Vanhaa ruokaakin voi syödä

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja Janne » 22. Joulu 2013 12:54

Näin joulunaikaan ja muutenkin ihmiset heittävät älyttömät määrät hyvää ja syömäkelpoista ruokaa roskiin mikä on älytöntä koska toisaalla nähdään nälkää.

Tässä on hyvä artikkeli ruuan säilyvyydestä. Esimerkiksi kanasuikaleita voi syödä vaikka viimeinen käyttöpäivämäärä olisi mennyt 3 päivää sitten! (jos ne on oikein säilytetty)

Tässä se linkki, kannattaa lukea! http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/03/27/vanhaakin-ruokaa-voi-syoda
Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä 1. Piet. 1:22
Janne
 
Viestit: 560
Liittynyt: 15. Joulu 2010 00:00

Re: Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja pekka » 11. Tammi 2014 13:10

Pelkästään jääkaapissa (ei siis pakastimessa) säilyy ruoka syömäkelpoisena ihmeenkin kauan. Sain jokin aika sitten ison kasan jugurttipurkkeja joissa on viimeinen myyntipäivä ollut marraskuussa ja vieläkin ne maistuvat ihan samalta kuin uutena eli juuri kaupasta ostettuna. Kananmunat säilyvät jääkaapissa säilytettynä kuukausitolkulla täysin syömäkelpoisena. Samoin leivät jos ne vaan varjelee kosteudelta!

Jos ruoka-annoksiin tulee hometta niin ei mitään hätää välttämättä, kuorin vain homeen pois ja kuumennan ruuan kunnolla ja lisään vähän pippuria ja suolaa ja taas nälkä lähtee syömällä.

Maidonkin juon sellaisenaan vaikka se olisi jo mennyt jonkin verran kokkareiseksi.

Hedelmissäkään ei homeet ja mädät kohdat haittaa juurikaan, nekin voi vaan kuoria pois ja syödä sen mikä jää sitten jäljelle.

Kuivatuotteet säilyvät syömäkelpoisena muutaman vuoden ilman jääkaappiakin (viimeisen myyntipäivän jälkeen) jos ne saa varjeltua kosteudelta.

Tätä listaa voi jatkaa pitemmällekin mutta ainakaan itse en heitä oikeastaan juurikaan mitään "vanhaa ruokaa" roskiin.

Minulla on kaksi koiraa jotka syövät vaikka jokin ruokatarvike olisi läpimätää ilman että koiralle tulisi vatsavaivoja, nimittäin koiran vatsahapot ovat ihan eri luokkaa (koiran vatsahapot niin sanotusti tappavat haitalliset bakteerit ihan eri tavalla kuin ihmisen vatsahapot) kuin ihmisen, eli juuri mitään ei tarvitse heittää pois jos omistaa koiria. Vaikka toiset koirat voivat olla nirsompia mutta silloinkin mädänneet kohdat voi sekoittaa uuteen ruokaan niin silloin nirsokin koira luultavasti popsii koko annoksen mukisematta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 11. Tammi 2014 22:26

Hyi kauhea! :?
En voisi kuvitellakaan syöväni vanhentunutta ruokaa!
Olen varmaan jotain pullamössösukupolvea, mutta vaadin ehdottomasti kaikelta ruualta tuoreutta :)
Ja löydän tälle jopa raamatullisen perusteen: "Mutta mitä uhrilihasta on tähteenä kolmantena päivänä, se poltettakoon tulessa. Jos yhteysuhriteuraan lihaa syödään kolmantena päivänä, ei se ole otollinen eikä sitä lueta tuojan hyväksi, vaan se on saastaista; jokainen, joka sitä syö, joutuu syynalaiseksi (3.Moos.7:17-18)." :D
Valmistan ruokaa ison määrän kerrallaan, mutta meitä on niin paljon syövä porukka, että ei yleensä ole sellaista ongelmaa, etteikö ruoka tekisi kauppaansa ennen vanhentumistaan.
En myöskään halua heittää ruokaa pois, eikä meillä mihinkään tuhlaukseen olisi varaakaan.
Ehkä olen oppinut äidiltäni ruuan tuoreuden tärkeyden. Hän esimerkiksi on hyvin tarkka siitä, että säilyttää kaiken raa'an kalan 0 asteessa. Joulupöydästäkin hän aina kiiruhtaa viemään graavilohen takaisin sinne nollaan asteeseen :D . Ja hän on myös opettanut jatkuvasti mittaamaan jääkaapin lämpötilaa ja pitämään yhtä kylmäkaappia juureksille sopivana.
Mutta voi olla, että minäkin oppisin syömään ihan mitä vain, jos oikein kova nälkä tulisi...
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Tammi 2014 22:55

poisto
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 03. Helmi 2014 01:47, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Tammi 2014 13:44

Isäni (1939 - 2002) kuoli vuonna 2002 leukemian näännyttämänä, mutta aikoinaan hän teki pitkän uran Valiolla, hoiti siellä muun muassa voi- ja juustovarastoja. Kun olin vielä pikku poika niin silloin jo isä meillä opetti, että mitään ruokaa ei saa heittää roskiin, oli oppinut sen omasta lapsuudenkodistaan. Ja Valiolta hän tapasi aina tuoda kotiin pinnalta homeessa olevia esimerkiksi juuri juustoja ja opetti muakin aina, että juuston pinnalla oleva home ei ole vaarallista vaikka se ei enää myyntiin kelpaakaan, vaan sen voi kuoria pois ja syödä loput juustosta ja vaikka söisi jonkun verran homettakin juustosta niin se ei ole juurikaan vaarallista. Kukaan ei ole tietääkseni siihen kuollut, vai onko?

Mutta niin kuin tuossa edellä kirjoitettiin niin kalan ja lihan kanssa tulee olla tietty varovainen, ainakin kuumentaa kunnolla jos jotain epämiellyttävää hajua jo ilmenee mutta jos siis omistaa koiran tai koiria niin niille voi antaa vaikka liha olisi läpimätääkin, ne kun ei ole siitä moksiskaan. Matokuurihan pitää koirille joka tapauksessa antaa noin kahdesti vuodessa. Mutta pilaantunutta kalaa kannattaa kuitenkin välttää antamasta, ainakin tiettyjä kalalajeja. Googlettamalla saa tietoa mitä kalalajeja kannattaa välttää antamasta yleensäkään raakana koirille koska esimerkiksi raaasta ahvenesta ja hauesta muistaakseni koira saa ainakin lapamatoja.

Toinen koiristani, Ida, söi esimerkiksi viime kesänä löytämiään kuolleita lintuja noin viisi kappaletta, ainakin yksi oli jokin pikkulintu, yksi oli varis ja ainakin kaksi niistä oli aika isoja lokkeja, luineen päivineen aina viimeiseen höyheneen saakka. Siihen väliin ei kannata mennä kun koira nappaa esimerkiksi kuolleen linnun tienposkesta koska muuten se yrittää niellä sen vaikka kokonaisena ja siitä ei välttämättä hyvä seuraa jos lintu on isokokoinen (pitää antaa sen purra ainakin ison linnun luut kunnolla pieniksi palasiksi). Kerran Ida nappasi suuhunsa tienposkesta kuolleen harmaan ja täysin mädäntymispisteessä olevan lokinpoikasen ja menin siihen väliin niin Ida nielaisi koko mädäntyneen lokinpoikasen kerralla mutta onneksi ei jäänyt ruokatorveen kiinni. Soitin sitten eräälle luottoeläinlääkärilleni ja hän sanoi, että EI mitään hätää kyllä se ulos tulee aivan normaalisti seuraavana päivänä ja hän sanoi, että pienen linnun luutkin sulavat koiran vatsahapoissa kuin ei mitään ja valtaisa bakteeriannos ei kestä sen vatsahapoissa elossa, juurikaan. Ja näin sitten kävikin, ei saanut minkäänlaisia vatsapuruja ja ulostus oli täysin normaalia.

Olen pienituloinen ja oppinut että mitään ei heitetä pois, tavallaan sanavarastooni ei kuulu "vanha ruoka", kaikki yritetään syödä pois mitä on hankittu tai saatu, ei ole varaa heittää mitään pois kun on pienituloinen.

Esimerkiksi pari päivää sitten kun avasin erään makkarapaketin niin makkara oli aivan limainen ja kumma hajukin siitä lähti. Joka tapauksessa paistoin sen kunnolla ja panin lautaselle ja varmuuden vuoksi sinappia ja ketsuppia päälle, että pilaantunut maku tulisi vähän paremmaksi, mutta tällä kertaa tuo makkaran karvas maku ei peittynyt ja söinkin vain puolet siitä ja annoin koirille loput ja arvaatte varmasti, että koirani tykkäsivät vaikka ihmisen suussa se oli hyvin pahan makuista.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 12. Tammi 2014 16:26

Joo, koirat kyllä syö kaikenlaista ja niille kelpaa. Mun siskon koira hautailee luut ja lihat maahan ja käy hakemassa kun ne on muhinu mulllissa mukavaks.
Minulla on vaan nirso kissa, jolle ei kelpaa, kun kaupan paras kinkku.

Ei kai ne homeet ruuassa muuten ole vaarallisia, mutta minä sairastuin homeasunnossa ja oon yhä kipee ja kroonisessa kuumeessa. En uskalla koskee mihinkään homeisiin. Joulun aikaan sain tosi huonon olon kukkamulta pussista ja imurista. Sinihomejuustoonkaan en uskalla enää koskee.
Homeelle altistuminen aiheuttaa kaikenlaisia juttuja ja sairauksia ja vältän myös homeisia ruokia. Nyt on ollu pari parempaa päivää, muuten oon vaan maannut sohvan pohjassa kuukausitolkulla.

Muutama vuosi sitten kun perkasin muikkuja ja löysin parin muikun sisästä matoja. Ihmettelin eka, että ompas pulleita muikkuja, mut sisälmykset alkokin sitten liikkua. Perkasin, huuhtelin ja paistoin hyvin. Ajatteln, että kyllä ne pannulle kuolee, kun käristää kunnolla. En tiiä, oliko vaarallista. :roll: Ehkä seuraavalla kerralla heitän suosiolla roskiin sellaset kalat. Muikuissa oli muutenkin oudon näkösiä värittömiä ja sairaan näkösiä kaloja, hieman huolestuttaa järvien likaantumiset. Turpeitten nostot ynnä muut jutut. Ei kai se ihme ole, kun sitten kaloista tulee sairaita ja niissä on yhä enemmän loisia.
Ei minuakaan huvita heittää ruokaa menemään, vähät on rahat mullakin. Pakastin on ollu pelastus, monia ruokia voi pakastaa, jos alennuksestakin löytyy.
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 15:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Tammi 2014 21:36

Jasmiini kirjoitti:Joo, koirat kyllä syö kaikenlaista ja niille kelpaa. Mun siskon koira hautailee luut ja lihat maahan ja käy hakemassa kun ne on muhinu mulllissa mukavaks.
Minulla on vaan nirso kissa, jolle ei kelpaa, kun kaupan paras kinkku.

Ei kai ne homeet ruuassa muuten ole vaarallisia, mutta minä sairastuin homeasunnossa ja oon yhä kipee ja kroonisessa kuumeessa. En uskalla koskee mihinkään homeisiin. Joulun aikaan sain tosi huonon olon kukkamulta pussista ja imurista. Sinihomejuustoonkaan en uskalla enää koskee.
Homeelle altistuminen aiheuttaa kaikenlaisia juttuja ja sairauksia ja vältän myös homeisia ruokia. Nyt on ollu pari parempaa päivää, muuten oon vaan maannut sohvan pohjassa kuukausitolkulla.

Muutama vuosi sitten kun perkasin muikkuja ja löysin parin muikun sisästä matoja. Ihmettelin eka, että ompas pulleita muikkuja, mut sisälmykset alkokin sitten liikkua. Perkasin, huuhtelin ja paistoin hyvin. Ajatteln, että kyllä ne pannulle kuolee, kun käristää kunnolla. En tiiä, oliko vaarallista. :roll: Ehkä seuraavalla kerralla heitän suosiolla roskiin sellaset kalat. Muikuissa oli muutenkin oudon näkösiä värittömiä ja sairaan näkösiä kaloja, hieman huolestuttaa järvien likaantumiset. Turpeitten nostot ynnä muut jutut. Ei kai se ihme ole, kun sitten kaloista tulee sairaita ja niissä on yhä enemmän loisia.
Ei minuakaan huvita heittää ruokaa menemään, vähät on rahat mullakin. Pakastin on ollu pelastus, monia ruokia voi pakastaa, jos alennuksestakin löytyy.


Taivaallinen Isä, siunaa Jasmiinia

Jeesuksen Kristuksen nimessä,amen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Vanhaa ruokaakin voi syödä

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 12. Tammi 2014 22:42

Kiitos Pekka, siunausta myös sinulle.
Jasmiini
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa