kaiken vallan, yliotteen, ja johtaa kaikissa elämän tilanteissa”.

Oliko tämä kenties se käännekohta, jolloin Niilo erehtyi avautumaan väärälle hengelle, jota luuli Pyhäksi Hengeksi? Ja vielä jos pyytää tuota väärää henkeä ottamaan yliotteen elämästä, sillä voi olla melkoiset seuraukset. Myöhemmin tuossa samassa puheessa Niilo jatkaa:

Me annamme pyhälle hengelle kaikki valtuudet tänä iltana. Ja minä ihmisten, enkeleitten ja henkivaltojen edessä, minä tunnustan vain yhden persoonan arvovallan tässä huoneessa, ja se on pyhän hengen arvovallan! Vain hänen arvovaltansa minä tunnustan ainoaksi voittavaksi voimaksi tässä kokouksessa!

Eihän tuo mene Raamatullisen uskon mukaan. Jeesus Kristus on Herra, Pyhää Henkeä ei voi korottaa Jeesuksen yläpuolelle. Mitä olen löytänyt Raamatusta, niin Pyhä Henki on opettaja ja puolustaja (Luuk. 12:12, Joh. 14:26), antaa voiman olla Jeesuksen todistaja (Apt. 1:8), jakaa armolahjoja (1 Kor. 12:4-11) ja osoittaa maailmalle synnin, vanhurskauden ja tuomion (Joh. 16:8).

(Tuo Niilon puhe kokonaisuudessaan ei ole enää siellä, mistä sen joskus kuuntelin, mutta nuo lainatut kohdat löytyy täältä: https://www.youtube.com/watch?v=_6iEJ5HwjAA, ensimmäinen kohdasta 36:57 ja toinen kohdasta 46:24.)



Espoossa, Niilon Australian matkan jälkeen puhuttu puhe:

https://www.youtube.com/watch?v=83V1wygIhLs

2:54:
Tämä on muuten merkillinen asia, kun olimme siellä Israelissa silloin vuonna -74 Kathryn Kuhlmanin kokouksissa, minulla on se kasettikin siellä tallella. Kathryn Kuhlman sanoi näin, että: ”hetken kuluttua" - silloin kun siellä ihmisiä oli esillä ja Jumalan voimasta heitä kaatui siellä lavalla ja me seurasimme sitä ja ylistimme Jumalaa - niin hän sanoi että "hetken kuluttua tätä tapahtuu Suomessa" – jos teillä on jollakin se kasetti niin te voitte tarkistaa – "Norjassa, Länsi-Saksassa, Englannissa ja kaikkialla maailmassa”. Ja nyt tänä kesänä Jumala on antanut Suomeen hengenvuodatuksen juuri niinkuin Kathryn sanoi. Ja nyt se menee veljeni mukana Norjaan. Minä en tiedä kuka sen vie Länsi-Saksaan ja Englantiin ja vähän muuallekin. No niin, kiitämme Jumalaa siitä mitä Herra on tehnyt. Me elämme ihmeellistä aikaa tänä päivänä. Sellaista aikaa jota koskaan aikaisemmin ei ole eletty eikä koettu! Ja kunhan hetki menee vielä eteenpäin, muutamia viikkoja koko kuukausia tämä koko maa ja koko valtakunta on kun yks tulimeri! Kun Jumalan tulet alkaa palamaan täällä. Tämä leviää kun kulovalkia kertakaikkiaan! En minä tarkoita et se kaatuminen leviää mutta Jumalan voima ja voitelu ja parantuminen ja terveeks tuleminen ja uskoon tuleminen, se leviää! Ja siinä ohessa eihän sitten, ihmiset jos lentää niin lentäköön mun puoleen vaikka penkin alle kun vaan pelastuvat ja parantuvat eikö niin? Eihän me ruveta Jumalaa komentaan että se pitää just näin tapahtua, Jumalalla on omat tiensä millä hän herättää tämän jumalattoman ja välinpitämättömän kansan.

Niilo opetti, että kun Pyhä Henki/voitelu täyttää ihmisen sisäisen maailman, sairauden on väistyttävä. Tämän hän perustelee Jes. 10:27: Sinä päivänä heltiää hänen kuormansa sinun hartioiltasi ja hänen ikeensä sinun niskaltasi, sillä ies särkyy lihavuuden pakosta.

Eihän Raamattu opeta missään kohtaa, että kun Pyhä Henki täyttää ihmisen, tai ihminen saa Jumalalta voitelun, että sen myötä sairaudetkin heti parantuvat? Niilon puheissa on paljon hyvää, olihan hänellä ennen uudenlaisen toimintansa alkua pitkä kokemus saarnaajana olemisesta ja hyvä Raamatun tuntemus. Onko tässä Niilon puheessa kuitenkin menestysteologiaa? Tai muuta arveluttavaa? Ymmärtäisin tästä puheesta, että Niilon mukaan sairaudet ovat vastustavia voimia, joista pyhä henki vapauttaa(??):

46:47:
Ja ei ykskään ihminen, joka luovuttaa elämänsä ilman ehtoja Jeesukselle, ei tule pettymään. Hänen orjuutensa väistyy voitelun pakosta. (…) Koska Raamattu tuntee vain yhden todellisen parantajan, ja hänen nimensä on Jeesus Kristus. Ja hän lähetti Pyhän Henkensä kaiken lihan päälle edustamaan itseänsä täällä maan päällä. Ja kun hänen voimansa, hänen voitelunsa, hänen henkensä tulee ihmisen ylle, ja ihminen täyttyy tuolla siunatulla taivaallisella voimalla ja voitelulla, niin tuon voitelun pakosta sairauden täytyy paeta hänen ruumiistaan! Ja siinä se on koko salaisuus! Siinä! Ies särkyy voitelun pakosta. Sairaus on myöskin ies.
---
Kathryn Kuhlman ei rukoillut yhdenkään sairaan puolesta kokouksissaan. Ja sehän olis ollu vaikeaakin, kun siellä aina oli neljästä tuhannesta tuonne kymmeneen tuhanteen ihmistä niin sehän oli käytännöllinen mahdottomuus. Hän vain julisti Herran sanaa, hän vain puhui ihmisille, hän vain kertoi mitä pyhä henki tekee, hän vain kertoi mitä Jeesus tekee, ja luki Jumalan sanaa ja puhui siitä, ja iloitsi iloitsevien kanssa ja itki itkevien kanssa. Ja kun pyhä henki lankesi kokouksen ylle ja Jumalan henki alkoi voimallisesti liikkua siellä, ja kosketti ihmisiä, siis Jumalan henki kosketti ihmisiä. Jumalan henki meni ihmisten ruumiin ja olemuksen läpi, niin tämä voitelu työnsi sen sairauden menemään ja nämä ihmiset vapautuivat ja parantuivat. Ja siinä se oli rampojen parantuminen, ei hän rukoillu koskaan rampojen puolesta eikä rullatuolissa istuvien puolesta, hän ei koskaan laskenut käsiänsä heidän päällensä. Hän vain julisti Jumalan sanaa, ja odotti vain mitä pyhä henki tekee. Ja jonakuna hetkenä yhden ja toisen ylle lankes Jumalan henki vain, kosketti tuota ihmistä, pyhä henki meni tuon ihmisen olemuksen lävitse, vain kuin lämmin sähkövirta kiireestä kantapäähän, ja ihmiset hypähti pystyyn ja ne olivat parantuneita! Ja alkoi ylistää elävää Jumalaa. Toteutui kirjaimelleen tämä Raamatun sana, että ies särkyy voitelun pakosta.
---
Ja me olemme alkaneet nähdä toiminnassa tätä, kun pyhä henki toimii ja pyhä henki vaikuttaa, ja pyhä henki täyttää ihmiset, ja pyhä henki katkoo kahleet siteet murtaa nämä vastustavat voimat! Ja vapauttaa ihmiset siihen olotilaan missä heidän tulee olla ja elää ja liikkua, että voivat palvella Jumalaa ja hoidella askareitansa. Ja olla onnellisia ihmisiä.
---
Vaikka ei olis enää yhtään tervettä paikkaa sinun lonkissasi, kun Jumalan voitelu tulee sinuun, ja Jumalan henki täyttää sinun sisäisen maailman, se työntää tuon myrkyn pois sinun olemuksestasi. Ja sinä vapaudut! Ja mikä sairaus tahansa. Ei minkäänlaista sairautta ole, joka on ylivoimainen Jumalalle. Eihän mikään kestä Jumalan voitelun edessä. Ja sinun tulee uskoa tähän ja luottaa tähän, että asia on niin kuin se Jumalan sanassa sanotaan, ja alkaa ylistämään elävää Jumalaa. Oi kiitos Herra, että minullekin löytyy apu! Ja että se on sinun lähettämässä pyhässä hengessäsi, ja kiitos Herra että se apu löytyy tänä iltana. Ja alat ylistää ja palvoa elävää Jumalaa, ja pyhä henki vaan täyttää sinut, valtaa sinun sisäisen maailmasi, vapaudut sisäisesti, alat ylistään Herraa, jopa toiset puhumaan uusilla kielillä, ja Jumalan henki parantaa ja vapauttaa sinut. Ja sinä annat vain kiitoksen siitä Jeesukselle Kristukselle ja palvot koko sydämestäsi sen jälkeen elävää Jumalaa. Ja haluatkin palvella, totta kai, koska hän on sinun vapauttajasi.
Viimeksi muokannut Linnea päivämäärä 31. Elo 2019 15:04, muokattu yhteensä 1 kerran
Linnea
 
Viestit: 182
Liittynyt: 28. Syys 2017 15:48

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Huhti 2019 21:53

*
Kiitos Herralle. Minä ensin rukoilin ja pyysin, että Herra paljastaa Niilon eksytyksen ja nyt sinä toit hänen eksytyksen, ikäänkuin se olisi vastaukseksi minun rukouspyyntöön. :)

Aikomuksen oli kyllä aluksi ottaa selvää englanninkielen googleen kautta, keneltä Niilo Yli-Vainio sai väärän voitelun, mutta suomenkielisesta wikipediasta löytyi tämä tieto. Tämän tiedon mukaan Katrhyn ei ollut Australiassa, josta Niilo tuli Suomeen "uutena miehenä" väärä voitelu mukanaan. Koska Niilo kertoi saaneensa voitelun Australiasta. Mietityttää, keneltä Niilo sai voitelun Australiassa. Kiinnostaisi tietää.

Wikipedia:

Jerusalemissa ja Tel Avivissa marraskuussa vuonna 1975 pidetyssä Toisessa Pyhän Hengen konferenssissa oli mukana suuri määrä suomalaisia. Ihannematkat oli lennättänyt kokoukseen 300 osallistujaa ja osa suomalaisista oli saapunut Australiasta asti. Mukana olivat mm. Niilo Yli-Vainio, Olavi ja Ester Syväntö.[6][7][8][9] Veikko Manninen kävi Chicagon konferenssissa 1973 ja sai siellä tilaisuuden osallistua kahdesti Kathryn Kuhlmanin kokoukseen.[10]

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kathryn_Kuhlman

Niilo oli Australiassa vuonna 1977. Mutta Niilo oli Israelissa, missä oli mukana Katrhyn Kuhlman vuonna 1975. Jotain tässä on epäselvää.

Ajattele, Niilon kokouksessa sairaat tulivat terveiksi. Samoin ihmiset tulivat terveiksi myös Katrhyn Kuhlmanin kokouksessa, mutta Niilo kuoli yllättävään sydänkohtaukseen ja Kathryn kuoli sydänleikkaukseen. Siinä on jotain hämärää.

Yksi naisuskova huomautti minua ja sanoi, että Niilon poikalapset ovat ajat sitten kuolleita jo. Minä hämmästyin, vaikka muualta sain väärän tiedon, jonka mukaan yksi poika vielä eläisi. Siten silmiini pisti Raamatun kohta.

Ilm. 2:21 Ja minä olen antanut hänelle aikaa parannuksen tekoon, mutta hän ei tahdo parannusta tehdä eikä luopua haureudestaan.

22 Katso, minä syöksen hänet tautivuoteeseen, ja ne, jotka hänen kanssaan tekevät huorin, minä syöksen suureen ahdistukseen, jos eivät tee parannusta ja luovu hänen teoistansa;

23 ja hänen lapsensa minä tappamalla tapan, ja kaikki seurakunnat saavat tuntea, että minä olen se, joka tutkin munaskuut ja sydämet; ja minä annan teille kullekin tekojenne mukaan.

Jos saarnaaja olisi tehnyt parannuksen tautivuoteella, olisi saanut kahdesti tai kolmasti elämää takaisin [Job. 33]. No en vielä lyönyt tämän asian lukkoon ja tämä asia, mitä minä luulen epäillen, jää vielä auki. Tarvitaan lisää Herran viisautta tässä asiassa.

:think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Tapaus Niilo Yli-Vainio, mitä mieltä?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Huhti 2019 13:25

*
Raamatun kohdat - valheapostolista, jonka mukaan väärä henki pystyy tekeytymään valkeuden enkeliksi.

2Kor. 11:13 Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi.

14 Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi.

15 Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen. 33/38

Selitys mitä 2Kor. 11:15 kohta tarkoittaa:

2Kor. 11:15 Ei siis se ole suuri, jos myös hänen palveliansa itsensä asettelevat niinkuin he olisivat vanhurskauden saarnaajat, joiden loppu pitää oleman heidän töittensä perään. Biblia

2Kor. 11:15 Ei siis ole mitenkään merkillistä, että hänen palvelijansa esiintyvät Jumalan asian palvelijoina. He saavat tekojensa mukaisen lopun. RK

----------------------

Tuli mieleen Niilo Yli-Vainio. :roll:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa

cron