Moniavioisuus väärin?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja paa » 17. Heinä 2015 08:18

Ja toinen kysymys: saako avioliiton purkaa hiljaisuudessa? Joosefhan ei ollut vielä naimisissa asti Marian kanssa, siksi minusta tämä esimerkki ei ole hyvä.

Tuli vielä mieleen, että Jumala loi miehen ja sen jälkeen hänelle kumppaniksi naisen. Jumala ei luonut ensin miestä ja sitten esim. kolmea naista.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 18. Heinä 2015 16:19

Tiikerille huomioitavaksi:

Mutta mitä siihen tulee, mistä kirjoititte, niin hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä;
mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.
Täyttäköön mies velvollisuutensa vaimoansa kohtaan, ja samoin vaimo miestänsä kohtaan.
Vaimon ruumis ei ole hänen omassa, vaan hänen miehensä vallassa; samoin ei miehenkään ruumis ole hänen omassa, vaan vaimon vallassa.


1.kor. 7:1-4
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja Jesurun Tiikeri » 31. Heinä 2015 16:33

Raamatussa ei tunneta "seurustelua" vaan ainoastaan kihlaus ja avioliitto.

Joten tulisi suhtautua siis parinvalinnassa, myös raamatun sanan mukaisesti eli etsiä aviopuolisoa.

Jos kiinnostuu jostain ihmisistä tässä mielessä, silloin mennään kihloihin joka on lupaus tulevasta avioliitosta.

Sitä ennen, se seurustelu tulee tapahtua ikäänkuin seurakunnassa ja täysin: kaveri/ystäväpohjalta ja veljenä ja siskona yhteisessä Jeesuksen perheessä.

Esiaviollinen seksi ei ole hyväksyttävää, koska se on avioliiton jälkeinen sakramentti/rituaali jossa tullaan "yhdeksi lihaksi" ja tämä tarkoittaa sitä, että Jumala on yhdistänyt ihmiset yhdeksi eikä ihminen saa enää rikkoa, tätä yhtenäisyyttä.

Paavali kuitenkin sanoo, että jos ei pysty hillitsemään himojaan: ei se ole väärin, kunhan se tapahtuu kihlauksessa ja mennään siis, naimisiin.

Raamatussa: seurustelu ja seksi, on haureutta.

Yhtyminen, ei siis tarkoita että ihmiset itse yhtyvät vaan yhtyminen, on Jumalan valitsema tapa miten ihmiset tulevat: yhdeksi lihaksi ja sitä, ei voida enää perua.

Aatami ja Eeva olivat myös naimisissa jo, ennenkuin lähtivät Eedenistä mutta yhtyivät vasta karkoituksen jälkeen. Paratiisissa, ei ollut kuolemaa: yhdyntä tuli vasta silloin, kun piti saada lapsia.

Aatami ja Eeva, siis luotiin toisilleen kumppaneiksi mutta avioliitto: luotiin pyhäksi asiaksi ilman yhdyntää. Yhdyntä on kuitenkin, nyt meillä tässä kuoleman maailmassa: se pyhä asia, millä avioliitto toteutuu.

Tuo yhtyminen: siis liittää ihmiset yhteen ja se on peruuttamatonta. Jos harrastaa esiaviollista seksiä, tulee raamatun mukaan mennä naimisiin.

Tämä ei kuitenkaan koske seurustelua, vaan kihlauksen aikana tapahtunutta yhtymistä.

Avioliitto, on liitto myös Jumalan kanssa ja siten, pyhä asia. Yhtyminen on siten, myös pyhä asia.

Avioliitto on sopimus miehen ja naisen ja Jumalan välillä ja se on elinikäinen.

Maailman tavat, ovat yhä riettaampia ja haureampia. Muistakaa, että meidän tulee olla loistava valo maailman keskellä ja erottua maailman menosta.

Ja ymmärtää, että Jumalan mielestä aviorikos on yhtälainen synti kuin murha. Jos eroaa, se on väärä vala Jumalalle.

Jos kerran on antanut koko elämänsä Jeesukselle, niin miksi sitten eroaa? Silloin haluaakin sen elämän itselleen eikä seuraa sitä opetusta, mitä Jeesus on antanut että ei saa erota.

Kuten Jeesus sanoi, ihmiset eroavat ainoastaan tasan yhdestä syystä: sen takia, että ovat kylmäsydämisiä.

Ainoa syy erota raamatun mukaan on että toinen osapuoli on haurea esim. pettää tai muuta vastaavaa, mikä liittyy tämän haureuden hengen vaikutukseen.

Jos eroaa muusta syystä ja menee uusiin naimisiin, se on siis aviorikos eikä avioliitto Jumalan edessä.

Pitää siis palata yhteen tai sitten elää yksin. Raamatun mukaan avioliitto ei muodostu kirkossa/maistraatissa, vaan sopimus solmitaan kahden ihmisen kesken "Jumalan silmien alla" eli pyydetään Herraa, katsomaan siihen asiaan.

Ei voi olla kahta avioliittoa, se toinen on aina aviorikos siis. Miehellä voi olla useita avioliittoja useiden naisten kanssa, mutta mieskään ei saa jättää vaimoaan toisen naisen takia: myös se on aviorikos.

Miehellä voi olla useita vaimoja, mutta naisella ei voi olla useita miehiä.

Tämä on selitetty myös raamatussa siten, että mies on avioliitossa kuin Kristus seurakunnalle.

Tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus on myös yksi mutta seurakunnassa on monta hänelle kihlattua. Seurakunta eli miehen vaimot, eivät ole keskenään naimisissa mutta samaa perhettä. Heistä jokainen on kuitenkin kihlattu erikseen Jeesukselle tai siis: miehelle avioliitossa.

Onhan Jumala jo tämän meille näyttänyt luonnossa: nainen voi hedelmöittyä vain yhdestä miehestä, mutta yksi mies voi teoriassa hedelmöittää kerralla miljoonia naisia.

Avioliitto, on ennenkaikkea sitä varten että toteutuu Jumalan käsky "lisääntykää ja täyttäkää maa".

Jeesuksen jälkeen, avioliitto itsessään muutti merkitystään sikäli, että nyt elämämme ei enää perustu maalliselle vaan taivaalliselle.

Tästä syystä, myös moniavion merkitys on muuttunut koska ei ole tarkoitus, tehdä jälkeläisiä avioliitossa vaan avioliiton tarkoitus, on nyt ennenkaikkea jakaa evankeliumia ja avioliitossa olevat ihmiset: ovat toistensa kumppaneita tässä työssä.

En puolusta moniavioa, vaan totuutta. Jos ihmisellä asuu valhe sydämessä, kuten että moniavio on syntiä: silloin hän on rienaaja ja jumalanpilkkaaja.

Kuten eräskin henkilö, minulle näin tuli avautumaan niin muistutin häntä, kuinka Jumala antoi lahjaksi kuningas Daavidille: useita satoja vaimoja.

Jumala, ei missään nimessä anna lahjaksi mitään syntiä tai kirousta! Joka niin väittää, on rienaaja.

Se, että Aatami ja Eeva luotiin toisilleen yhdeksi, ei enää päde tietenkään: eivät he yhtyneet paratiisissa emmekä me, ole sama luomus kuin Aatami ja Eeva olivat alunperin. Tässä elämässä, siis yhdytään ja on, enemmän ihmisiä ja voi olla myös, isompia perheyhteisöjä.

Tämä asia, on siis tärkeää käsitellä sen takia, että eivät tällaiset harhaopit asu ihmisen sydämessä ja pian: hapata koko uskoa, kuten Jeesus varoitti että tulee tapahtumaan.

Pienikin harhaoppi, siis lopulta: tuhoaa koko uskosi eli "hapattaa koko taikinan"!

Hes. 23:45 "Mutta oikeamieliset miehet tuomitsevat heidät niin kuin avionrikkojat ja murhaajat tuomitaan -- hehän ovat tehneet aviorikoksen ja tahranneet kätensä vereen.

Hoos. 4:2 Väärät valat ja valheet, murhat, varkaudet ja aviorikokset rehottavat kaikkialla, veriteko seuraa veritekoa.

Mal. 3:5 Näin sanoo Herra Sebaot: -- Minä tulen, minä saavun tuomitsemaan teitä, minä vaadin pian tilille taikojen tekijät ja avionrikkojat. Minä vaadin tilille ne, jotka eivät pelkää minua vaan tekevät väärän valan, jotka kieltäytyvät maksamasta päiväpalkkalaiselle hänen palkkaansa, jotka sortavat leskiä ja orpoja ja maassa asuvia muukalaisia

1. Kor. 6:9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet

Hepr. 13:4 Pitäkää avioliitto kaikin tavoin kunniassa älkääkä häpäiskö aviovuodettanne, sillä Jumala tuomitsee siveettömät ja avionrikkojat.

1. Timoteukselle 4:1-3 Pyhä Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja alkavat seurata eksyttäviä henkiä ja pahojen henkien opetuksia.

He luottavat tekopyhiin valehtelijoihin, joiden omassatunnossa on polttomerkki.

Nämä kieltävät menemästä naimisiin ja syömästä ruokia, jotka Jumala on luonut sitä varten, että ne, jotka tuntevat ja uskovat totuuden, nauttisivat niitä ja kiittäisivät Jumalaa.


1. Kor 7:36 Joku ehkä arvelee menettelevänsä sopimattomasti morsiantaan kohtaan, kun hän tuntee tähän ylivoimaista halua eikä voi sille mitään. Hän saa kuitenkin tehdä niin kuin haluaa, se ei ole väärin, he voivat mennä naimisiin.



Lue lisää täältä "Miksi moniavio on kielletty?": *Linkattu blogi epämääräinen, joten linkki poistettu* -YP
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 28. Elo 2016 22:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Jesurun Tiikeri
 

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja Jesurun Tiikeri » 31. Heinä 2015 16:36

Mikko Murpatti kirjoitti:Ei ole lähimmäisen rakkautta olla varoittamatt toista jos hän on eksynyt vaarallisille teille.

Samoin jos näet lapsen heikoilla jäillä keväällä ei ole rakkaudettomuutta huutaa hänelle "VARO SE JÄÄ ON PETOLLINEN JA OLET VAARASSA". Toki lapsi suuttuu ja kiukustuu kun leikit heikoilla jäillä loppuvat tiukkaan käskyhuutoon rannalta, mutta on parempi että hän jää eloon kuin varjella hänen tunteitaan.

Ei ole ollenkaan noloa tai väärin erehtyä ja olla väärässä, minäkin olen monessa erehtynyt ja saanut sen jälkeen tehdä paremmin ja korjata kurssiani. Minua on joskus pistellyt ja kiukuttanut kun joku on osoittanut että olen jossain asiassa väärässä, mutta kun se pisto menee ohi olen ollut iloinen ja kiitollinen että toinen korjasi minua ja palautti oikealle tielle.


Tämä on totta. Mutta me emme voi näin toimia maailmassa.. Vaan ainoastaan veljiä ja siskoja kohtaan seurakunnassa. Se on jopa velvollisuutemme!

Matteus 18:15-17

Jos veljesi tekee syntiä, ota asia puheeksi kahden kesken. Jos hän kuulee sinua, olet voittanut hänet takaisin.

Mutta ellei hän kuule sinua, ota mukaasi yksi tai kaksi muuta, sillä 'jokainen asia on vahvistettava kahden tai kolmen todistajan sanalla'.

Ellei hän kuuntele heitäkään, ilmoita seurakunnalle. Ja jos hän ei tottele seurakuntaakaan, suhtaudu häneen kuin pakanaan tai publikaaniin.
Jesurun Tiikeri
 

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 01. Elo 2015 10:25

Tässä Jesurun tiikerin viimeisessä kirjoituksessa on joitain epäloogisuuksia tai ainakin asioita joista ajattelen hyvin eri tavalla.

Miehen useiden vaimojen perustelu Kristuksen kihlauksella seurakuntansa kanssa ontuu, koska Raamatun mukasn seurakunta on kuitenkin yksi. On vain yksi morsian, yksi ruumis, joka koostuu kaikista uskovista. Tämä on erittäin tärkeä asia ymmärtää. En kuitenkaan ota tällä kantaa moniavioisuuteen sinänsä. Luulen että jos jollain miehellä on uskoon tullessaan useita vaimoja niin hänen tulee jäädä siihen asemaansa. Mutta uskoon tulleen on paras jäädä ilman avioliittoa kokonaan mutta jos haluaa elämäänsä vaivaa ja vaikeutta niin voi mennä naimisiin. Huomaa kyllä sitten , että olisi kannattanut jäädä yksin ☺

Jesurun kirjoitti myös luonnon opettavan että nainen voi hedelmöityä vain yhdestä miehestä. Tämä ei ole totta. Yhdellä lapsella on aina vain yksi äiti ja isä mutta myös naisen on mahdollista saada lapsia useiden miesten kanssa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja Jesurun Tiikeri » 01. Elo 2015 12:51

Kopsaan tähän saman vastauksen, mitä toiselle foorumille. Vielä siis täsmennän erikseen sinulle, että ei nainen voi hedelmöittyä useasta miehestä vaan siihen munasoluun pääsee vain yksi siittiö.

-----

Seurakunta on yksi Kristuksessa mutta me kaikki olemme yksittäisesti kihlattuja Jeesukselle.

Aivan kuin on vain yksi avioliitto miehelle, mutta jokainen nainen on erikseen kihlattu hänelle.

Tää keskustelu menee nyt samoille urille, kuin muissakin ryhmissä. Väitetään, että raamattu kieltää moniavion mutta sitten ei voidakaan osoittaa sitä millään jakeella.
Ja minä olen paha ihminen, koska sanon sen mikä on totta.
Jumala paadutti myös faaraon sydämen. Näin lienee käynyt myös tässä.. On mielenkiintoista huomata, kuinka juuri tämä sama mekanismi ilmenee niin useissa ihmisissä, joilla on tämä kirkon istuttama harhaoppi avioliitosta.

Eikä siihen auta, että pyydän osoittamaan sen että avioliitto olisi väärin, koska raamatussa: ei tosiaan lue niin, joten nämä ihmiset vain sanovat, että "asia on näin ja usko minua" mutta eivät sitä voi sitten, raamatusta osoittaa. Juuri sen takia, koska raamatussa ei lue niin.
Turha siis alkaa vääntämään asiasta, koska edelleen: jos moniavio olisi väärin, se olisi kielletty raamatussa.

Sensijaan, Jumala suosii moniaviota tai pikemminkin: se on siunaus niille, ketkä ovat hänen suosiossaan.

Luontokin tämän kertoo: että nainen voi hedelmöittyä vain yhdestä miehestä, mutta mies voi hedelmöittää monia naisia.

Jumala on asettanut kaiken luonnossa niinkuin se pitääkin olla, miksi vääristätte Herran suoria teitä?
On aikamme kuvan mukaista, että siunaukset tulevatkin joidenkin ihmisten mielestä kirouksiksi. Jeesus sanoi, että suurin osa ketkä väittää uskovansa, eivät todellisuudessa usko.

Minä tiedän, mitä raamattu ilmoittaa avioliitosta ja nyt tietävät sen muutkin. Se kellä on silmät, lukekoon.

"Voi niitä, jotka sanovat pahaa hyväksi ja hyvää pahaksi!

Pimeyden he kääntävät valoksi ja valon pimeydeksi, karvaan makeaksi ja makean karvaaksi.

Voi niitä, jotka ihailevat omaa älyään ja omasta mielestään ovat perin viisaita! "

Jes. 5:20-21

Aiheesta blogaus eli herätyksestä Suomessa:

*Linkattu blogi epämääräinen, joten linkki poistettu* -YP
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 28. Elo 2016 22:56, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: linkki poistettu
Jesurun Tiikeri
 

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja paa » 02. Elo 2015 11:33

Haureuden välttämiseksi miehellä olkoon vaimonsa ja vaimolla miehensä, lukee korinttolaiskirjeessä. Miten tähän kohtaan sovitetaan moniavioisuus?

Ihmisten toiminta Raamatussa ei aina ole oikein. Vai lukeeko jossain että Daavidin monta vaimoa oli Jumalan tahto?

Naisena minusta tällaiset kirjoitukset ovat loukkaavia. Ihan kuin olisimme jotain tusinatavaraa, jotka eivät edes ansaitse omaa puolisoa.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 03. Elo 2015 12:38

Jesurun Tiikeri kirjoitti:
Tää keskustelu menee nyt samoille urille, kuin muissakin ryhmissä. Väitetään, että raamattu kieltää moniavion mutta sitten ei voidakaan osoittaa sitä millään jakeella.
Ja minä olen paha ihminen, koska sanon sen mikä on totta.


Mielestäni sinulle on jo lukuisilla Raamatunkohdilla kiistattomasti osoitettu, että moniavioisuus on vastoin Raamatun opetusta.

Jesurun Tiikeri kirjoitti:
Luontokin tämän kertoo: että nainen voi hedelmöittyä vain yhdestä miehestä, mutta mies voi hedelmöittää monia naisia.


Nainen voi tietenkin hedelmöittyä useasta miehestä. Vaikka munasoluun pääseekin vain yksi siittiö kerrallaan niin munasoluja tulee joka kuukausi lisää. Eli seuraavaan munasoluun voi mennä toisen miehen siittiö ja kolmanteen munasoluun neljännen. Näin nähdään, että nainen voi hedelmöittyä useasta miehestä, toisin kuin väität.

Raamatussa jo ensimetreillä Jumala luo miehelle yhden naisen aviopuolisoksi. Ei useita , ei montaa, vain yhden.

Kirje Titukselle 1

5 Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat,
6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.


Miksi muuten uudessa testamentissa ei ole mainintaa, että kenelläkään uskovalla olisi useampi kuin yksi vaimo?
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja Juha » 03. Elo 2015 14:46

Paratiisin alkuperäiseen tilaan kuului vain yksi mies ja yksi nainen. Tähän alkuperäiseen tilaan Jeesuskin vetosi (Matt. 19:4-6).

Moniavioisuus on syntiinlangenneen ihmisen keksintö, ei Jumalan. Moniavioisuuden keksi Raamatun mukaan Lemek:

23 Ja Lemek lausui vaimoillensa: "Aada ja Silla, kuulkaa puhettani, te Lemekin emännät, ottakaa sanani korviinne: minä surmaan miehen haavastani ja nuorukaisen mustelmastani.
24 Niin, Kain kostetaan seitsenkertaisesti, mutta Lemek seitsemänkymmentä seitsemän kertaa." 1. Moos. 4:23-24


Lemekin puheista voi päätellä, että ei kovin raitishenkinen tyyppi ollut.

Mikäli Herramme Jeesus vetosi paratiisin alkutilaan avioliittoasioissa, niin onko meidän kristittyjen tarkoitus seurata Jumalan alkuperäistä tahtoa ja säätämystä, vaiko syntiinlangenneen ihmisen luomia vääristymiä?
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Tieni uskossa & teologista tulkintaa raamatusta

ViestiKirjoittaja paa » 04. Elo 2015 07:38

Jesurun tiikeri, onko sinulla sitten monta vaimoa?
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa