Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Jukka » 18. Huhti 2015 23:58

Kun luen täällä kirjoituksia, joissa viljellään termejä, joita ei kielessämme hengellisistä asioista tavanomaisesti käytetä eikä esimerkiksi käännöksestä KR33/38 löydy, niin mietin mihin tuollaisilla kirjoituksilla pyritään? Kysymykseni on mielestäni hyvin aiheellinen. Jokaisen kirjoituksen takana on motiivi ja sillä päämäärä, eli johonkin kirjoituksilla pyritään. Tähän kysymykseen meidän tulee vastata omakohtaisesti Herran edessä.

Haluan sanoa mielipiteenäni, että harvoin alkutekstien usein moniselitteiset ilmaisut antavat vastausta mieltämme askarruttaviin kysymyksiin yksiselitteisesti. Jumalan Hengen on avattava ymmärryksemme ja selitettävä meille Kirjoitukset. Toistan tässä joskus aikaisemminkin sanomani, että voimme tuntea ulkokohtaisesti Pyhät Kirjoitukset läpikotaisin, mutta emme kuitenkaan tunne Herraa Jeesusta, josta Kirjoitukset kertovat. Toivon, että otamme tämän ihan vakavasti ja henkilökohtaisesti ja vastaamme itsellemme: tunnenko Hänet itsensä, arjessa ja käytännössä, Vapahtajanani ja Herranani. Vai onko uskonelämäni vain narripeliä ja teatteria, joka ei koskaan ole kestänyt uskonkoetusta?

Sanon vielä muutaman sanan Jumalan laista. Ulkokohtaisesti meidän on vapauduttava sekä synnin vallasta että lain orjuudesta. Jos näin ei tapahdu jatkamme elämäämme orjuudessa. Monet jatkavatkin vaikka ovat uskoon tulleet. Tunnen aivan henkilökohtaisesti useita.

Kopioin tähän pari kohtaa lain ja käskyjen asemasta meihin uskovaisiin Uudessa Liitossa. Jumalan Sana puhukoon.

JEREMIA 31:33-34
Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.

HESEKIEL 36:26-27
Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.

Näin Jumalan laki toimii Uudessa Liitossa: Hän asuu meissä. Hän vaikuttaa sisimmässämme, että vaellamme Hänen käskyjensä mukaan. Laki on sydämessämme, koska Jeesus Jeesus asuu meissä. VT ilmoittaa, että Jumalan laki on Liitonarkissa ja UT ilmoittaa, että tämä Liitonarkki on Jeesus Kristus, joka on asetettu armoistuimeksi, uskon kautta Hänen vereensä.

Jumalan tie on suora, mutta miehet tekevät siihen mutkia.
Jukka
 

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Huhti 2015 06:33

Tässä pyritään siihen että totuus tulisi julki, ja että raamatun mukainen oppi löytyisi. Mielestäni petrin elohimin lakia käsittelevässä opetuskirjoituksessa on useita virheitä.


Vastaisin jukka erääseen lauseeseesi näin: ajattelen että joskus jotkut luulevat, että elohimin henki on avannut heille jonkin asian, vaikka näin ei juuri siinä asiassa olisikaan, vaan käsitys tai opetus on ihmisen omasta sielusta tai jostain muusta lähteestä.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Huhti 2015 08:39

Ihanasti kirjoitettu, jukka1954 :hugehug:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Huhti 2015 10:31

Täytyy sanoa jukka1954 että minä katson hiukset pystyssä kuinka alkukieliä osaamattomat tyypit katsovat alkutekstin sanoja jostain sähköisistä ohjelmista tai Novumista, ja sitten jyräävät kieliä osaavien ammattilaisten käännökset tämän "tiedon" avulla. Kielen kääntämiseen ja ymmärtämiseen kun tarvitaan rutkasti enemmän kuin vain sanat.

Minusta täällä foorumilla on tahallaan tai tahattomasti syyllistytty siihen että raamattu otetaan tällä alkukielikikkailulla pois kansalta, niin että ihmiset on sitten sidottu näiden "alkukielen opettajien" talutusnuoraan. (Kuten kirkon sanotaan aikoinaan tehneen latinankielellä.) Otetaan luottamus pois raamattuihin, jotta ihmiset katsoisivat sitten näitä "viisaita". Kyllä ne nykyraamatut on riittävän hyviä, eteenkin jos lukee useampaa rinnakkain.
JHK
 

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Huhti 2015 10:51

Olen aivan samaa mieltä, JHK.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja uuhi » 19. Huhti 2015 11:59

Tässä keskustelussa on tutkittu hebrean sanoja towrah ja eduwth ja kreikan sanoja nomos ja martyrion.

