Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Tammi 2014 02:17

:thumbdown:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Tammi 2014 10:53

Ok..tee niin kuin sydän sanoo. Olen kans sitä mieltä että asiat on oikeita mutta ehkä oon vähän "ykspäätyinen" etten pysty ainakaan huvittuneena kattomaan tätä...ongelma on varmaan minussa.Täytyy tutkia rukouksen kanssa että mikä se ongelma on??
systeri
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja Minä vain » 11. Tammi 2014 14:32

Kiitos palautteesta. Minä tiedän ja olen tuntenut kännissä ja huoraamassa käyneitä kirkkovaltuutettuja ja sun muuta, en edes viitsi kertoa lisää. Tuputusta pelkääviä Nikon räväkän serkun kaltaisia tiedän vaikka kuinka paljon. Evolutionisti puhuu itsensä aina pussiiin, koska hän perustaa uskomuksensa evoluutiosta valheen varaan.

Eräs asia unohtui elokuvasta, mutta jokainen uskova sen kuitenkin tietää. Alussa esiintynyt uskova nainen oli tietenkin pelastuneiden joukossa, koska uskoi Herraan Jeesukseen.

Kysyn sinulta perustuiko Nikon usko elokuvassa Raamattuun vai Petrin oppiin, joka on erilainen kuin Raamatun opetus? Kysyn siksi, että jos elokuva perustuu minun oppiini, joka olisikin Raamatun vastainen, niin silloin minun täytyisi tehdä parannus ja ottaa video pois youtubesta. Tähän täytyy saada selvyys, koska Raamatun mukaan uskomme täytyy perustua Jumalan sanaan, ei Petrin oppiin. Ihan vilpittömästi näitä kyselen, en riidan haastamisen mielessä, sillä en oikein tiedä mitä ajat takaa, siksi kyselen.

Siunausta sinullekin.


Nikon usko mielestäni perustui Raamattuun, Petrin tulkitsemana.
Minun mielestäni, Niko uskoon tulleena on itse Petri, toisella nimellä varustettuna, eli näyttelyä ei ole kuin lavastetut tilanteet ja vastanäyttelijöiden repliikit, mutta vastaukset ovat sinun vastauksia.

Lopussa tuomio, uskoisin sen olevan Nikon/Petrin uskon ja tulkinnan mukainen.
Tuomio asia ei ole noin yksiselitteinen ja yksinkertainen, eikä ihmiselle sitä tuomiovaltaa ole annettu.
Uskoni mukaan, Jumala ei ole kuin ihminen, joka tuomitsee Raamatun jakeiden / tulkintojen mukaan, miten sitä kuka tulkitseekin ja millä tulkintaansa perusteleekin.
Vaan hän on oikeamielinen ja hyvä ja armollinen, ja hänen tuomionsa on varmasti oikea ja hän jos tuomitsee, hän ottaa huomioon koko elämän kaikkineen mitä siihen liittyy, sydämen, uskon, muiden vaikutukset, myös onko kuullut uskosta, oliko evankelioitsija aito/oikea jne jne..voisin varmasti kirjoittaa pitkän listan asioita, eikä siinä edes olisi kaikki. Tuomio on varmasti täynnä asioita, joita ihmiselle ei tule edes mieleen.
Ei tule ihmisen tuomita, koska tuomiomme eivät oikeita tuomioita edes ole.
Mutta tässä osassa oli tuomio, ja ihmisen antama, ihmisen näkökulmasta, joka ei mielestäni ole totuuden eikä Raamatun mukainen.

Sinulla on kuitenkin kyky tehdä videoita, älä kuitenkaan tee liian esille tuovia ja korostettuja, ne saavat vain ihmisillä ns. keittämään.
Saat varmasti monelta kuulla kritiikkiä jos jonkin näköistä, kuten minultakin sait kuulla.
Millään pahalla en halua niitä heittää enkä tahdo loukata tms.
Joskus vain sanon ajatuksiani julki, vaikkei niistä aina hyvää seuraakaan, mutta yritän kyllä oikaista ja selventää niitä parhaani mukaan
Minä vain
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Tammi 2014 15:51

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja Minä vain » 11. Tammi 2014 17:52

Minuakin jäi ihmetyttämään, että mitä minä vain tarkoittaa.

Eikö kadotuksesta ja helvetistä saisi puhua ei-uskoville?
Eikö saisi sanoa, että se, mitä joku tekee, on väärin ja syntiä ja että sellaisissa synneissä eläminen vie kadotukseen?

Mitä sanotte, jos kohtaatte uskovana esiintyvän tapakristityn vaikkapa pikkuhumalassa strippibaarin ovella?
Entäpä, jos kohtaatte saatananpalvojan jossain? Tai alkoholistin tai narkomaanin? Tai pedofiilin?

Kuinka kerrotte evankeliumia heille? Jätättekö kokonaan helvetti-kadotus-vääryys-synti-asiat pois ja kerrotte ainoastaan Jeesuksesta ja Hänen rakkaudestaan?
Ei tietenkään pidä tuomita heitä helvettiin eikä saakaan, mutta eikö pidä kertoa että sellaiset synnit vievät kadotukseen?
Minuakin kiinnostaa, miten sinä minä vain kerrot ja puhut ihmisille, joita kohtaat ja jotka eivät ole uskossa?


Ps. ei minua kadotus huvittanut vaan se, että Petrin esittäminen näytti ihan aidolta.


Kadotuksesta ja helvetistä puhuminen ei ole evankelioimista, ei varsinkaan jos niistä ei osaa kertoa.
Jumala ei tahdo Kenenkään joutuvan kadotukseen, se on totuus. Kun Raamatun mukaan Helvetti on valmistettu saatanalle ja hänen enkeleilleen, jos he Jumalan vastustajina ovat sinne menossa, niin he tahtovat viedä mielellään koko ihmiskunnan mukanaan, ei Jumala.
Monesti rakastavasta Jumalasta kerrotaan ihmisen näkemysten mukaan ja tulkintojen mukaan, että hän rakastaa sinua niin paljon, että antoi henkensä puolestasi, mutta on valmis tuomitsemaan sinut helvetin ikuiseen kidutukseen, vaikka juuri tästä hän haluaa sinut pelastaa tästä sinut lunasti.
Näin evankelioitu ihminen tulee Jumalan luo PELON takia, peläten häntä kuin diktaattoria, häntä ei vedä puoleensa Jumalan rakkaus, vaan helvetin pelko ajaa hänet Jumalan eteen.
Jeesus sanoi: tulkaa minun tyköni kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
Hän ei sanonut: Ajakaa väkisin miekoin ja seipäin kansat eteeni, kuka ei suostu lävistäkää ja tuomitkaa minun nimessäni,he jotka eteeni saatte, vaviskoon edessäni ilman lepoa ja rauhaa.
Jumala rakastaa syntistä, hänen rakkautensa on meille käsittämättömän suurta.

Väärin tekemisestä ja synneistä tulee ihmisen tehdä itse ratkaisunsa, hänet pitää johdattaa tuntemaan Jumalaa ja Jumalan rakkaus muuttaa ihmisen.
Häntä ei tule johdattaa ensin synnin tunnistamiseen ja siitä luopumiseen jotta voisi päästä Jumalan lähelle (tämä on mielestäni lakihenkisyyttä), vaan syntisenä hänet tuodaan Jumalan luo, kaikkine vikoineen, jolloin Jumala hoitaa häntä.
Tämä kävi hyvin ilmi Petrin videostakin, syntiselle tuotiin trakaatti, tai miten se kirjoitetaan ja hän rukoili Jeesusta ja Jeesus vastasi rakkaudessaan syntiselle.
Vasta kohdatessaan Jeesuksen rakastavan huolenpidon hän päätti hylätä synnit.
Synti joka kietoo ihmisen pauloihinsa ottaa ihmisen valtaansa, ihminen tekee vastoin tahtoaan syntiä, joka on hänessä voitolla.
Hän ei edes näe, koska on sokea totuudelle, mutta aikansa Jumalan totuuden valossa hänen silmänsä aukeavat.
Ihminen tekee ratkaisunsa, kun hän itse huomaa synnin, joka häntä kietoo ja johtaa, ja Jumala vapauttaa hänet kun hän apua pyytää.
Ihminen tulee tuoda Jumalan tyköön, joka hänet vapauttaa, joka häntä kasvattaa ja auttaa Tavallaan jolla hän tahtoo.
Hän oppii Jumalan huolenpidossa myös synnin vaikutukset ja näin koettuaan, opittuaan Jumalalta, hän osaa auttaa seuraavaa.
Heitä tulee veljien ja sisarusten auttaa, kuuntelemalla, tukemalla, olemalla heidän puolellaan, ei heitä vastaan asettumalla.
Jeesus kosketti pitaalia sairastavaa ja syntistä, ei hän sanonut pysy kaukana minusta syntinen ja sairas.

Tuomio on yksinkertaiuudessaan: palkka tekojen mukaan.
Matt. 16:27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
Room. 2:6 hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":
Ilm. 22:12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.
Lisättynä ihmisen vaellukseen vaikuttaneet tekijät, kaiken minkä vain Jumala tietää.
Luuk. 12:47 Ja sitä palvelijaa, joka tiesi herransa tahdon, mutta ei tehnyt valmistuksia eikä toiminut hänen tahtonsa mukaan, rangaistaan monilla lyönneillä.
Luuk. 12:48 Sitä taas, joka ei tiennyt, mutta teki semmoista, mikä lyöntejä ansaitsee, rangaistaan vain muutamilla lyönneillä. Sillä jokaiselta, jolle on paljon annettu, myös paljon vaaditaan; ja jolle on paljon uskottu, siltä sitä enemmän kysytään.

Eli jos on ihminen, joka ei tullut uskoon, kun hänelle julistettiin evankeliumia, joutuuko hän kadotukseen?
Jumala katsoo kuka ja kuinka hänelle julistettiin, kirkossa pidetty saarna, katollinen, evlut, eksyttäjä vai aito, normaali ihminen, kuka ikinä mutta tärkeimpänä mielestäni: oliko Jumala mukana tässä Henkensä kautta, jne.
Oliko hän sairaana ja tarvitsi lääkäriä, vai kieltäytyikö hän hoidosta koska oli terve, tuputettiinko hänelle täysin hänen ymmärrystänsä vastaan, asioita joita hän ei tarvinnut.
Tuomio on Jumalan jolla on siihen tarvittavat resurssit, meillä ei ole näitä.
Me pistämme ruokavarkaan mielellämme vankilaan, koska "hän varasti ja varkaus on rangaistava rikos".
Jumala ehkä tietää yhteiskunnan ja ihmisten olleen välinpitämättömiä tätä kohtaan, jotka olisivat mielellään antaneet hänen kuolla nälkäänsä, joten Jumala ei tuomitse häntä vaan yhteiskunnan välinpitämättömyyden takia.
Matteus 25:34 kertoo tästä.

Miten minä puhun, olen oma itseni, en edes puhu uskon asioista, ellei ne tule puheeksi (yleensä kohteen itse esiin ottamana).
Itse he lähestyvät kun jokin heitä vetää, minä en teitä työnnä.
Jos on raamattua vieroksuva, en käytä raamatun jakeita.
Ei tulta pelkäävän eteen tehdä nuotiota, eikä hukkumispelkoista viedä järveen.
Ei Jumala ole minuakaan vienyt väkisin raamatun eteen vaan itse sain vapaasti mennä, kiinnostuksen herättyä, omasta tahdosta.
Yritän tehdä niin, kuin Jumala minulle teki.
Raamatussahan lukee: Niinkuin Isä tekee, niin tekee Poikakin.
:roll:

Ps.editoin hieman muutamaa sanajärjestystä ja lisäsin kirjoitusta.
Minä vain
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Tammi 2014 20:27

:?
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:16, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 11. Tammi 2014 21:24

Tuomitsemisesta tahtoisin tuoda seuraavaa esille.

Jos vaimoni toteaa minulle autoa ajaessa "Tässä on 80-alue ajat ylinopeutta ja poliisi rankaisee sinua tästä kun sinulla on 86 nopeutta! Saat sakot tai voit joutua vankilaan! Hidasta vanha puusilmä, hidasta!" :D
Ei hän minua mihinkään tuomitse millään tavalla, sanoopa vain tosiasian, mikä lukee laissa. Laki sitten erikseen kertoo ja erittelee kuka tuomitsee.

Jos sanon valehtelijalle, että valehtelu on syntiä ja synnin tekijät ilman Jeesuksen pelastuksesta osallisuutta joutuu helvettiin tuliseen järveen en minä tuomitse ketään minnekkään vaan mainitsen vain tosiasian, joka lukee laissa (Raamatun) samalla lailla kun vaimo yllä olevassa esimerkissä. Tämä laki (Raamattun) sitten erikseen kertoo kuka tuomitsee ja milloin.

Jumala tahtoo, että pidämme Raamatun totuutta ja ilmoitusta esillä sopivalla ja sopimattomalla ajalla. Uskovan tulee astua rohkeasti esiin kertoen Raamatun totuutta nuhdellen varoittaen ja kehoittaen.

Jumalan ilmoituksessa ei ole mitään hävettävää tai väärää tai mitään seikkaa miksi siitä ja Raamatun mukaisesta uskosta tulisi olla hiljaa, vaan tulee tehdä niin kuin Herra Jeesus Paavalin välityksellä opasti Timoteusta:

2. kirje Timoteukselle 4

1 Minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.


Teinkin asiasta oman ketjun foorumeille, ja ketjuun tulikin vastauksia uskovista jotka synnin tuntoon tultuaan tajusivat joutuvansa helvettiin lähtivät rukoilemaan osallisuutta Herra Jeesuksen sovituksesta toivoen saavansa Hänen lunastuksesta osallisuuden jolloin ei omia syntejä tarvitse sovittaa. Rangaistus helvetissä on osa Raamatun ilmoitusta.

viewtopic.php?f=2&t=1437&p=17161&hilit=helvetill%C3%A4#p17161
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja Minä vain » 11. Tammi 2014 21:58

Okei, ymmärrän jotakuinkin mitä tarkoitat.

En minäkään ole sitä mieltä, että helvetillä pitäisi pelotella ja paasata ja käskeä parannusta tekemään, jotta kelpaisi Jumalalle.
Ei nyt ihan noin mene oikein.
Mutta Raamatun sanomaan kuuluu myös kadotus. Kadotus, joka tarkoittaa ikuista eroa Jumalan rakkaudesta.
Eihän siitä voi kokonaan vaieta, vaikka siitä ei pidä ihmisille paasatakkaan. Raamatun sanomaan kuulu myös nämä:

Gal. 5
19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

Joh. 16
8 Ja kun hän tulee, niin hän näyttää maailmalle todeksi synnin ja vanhurskauden ja tuomion:
9 synnin, koska he eivät usko minuun;
10 vanhurskauden, koska minä menen Isän tykö, ettekä te enää minua näe;
11 ja tuomion, koska tämän maailman ruhtinas on tuomittu.


Huolimatta siitä, että evankeliumi on rakkauden sanoma, niin kyllä on uskallettava sanoa myös synti synniksi ja vääryys vääryydeksi.
Täytyy olla olemassa raja näillä asioilla, jotta synnintekijöitä ei vain taputella päähän, muutoinhan me olemme osalliset heidän tekemisiinsä, jos näytämme vain hyväksyntää ja evankeliumista tulee pehmoevankeliumia.
Kyllä Raamattu myös kehoittaa varoittamaan pahasta ja synnistä ja eksymisestä, ei siksi, että olisimme lakihenkisiä vaan heidän itsensä tähden.
Ajatuksia herättää myös tämä kohta:

Hes. 3
17 "Ihmislapsi, minä olen asettanut sinut Israelin heimolle vartijaksi. Kun kuulet sanan minun suustani, on sinun varoitettava heitä minun puolestani.
18 Jos minä sanon jumalattomalle: sinun on kuolemalla kuoltava, mutta sinä et häntä varoita etkä puhu varoittaaksesi jumalatonta hänen jumalattomasta tiestänsä, että pelastaisit hänen henkensä, niin jumalaton kuolee synnissänsä, mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
19 Mutta jos sinä varoitat jumalatonta ja hän ei käänny jumalattomuudestansa eikä jumalattomalta tieltänsä, niin hän kuolee synnissänsä, mutta sinä olet sielusi pelastanut.
20 Ja jos vanhurskas kääntyy pois vanhurskaudestansa ja tekee vääryyttä ja minä panen kompastuksen hänen eteensä, niin hän kuolee-kun et sinä häntä varoittanut, niin hän synnissänsä kuolee, ja vanhurskautta, jota hän oli harjoittanut, ei muisteta-mutta hänen verensä minä vaadin sinun kädestäsi.
21 Mutta jos sinä vanhurskasta varoitat, ettei vanhurskas tekisi syntiä, ja hän ei tee syntiä, niin hän totisesti saa elää, koska otti varoituksesta vaarin, ja sinä olet sielusi pelastanut."


Kyllä synnistä voi varoittaa, varmasti suurimmalle osalle ihmisistä on selvää mitkä asiat ovat määritelty synneiksi. Toiset pitävät enemmän asioita synteinä, kuin toiset.
Mitä varoittaminen sitten on?
On erilaisia tapoja varoittaa ja ihmiset toimivat tapojensa mukaan, mutta erilaiset ihmiset reagoivat eri tapoihin myös erilailla.
Paavali antoi hyvän neuvon joka pätee mielestäni tähän: on oltava Juutalaiselle Juutalainen, muukalaiselle muukalainen jne. Jokaiselle jotakin, jotta saa yhteyden ihmiseen.
Tulihan Jumalan Poikakin lihaksi, ihmiseksi ihmisten keskelle.
Syntisten ystävä, varmasti hänellä on vaikutusvaltaa syntisiin enemmän ystävänä, kuin syntisiä vihaamalla.

Syntiä on monenlaista, monilla on varmaan jotain syntiä jossain määrin, emmekä voi tuomita toista tai ottaa kortta silmästä, jos omassa silmässä on hirsi.
Jumala kasvattaa ja auttaa tässä asiassa ja häneltä löytyy se kärsivällisyys, jota meiltä ei löydy.
Jos me joka kerta huomauttelemme toista siitä tai tästä ja toinen on yrittänyt eikä onnistu, ja me annamme hänen ymmärtää, että toivo on mennyt, kadotus odottaa, niin ei ole paljon haluja yrittää, varsinkin, jos me teemme tätä Jumalan nimissä.
Väärin on myös Jumalan nimissä hyväksyä syntiä.
Me voimme pilkata tai ivata jotakin syntinsä tähden, se ei ole uskovan työtä, eikä ole Jumalan hengen mukaista tekoa eikä hedelmää. Tämä tapa hajoittaa, synnyttää vihaa, riitaa, eripuraa.
Hengen hedelmä on Jumalan aikaansaamaa ja se kokoaa aittaansa.

Tutkikaa itseänne, mitä olette valmis ottamaan vastaan ja kestämään, miten haluaisitte, että teille tehdään ollessanne samassa tilanteessa.
Älkää tehkö, niinkuin ette toivoisi itsellennekään tehtävän vaan niin kuin soisitte itsellennekin tehtävän, tästä saa viisautta toimintaansa.
Millainen on suhteemme Jumalaan, miten haluamme hänen meitä kohtelevan, olkaamme hänen kaltaisiaan ja kohdelkaamme toisiamme samoin.
Ei vain raamatulla päähän ja syntilistan luettelemista ja sitten tervemenoa, koitahan parantua tai helvetti odottaa.
Vaan kärsivällisyyttä, tukea, kannustamista, kehotusta, hyväksyntää ja auttamista ja ennen kaikkea Rukoilemista hänen puolestaan.
Jumalalla on tapana tehdä ihmeitä monien elämässä, kunhan me emme vain sorki liikaa omaa elämäämme heidän elämänsä sekaan.


Ps. lisään vielä, ensin maitoa, sitten vahvempaa ruokaa, lapsen kestokyvyn mukaan.
Lapsi ei saa kuin traumoja kauhukertomuksista.... :roll:
Minä vain
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Tammi 2014 22:28

Monessa kohtaa voin yhtyä "Minä vain" ajatuksiin.Tässä filmissä mentiin hiuksen hienosti sivuraiteelle,ainakin mun silmissä just ivalliseen sävyyn ja se oli se syy etten olisi voinut jakaa tuota esim Facebookissa.
Eikös julistustyössä tulisi kertoa Herran suurista teoista eikä ihmisen huonoista teoista?? Ainakaan nostamalla joku ihmisryhmä esille ja osoittelemalla heitä sormellaan.
systeri
 

Re: Kristillinen lyhytelokuva: Nikon ihmeellinen elämä

ViestiKirjoittaja systeri » 11. Tammi 2014 23:47

Kattoin vielä pätkittäin tuota videota ja tarkennan vielä että mm.se kohta kun kirkkovaltuutettu nainen kutsui uskovaa miestä striptease klubille, "firman" rahoilla oli mielestäni aika räikeä ylilyönti jonka olisi voinu jättää pois.Mutta tämä oli vaan mun mielipide jonka saa toki jättää omaan arvoonsa.
Millään pahalla en halunnu kritisoida..oon aina tykänny Petri sun perheestäs ja siksi mua kai järkyttikin tämä juttu :)
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa