Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Israel

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja uuhi » 17. Huhti 2015 13:16

Koska joel teki kysymyksen niin lähetän tämän viestin.

Mitä jos uskova syyllistyisi sellaiseen rikokseen kuin vaikka valapattous, niin minkä alla hän siinä tilassa on?
Mitä jos uskova alkaisi vaeltaa lihassa ja tehdä lihan tekoja, niin minkä alla hän on siinä tilassa?

mutta me tiedämme, että toora hyvä, jos joku sitä tooranmukaisesti käyttäisi
tietäen tämän että vanhurskaalle tooraa ei aseteta , vaan väärille ja niskoitteleville, ja asebesseille ja hairahtuneille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille, haureellisille, homoilijoille, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä opetusta vastaan -



[1. tim. 1:8-10, v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin, kreikan sana asebes jätetty toistaiseksi kääntämättä]



Mutta jos hengellä kuljetetaan-teitä, niin ette ole tooran alla.
Ja lihan teot ovat ilmeiset, joita ovat aviorikos, haureus, saastaisuus, irstaus,
epäelohiminpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eripurat, harhaopit,
kateus, murhat, juopottelut, rellestykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista tekevät, eivät peri elohimin kuningaskuntaa.
Ja hedelmä hengen on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, hyväntahtoisuus, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsehillintä
Sellaista vastaan ei ole toora.
Ja ne, jotka [ovat] sen messiaan, ristiinnaulitsivat lihansa himoineen ja haluineen.
Jos elämme hengellä, hengellä myös vaeltakaamme.




[gal 5:18-25 vuoden 1938 käännös hieman korjattuna. En ole varma mikä sana on paras käännös kreikan sanalle ago jakeessa 18, käänsin sen sanalla kuljettaa , koska se on käännetty sanalla kuljettaa tuon jakeen vuoden 1938 käännöksessä, mutta korjasin sanan taivutusmuotoa

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kysymys pohdittavaksi: Mitä käskyjä ja sanoja seuraavissa lauseissa tarkotetaan?

21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
22 Juudas, ei se iskariot, sanoi hänelle: hallitsija, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?
23 Jahuwsua vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan isän, joka on minut lähettänyt.


[Joh. 14:21-24, v. 1938 käänös hieman korjattuna]
Jakeessa joh. 14:21 käsky on monikkomuodossa.


Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen poikansa jahuwsua messian nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut
and he who is keeping his commands, in him he doth remain, and he in him; and in this we know that he doth remain in us, from the spirit that he gave us.


[1.joh. 3:23-24, jakeessa 24 käsky monikkomuodossa]



ympärileikkaus ei ole mitään, ja ympärileikkaamattomuus ei ole mitään, vaan elohimin käskyjen pitäminen



[1.kor. 7:19]



if any one doth think to be a prophet, or spiritual, let him acknowledge the things that I write to you -- that of the lord they are commands



[1. cr. 14:37, .1kor. 14:37, byzanttilaisessa tekstissä käsky monikko muodossa tuossa jakeessa, nestle-alandissa yksikkömuodossa]



Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden, jotka pitävät elohimin käskyt ja jahuwsuan uskon



[Ilm 14:12]



Autuaat ovat ne, jotka hänen käskynsä tekevät, että olis valtuutensa heidän elämän puulle ja he porteista kaupunkiin sisälle menisivät.




[Ilm 22:14, v. 1776 käännös hieman korjattuna. Nestle-alandin teksti erilainen tämän jakeen osalta kuin byzanttilainen teksti, siksi vuoden 1938 käännös erilainen.]




'Happy are those doing his commands that the authority shall be theirs unto the tree of the life, and by the gates they may enter into the city;



[rev. 22:14, ylt]

[Viestissä käytetyt käännökset ovat enimmäkseen vuoden 1938 käännöksestä, hieman korjauksia tehty]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja pekka » 17. Huhti 2015 13:44

Aamu-Usva kirjoitti:Aika erikoista että tarjoustasi vapaaehtoistyöstä ei otettu vastaan. Luulisi, että noin isolla kirkolla olisi tiedossa paremmin ikääntyneidenkin tarpeet. Itse tiedän moniakin uskovia ikääntyneitä laitoksissa, jotka todella voisivat hyötyä juuri esimerkiksi raamatun lukemisesta tai yhteisestä rukouksesta. Yksinäisyyttä on hoitolaitoksissa niin paljon, että tiedän myös ateistien osallistuvan mielellään hengellisiin aktiviteetteihin ihan vain, jotta heidän ei tarvitsisi olla koko ajan yksin.

Jatka yrittämistä mukaan vapaaehtoistyöhön jonkun muun seurakunnan kautta. Käsittääkseni esimerkiksi helluntaisrk tekee työtä vankiloissakin.


Kyllä se masentavaa on, että tarjottu apu ei kelpaa. Nimenomaan siis hengellinen apu ja auttaminen eli Raamatun ääneen lukemista ja ääneen rukoilua jonkun ihmispolon puolesta ja hyväksi, vapaaehtoistyönä palvellen ihmisiä heidän hädässään ja ahdistuksissaan. Kaikki kunnia Isälle ja Pojalle. Amen.

Kun otin aikanaan toisen kerran ystäväpalvelun merkeissä yhteyttä erääseen toiseen luterilaiseen diakoniin niin silloin jo tämä diakoni sanoi minulle, että ei taida olla ketään ihmistä heidän tiedossaan joka kaipaisi tai haluaisi tällaista apua jossa olisin siis lukenut Raamattua ääneen ja rukoillut. Siitä kolmannesta kerrasta kun otin yhteyttä luterilaiseen diakoniin niin siitähän jo edellisessä viestissäni kerroin eli silloinkaan ei kaivattu Raamatun lukemista ääneen ja rukoilua jonkun ihmisen puolesta ja hyväksi.

Mitä tulee tuohon vankilalähetin tehtävään niin siitä silloin aikanaan otin yhteyttä myöskin paikalliseen helluntaiseurakunnan johtajaan mutta kun en kuulunut tuon seurakunnan jäsenistöön niin hän ei halunnut minua alkaa ottamaan vankilalähetin tehtävään. Täällä Vaasassahan on Vaasan vankila.

Samalla tavalla kävi myös kun otin silloin yhteyttä myös vapaaseurakuntaan ja baptistiseurakuntaan ja pelastusarmeijaan (niiden johtajiin) niin pääsyni vankilalähetiksi evättiin myös samasta syystä eli kun ei kuulu kyseiseen hengelliseen sanoisinko uskonsuuntaan niin ei löydy sitten vapaaehtoistyötäkään.

Minusta tämä vapaaehtoinen ihmisten hengellinen auttaminen jonkun hengellisen järjestön/uskonsuunnan tai lahkon kautta on tehty erittäin vaikeaksi, monimutkaiseksi ja byrokraattiseksi ja jo ilmapiiri on hyvin negatiivinen, varsinkin luterilaisten piirissä, kun ilmoittaa halunsa lähteä julistamaan Jumalan sanaa esimerkiksi Raamattua ääneen lukemalla niin kuin se on Raamattuun kirjoitettu ja nöyrällä mielellä mutta kuitenkin auttamisen halu on minullakin suuri sydämessäni. Jumala minuakin auttakoon ja armahtakoon.

Jumalan siunausta kaikille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Joel.A » 17. Huhti 2015 14:13

uuhi kirjoitti:Koska joel teki kysymyksen niin lähetän tämän viestin.

Mitä jos uskova alkaisi vaeltaa lihassa ja tehdä lihan tekoja, niin minkä alla hän on siinä tilassa?


Uskova on jo pelkästään syntisen olemuksensa tähden Jumalan lain alla loppuun asti koska jos hän ei olisi tarkoittaisi se sitä, että sellainen uskova joka ei usko olevansa Jumalan lain alla niin hän tekee silloin itsestään täydellisen eli synnittömän.

...että vanhurskaalle tooraa ei aseteta...
1. Tim 1

Minusta tuossa kohdassa kerrotaan siitä, että kukaan ei ole silloin Jumalan tuomion alla joka pyrkii tekemään lihansa teoista parannusta ja taas sellainen on joka ei lihansa teoista tahdo tehdä parannusta ja elää niissä on Jumalan tuomion alla. Näin ollen ei minusta myöskään kukaan voi tietää täysin varmaksi itsestään tai toistaan olevan vanhurskas vaan vain yksin Jumala tietää kuka on ja kuka ei. Näin ollen myös tuomio valta pysyy Jumalalla.

Toki voin ajatella että olen vanhurskas nyt ja nyt kun en tee lihan tekoja, mutta kuitenkin jossain vaiheessa saan huomata sen, että en ole ollut vanhurskas ja näin olle taas rakkaudesta Jumalaa anteeksi saamisen toivossa joudun tekemään lihan teoistani parannusta. Vain siis loppujen lopuksi Jumala vanhurskauttaa meidät ja tietää kuka on todella vanhurskas ja kuka ei, sekä kuka pelastuu ja kuka ei, jotta tuomio valta pysyy Hänellä aina ja ihankaikkisesti.

Kysymys pohdittavaksi: Mitä käskyjä ja sanoja seuraavissa lauseissa tarkotetaan?

21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
22 Juudas, ei se iskariot, sanoi hänelle: hallitsija, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?
23 Jahuwsua vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.
24 Joka ei minua rakasta, se ei pidä minun sanojani; ja se sana, jonka te kuulette, ei ole minun, vaan isän, joka on minut lähettänyt.


Tästäkin Raamatun kohdasta saan vielä melko usein itsekkin huomata sen, että lihani tekojen tähden en minä rakasta Pelastajaani, vaikka ajattelenkin rakastavani Häntä, mutta saan vastapainoksi uskonkasvuni kautta myös huomata sen, että en enää niin usein lankea lihan tekoihin.

Vastapainoksi kysynkin sinulta Uuhi, että katsotko itse koskaan olevasi Jumalan tuomion alla jostain lihallisen tekosi tähden vai siis teetkö enää koskaan lihan tekoja? Jos et tee niin sinun täytyy todellakin elää silloin synnittömästi ja näin ollen tulet myös olemaan synnitön.
Joel.A
 

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja JHK » 17. Huhti 2015 17:07

Samalla tavalla kävi myös kun otin silloin yhteyttä myös vapaaseurakuntaan ja baptistiseurakuntaan ja pelastusarmeijaan (niiden johtajiin) niin pääsyni vankilalähetiksi evättiin myös samasta syystä eli kun ei kuulu kyseiseen hengelliseen sanoisinko uskonsuuntaan niin ei löydy sitten vapaaehtoistyötäkään.

Minusta tämä vapaaehtoinen ihmisten hengellinen auttaminen jonkun hengellisen järjestön/uskonsuunnan tai lahkon kautta on tehty erittäin vaikeaksi, monimutkaiseksi ja byrokraattiseksi ja jo ilmapiiri on hyvin negatiivinen, varsinkin luterilaisten piirissä, kun ilmoittaa halunsa lähteä julistamaan Jumalan sanaa esimerkiksi Raamattua ääneen lukemalla niin kuin se on Raamattuun kirjoitettu ja nöyrällä mielellä mutta kuitenkin auttamisen halu on minullakin suuri sydämessäni. Jumala minuakin auttakoon ja armahtakoon.

Jumalan siunausta kaikille.


Tuossa on tietty se pointti että he haluavat henkilön, jonka tuntevat, joka on sitoutunut heidän edustamaansa linjaan, ja joka on myös tarvittaessa "kuriin palautettavissa". Ev.lut kirkon piireissä tosin homma lähentelee paikoin jo naurettavia sfäärejä. Eräs kirkon palveluksessa oleva rouva kertoi minulle joutuneensa työtoveriensa kiusaamaksi siksi että hän on uskossa (ja ev.lut. työtoverit eivät!). Kyseessä oli tietty kyseisen henkilön oma kokemus, mutta aika hurjaa juttua kuitenkin.
JHK
 

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja tanu » 17. Huhti 2015 17:17

JHK kirjoitti:
Samalla tavalla kävi myös kun otin silloin yhteyttä myös vapaaseurakuntaan ja baptistiseurakuntaan ja pelastusarmeijaan (niiden johtajiin) niin pääsyni vankilalähetiksi evättiin myös samasta syystä eli kun ei kuulu kyseiseen hengelliseen sanoisinko uskonsuuntaan niin ei löydy sitten vapaaehtoistyötäkään.

Minusta tämä vapaaehtoinen ihmisten hengellinen auttaminen jonkun hengellisen järjestön/uskonsuunnan tai lahkon kautta on tehty erittäin vaikeaksi, monimutkaiseksi ja byrokraattiseksi ja jo ilmapiiri on hyvin negatiivinen, varsinkin luterilaisten piirissä, kun ilmoittaa halunsa lähteä julistamaan Jumalan sanaa esimerkiksi Raamattua ääneen lukemalla niin kuin se on Raamattuun kirjoitettu ja nöyrällä mielellä mutta kuitenkin auttamisen halu on minullakin suuri sydämessäni. Jumala minuakin auttakoon ja armahtakoon.

Jumalan siunausta kaikille.


Tuossa on tietty se pointti että he haluavat henkilön, jonka tuntevat, joka on sitoutunut heidän edustamaansa linjaan, ja joka on myös tarvittaessa "kuriin palautettavissa". Ev.lut kirkon piireissä tosin homma lähentelee paikoin jo naurettavia sfäärejä. Eräs kirkon palveluksessa oleva rouva kertoi minulle joutuneensa työtoveriensa kiusaamaksi siksi että hän on uskossa (ja ev.lut. työtoverit eivät!). Kyseessä oli tietty kyseisen henkilön oma kokemus, mutta aika hurjaa juttua kuitenkin.


Jostain luin aikanaan tutkimuksesta, jossa tutkittiin työpaikkakiusaamisen yleisyyttä eri työpaikoilla. Ja ensimmäisenä sijalla oli ev.lut kirkko.
Taitaa olla kirkon työntekijöistä aika moni muuta kuin uskossa Jeesukseen... Surullista. :cry:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Mr Kerimäki » 17. Huhti 2015 18:01

Olen myös kuullut ev.lut työntekijän suusta ,että kiusaamista ilmenee ja vielä antoi ymmärtää ,että paljon ja koko ajan eräät on taisteluasemissa .Eikä se ole ainoa ja vuosia on ollu taisteluja ja välillä saa lehdestä myös lukea mitä ihmeellisimpiä juttuja .On outoa menoa.
Mr Kerimäki
 
Viestit: 1324
Liittynyt: 02. Joulu 2012 16:47

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja Joel.A » 17. Huhti 2015 19:20

Tanu: Jostain luin aikanaan tutkimuksesta, jossa tutkittiin työpaikkakiusaamisen yleisyyttä eri työpaikoilla. Ja ensimmäisenä sijalla oli ev.lut kirkko.
Taitaa olla kirkon työntekijöistä aika moni muuta kuin uskossa Jeesukseen... Surullista.


Minusta olisi surullista jos ev.lut kirkon sisällä olisi paljon uskovia, koska silloin se tarkoittaisi sitä, että ev.lut kirkko kukostaisi suurella harhaopillaan/opeillaan. Onneksi ja toivottavasti jokainen Jeesuksen seuraaja lähtis pois kannattamassa ja tukemasta tätä(kin) harhaoppisia lahkoa. Se on toki surullista, että moni ev.lutilainen on eksynyt uskomaan ev.lutin harhaoppia pelastuksesta ja armosta ja elää siinä toiveensa, että he pelastuvat taivaaseen.
Joel.A
 

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja tanu » 17. Huhti 2015 20:26

Joel.A kirjoitti:
Tanu: Jostain luin aikanaan tutkimuksesta, jossa tutkittiin työpaikkakiusaamisen yleisyyttä eri työpaikoilla. Ja ensimmäisenä sijalla oli ev.lut kirkko.
Taitaa olla kirkon työntekijöistä aika moni muuta kuin uskossa Jeesukseen... Surullista.


Minusta olisi surullista jos ev.lut kirkon sisällä olisi paljon uskovia, koska silloin se tarkoittaisi sitä, että ev.lut kirkko kukostaisi suurella harhaopillaan/opeillaan. Onneksi ja toivottavasti jokainen Jeesuksen seuraaja lähtis pois kannattamassa ja tukemasta tätä(kin) harhaoppisia lahkoa. Se on toki surullista, että moni ev.lutilainen on eksynyt uskomaan ev.lutin harhaoppia pelastuksesta ja armosta ja elää siinä toiveensa, että he pelastuvat taivaaseen.


Juu, näin se on kuten Joel sanot.
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Huhti 2015 11:35

JHK kirjoitti:
Samalla tavalla kävi myös kun otin silloin yhteyttä myös vapaaseurakuntaan ja baptistiseurakuntaan ja pelastusarmeijaan (niiden johtajiin) niin pääsyni vankilalähetiksi evättiin myös samasta syystä eli kun ei kuulu kyseiseen hengelliseen sanoisinko uskonsuuntaan niin ei löydy sitten vapaaehtoistyötäkään.

Minusta tämä vapaaehtoinen ihmisten hengellinen auttaminen jonkun hengellisen järjestön/uskonsuunnan tai lahkon kautta on tehty erittäin vaikeaksi, monimutkaiseksi ja byrokraattiseksi ja jo ilmapiiri on hyvin negatiivinen, varsinkin luterilaisten piirissä, kun ilmoittaa halunsa lähteä julistamaan Jumalan sanaa esimerkiksi Raamattua ääneen lukemalla niin kuin se on Raamattuun kirjoitettu ja nöyrällä mielellä mutta kuitenkin auttamisen halu on minullakin suuri sydämessäni. Jumala minuakin auttakoon ja armahtakoon.

Jumalan siunausta kaikille.


Tuossa on tietty se pointti että he haluavat henkilön, jonka tuntevat, joka on sitoutunut heidän edustamaansa linjaan, ja joka on myös tarvittaessa "kuriin palautettavissa". Ev.lut kirkon piireissä tosin homma lähentelee paikoin jo naurettavia sfäärejä. Eräs kirkon palveluksessa oleva rouva kertoi minulle joutuneensa työtoveriensa kiusaamaksi siksi että hän on uskossa (ja ev.lut. työtoverit eivät!). Kyseessä oli tietty kyseisen henkilön oma kokemus, mutta aika hurjaa juttua kuitenkin.


Näin varmaankin. Ja kiitos kaikille edellä kirjoittaneille teidän kirjoituksistanne.

Mutta kyllä sellainenkin vaihtoehto olisi olemassa, että kun joku uskova ihminen ilmoittautuu haluavansa vaikkapa vankilalähetin tehtävään niin hänet otettaisiin, esim. jossain seurakunnassa joka edustaa jotakin uskonsuuntaa tai lahkoa, lämpimästi ja kannustaen eli mahdollisimman avosylin vastaan eikä negatiivisella asenteella ja torjuvasti ikään kuin tämä hakija ei olisikaan uskonveli tai -sisar.

Tämä nykyinen uskovien hajaannuksen tila jossa ollaan poteroituneina eri nimikylttien alle ja taakse estää hyvin tehokkaasti esim. juuri evankeliumin eteenpäin viemisen esim. juuri vapaaehtoistyönä niiden uskovien kautta jotka eivät halua liittyä jäseneksi mihinkään uskonsuuntaan taikka lahkoon.


Punaisen ristin (ateistinen järjestö) kautta sain kerran mennä tapaamaan yhtä vanhaa sokeata miestä joka ei enää pystynyt kävelemäänkään ja minua etukäteen varoitettiin siitä että en saa tuoda uskoani julki kun menen tätä vanhaa sokeata miestä tapaamaan Punaisen ristin ystäväpalvelun kautta. No, kuinka sitten kävi kun menin tätä miestä tapaamaan? Olin hyvin vaikeassa ja ahdistavassa tilanteessa. Mietin koko ajan tapaamisen aikana että tuleeko minun totella enemmän ihmistä kuin Jumalaa ja en tuntenut olevani oikeanlaisessa tehtävässä jossa minun tuli käytännössä kieltää olevani uskossa Herraan Jeesukseen koska minua oli kielletty puhumasta Punaisen ristin taholta hengellistä sanomaa, julistaa Jeesuksen Kristuksen olevan syntiemme Sovittaja ja Vapahtaja.

En muista enää mitä kaikkea siinä sitten juttelimme mutta pois lähtiessäni sanoin muistaakseni ”Taivaan Isän siunausta sinulle” tuolle vanhalle sokealle liikuntakyvyttömälle miehelle joka istui pyörätuolissa, sekä myös eräälle vanhemmalle naiselle joka oli myös tuossa samassa huoneessa.

Ja kuinka sitten kävi? Ilmeisesti tuo sanomani ”Taivaan Isän siunausta sinulle” pois lähtiessäni noille molemmille huoneessa oleville ei uskoville ihmisille johti siihen, että he olivat mitä ilmeisemmin kertoneet tuon sanomani sille eräälle Punaisen ristin naishenkilölle joka minut tuohon tehtävään oli ottanut.

Tuon tapahtuman jälkeen en saanut enää mennä tuota miestä tapaamaan vaikka oli sovittu että minä saan toimia hänen ystävänään (ja seuraavakin tapaamispäivämäärä oli jo sovittu) eli että kävisin häntä tapaamassa vähintään kerran viikossa. Ja en saanut sitten enää ketään muutakaan ihmistä mennä tapaamaan tuon Punaisen ristin ystäväpalvelun kautta. Jumala minua armahtakoon.


Isän Jumalan siunausta ja Herran Jeesuksen armoa kaikille teille rakkaat uskonveljet ja -sisaret.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Kristinuskon juuret, seurakunnan ennallistaminen ja Isra

ViestiKirjoittaja uuhi » 18. Huhti 2015 18:45

Kirjoitin että vastaan petrin vastaukseen aikaisemmalla vastauksellani jonka kirjoitin sivulla 21. Mutta ajattelin vielä käsitellä petrin vastauksessaan kirjoittamaa kahta harhauttavaa lausetta.

PetriFB kirjoitti:Jumalan laki, eli Kymmenen Käskyä olivat liitonarkissa.


Uskon kyllä että kymmenen käskyä oli liiton arkissa. Mutta miksi kirjoitit sanan 'eli' termin elohimin laki ja kymmenen käskyn väliin. Senkö takia että vuoden 1933 käännöksessä on käännösvirhe jakeissa 2. moos 25:16, 21 ja 22, niissä lukee laki vaikka oikea käännös sanalle eduwth olisi todistus? Uskon että elohimin laki eli toora käsittää viisi mooseksen kirjaa eikä pelkästään kymmenen käskyä.



ja sinun pitää paneman arkkiin sen todistuksen, jonka minä sinulle annan.




[2. moos. 25:16, vuoden 1776 käännös. lauseessa hebrean sana eduwth, suomeksi todistus ]




Ja sinun pitää asettaman kapporeth arkin päälle, ja paneman arkkiin sen todistuksen, jonka minä sinulle annan.




2. moos. 25:21, vuoden 1776 käännös, korjattu sana kapporeth. lauseessa hebrean sana eduwth, todistus]




ja siinä minä sinulle olen saapuvilla, ja puhuttelen sinua kapporethiltä, kahden kerubimin väliltä, jotka ovat todistuksen arkin päällä, kaikista mitä minä sinun käsken sanoa israelin pojille.




[2.moos. 25:22, vuoden 1776 käännös, korjattu kapporeth ja pojat. lauseessa hebrean sana eduwth, todistus ]




Ja sitte kuin oli lopettanut puheensa moseksen kanssa sinain vuorella, antoi hän hänelle kaksi taulua todistuksen, taulua kiven, kirjoitetut sormella elohimin.




[2. moos. 31:18, v. 1776 käännös hieman korjattuna. lauseessa hebrean sana eduwth, todistus]


PetriFB kirjoitti:Tällä tavalla sana eduwth ei tarkoita ainoastaan todistusta, sillä silloin kun se on yhdistetty liiton arkissa oleviin Kymmenen Käskyyn, niin se tarkoittaa myös Jumalan lakia (torah),


Mielestäni sinulta petri puuttuu todisteet tuolle väitteellesi.


Kun sinä petri opetuskirjoituksessasi elohimin laista kysyt ”Mikä oli tuo laki, jonka Jeesus jätti voimaan ja jota Hän ei kumonnut?” niin varmaankin viittaat jakeisiin matt. 5:17-19. Huomautan että jakeissa matt. 5:17-18 kreikan sana nomos. Thayerin lexiconin mukaan septuagintakäännöksessä kreikan sana nomos on erittäin usein käännös hebrean sanalle towrah [toora]. Hebrean sana towrah useimmiten käännetty sanalla laki v. 1933 suom. käännöksessä, ja kreikan sana nomos on käännetty sanalla laki suom. vuoden 1938 käännöksessä.
Jakeissa 2.moos. 25:16, 25:21, 25:22 ja 2. moos. 31:18 on hebrean sana eduwth, [suomeksi todistus] joka on on käännetty kreikaksi sanalla martyrion noiden jakeiden kreikankielisessä septuagintakäännöksessä, kun taas jakeissa matt. 5:17 ja 18 on kreikan sana nomos.




Älkää luulko, että minä tulin tooraa tai profeettoja kumoamaan; en tullut kumoamaan, vaan täyttämään; Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei toorasta katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, least he shall be called in the kingdom of the heavens; but whoever may do and may teach [them], he shall be called great in the kingdom of the heavens


[Matt 5:17-19 suom. v. 1938 käännöksestä pienin korjauksin.]
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa

cron