paa kirjoitti:Eipä ole kovin hedelmällinen keskustelu, kun vastauksena kysymyksiin ja kommentteihin tulee vaan linkki.
Jesurun Tiikeri kirjoitti:Mutta yhteiskunnassa, emme voi puhua Sanaa koska Jumalan viisaus on maailman silmissä hullutusta. Älkäämme siis antako aseita maailmalle meitä vastaan, vaan "olkaamme ovelia kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset".Mikko Murpatti kirjoitti:Kyllä me saame ja meidän tuleekin puhella Jumalan sanaa yhteiskunnassa, sillä usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Aina kun puhumme Raamatun asioita kylvämme siemeniä ja aina silloin tällöin jokin siemen itää ja syntyy uskoa.
Room. 10:17
Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.
2. Tim. 4:2
saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
Tuo oli kyllä hyvin sanottu!
Ajatukseni oli ehkä hieman huonosti asetettu. Tarkoitin, että jos menisimme toreille julistamaan niin luultavasti ennenpitkään, meidät vietäisiin putkaan julkisrauhan rikkomisesta.
Hmm.. Mut eiks meidän pitäis aina ollakin putkassa välil ja kärsiä raipaniskuja jne..? Miksiköhän niin ei enää tapahdu? Onko Suomessa kaikki uskossa vai onko uskovat hieman suolattomia?paa kirjoitti:Koskeeko tämä moniavioisuus vain miehiä vai saako naisellakin olla monta miestä?
Raamatussa voi olla miehellä useampi vaimoa, mutta naisilla vain yksi mies. Suomessa tämä on mahdotonta, koska avioliittolaki säätelee naimisiinmenoa. Avioliittoon voit siis mennä usean naisen kanssa, mutta se on "laiton". Joten se ei myös Jumalan silmissäkään, ole siis oikeamielinen teko varmastikaan koska meidän tulee kunniottaa esivaltaa ja sen lakeja.
Tietty on poikkeuksia. Esim. Paavali oli ns. etsintäkuulutettu mutta hän pakeni. Jos hän olisi noudattanut esivaltaa ja lakeja, niin hänet olisi tapettu. Sensijaan, hän teki työtään joka kuitenkin nousee esivallan yläpuolelle jos Jumala niin päättää.paa kirjoitti:Ja toinen kysymys: saako avioliiton purkaa hiljaisuudessa? Joosefhan ei ollut vielä naimisissa asti Marian kanssa, siksi minusta tämä esimerkki ei ole hyvä.
Joosef oli kihloissa Marian kanssa ja kihlausaikana, ei ollut lupa yhtyä. Maria kuitenkin tuli raskaaksi, joten Joosefin tehtävä Israelin yhteiskunnassa, olisi ollut koota kylän miehet ja kivittää Maria kuoliaaksi aviorikoksesta.
Näin hän ei kuitenkaan halunnut tehdä, vaikka Joosef oli lakia kunnioittava mies: hän päätti purkaa kihlauksen hiljaisuudessa ja säästää Marian hengen.paa kirjoitti:
Ihmisten toiminta Raamatussa ei aina ole oikein. Vai lukeeko jossain että Daavidin monta vaimoa oli Jumalan tahto?
Raamatun sanoman mukaan, Jumala antoi lahjaksi vaimot Daavidille. Jumala ei anna koskaan mitään pahaa lahjaksi kennellekkään.
Nyky-ihmisen on vaikea ymmärtää millainen oli Israelin yhteiskunta tuolloin. Se usein aiheuttaa jopa sen, että alamme miettimään onko Jumala oikeudenmukainen. Raamatun sana on 100% totta, mutta se mikä on vanhaa ei tietenkään sovi uuteen. Se on kuitenkin totta, vaikka nyt meillä onkin uusi laki: ei vanha ole lakannut olemasta, vaan tämä uusi laki toteuttaa koko sen vanhan.
Ja uuden lain nimi on: armo. Jeesuksen ristintyön armo. Tähän kiteytyy koko Mooseksen laki ja Jumalan rakkaus ja oikeamielisyys.Mikko Murpatti kirjoitti:
Miksi muuten uudessa testamentissa ei ole mainintaa, että kenelläkään uskovalla olisi useampi kuin yksi vaimo?
Sen takia että jos on useampi vaimo, se tarkoittaa että on yleensä rikas tai muulla tavoin hyvässä asemassa. Muuten, ei ollut varaa pitää useita vaimoja jos yhtäkään. Paavali ohjeisti, että meidän tulee mukautua nyt vaatimattomampaan suuntaan eli myös luopua moniaviosta. Se ei tarkoita sitä, että moniavio olisi Jumalan silmissä väärin.Juha kirjoitti:
Mikäli Herramme Jeesus vetosi paratiisin alkutilaan avioliittoasioissa, niin onko meidän kristittyjen tarkoitus seurata Jumalan alkuperäistä tahtoa ja säätämystä, vaiko syntiinlangenneen ihmisen luomia vääristymiä?
Jeesus myös sanoi, että hän ei ole tullut kumoamaan mitään. Ja Mooseksen laissa on moniaviosta säädetty että ei saa vähentää ensimmäisen vaimon oikeuksia kun ottaa toisen. Jos moniavio olisi väärin, Jeesus olisi sanonut sen kuten hän sanoi, että eropaperi on väärin vaikka sekin oli laillista: sen Jeesus kumosi, siis eropaperin, mutta ei Jeesus kumonnut: avioliittoa, moniaviota tai ei.paa kirjoitti:Jesurun tiikeri, onko sinulla sitten monta vaimoa?
Jesurun Tiikeri kirjoitti:Raamattu ei kiellä moniaviota: kuitenkin, tekstini pääasia oli se että avioliitto ei kuulu kirkolle: joten se moniavio, on vain yksi juonne tässä nykyisessä tilanteessa missä ei raamatun mukaan jotkin ihmiset "kieltävät menemästä naimisiin".
Ei se tietenkään tarkoita, että jos jokin ei ole kiellettyä että se jokin olisi erityisen suositeltavaa, eihän?
Mikko Murpatti kirjoitti:Kyllä minun mielestä Raamattu opettaa hyvin vahvasti yhden aviopuolison mallista:
1. Kor. 7:2
mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
Tit. 1:6
jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.
1. Tim. 3:12
Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva.
1. Tim. 3:2
Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan,
Itselleni ei jää noin selkeiden ohjeiden jälkeen mitään epäselvää tästä aiheesta.
Lisäksi esimerkkiin uskoontulleesta muslimimiehestä jonka Joel sanoi soveltaisin tätä Raamatunkohtaan:
1.kor 7: 20-27
20 Pysyköön kukin siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
21 Jos olet kutsuttu orjana, älä siitä murehdi; mutta vaikka voisitkin päästä vapaaksi, niin ole ennemmin siinä osassasi.
22 Sillä joka orjana on kutsuttu Herrassa, on Herran vapaa; samoin vapaana kutsuttu on Kristuksen orja.
23 Te olette kalliisti ostetut; älkää olko ihmisten orjia.
24 Pysyköön kukin, veljet, Jumalan edessä siinä asemassa, missä hänet on kutsuttu.
25 Mutta neitsyistä minulla ei ole Herran käskyä, vaan minä sanon ajatukseni niinkuin se, joka on Herralta saanut sen laupeuden, että hän on luotettava.
26 Olen siis sitä mieltä, että lähestyvän ahdingon tähden jokaisen on hyvä pysyä entisellään.
27 Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa; jos et ole sidottu vaimoon, älä pyydä itsellesi vaimoa.
"Jos olet sidottu vaimoon, älä pyydä eroa..."
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 129 vierailijaa