Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 14. Tammi 2011 21:41

http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=279785

Suosittelen katsomaan tuon ohjelman, joka käsittelee ruuassa olevia säilöntä- ja lisäaineita ja niiden haittoja.

Keskustelunaiheena: ruoka-aineet, terveys, sairaudet ja muut aiheepiiriin liittyvät asiat. Alkuperäisen ketjun perään tuotu pitkä läjä viestejä -Juha
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Tammi 2011 12:40

PetriFB kirjoitti:http://www.ruutu.fi/video?vt=video_episode&vid=279785

Suosittelen katsomaan tuon ohjelman, joka käsittelee ruuassa olevia säilöntä- ja lisäaineita ja niiden haittoja.


Linkki ei enää toimi ja ohjelma on poistunut LIV D:n ohjelmistosta.

Teollinen ruoka sisältää ihmisille vaarallisia lisä- ja säilöntäaineita, jotka aiheuttavat sairauksia jne. Olen alkanut tutkimaan tätä asiaa ja jättänyt pois tiettyjä ruoka-aineita ja korvannut ne edullisilla ja terveellisillä ratkaisuja.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Tammi 2011 14:46

Hei Petri! Liittyykö tämä asia ihmisen pohjattomaan ahneuteen? Eli laittamalla kaikenlaisia lisäaineita ruokaamme niin se näyttää ehkä jotenkin paremmalta ja säilyy pitkän ajan ja niin edelleen. Eli ruuasta on valmistajalla mahdollisuus saada enemmän rahaa itselleen kuin jos se olisi oikeaoppisesti ja terveellisesti valmistettua ja myös säilyisi huomattavasti vähemmän aikaa? Nythän ruokatehtaat ovat vähän niin kuin monopoliasemassa ja ruokatehtaat sijaitsevat harvassa ja kuljetusmatkat ovat satoja kilometrejä kaupan hyllyille.Jos ruokaan ei pantaisi säilytysaineita niin valmistajia pitäsi olla joka kylässä ja kaupungissa ja myös työpaikkoja olisi enemmän. Mitä sanot tähän?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Tammi 2011 15:11

pekka kirjoitti:Hei Petri! Liittyykö tämä asia ihmisen pohjattomaan ahneuteen? Eli laittamalla kaikenlaisia lisäaineita ruokaamme niin se näyttää ehkä jotenkin paremmalta ja säilyy pitkän ajan ja niin edelleen. Eli ruuasta on valmistajalla mahdollisuus saada enemmän rahaa itselleen kuin jos se olisi oikeaoppisesti ja terveellisesti valmistettua ja myös säilyisi huomattavasti vähemmän aikaa? Nythän ruokatehtaat ovat vähän niin kuin monopoliasemassa ja ruokatehtaat sijaitsevat harvassa ja kuljetusmatkat ovat satoja kilometrejä kaupan hyllyille.Jos ruokaan ei pantaisi säilytysaineita niin valmistajia pitäsi olla joka kylässä ja kaupungissa ja myös työpaikkoja olisi enemmän. Mitä sanot tähän?



Liittyy se myös tuohon. Mutta se on myös epäterveellistä, jonka haittavaikutuksista kärsivät monet ihmiset.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja pekka » 18. Tammi 2011 15:24

Ok, kiitoksia vastauksestasi. Näin on kuten kirjoitit, syöpää ja voi puhjeta myös moninaiset autoimmuuniset sairaudet jotka ovat nykyaikana todella yleisiä, niin ihmisillä kuin eläimilläkin. Mun toisella koiralla on autoimmuuninen sairaus ja mullakin. Koirallani se ilmenee korvatulehduksina ja silmätulehduksina ja turkin hilseilynä ja niin edelleen mutta onneksi miedot kortisonipohjaiset lääkkeet auttavat tosi tehokkaasti. Mun sairaus on psoriasis ja nivelpsoriasis eli iho kutisee ja nivelet on kipeät. Autoimmuuninen sairaus tarkoittaa, että se ei koskaan parane ja oma kroppa hylkii itseään eli solutoiminta on virheellistä. Oma immuniteettijärjestelmä on koko ajan sodassa omassa kropassa ja myös syöpäsolut voivat kehittyä tällaisessa ruumiissa syöväksi kuin jos olisi ilman tällaista sairautta. No, rukouksessa on hyvä elää ja Jumalan tahto toteutuu mitä Hän on minulle määrännyt tapahtuvaksi ja toiselle koiralleni.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 18. Tammi 2011 16:38

Olen hieman lukenut ja kokeillut näiden ruoka-aineasioiden kanssa.

Esimerkiksi natriumglutamaatti (E 621) on aromivahvenne. Nykyään jossain suomalaisissa lihavalmisteissa lukee "Ei sisällä natriumglutamaattia", koska se on aiheuttanut ihoreaktioita ja muita vastaavia erityisesti lapsille. Joskus 1990-luvun loppupuolella oli puhetta siitä, että E330 aiheuttaisi syöpää. Eri lisäaineet (luetteloitu E-merkinnöillä) muutamilla nettisivuilla, esim.

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... koodit.htm
http://www.evira.fi/uploads/WebShopFile ... 026443.pdf

Jotkut lisäaineet ovat kiistanalaisia, kaikkia ei ole tutkittu. On myös tutkittu, että tietyt lisäaineet aiheuttaisivat makuhimoa tiettyihin ruoka-aineisiin. Esimerkiksi sipseihin lisätään näitä. Markkinamiesten keksintöä on se, että karkkien ja sipsien pussikokoja kasvatetaan vähitellen isommaksi. Ennen oli Taffelin perussipsistä normaalipussi ja megapussi, enää ei ainakaan ole lähikaupassani sitä normaalikokoa myynnissä! Kun ihmiset lihovat, saavat sairauksia puutostiloja ruoasta tai muita oireita, heille määrätään lisävitamiineja, he liittyvät laihdutuskerhoihin ja yrittävät kaikin keinoin kohentaa oloaan. Tästä ei voi syyttää pelkästään ostajaa, myös myyjillä on vastuu tuotteista.

Hyvää asiaa ruoasta on tutkinut Antti Heikkilä. Hänen bloginsa löytyy netistä, ja lisäksi hän on kirjoittanut kirjoja mm. riippuvuudesta ja ruokavaliosta. Ulkomailla on myös sellaista tietoa, mikä ei "valu" Suomeen asti. Tai kun se tulee, tällaiset nettivideot poistetaan! Ruotsissa oli lääkäri, joka vastoin yleisiä suosituksia hoiti diabetespotilaat pääasiallisesta uuden ruokavalion avulla terveiksi. Suomessa ei ole tästä edes puhuttu, koska se mullistaisi lääketeollisuuden asiat huonompaan suuntaan! Tässä iso askel on ollut vähähiilihydraattisella (vhh) ruokavaliolla. Luultavasti tämä pätee myös astman hoitoon (tästä ei ole kovin pitkälle tutkittua tietoa). Kuitenkin ruokavalio vaikuttaa terveyteen. Jos on ruoka-annoksen syötyä sellainen olo, että voisi vielä syödä hevosen (esim. grilliruoan jälkeen), elimistö kärsii ravintoaineiden puutteesta. Kun elimistöä päivä, viikko, kuukausi ja vuosi toisensa jälkeen ruokkii tällaisilla ruoilla, joista saa kalorit eikä ravintoaineita, niin elimistö voi kärsiä puutostiloista! Kaikki eivät liho geneettisen perimänsä, liikuntaharrastusten tai muiden asioiden vuoksi, mutta heidän elimistö voi olla silti huonossa kunnossa ruokavalion vuoksi. Luettavaksi suositeltava kirja on myös Jonsson Bitten/ Nordström Pia: Sokeripommi, eroon sokeririippuvuudesta.

Itse pyrin ostamaan vaihtoehtoisesti luomutuotteita, koska niihin ei ole lisätty säilöntäaineita. Olen käytännössä huomannut, että esimerkiksi keitetyn kananmunan makuero luomuna ja "tavallisena" on huomattava, luomun eduksi. Luomutuotteen ovat hieman hinnakkaampia, mutta samalla suosii suomalaista tuotantoa, ei maksa järjettömistä kuljetusmaksuista (ympäristöystävällistä). Olen löytänyt kaupasta jo Valion maustamatonta jogurttia luomuna, Valio valmistaa myös muita tuotteita. Monissa kaupungeissa on erikseen jotain luomupuoteja tai vastaavia. Mausteita saa luomuna. (Monissa "tavallisissa" maustepurkeissa on pitkä lista E-merkintöjä, erityisesti E621.) Lisäksi vähemmän on enemmän: kun ostaa ravinteikkaita raaka-aineita, mitä ei ole sotkettu lisäaineilla tai käsitelty ravintoköyhiksi (kuten valkoinen vehnä), niin pienempi annoskoko ruokaa riittää.

Itse ruoan valmistaminen luomutuotteista ja perusraaka-aineista (kun ei osta valmispizzoja ja vastaavia) on hieman haastavampaa. Se saattaa viedä hieman enemmän aikaa ja vaatia harjoittelua. Esimerkiksi pitkään hauduttamalla jotain ruokia, saa niistä paremman makuisia kuin 30 sekunttia mikrossa. Uunit ja liedet kunniaan ruoan laitossa :lol: !!!

Itse olen joutunut näiden asioiden kanssa tekemisiin terveysasioiden vuoksi. Jätin joskus tästä rasvahössötyksen takia voin pois, koska "voi on paha". Siitä seurasi minulla iho-oireita. Iho-oireet loppuivat, kun jätin kevytmargariinit pois. Nykyään käytän voita ja oliiviöljyä. Myös rypsiöljy ja kookosrasva sisältävät hyviä aineita. Jokaisen kannattaa kuunnella kehoaan ja kokeilla omat vaihtoehtonsa. Vitamiineja ovat Suomen metsät täynnä marjojen ja eri kasvien muodoissa. Se alkaa olemaan unohtunutta kansanperinnettä, varsinkin kasvien kuivattaminen. Esim. en tarvitse rautatabletteja, kun olen kesällä pessyt ja kuivattanut nokkosia. Niitä voi sitten lisätä esim. sämpylätaikinan sekaan tai aamupuroon, miten tykkää. Vaihtoehtoja on monia.

Pidän herkkupäivän kerran viikossa, mutta mieluummin panostan laatuun kuin määrään. (En osta keinomakeutettuja irtokarkkeja vaan mieluummin kunnon leivoksen tai teen jotain itse). Syön joskus pikaruokaa. Kuitenkin yritän suurimman osan viikkoa syödä oikein ja järkevästi. Näissä asioissa ei kannata uskoa tv-mainoksia eikä THL:n suosituksia.

Rukousta ja malttia ruoka-asioihin, pienillä muutoksilla menen itsekin! :GBU:
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Tammi 2011 17:40

lara.tomb.raider kirjoitti:Olen hieman lukenut ja kokeillut näiden ruoka-aineasioiden kanssa.

Esimerkiksi natriumglutamaatti (E 621) on aromivahvenne. Nykyään jossain suomalaisissa lihavalmisteissa lukee "Ei sisällä natriumglutamaattia", koska se on aiheuttanut ihoreaktioita ja muita vastaavia erityisesti lapsille. Joskus 1990-luvun loppupuolella oli puhetta siitä, että E330 aiheuttaisi syöpää. Eri lisäaineet (luetteloitu E-merkinnöillä) muutamilla nettisivuilla, esim.

http://www.helsinki.fi/kemia/opettaja/a ... koodit.htm
http://www.evira.fi/uploads/WebShopFile ... 026443.pdf

Jotkut lisäaineet ovat kiistanalaisia, kaikkia ei ole tutkittu. On myös tutkittu, että tietyt lisäaineet aiheuttaisivat makuhimoa tiettyihin ruoka-aineisiin. Esimerkiksi sipseihin lisätään näitä. Markkinamiesten keksintöä on se, että karkkien ja sipsien pussikokoja kasvatetaan vähitellen isommaksi. Ennen oli Taffelin perussipsistä normaalipussi ja megapussi, enää ei ainakaan ole lähikaupassani sitä normaalikokoa myynnissä! Kun ihmiset lihovat, saavat sairauksia puutostiloja ruoasta tai muita oireita, heille määrätään lisävitamiineja, he liittyvät laihdutuskerhoihin ja yrittävät kaikin keinoin kohentaa oloaan. Tästä ei voi syyttää pelkästään ostajaa, myös myyjillä on vastuu tuotteista.

Hyvää asiaa ruoasta on tutkinut Antti Heikkilä. Hänen bloginsa löytyy netistä, ja lisäksi hän on kirjoittanut kirjoja mm. riippuvuudesta ja ruokavaliosta. Ulkomailla on myös sellaista tietoa, mikä ei "valu" Suomeen asti. Tai kun se tulee, tällaiset nettivideot poistetaan! Ruotsissa oli lääkäri, joka vastoin yleisiä suosituksia hoiti diabetespotilaat pääasiallisesta uuden ruokavalion avulla terveiksi. Suomessa ei ole tästä edes puhuttu, koska se mullistaisi lääketeollisuuden asiat huonompaan suuntaan! Tässä iso askel on ollut vähähiilihydraattisella (vhh) ruokavaliolla. Luultavasti tämä pätee myös astman hoitoon (tästä ei ole kovin pitkälle tutkittua tietoa). Kuitenkin ruokavalio vaikuttaa terveyteen. Jos on ruoka-annoksen syötyä sellainen olo, että voisi vielä syödä hevosen (esim. grilliruoan jälkeen), elimistö kärsii ravintoaineiden puutteesta. Kun elimistöä päivä, viikko, kuukausi ja vuosi toisensa jälkeen ruokkii tällaisilla ruoilla, joista saa kalorit eikä ravintoaineita, niin elimistö voi kärsiä puutostiloista! Kaikki eivät liho geneettisen perimänsä, liikuntaharrastusten tai muiden asioiden vuoksi, mutta heidän elimistö voi olla silti huonossa kunnossa ruokavalion vuoksi. Luettavaksi suositeltava kirja on myös Jonsson Bitten/ Nordström Pia: Sokeripommi, eroon sokeririippuvuudesta.

Itse pyrin ostamaan vaihtoehtoisesti luomutuotteita, koska niihin ei ole lisätty säilöntäaineita. Olen käytännössä huomannut, että esimerkiksi keitetyn kananmunan makuero luomuna ja "tavallisena" on huomattava, luomun eduksi. Luomutuotteen ovat hieman hinnakkaampia, mutta samalla suosii suomalaista tuotantoa, ei maksa järjettömistä kuljetusmaksuista (ympäristöystävällistä). Olen löytänyt kaupasta jo Valion maustamatonta jogurttia luomuna, Valio valmistaa myös muita tuotteita. Monissa kaupungeissa on erikseen jotain luomupuoteja tai vastaavia. Mausteita saa luomuna. (Monissa "tavallisissa" maustepurkeissa on pitkä lista E-merkintöjä, erityisesti E621.) Lisäksi vähemmän on enemmän: kun ostaa ravinteikkaita raaka-aineita, mitä ei ole sotkettu lisäaineilla tai käsitelty ravintoköyhiksi (kuten valkoinen vehnä), niin pienempi annoskoko ruokaa riittää.

Itse ruoan valmistaminen luomutuotteista ja perusraaka-aineista (kun ei osta valmispizzoja ja vastaavia) on hieman haastavampaa. Se saattaa viedä hieman enemmän aikaa ja vaatia harjoittelua. Esimerkiksi pitkään hauduttamalla jotain ruokia, saa niistä paremman makuisia kuin 30 sekunttia mikrossa. Uunit ja liedet kunniaan ruoan laitossa :lol: !!!

Itse olen joutunut näiden asioiden kanssa tekemisiin terveysasioiden vuoksi. Jätin joskus tästä rasvahössötyksen takia voin pois, koska "voi on paha". Siitä seurasi minulla iho-oireita. Iho-oireet loppuivat, kun jätin kevytmargariinit pois. Nykyään käytän voita ja oliiviöljyä. Myös rypsiöljy ja kookosrasva sisältävät hyviä aineita. Jokaisen kannattaa kuunnella kehoaan ja kokeilla omat vaihtoehtonsa. Vitamiineja ovat Suomen metsät täynnä marjojen ja eri kasvien muodoissa. Se alkaa olemaan unohtunutta kansanperinnettä, varsinkin kasvien kuivattaminen. Esim. en tarvitse rautatabletteja, kun olen kesällä pessyt ja kuivattanut nokkosia. Niitä voi sitten lisätä esim. sämpylätaikinan sekaan tai aamupuroon, miten tykkää. Vaihtoehtoja on monia.

Pidän herkkupäivän kerran viikossa, mutta mieluummin panostan laatuun kuin määrään. (En osta keinomakeutettuja irtokarkkeja vaan mieluummin kunnon leivoksen tai teen jotain itse). Syön joskus pikaruokaa. Kuitenkin yritän suurimman osan viikkoa syödä oikein ja järkevästi. Näissä asioissa ei kannata uskoa tv-mainoksia eikä THL:n suosituksia.

Rukousta ja malttia ruoka-asioihin, pienillä muutoksilla menen itsekin! :GBU:


Hyvä kirjoitus tästä aiheesta. E 621 aiheuttaa myös allergiaa, päänsärkyä ja monia muita vaivoja.

Hyvä esimerkki ruuan terveellisyydestä tai haitallisuudesta ovat esim. sokeri ja suola. Täysruokosokeri (luonnollinen sokeri) hoitaa hampaita (tämä on tutkittua tietoa) ja on hyväksi hampaille sekä koko kehon terveydelle. Teollinen sokeri on haitallista hampaille sekä koko keholle. Luonnon suolat meri- ja kristallisuola edistävät terveyttä, mutta teollinen suola on ihmiselle haitallista. Jumalan luoma on hyvää ja terveellistä, mutta kun ihminen koskee luonnolliseen ja muuttaa sen teolliseen muotoon, niin siitä tulee "myrkky". Vähän niin kuin vanhurskaus ja synti. Mihin ihminen koskee ilman Jumalaa, niin se muuttuu synniksi.

Ihminen tarvitsee hiilihydraattien lähteitä, mutta taas kerran luonnollisista lähteistä, ei ihmisen teollisista valmisteista. Hiilihydraatit ovat ihmisen tärkein energianlähde. Ilman energiaa on väsyttävä ja surkea olo. Ruskea riisi on terveellinen hiilihydraatin lähde, samoin kokojyväviljatuotteita tulisi syödä. Vihanneksissa, hedelmissä, marjoissa ja pähkinöissä on myös elimistölle edullisia hiilihydraatteja. Hiilihydraatit ovat myös elintärkeän kuidun lähde. Kuitu pitää niin kolesterolin kuin painonhallinnan kurissa. Hiilihydraatti kuuluu myös laihduttajan ruokavalioon. Edellä mainitut hiilihydraatit ovat elintärkeitä ihmiselle, joten niitä tulee syödä järkevästi ja kohtuudella.

On myös olemassa hiilihydraatteja joita tulisi vältellä, koska ne lihottavat ja ovat  muutenkin epäterveellisiä. Vältä näitä hiilihydraattien lähteitä: valkoinen riisi, valkoinen leipä ja pulla, ranskanperunat, sokeri (teollinen valkoinen sokeri), virvoitusjuomat (sokerijuomat), spagetti, pasta, makaroni, riisikakku, olut.

Minä ja vaimoni keräämme pihalta ja lähiympäristöstä esim. nokkosia ja maitohorsmaa ja syömme niitä eri tavalla valmistettuina. Niitä voi myös pakastaa tai kuivattaa. Tänä kesänä olisi tarkoitus tutkia lisää mitä voi syödä pihapiiristä ja lähiympäristöstä (asumme maalla metsän keskellä). Tietenkin puolukat ja mustikat on hyviä. Meillä on myös marjapensaita musta-, puna- ja valkoviinimarjaa sekä tyrniä. Viime kesänä istutimme muutaman gojimarjapensaan. Järvestä saamme kalaa. Kuhan pyyntiin täytyy perehtyä ja käyttää enemmän aikaa. Kuha on todella terveellinen kala.

Mullakin on alkanut terveellinen ruoka innostus allergioista ja sairauksista, jotka on helpottanut, kun olen jättänyt pois tiettyjä ruokia ja alkanut syödä terveellisemmin.

Olen huomannut että monet ihmiset kärsivät väärän ravinnon takia monenlaisista vaivoista ja sairauksista sekä jopa masennuksesta ja voimattomuudesta.

Kun syö terveellisesti, niin jaksaa pirteämmin palvella Jumalaa ja lähimmäisiään.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja Hemu » 19. Tammi 2011 13:40

Viisautta ja harkintaa onkin hyvä käyttää siihen mitä suuhunsa pistää. Todella mielenkiintoinen ja hyvä ketju tämä! Olen näitä asioita joutunut jonkin verran miettimään kun varsinkaan nuorempana asiat eivät olleet hallinassa oikealla tavalla. Kiitos Jumalalle, painoa on saatu näin uskoon tulon myötä lisää ja kohti parempaa kuntoa saa mennä. Kunhan tosiaan vaan pyrkii Jumalan suomin voimin parempiin valintoihin ja aina ensin etsii Hänen tahtoaan. Luomua ja mahdollisimman vähän ihmisen sormeilemaa ravintoa suosisin minäkin, mutta aina jos ei ole varaa tai mahdollisuuksia siihen, Jumalan sana tuo lohdutuksen siihenkin :happy:

Sentähden minä sanon teille: älkää murehtiko hengestänne, mitä söisitte tai mitä joisitte, älkääkä ruumiistanne, mitä päällenne pukisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet?
 Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa eivätkä kokoa aittoihin, ja teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ettekö te ole paljoa suurempiarvoiset kuin ne?
Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
Ja mitä te murehditte vaatteista? Katselkaa kedon kukkia, kuinka ne kasvavat; eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, eikö paljoa ennemmin teitä, te vähäuskoiset?
Älkää siis murehtiko sanoen: 'Mitä me syömme?' tahi: 'Mitä me juomme?' tahi: 'Millä me itsemme vaatetamme?'  Sillä tätä kaikkea pakanat tavoittelevat. Teidän taivaallinen Isänne kyllä tietää teidän kaikkea tätä tarvitsevan.
Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan.
Älkää siis murehtiko huomisesta päivästä, sillä huominen päivä pitää murheen itsestään. Riittää kullekin päivälle oma vaivansa." Matt. 6:25-26


Tämä edellinen siis rohkaisuksi esim. köyhille.

Jumalan Pyhä Henki kun on voimallinen elävöittämään heitäkin jotka puutteessa elävät ja turvaavat Jeesukseen:

Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. Room. 8:10-12


Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan;
sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella. 1Tim. 4:4-5


On hyvä muistaa kiittää ja siunata se mitä meille syötäväksi annetaan. Kun uskossa sen teemme, voimme luottaa että Jumala sen pyhittää. Välttäkäämme kuitenkin parhaamme mukaan sellaista mikä epäilyttää. Kieltäytyihän Danielkin kuninkaan pöydän ruuasta ja viinistä. (Dan. 1:8)

Armelias mies tekee hyvää itsellensä, mutta armoton syöksee onnettomuuteen oman lihansa. San. 11:17

Koetelkaa

ja voikaa hyvin! :hearts:
Hemu
 

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Tammi 2011 14:48

Kiitos ja ylistys Herrallemme Jeesukselle Kristukselle!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Liv D: Mitä ruokamme sisältää?

ViestiKirjoittaja tadetski » 19. Tammi 2011 14:55

Hyvä aihe ja hienoa, että tämä otetaan esille täällä. :)

Minä pyrin ostamaan ruokaa joissa ei olisi lisäaineita, mutta aina niitäkään ei voi täysin välttää. Luomuun olisi ihana siirtyä kokonaan, mutta hinta on sen verran korkea etten voi ostaa luomua kuin silloin tällöin.

Teimme poikamme kanssa sopimuksen, että jos hän on ilman karkkia tietyn ajan, saa hän erään tavaran jota hän halusi. Tämä onnistui hyvin, poika ei ostanut karkkia rahoillaan kertaakaan. Itse hän myös sanoi, että olo oli parempi. Hänelle tuli aina karkin syönnin jälkeen huono olo. Nyt meillä on taas menoassa karkiton ja jäätelötön aika aina tuonne kesään saakka. Minulla itselläni on kyllä tosi heikko itsekuri varsinkin suklaan osalta. :oops:

Parasta ruokaa saa kun tekee kaiken alusta asti itse. Ei osta puolivalmiita, leipoo itse kaiken jne. Tiedän, ettei se ole helppoa varsinkaan työpäivän jälkeen, kun jälkikasvulle pitää saada ruokaa mahdollisimman nopeasti.

Kauppareissulla kuluu tällä hetkellä enemmän aikaa sillä haluan tutkia tuoteselosteet tarkkaan. Tänään ostin kuitenkin leipää kaupasta. Nuorimmaisemme tykkää paahtoleivästä ja nyt löytyi luomu vaihtoehto sillekin. Moni pitää minua höpsähtäneenä sen vuoksi, että olen tullut todella kriittiseksi sen suhteen mitä perheelleni syötän. Mitään light ruokia emme syö, ruokakerma on bannassa, voita ja kylläkin voimariinia syömme leivän päällä. Veljeni perhe tekee itse voi-kasviöljyseoksen. Muistaakseni sekoittavat auringonkukkaöljyä ja luomuvoita pehmeäksi tahnaksi. Tätä aion itsekin kokeilla. Lisäksi he ovat mukana luomupiirissä joka tuo kotiovelle saakka luomukorin tietyin väliajoin.

Ja on mulla yksi haaveki...jäätelökone. :-P Sillä saisi tehtyä lisäineetonta herkkua ihan kermasta ja omista marjoista. :thumb:
tadetski
 
Viestit: 41
Liittynyt: 28. Joulu 2010 23:53

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa

cron