Mutta jos käyttäisimme vuoden 1776 suom. käännöstä, young's literal translationia tai kjv:tä lauseiden 2.moos. 25:16, 25:21, 25:22 ja 2. moos. 31:18 osalta, niin mun ei olisi tarvinnut kirjoittaa tähän keskusteluun mitään sanoista eduwth ja towrah, koska vuoden 1776 suom. käännöksessä, young's literal translationissa, ja kjv:ssä ei ole sitä käännösvirhettä joka on suom. v. 1933 käännöksessä edellämainituissa lauseissa.

Mielestäni hebrean sanan eduwth suomenkielinen merkitys on todistus, ja huomauttaisin että sana eduwth on käännetty sanalla martyrion jakeissa 2.moos. 25:16, 25:21, 25:22 ja 2. moos. 31:18 kreikankielisessä septuagintakäännöksessä eikä sanalla nomos.

Jhk, arvelen että tiedät mitä englannin sana love tarkottaa suomeksi. Tarvitaanko siihen mielestäsi monen vuoden yliopistokoulutus englannin kielessä että tietää että englannin sana love tarkottaa suomeksi rakkaus?
Itse uskon että en tarvitse monen vuoden yliopistokoulutusta siihen että pystyisin selvittämään mitä tarkottaa suomeksi sana eduwth ja sana martyrion. Mielestäni on sellaisia sanoja joiden merkityksen selvittäminen ei ole kovin vaikeaa. Mutta mielestäni on myös sellaisia sanoja joiden merkityksen selvittäminen on vaikeaa.

Enkä edes menisi yhteiskunnan ylläpitämään suomalaiseen yliopistoon opiskelemaan.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 19. Huhti 2015 18:55

Tämä uusiliitto ,jossa me elämme on niin ihmeellinen ja voimakas siis kun ajattelemme ,että Pyhä Henki on luvattu kaikille ,jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen .Hengen hedelmät sitte tottakai paljastaa ihmisestä ,että missä mennään.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Jukka » 20. Huhti 2015 20:39

Nimimerkille uuhi.

Kirjoitit ylempänä: "Tässä pyritään siihen että totuus tulisi julki, ja että raamatun mukainen oppi löytyisi. Mielestäni petrin elohimin lakia käsittelevässä opetuskirjoituksessa on useita virheitä."

Tähän on todettava, että olen vasta ruvennut kirjoittamaan tälle foorumille enkä ole tutustunut 'petrin' lakia käsitteleviin kirjoituksiin. Niistä en voi siis tässä luonnollisestikaan lausua, mutta kiinnostaisi kyllä tietää tarkoittaako 'nimimerkki petri' veljeä Petri Paavolaa? Hänen joihinkin kotisivuillaan julkaisemiin kirjoituksiin olen vuosien varrella tutustunut.

Edelleen kirjoitit: "Vastaisin jukka erääseen lauseeseesi näin: ajattelen että joskus jotkut luulevat, että elohimin henki on avannut heille jonkin asian, vaikka näin ei juuri siinä asiassa olisikaan, vaan käsitys tai opetus on ihmisen omasta sielusta tai jostain muusta lähteestä."

Elämme ajassa, missä liikkeellä on -yhä enenevässä määrin- sekä väärää opetusta että varsinaisia harhaoppeja. Asian tekee erittäin vakavaksi se, että eräät harhaoppien julistajat lainaavat Raamatun tekstejä sujuvasti ja selittävät niitä innokkaasti ja uskottavasti, mutta kuitenkin saarnaavat "toista Jeesusta ja toista evankeliumia, toisen hengen vallassa" (2.Kor. 11:4). He puhuvat (melkein) oikein, mutta ovat kokonaan väärässä. Jo alkuseurakunnassa heitä tunnettiin ja heistä Paavali kirjoitti korinttolaisille näin: ”Semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekijöitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi. Eikä ihme; sillä itse saatana tekeytyy valkeuden enkeliksi. Ei ole siis paljon, jos hänen palvelijansakin tekeytyvät vanhurskauden palvelijoiksi, mutta heidän loppunsa on oleva heidän tekojensa mukainen.” (2.Kor. 11:13-15).

Jeesus itse varoitti lopunajan eksytyksistä. ”Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen sen teille edeltä sanonut” (Matt. 24:24-25). Jo alussa valheveljiä oli soluttautunut seurakuntaan (2. Kor. 11:26, Gal. 2:4) ja he tulivat ja yhä tulevat lammasten vaatteissa, mutta ovat tosiasiassa Jumalan laumaa hajoittavia ja raatelevia susia. He pääsivät lauman sisälle, koska seurakunnan vanhimmat eivät valvoneet. ”Teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa” (Ap.t 20:30), ”Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme” (1. Joh. 2:19).

Otan vielä uudelleen esille jo yllä lainaamani kohdan kirjoituksestasi. Kirjoitit näin: ”...ajattelen että joskus jotkut luulevat, että elohimin henki on avannut heille jonkin asian, vaikka näin ei juuri siinä asiassa olisikaan, vaan käsitys tai opetus on ihmisen omasta sielusta tai jostain muusta lähteestä”.

Ihmisen sielun ja hengen toiminta nivoutuu monin tavoin niin tiiviisti yhteen ja lomittain, ettei niitä käsitykseni mukaan voida ihmisviisaudella ja -kyvyillä erottaa toisistaan. Mutta ne voidaan ja ne täytyykin voida erottaa toisistaan. Raamattu opettaa, että Jumalan Sana erottaa ihmisessä sielun ja hengen, nivelet ja ytimet (ts. liitokset) ja tutkii ja tuomitsee sisimpämme ajatukset ja aikeemme (ts. motiivimme), Hebr. 4:12. Jumalan edessä olemme kaikki 'alastomia ja paljastettuja'. Muistui tässä mieleen vielä eräs Raamatun opetus: kun seuraamme Jeesusta niin harjaannumme erottamaan hyvän pahasta, oikean väärästä, Hebr. 5:13-14.

Kirjoituksestani alkaa venyä pitkäksi. Pyrin sanomaan asiat lyhyesti ja napakasti, mutta tällä kerralla en onnistunut. Kuitenkin sinulta nimimerkki uuhi tahtoisin saada tietää miksi käytät ulkolaisia sanoja kirjoittaessasi palstalle? Raamatussa sanotaan, että jokaiselle ihmiselle tulee julistaa sana hänen omalla äidinkielellään (Est. 1:22, 3:12, 8:9). Näin Pyhä Henki teki helluntaipäivänä, kun kaikki ihmiset saivat kuulla evankeliumia omalla äidinkielellään (Ap.t 2:8,11). Miksi et noudata tätä Raamatussa annettua ohjetta? Minua ei niinkään kiinnosta tietää kuinka hyvin osaat 'vanhaa hebreaa ja arameaa tai koine-kreikkaa' vaan se, miksi et tottele Sanaa ja kerro suomalaisille Jumalan suuria asioita suomeksi? Jos olisimme olleet helluntaipäivänä Jerusalemissa olisi joku Hengellä täyttynyt puhunut meille suomalaisille suomen kielellä, ilman monimutkaisia vieraskielisiä sanoja. Ja suomeksi koen Pyhän Hengen yhä minua opettavan ja johtavan syvemmälle Jeesuksen Kristuksen tuntemiseen.
Jukka
 

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja uuhi » 21. Huhti 2015 17:59

Vastaukseni jukalle:

Kyllä, tarkotin että petri paavolan kirjoituksessa jossa hän käsittelee elohimin lakia, on useita virheitä. Mielestäni sitä opetuskirjoitusta ei kannata lukea.

Syy miksi käytän termiä elohim on se että mulla on se käsitys että jumala on epäelohimin nimi, arvelen että se jumala josta puhutaan kalevalassa ei ole israelin elohim. Mulla on se käsitys että termi jumala ei ole pelkästään yleisnimi vaan myös epäelohimin nimi.
Kyllä mulla on sellainen käsitys että suomen kieli tuntee sanan toora, en siis pidä sitä vieraskielisenä sanana.
Joissakin raamatun lauseiden lainauksissa olen siteeraannut young's literal translationia suomenkielisen tekstin välissä sen takia että vuoden 1938 käännöksessä on näyttänyt olevan virhettä tai epätarkuutta niissä kohdissa.

En muuten alistu enää sellaisille suomenkielen kielioppisäännöille joita en pidä tarpeellisina.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Huhti 2015 18:05

Uuhi tarkoitti tätä kirjoitustani: http://www.kotipetripaavola.com/Jumalanlaki.html

Nyt Jukka saa tutkia ja koetella sitä, jos niin kokee ja haluaa. Jumalan siunausta Jukka-veljelle sekä uuhille.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron