uusi luomus?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

uusi luomus?

ViestiKirjoittaja Hemu » 16. Tammi 2011 17:13

Olen miettinyt miten uskovan tulisi suhtautua menneisyyden traumoihin ja mahdollisiin rikoksiin. Esim. jos on vaikka varastanut joskus 9 vuotta sitten ja sitä aikaisemmin 14- vuotiaana kokenut jotain sellaista mikä on suistanut elämän raiteiltaan. Jos ei olisi vaiennut kokemuksestaan niin moneksi vuodeksi, minua vastaan rikkonut, ja siihen saakka elämäni tärkein aikuinen ihminen olisi luultavasti joutunut oikeuteen. Mietin että onko oikein ajatella saaneensa niin täydellisesti anteeksi kaiken että voi unohtaa omat menneisyyden typeryydet ja jättää tämän minuakin vastaan rikkoneen (alkoholisoituneen) ihmisen Jumalan armon varaan tai tuomittavaksi? Toivoen että hän joko nöyrtyisi Jumalan edessä tai ottaisi mahdollisesti muuten vastuun teostaan että hänenkin elämä voisi helpottua. Melkein toivon että koko entisen elämän voisi jättää taakseen mutta toisaalta mietin onko se vastuun pakenemista? Mitä jos tuosta ihmisestä on ollut vaaraa toisillekin ihmisille ja se missä itsekin on alaikäisenä ollut mukana, on sellaista mitä häpeää. Ainakin haluaisin uskoa että tuo lapsuuteni tärkein ihminen olisi ottanut opikseen. Olen kiitollinen Jumalalle että olemme monen vuoden jälkeen taas puheväleissä ja molempien elämää hajottavasta asiasta voineet joskus kirjoittaa ja puhuakin. Se olisi kuitenkin valtava ihme jos minustakin vielä tulisi työkuntoinen. Olen joutunut koittamaan tuosta traumasta muutamille ukopuolisille puhumaan kun se välillä on noussut pintaan, mutta sitten potenut syyllisyyttä tavallaan selän takana puhumisesta. Olen epäillyt olenko voinut antaa asiaa sydämestäni anteeksi kun on pitänyt asiaa käsitellä tämän "armahtamani" ihmisen siitä tietämättä. Jotenkin vähän aristelen hänelle sitä myöntää ja muistutella vanhasta jutusta kun olen sanonut antaneeni anteeksi.

Olen kiitollinen kommenteista :roll:
Hemu
 

Re: uusi luomus?

ViestiKirjoittaja Lumina » 16. Tammi 2011 19:02

Voi Hemu...nämä on vaikeita asioita, mutta rukoillaan että sulle tulis tähän jonkun kautta Jumalalta sanoja ja lohdutusta joka parantaa ja vapauttaa :prayer4:
Lumina
 

Re: uusi luomus?

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Tammi 2011 19:24

Kaikkea hyvää sulle Hemu! Yritän jotain sanoa vaikka en tunne sua henkilökohtaisesti mutta Raamattu kehottaa rakastamaan vihamiestään ja antamaan anteeksi hänelle pahat tekonsa itseään kohtaan. Ja katkeroitua ei saa muuten oma tilanne pahentuu entisestään. Rukoile Herraltamme apua ja armahdusta itsellesi ja sille toiselle ihmiselle joka on sua loukannut ja anna sydämestäsi anteeksi itsellesi ja toiselle ihmiselle. Älä menneitä taakkoja tuo mukanasi tähän päivään vaan jätä ne ikävät asiat taaksesi lopullisesti. Oliko tästä mitään apua sulle, rakas ystävä?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: uusi luomus?

ViestiKirjoittaja Hemu » 16. Tammi 2011 21:30

Kiitos sinulle Lumina rukous tuesta ja sinulle Pekka viisaista ja vahvistavista sanoista. Olette aivan ihania :amen4: Täytyy vaan rukoilla ja luottaa että Jeesus auttaa eteenpäin ja antaa viisautta kaikkiin ihmissuhteisiin. Mitään pahaa sitä ei toivoisi kenellekään, mutta voimia ja Jumalan armoa tarvitsee että jaksaisi ja osaisi toimia oikealla tavalla. Jumala kun armossaan tahtoisi jokaisen ihmisen pelastuvan ja haluaa antaa omilleen armon rakastaa vihollisiakin ja jopa osoittaa väärillekin tien vapauteen.

Tässä aivan ihanan lohduttavia kohtia psalmista:



Jumala, ole minulle armollinen hyvyytesi tähden; pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden.
Pese minut puhtaaksi rikoksestani, puhdista minut synnistäni.
Sillä minä tunnen rikokseni, ja minun syntini on aina minun edessäni.
Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi; mutta sinä olet oikea puheessasi ja puhdas tuomitessasi.
Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Katso, totuutta sinä tahdot salatuimpaan saakka, ja sisimmässäni sinä ilmoitat minulle viisauden.
Puhdista minut isopilla, että minä puhdistuisin, pese minut, että minä lunta valkeammaksi tulisin.
Anna minun kuulla iloa ja riemua, että ihastuisivat ne luut, jotka särkenyt olet.
Peitä kasvosi näkemästä minun syntejäni, pyyhi pois kaikki minun pahat tekoni.
Jumala, luo minuun puhdas sydän ja anna minulle uusi, vahva henki.
Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.
Anna minulle jälleen autuutesi ilo, ja tue minua alttiuden hengellä.
Minä tahdon opettaa väärille sinun tiesi, että syntiset sinun tykösi palajaisivat.
Ps. 51:3-15

Siunausta teille ystävät kalliit :hearts:
Hemu
 

Re: uusi luomus?

ViestiKirjoittaja toni t » 17. Tammi 2011 00:21

Todella hyviä kirjoituksia tässä ketjussa! :amen4: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: uusi luomus?

ViestiKirjoittaja JHK » 17. Tammi 2011 09:52

Menneitä ei tunnetusti voi muuttaa, mutta ymmärrä se ettet enää ole se sama ihminen joka aikoinaan teki teot jotka nyt sinua vaivaavat, tai peräti, joilla sinua nyt vaivataan. Jumala ei syytä meitä menneisyydestämme taikka lihassa tehdyistä synneistä jotka on tunnustettu ja hylätty. Mitä tulee sinua vastaan rikkoneeseen ihmiseen, jos sinä tahdot häntä armahtaa ja jättää asian sikseen, niin tee aivan niin kuin Herran edessä oikeaksi koet, Hän vaikuttaa sinussa sen että tahdot tehdä hänen tahtonsa ja myös teet sen. Vaella rukoillen.
JHK
 

Re: uusi luomus?

ViestiKirjoittaja Hemu » 19. Tammi 2011 17:06

Kiitos JHK viisaista sanoista! Parasta katsoa eteenpäin ja luottaa sovitukseen kaikissa asioissa. Asioitakin on joita ei voi maton alle lakaista (ainakin niistä voi tarvittaessa puhua) ja olet niin oikeassa siinä että Jumala vaikuttaa tahtoa ja tekemistä että paras saisi tapahtua kun odottaa Herraa ja antaa Hänen johdattaa. Asiat ja ihmiset ovat lopulta kuitenkin oikeudenmukaisissa ja armahtavissa käsissä.

:amen4:
Hemu
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 25 vierailijaa