Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 01. Elo 2014 11:13

paa kirjoitti:
Lily kirjoitti:Hei! Olen uusi täällä foorumilla, ajattelin liittyä seuraan kun olen pitkään käynyt täällä lueskelemassa. Mukavaa ja varmasti siunattua tulee olemaan teidän seura täällä :) Kiitos hyvistä linkeistä, osa onkin entuudestaan tuttuja.
Tulisiko kellekkään mieleen muita väkeviä mies opettajia ja julistajia?


Tummennus minun.
Niin, mies on kelvollinen opettamaan Raamatun mukaan, mutta täällä linkattiin myös naisen blogi, jossa on opetusta.
Blogi vaikutti pikaiselta vilkaisulta oikein hyvältä ja tervehenkiseltä ja ajattelin perehtyä siihen paremmin, mutta kun kirjoittaja on nainen, niin onko se sitten väärin?
Toisaalta opetuksen ja omien ajatusten julki tuomisen välillä voi olla hyvinkin pieni ero, mutta kun puhutaan hyvästä ja totuuden mukaisesta opetuksesta, niin eikö opettajakin sitten pitäisi olla Jumalan mielen mukainen henkilö (eli tässä tapauksessa mies)? Eli voiko naisopettajan opetus olla hyvää ja totuuden mukaista, vaikka Jumala on nähnyt hyväksi, että mies on parempi suorittamaan opetustehtäviä?


Täällä on hyvä ketju, jossa voimme pohtia lisää tätä nainen opettaa -asiaa.

Jatkakaamme siellä asiaan perehtymistä :angel:

viewtopic.php?f=2&t=771&hilit=saako+nainen+opettaa&start=20

-Ylläpito
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja paa » 01. Elo 2014 20:48

Mutta en halua keskustella siitä saako nainen opettaa vai ei, vaan siitä, että onko ok linkata tähän ketjuun naisopettajien blogeja yms. koska Raamattu sanoo opetustehtävien kuuluvan miehelle.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Lily » 02. Elo 2014 00:53

Oletteko muuten kuunnelleet tätä miestä? Opettaa hyvin kotiseurakunnasta.

http://www.tv7.fi/vod/series/?series=31026
Lily
 

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Hansu » 02. Elo 2014 11:44

Poistin tuomani linki, koska en halua herättää yleistä pahennusta tuomalla sellaisen linkin, joka herättää närkästystä. :roll: :)

Olen käsittänyt, että Raamatun mukaan nainen voi olla evankelista. Mutta mietin, että missä menee se raja, että nainen on evankelistana, eikä hänen puheensa tai kirjoituksensa menee opettamisen puolelle. :roll:

Linkin takana, blogia pitävän naisen kirjoitukset olivat mielestäni rohkaisevia tässä maailman ajassa missä villitsee ja hallitsee kaikelaiset epämääräiset opetukset. Hänen kirjoituksensa pysyvät Raamatun Sanassa ja totuudessa. On sääli, jos hänen kirjoituksensa hylätään, vain sen vuoksi, että hän satuu olemaan nainen. :(

Mutta, koska tahdon itse pysyä Raamatun opetuksen totuudessa niin ymmärrän, jos tämän naisen kirjoitukset menevät opetuksen puolelle, eikä hänen linkkiään blogiin voida täällä hyväksyä. :)

Mainittakoon, että kirjoitan tämän rakkauden ja sävyisyyden hengessä. :angel: :unity: sydän, sydän, sydän. (ei lötynyt sydän hymiöö :D )

Olisin mieluusti keskustellut tästä asiasta, että missä menee se raja, että nainen on evankelistana, eikä hänen puheensa tai kirjoituksensa menee opettamisen puolelle. Siksi avaan linkin, jonka Mikko Murpatti toi tänne, missä voi keskustella "nainen opettajan." :?: :)
Hansu
 

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja paa » 02. Elo 2014 19:21

Voi ei. Kirjoitinkohan taas liian kärkkäästi, kun en minä siitä linkistä pahastunut; kunhan aloin miettimään että onko kyseessä opettaja vai ei ja jos on, sopiiko linkki tähän ketjuun, kun etsitään 'hyvää ja totuudenmukaista' opetusta. Anteeksi :unity:

Haluaako ylläpito kommentoida tätä asiaa jotenkin? Siis että voiko tämä kyseinen blogi olla täällä esillä.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Elo 2014 11:15

Minulle ei herra ole avannut syvällisesti, eikä puhunut sisimpääni vahvasti tästä naisen opettamis asiasta internetissä.

Siksi en ollut kovin kärkäs tästä myöskään keskustelemaan vaan toivoin, että joku minua tietäväisempi ylläpitäjä olisi napannut tästä kopin :angel:


On selvää, että Raamatun ilmoituksen mukaan nainen ei voi paikallisseurakunnan sisällä toimia päävastuullisena opettajana taikka vanhemmistossa, eikä missään johtavassa asemassa (päätöstenteko, vastuu) seurakunnan sisällä.

Eli nainen voi ottaa osaa opetukseen kysymyksin ja myös jakaa niitä asioita , joita on oppinut, mutta seurakunnan kokouksessa ei saa olla niin, että naisella on opetuksessa viimeinen sana ja johtava vastuu opetuksesta. Eli saa osallistue (pitääkin jopa) ja saa jakaa mitä on oppinut, ilmaista sen.

Seurakunnan sisällä tämä on selkeä tämä opetus, mutta kun siirrytään iternetin maailmaan, jossa ei ole paikallisseurakunta kyseessä ja opetuksen kohde voi olla kuka vaan, niin tähän en osaa ottaa kantaa ja varmaksi sanoa, eli tähän en kommentoi muuta kuin, että jos haluaa vetää varmanpäälle niin voi olla ottamatta sitten opetusta vastaan jos kirjoittaja netissä on nainen.

Rukoillaan Jumalalta lisää johdatusta tähän asiaan, en uskalla neuvoa mitään varmaa asian tiimoilta jos kirjoitus tapahtuu netissä eikä seurakunnan kokouksessa. Asian tekee hankalaksi se , että en osaa vetää rajaa koska on kyse Raamatun sanan opettamisesta taikka evankelioimisesta taikka kristittynä jonkin asian kommentoimisesta.

Esim:

Netissä lukee: Abortti on hyvä juttu, kannattakaa sitä.

Uskova nainen vastaa netissä blogissa: Jumala luo elämän niin kuin 1.moos opettaa ja siteeraan nyt tätä kohtaa, tämän vuoksi en tue aborttia. Tuossa on jo tapahtunut opetusta, että Jumala loi...jne en nyt jaksa keksiä parempaa esimerkkiä...

Mutta missä se raja menee se ei ole selvillä, myös evankeloidessa on pakko opettaa Raamatusta evankeliumia, tästä nousee aina kysymyksiä ja niihin on vastattava...hankala asia.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 03. Elo 2014 11:52

:wtf: :think: :silent: :sick: :crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 02:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Hansu » 03. Elo 2014 13:22

paa kirjoitti:Voi ei. Kirjoitinkohan taas liian kärkkäästi, kun en minä siitä linkistä pahastunut; kunhan aloin miettimään että onko kyseessä opettaja vai ei ja jos on, sopiiko linkki tähän ketjuun, kun etsitään 'hyvää ja totuudenmukaista' opetusta. Anteeksi :unity:

Haluaako ylläpito kommentoida tätä asiaa jotenkin? Siis että voiko tämä kyseinen blogi olla täällä esillä.


Paa, en suinkaan pahastunut kommentistasi. Rauha vaan. :angel: Poistin linkin ihan sen takia, ettei se herättäisi pahennusta. :)

Jossain vaiheessa minäkin poikotoin kysestä blogia, koska kirjoittaja oli nainen. Aloin kuitenkin lukea hänen blogiaa ja koin miten Henki saattoi yhtyä hänen kirjoituksiinsa. Olen saanut niistä paljon lohtua ja hengellistä sisältöä elämääni. Hän ei ota kirjoituksistaan kunniaa itselleen vaan aina kiittää Herraa siitä mitä Hän on laskenut sydämelleen.

Kerrottakoon, että minä tunnen tämän henkilön fb:n kautta ja olen todennut hänet nöyräksi ja Raamatun totuudessa pysyväksi Herran palvelijaksi. Tällä ei tietenkään voi puollustaa sitä, että nainen saisi opettaa vaikka kuinka olisi Herran nöyrä palvelija.

Olen rukoillut Herraa tämän blogin vuoksi ja kysellyt, että onko Hänen tahtonsa, että lueskelen sitä. En ole ainakaan toistaiseksi kokenut, että Herra olisi sen minulta kieltänyt. Koska olen toisista kirjoituksista saanut jopa rauha sydämeeni niin olen ajatellut, että se on Herran vastaus "Lue vain" :)

Mietin tuossa, että pitäisikö linkki kuitenkin tuoda takaisin, jotta halukkaat voisivat lukea blogia ja koetella kirjoitukset Raamatun Sanan valossa. Mitä mieltä ylläpito on? :roll:
Hansu
 

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Elo 2014 13:29

Laia vaan linkki takaisin, ei siinä mitään.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Hyvää ja Totuuden mukaista opetusta!

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Elo 2014 13:35

Jasmiini kirjoitti:
Mikko Murpatti kirjoitti:Seurakunnan sisällä tämä on selkeä tämä opetus, mutta kun siirrytään iternetin maailmaan, jossa ei ole paikallisseurakunta kyseessä ja opetuksen kohde voi olla kuka vaan, niin tähän en osaa ottaa kantaa ja varmaksi sanoa, eli tähän en kommentoi muuta kuin, että jos haluaa vetää varmanpäälle niin voi olla ottamatta sitten opetusta vastaan jos kirjoittaja netissä on nainen.


Minusta tässä on se ongelma, että tällaisella voidaan vetää matto naisen jalkojen alta, varsinkin, jos kyseessä on evankelista tai joku nainen, joka tekee Jumalan tahtoa netin kautta. Evankeliumin eteenpäin vieminen on juuri evankeliumin, eli ilosanoman viemistä Herran Jeesuksen sovitustyöstä ristillä syntisten puolesta ja nimenomaa tätä kerrotaan maailiman ihmisille. Se varmasti sisältää jonkin verran opetuksellisuutta, sillä onhan osattava kertoa jonkin verran sitä totuutta, kuinka tulee uskoa Herraan Jeesukseen Raamatun opetuksen mukaan.
Ilosanoman kertominen eli yleinen pappeus kuuluu jossain muodossa kaikille meille.
Kuinka se ruokkisikaan lihaa, kun voisi sanoa, että hei, naisten ei tarvitsekaan kertoa Jeesuksesta kellekään, ei varoittaa, ei mitään. Kun synnin runtelema ihminen maailmasta tulee vastaan ja kaipaisi pelastajaa, voi sanoa moi ja kävellä pois, tämä ei ihan varmasti ole Jumalan tahto naisten kohdalla, että lamput laitetaan vakkojen alle.

Jos katsotaan siihen asiaan, mitä joku nainen sanoo, eikä siihen, että kyseessä on nainen, asiasta tulee ihan eri juttu. Jos koetellaan Jumalan Sanalla se, minkä nainen sanoo netissä ja se osoittautuu todeksi ja hyväksi, jätetäänkö se ottamatta vastaan koska se tulee jostain astiasta, jossa nyt sattuu olemaan xx-kromosomit.
Miehet eksyvät siinä missä naisetkin ja opettavat väärää ja harhaa, myös netissä vai pitäisikö sanoa, että jopa erittäin paljon netissä.
Jos nyt sitten koetellaan myös miehen kirjoitukset netissä Jumalan Sanalla ja ne osoittautuvat vääriksi, niin eihän sitä voida ottaa vastaan hyvänä vain
koska kyseessä on mies.

Tässä ketjussa on sitä paitsi nyt tapahtunut sellainen hupaisa juttu, että on pyyhkäisty naisen kirjoittama blogi pois ja ei voi käydä koettelemassa enää, onko asiat hyviä, Herralta saatuja, mutta tässä ketjussa
suositellaan kuitenkin yhden miehen saarnoja, joka saarnaa myös harhaisia opetuksia.
Ettäs näin.

Ai joo, minäkin olen nainen. Jos ei tarvitse ottaa vastaan naiselta, jos sattuu opetusta johonkin lipsahtamaan, on minunkin kirjoittelu täällä turhaa.
Siis, tällaisen logiikan kautta myös minun viestini voisi pyyhkiä pois, koska satun omaamaan lihan, jossa xx-kromosomit.
Viestiäni ei siis tarvitsisi edes koetella, koska sen voisi ohittaa tunteellisen, käärmeen pettämän sieluparan yrityksenä olla parempi liha.
Viis siitä, että Herra todellakin käyttää myös naisia muussakin kuin kahvin keitossa ja lasten hoitamisessa.



Sanoin, että voi (halutessaan) välttää naiseten netti opetuksia , mutta en sanonut että näin on pakko/tulee tehdä.

En osaa sanoa mitään varmaa tästä asiasta, sillä tämä ei ole minulle auennut, ja siksi en sanokkaan.

Ylläpito ei ole poistanut mitään linkkejä, vaan Hansu joka asiasta kirjoitti poisti ne itse ;)
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron