Kirjoittaja PetriFB » 13. Tammi 2015 11:23
argumentti.fi sivulta: Koko väliaikana luomisen loppumisesta Mooseksen ajan ”erämaavaellukseen” ei ole merkintää sapatin pitämisestä. Ilmeisenä johtopäätöksenä tämä sapatin pitämisen puuttuminen johtuu siitä, että siitä ei ollut säädetty lakia eikä siitä oltu tehty mitään normatiivista instituutiota.
Herran Jeesuksen sanat: "Sapatti on asetettu ihmistä (Adam) varten eikä ihminen sapattia varten" todistaa sen puolesta, että Jumalaan uskovat Aadamin jälkeläiset ovat viettäneet sapattia, koska sapatti on asetettu ihmistä varten. Täten sapatti on ollut voimassa alusta asti ja tämän todistaa kiistattomasti Herran Jeesuksen sanat Mark 2:27:ssa.
argumentti.fi sivulta: Termi ”laki” (Kr. nomos) esiintyy yli 400 kertaa kirjoituksissa. Väite, jonkan mukaan ”laki”ja ”Herran laki”viittaisi VT:ssa aina kymmeneen käskyyn ei pidä paikkaansa. Termiä on käytetty viittaamaan koko Mooseksen lakiin (Toora), juhlapäiviin, uhrimenoihin, puhtaussääntöihin yms. Kymmenen käskyn laki (dekalogi) on vain eräs ja loppujen lopuksi pieni osa koko vanhan liiton hyvin laajaa lakia.
Hepreankielen sana Torah (opetus, neuvo, laki) ei viittaa aina Kymmeneen Käskyyn, vaan se viittaa myös muihin VT:n lakeihin ja käskyihin. Kymmenen Käskyä on kaiken lain ja opetuksen perusta.
argumentti.fi sivulta: Mooseksen laissa ei tehdä erotusta ”ikuisesti voimassaolevan kaikille kansoille kuuluvan moraalilain” ja väliaikaisen vain israelilaisille tarkoitetun ”seremoniallisen lain” välillä. Adventistit pitävät ”kirjaan kirjoitettua lakia” seremoniallisena ja väliaikaisena ja ”kivitauluihin kaiverrettuja käskyjä” ikuisina ja universaaleina, koko ihmiskuntaa velvoittavina. Mutta tällaiselle jaottelulle ei löydy selitysopillisia perusteita VT:ssa. Koko laki on yksi kokonaisuus, liitto Jahven ja israelilaisten välillä, ja koko tätä lakia sanotaan Pentateukissa ”ikuiseksi” (2 Moos.27:21;´30:21,31 jne.) ja sukupolvesta sukupolveen voimassa olevaksi. 2 Aik.31:3 osoittaa, että Herran laki sisältää myös seremonialliset säädökset kuten pyhäpäivät ja uhrikultin, vaikka adventistit väittävät, että ”Herran laki” on ikuinen moraalilaki ja Mooseksen laki on väliaikainen ”seremonialaki”.
Kivitauluihin kirjoitettu Kymmenen Käskyä on Jumalan iankaikkinen laki, joka koskee kaikkia Raamattuun Jumalaan uskovia ihmisiä kaikkina aikoina. Herra Jeesus sanoi, että sapatti on annettu Adamille (ihmiselle), eli Aadamin jälkeläisille (tarkoittaa Raamatun Jumalaan uskovia ihmisiä). Koska sapatti oli voimassa jo Aadamille, niin se tarkoittaa että sapattikäsky on myös voimassa kaikkina aikoina kaikille Raamattuun uskoville ihmisille.
Raamatun todistuksen mukaan osa VT:n laista on kumottu kokonaan Uudessa Liitossa kuten esim. eläinuhrit, mutta Kymmenen Käskyä on voimassa sellaisenaan myös UL:ssa.
argumentti.fi sivulta: Katso samoin esim. 4 Moos.31:21, jonka mukaan termi ”Herran laki” ei VT:ssa rajoitu pelkästään kymmeneen käskyyn, joten lakia ei voi todellakaan jaotella moraalilakiin ja seremonialakiin. Kiintoisa maininta on myös Ps.147:19-20, jonka mukaan Jahve on antanut käskynsä ja säädöksensa vain juutalaisille, muille kansoille niitä ei ole ilmoitettu eivätkä ne tunne Jahven lakeja. Näin ollen on selvää, että muut kansat eivät tiedä mitään sapatistakaan, eikä niiden tarvitsekaan, koska sapattia ei annettu muiden kansojen noudatettavaksi. Eri kansoilla on muutenkin ollut erilaisia juhlakalentereita ja eripituisia viikkoja.
Raamatun opetuksen mukaan sapatti on annettu Aadamille (ihminen) ja tietenkin ihminen, joka uskoo Raamatun Jumalaan haluaa myös noudattaa sapattia. Uudessa Liitossa sapattia noudatetaan Kymmenen Käskyn opetuksen perustalta. Herra Jeesus sanoi, että sapatti on annettu ihmistä (Adam) varten ja tämä tarkoittaa ettei sapattia ole annettu vain juutalaisille, vaan kaikille ihmisille kaikkina aikoina, jotka uskovat Raamatun Jumalaan. Herran Jeesuksen sanoista ja opetuksesta tulee myös selvästi ilmi se että sapatti asetettiin jo luomisessa ihmistä varten ja sapatti asetus ja käsky on asetettu voimaan kauan ennen Israelin kansan syntymistä maan päällä.
argumentti.fi sivulta: 5.1 Kenelle laki (ja sapatti) annettiin noudatettavaksi? Peruskysymyksiä sapatin pitämisen vaatimusta tarkastellessa on tietysti se, kenelle sapatti on annettu ja kenelle laki säädettiin noudatettavaksi. Pentateukissa – ja Vanhassa Testamentissa muutenkin – korostetaan sitä, että Jahve teki Israelin kansan kanssa liiton, jonka sisältö on Siinailla annettu laki eli Liitonkirja (2 Moos.24:7-8). Lain julistaminen Siinain vuorella alkaa sanoilla (20:2): ”Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta”.
Mark 2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Herra Jeesus sanoi, että sapatti asetettiin ihmistä (Adam) varten, eli sapatti annettiin Raamatun Jumalaan uskoville ihmisille heti luomisen jälkeen. Sapattia ei siten ole annettu vain Israelin kansalle. Sapatti on ollut voimassa aikojen alusta asti kaikkina aikoina Jumalan kansalle (Raamatun Jumalaan uskoville ihmisille. Tästä syystä myös Israelin kansa vietti sapattia vanhan liiton aikana sekä myös Uuden Liiton seurakunta viettää sapattia, koska sapattia on asetettu Aadamia (ihmistä) varten.
argumentti.fi sivulta: Kymmenen käskyn laki säädettiin Jumalan valitulle kansalle, israelilaisille, jotka Jumala oli pelastanut Egyptin orjuudesta. 5 Moos. 5:3 korostaa myös, että laki säädettiin Mooseksen päivinä eläville israelilaisille ja kuinka Jahve ei tehnyt tätä liittoa Egyptistä vapauttamiensa israelilaisten esi-isien kanssa. Eli ei myöskään Aadamim,Nooan tai patriarkkojen kanssa (tämä on päinvastoin kuin adventismin teologiassa väitetään). Kymmenen käskyn laissa 2 Moos.20 puhuteltava ”sinä” on siis israelilainen, Israelin kansa – ei ihmiskunta universaalisti.
Mark 2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Raamatun ja Jeesuksen sanojen mukaan sapatti on asetettu ihmistä (Adam) varten, eikä vain juutalaisia varten. Tämä tarkoittaa kiistattomasti sitä, että myös Aadam, Nooa ja patriarkat viettivät sapattia, koska sapatti on asetettu ihmistä varten ja Raamatun Jumalan uskovat ihmiset ovat viettäneet sapattia aikojen alusta asti. 2 Moos 20:ssa oleva Kymmenen Käskyn laki ja opetus ei ole tarkoitettu vain juutalaisia varten, vaan se sitoo ja velvoittaa kaikkia Raamatun Jumalaan uskovia ihmisiä kaikkina aikoina noudattamaan Kymmenen Käskyn opetusta. Tästä on todisteena Herran Jeesuksen opetus sapatista, joka on asetettu ihmistä (Adam) varten.
argumentti.fi sivulta: Sapatti on tämän Jahven ja Egyptistä vapautettujen israelilaisten välisen liiton merkki. Sapatti on nimenomaan Israelin kansalle annettu erityinen merkki heidän ja Jahven välisestä liitosta, Israelilaisten asemasta muista kansoista erottuna valittuna kansana (2 Moos.31:12-18). Sapatti säädettiin israelilaisille ikuiseksi, sukupolvesta toiseen jatkuvaksi velvollisuudeksi, jonka rikkominen rangaistiin kuolemalla.
Kuten on tullut jo useamman kerran esille, niin sapatti on asetettu ihmistä (Adam) varten, eikä pelkästään israelilaisia varten. Raamatun opetuksen mukaan sapatti on merkki Jumalan ja Jumalaan uskovien ihmisten välillä. Sapatti on säädetty luomisesta asti ihmiselle (Adam) ikuiseksi levonpäiväksi.
Vanhan liiton aikainen kuolemanrangaistus sapatin rikkomisesta ei ole enää voimassa Uudessa Liitossa, koska Herran Jeesuksen uhri ja sovitustyö poisti kaikki kuolemanrangaistukset.
argumentti.fi sivulta: Hyvä käytännön todiste siitä, että sapattia ei ole tarkoitettu vietettäväksi maailmanlaajuisesti löytyy meidän pohjoisilta leveyksiltämme! Napapiiriltä pohjoiseen elävät kansat Suomessa, Kanadassa ja muissa pohjoisissa maissa eivät voisi noudattaa sapattia, koska juutalaisten sapattilaki vaati viettämään sapattia perjantain auringonlaskusta lauantain auringonlaskuun – mutta arktisilla leveyksillä on (leveyspiiristä riippuen tietyn pituinen kausi) joka kesä yötöntä yötä ja joka talvi kaamos, jolloin aurinko ei nouse eikä laske. Esim. Utsjoella ei aurinko laske pariin kuukauteen. Sapatin viettäminen ei siten ole mahdollista kun ei ole auringonlaskuja kesäisin eikä talvikaamoksen aikaan kun aurinko ei nouse eikä laske.
Sapattilaki ei ole juutalaisten sapattilaki, vaan Herran juhla ja Herran sapatti, jonka Hän asettanut kaikkina aikoina kaikille Jumalaan uskoville ihmisille.
Mark 2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä (Adam) varten eikä ihminen sapattia varten.
Kun Jumala asetti sapatin ihmiselle (Adam), niin totta kai Jumala tietää ja ymmärtää, että Raamatullista sapattia voidaan viettää kaikkialla maailmassa. Raamatullinen sapatti alkaa Israelissa perjantai illalla n. klo 18.00 ja kestää lauantai päivään n. klo 18.00. esim. tätä aikaa seuraamalla kaikkialla maailmassa voi viettää sapattia samaan aikaan kaikkina vuodenaikoina.
Se täytyy kuitenkin muistaa ettei sapatti ole lain alla olemista Uuden Liiton aikakaudessa, vaan se on levonpäivä sekä Raamatun sanan mukaan erikoisesti pyhitetty ja siunattu päivä.
argumentti.fi sivulta: Deuterojesajan teksteissä juutalaisten pelastus Babylonian eksiilistä (pakkosiirtolaisuudesta) kohoaa universaalisiin ulottuvuuksiin; muukalaisetkin toivotetaan tervetulleiksi samaan liittoon juutalaisten kanssa. Ja tähän liittoonhan kuului sen merkkinä sapatti. Jes.66:22-23 puhutaan sekä sapatin että uudenkuun päivän vietosta Jahven luomassa uudessa maassa ja taivaassa. Mutta yhtälailla Sak.14:16-21 puhutaan eskatologisesta Herran päivästä, jonka jälkeen jäljelle jääneet kansat viettävät lehtimajanjuhlaa ja uhraavat eläinuhreja Jerusalemin temppelissä.
Jes 66:
20 Ja he tuovat kaikki teidän veljenne kaikista kansoista uhrilahjana Herralle hevosilla, vaunuilla, kantotuoleilla, muuleilla ja ratsukameleilla minun pyhälle vuorelleni Jerusalemiin, sanoo Herra, niinkuin israelilaiset tuovat ruokauhrin puhtaassa astiassa Herran temppeliin.
21 Ja heitäkin minä otan leeviläisiksi papeiksi, sanoo Herra.
22 Niinkuin uudet taivaat ja uusi maa, jotka minä teen, pysyvät minun kasvojeni edessä, sanoo Herra, niin pysyy teidän siemenenne ja teidän nimenne.
23 Joka kuukausi uudenkuun päivänä ja joka viikko sapattina tulee kaikki liha kumartaen rukoilemaan minua, sanoo Herra.
24 Ja he käyvät ulos katselemaan niiden miesten ruumiita, jotka ovat luopuneet minusta; sillä heidän matonsa ei kuole, eikä heidän tulensa sammu, ja he ovat kauhistukseksi kaikelle lihalle.
Jes 66:22 viittaa uusiin taivaisiin ja uuteen maahan lupauksena, että Israelin kansan siemen tulee pysymään ikuisesti Jumalan edessä. Jes 66 ja jakeet 23 ja 24 eivät kerro uudesta taivaasta ja maasta, vaan tuhannen vuoden ajasta. Jakeessa 24 kerrotaan kuolemasta, mutta koska uudessa maassa (Ilm luvut 21 ja 22) ei ole enää kuolemaa, niin Jes 66:23.24 eivät voi kertoa muusta kuin tuhannen vuoden ajasta, jossa kuolema vielä vaikuttaa.
Jes 66 jakeet 23 ja 24 kertovat tuhannen vuoden ajasta, jossa sapatti on voimassa, koska se on ikuinen säädös aikojen alusta asti. Jes 66:23:ssa olevia uudenkuun päivää ja sapattia ei vietetä tuhannen vuoden ajassa vanhan liiton järjestyksen mukaan, vaan Uuden Liiton Hengessä, Messias Herran Jeesuksen sovitusuhrin kautta. Tuhannen vuoden aikajaksona, niin pelastuneet juutalaiset kuin pakanatkin viettävät yhdessä sapattia aivan samalla tavalla kuin VT:n aikana Israelin kansa sekä Raamatun Jumalaan uskoneet pakanat viettivät yhdessä sapattia kuten myös Jeesukseen uskovat juutalaiset ja pakanauskovat viettävät yhdessä sapattia Uuden Liiton armotalouskauden aikana, koska sapatti on asetettu ihmistä (Adam) varten kuten Herra Jeesus sanoi.
Sak 14:
16 ¶ Mutta kaikki niiden pakanakansain tähteet, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, käyvät vuosi vuodelta sinne ylös kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
17 Ja mitkä maan sukukunnista eivät käy ylös Jerusalemiin kumartaen rukoilemaan kuningasta, Herraa Sebaotia, niille ei tule sadetta.
18 Ja jos egyptiläisten sukukunta ei käy eikä tule sinne ylös, ei tule sitä heillekään; vaan heitä on kohtaava se vitsaus, millä Herra rankaisee niitä pakanakansoja, jotka eivät tule sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
19 Tämä on oleva egyptiläisten synnin palkka ja kaikkien niiden pakanakansojen synnin palkka, jotka eivät käy sinne ylös viettämään lehtimajanjuhlaa.
Sakarjan kirjan luvun 14 jakeet 16-19 kertovat tuhannen vuoden ajanjaksosta, joka alkaa Uuden Liiton armotalouskauden päätyttyä. Tuhatvuotisessa Herran Jeesuksen valtakunnassa lehtimajanjuhlaa ei vietetä enää vanhan liiton järjestyksen mukaan, vaan Herran Jeesuksen sovitusuhrin ja työn tähden, koska Herran Jeesuksen sovitustyön tähden Häneen uskovat ihmiset on vapautettu synnin ja saatanaan orjuudesta palvelemaan elävää Jumalaa. Tuhannen vuoden Herran Jeesuksen rauhanvaltakunnassa ei enää uhrata eläinuhreja, koska Herran Jeesuksen sovitusuhri on kumonnut kaikki eläinuhrit, sillä vain Herran Jeesuksen sovitustyön kautta voidaan saada syntejä anteeksi.
argumentti.fi sivulta: Kiintoisaa, että adventismin teologiassa ei painoteta uudenkuun eikä lehtimajajuhlan vieton tärkeyttä eikä uhraamistakaan vaikka näiden VT:n profeetallisten tekstien mukaan Mooseksen lain juhlia vietetään universaalisesti ajan lopussa ja Jumalan luomassa uudessa maailmassa. Mutta ei näistäkään teksteistä löydy tukea sille opille, että sapatin pitäminen olisi voimassa uuden liiton aikana. Luonnollisesti VT:n profeetat puhuivat sapatin ja uudenkuun sekä muiden juhlien pitämisestä, koska he elivät vanhan liiton aikaa, jolloin ko. juhlat olivat pakollisia vietettäviksi. Kirkon kannalta on oleellista se, miten UT:ssa on vanhan liiton ennustukset tulkittu.
Kuten on jo aikaisemmin käynyt ilmi, niin uudenkuun ja lehtimajanjuhlaa vietetään tuhatvuotisessa rauhanvaltakunnassa, mutta ei VT:n järjestyksen mukaan, vaan Herran Jeesuksen sovitustyön perustalta. Tämä tarkoittaa sitä ettei tuhatvuotisessa rauhanvaltakunnassa uhrata eläimiä.
Mark 2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
Kuten on jo aikaisemmin monta kertaa tullut esille, niin sapatti on asetettu ihmistä (Adam) varten, joten se on myös voimassa Uuden Liiton ajassa Raamatun Jumalaan uskoville ihmisille kuten se on ollut voimassa aina kaikkina aikakausina Raamatun Jumalaan uskoville ihmisille.
argumentti.fi sivulta: UT:n puolella ei kirjoituksissa koskaan viitata noihin sapatinvietto-profetioihin, eikä tehdä sellaista tulkintaa, että seurakunta viettäisi lopun aikana tai Jumalan valtakunnassa sapattia ja uuden kuun juhlaa. Katso Ilm. 21-22 kuvauksia uudesta taivaasta ja maasta. Sapattia, uudenkuun päivää tai lehtimajanjuhlaa ei sieltä löydy. Ei myöskään merta, ei yötä eikä aurinkoa eikä kuuta uuden Jerusalemin valonlähteinä eikä mitään temppeliäkään, vaikka VT:n profetioissa temppeli esiintyikin (Hes. 40-48). Miten ja miksi ihmeessä vietettäisiin Jumalan valtakunnassa Jes. 66 ennustamaa ”uutta kuuta”, kun kuuta ei ole ja muutenkin on ikuinen päivä, joten ei siis ole mitään kuun vaiheitakaan?. Samalla tavalla olisi mahdotonta viettää sapattia uudessa Jerusalemissa, koska sehän edellyttäisi 7-päiväistä viikkoa ja vuorokauden vaihtelua (sapattiahan vietetään ”illasta iltaan”): Jumalan valtakunnassahan ei ole kuin yhtä ainoaa jatkuvaa päivää!
Kuten on tullut jo aikaisemmin esille, niin Jesajan luku 66 jne. kertoivat tuhannen vuoden ajanjaksosta, ei Uudesta Jerusalemista ja Uudesta Maasta. Sekin on jo tullut esille useaan kertaan, että Jeesuksen sanojen perusteella, että sapatti on asetettu ihmistä (Adam) varten ja koska yhtäkään Kymmentä Käskyä ei ole kumottu, niin siksi sapatti on myös voimassa Uuden Liiton aikakaudessa.
Se mitä tapahtuu Uudessa Jerusalemissa ja Uudessa Maassa koskien Kymmenen Käskyn kaikkia opetuksia jää nähtäväksi, jos Jumalan armosta pääsemme perille, eli jos saamme Jumalan armosta elää iankaikkisesti Uudessa Jerusalemissa. Nyt tässä ajassa ei kannata tehdä kovin pitkiä johtopäätöksiä siitä mitä Uudessa Jerusalemissa tapahtuu, koska Raamattu puhuu ja opettaa siitä varsin niukasti ja siellä vietettävä iankaikkisuus on täysin erilaista kuin se aika mitä saamme viettää tässä ajassa.
argumentti.fi sivulta: Jeesus vietti sapattia opetuslapsineen kuten muutkin hurskaat juutalaiset, hänhän eli ja vaikutti vanhan liiton lain aikana ja sen alaisena. Mutta Jeesus vietti sapattia täysin eri tavalla kuin hänen aikansa farisealainen juutalaisuus ja Jeesus olikin jatkuvasti riidassa fariseusten kanssa sapattikysymyksestä. Jeesus vastusti sapatin korostamista ja ihmisten rasittamista lukuisilla säännöillä ja kielloilla (esim. Matt.12:1-14; fariseukset ryhtyivät suunnittelemaan Jeesuksen surmaamista hänen sapattiin suhtautumisensa takia).
Totta kai Jeesus vietti sapattia, koska Hän sanoi, että sapatti on asetettu ihmistä varten. Jumala asetti sapatin kaikkia ihmisiä varten, eikä vain juutalaisia varten. Kaikkina aikoina Raamatun Jumalaan uskovat ihmiset ovat kutsuttuja viettämään sapattia.
Matt 12:8 Sillä Ihmisen Poika on sapatin herra."
Herra Jeesus vietti sapattia oikealla tavalla, koska Hän on sapatin Herra. Fariseukset ja kirjanoppineet olivat tehneet sapatista ihmistä orjuuttavan asian ja siksi Jeesus kumosi heidän käsityksensä ja opetti, että sapatti on asetettu ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten. Sapatti on ilon, juhlan ja levonpäivä, eikä ihmistä rasittava ja orjuuttava asia.
argumentti.fi sivulta: Kuuluisassa puheessaan tuomiopäivästä Matt.25:31-46 Jeesus asetti tuomion mittapuuksi sen, mitä ihmiset ovat tehneet Jeesuksen vähimmille veljille, joten lähimmäisen rakkaus on ratkaiseva kriteeri tuomiolla Jeesuksen opetuksessa eikä suinkaan pitikö ihminen sapattia – tai sunnuntaita eikä sitäkään tuomiolla kysytä, mitä ihmiset olivat syöneet tai juoneet tai miten pukeutuneet.
Herra Jeesus sanoi lain tärkeimmän käskyn olevan Jumalan rakastaminen sekä lähimmäisen rakastaminen, niin kuin ihminen rakastaa itseään.
1 Joh 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
Uskon elämässä on ratkaisevaa se että uskova ihminen rakastaa Jumalaa ja lähimmäisiään, joka johtaa siihen, että Hän pyrkii elämään niiden käskyjen (opetuksien) mukaan joiden mainitaan olevan voimassa Uuden Liiton aikakaudessa. Se kuitenkin tulee aina muistaa, että me pelastumme Jumalan armosta, emme tekojen kautta, mutta uskon teot kuuluvat pelastavaan uskoon, jotka Pyhä Henki vaikuttaa uskovan sydämessä.
argumentti.fi sivulta: Toisin kuin synoptiset evankeliumit (Matteus, Markus, Luukas), pakanauskoville suunnattu Johanneksen evankeliumi menee pitemmälle sapattikysymyksessä. Jeesus rikkoo tai suorastaan kumoaa sapatin (Joh.5:18), kuten alkuteksti on ymmärrettävissä. Johanneksen mukaan fariseukset halusivat tappaa Jeesuksen, koska hän rikkoi sapatin sekä teki itsensä Jumalan vertaiseksi.
Joh 5:18 Therefore the Jews sought the more to kill him, because he not only had broken the sabbath, but said also that God was his Father, making himself equal with God. (KJV)
John 5:18 Because of this, therefore, those of Yehudah were seeking all the more to kill Rebbe, Melech HaMoshiach, because not only was he not Shomer Shabbos, but also Rebbe was saying that his own Av was Hashem, thereby making himself equal with Elohim [Yochanan 1:1]. (OJB)
KJV käännös kääntää jakeen oikeaan suuntaan sanoen, että juutalaiset halusivat tappaa Jeesuksen, koska Hän oli rikkonut sapattia vastaan. Itse asiassa Jeesus ei rikkonut sapattia vastaan, mutta juutalaiset luulivat Hänen rikkoneen sapattia vastaan, koska he olivat väärien sapatti opetuksien alaisuudessa.
Raamattu ei opeta Jeesuksen kumonneen sapattia kuten jotk,ut käännökset väärin kääntävät, vaan että juutalaiset luulivat Hänen rikkovan sapattia vastaan. Orthodox Jewish Bible (OJB) sanoo juutalaisten pitävän Jeesusta henkilönä, joka ei pidä sapattia (shomer - pitäjä, pitää jotakin).
Juutalaisuudessa sapatin pitäjästä käytetään nimitystä Shomer Shabbat, joka tarkoittaa ihmistä, joka noudattaa perinteisiä ja lakiin pitäytyviä opetuksia ja vaatimuksia sapatin viettämisestä. Uudessa Liitossa sapatti on lepopäivä, jota vietetään Kymmenessä Käskyssä olevan Neljännen Käskyn mukaan. Tämä tarkoittaa sitä että VT:n kuolemanrangaistukset koskien sapattia sekä muut opetukset sapatista (mm. sapatinmatka), jotka eivät pidä yhtä Neljännen Käskyn kanssa ovat kumottuja Uuden Liiton järjestyksessä. Sapatti on ilon, juhlan ja levonpäivä, ei ihmistä orjuuttava asia.
argumentti.fi sivulta: On tärkeää muutenkin ottaa huomioon Johanneksen evankeliumin lakiteologia ja suhtautuminen juutalaisiin. Pelastus on kyllä juutalaisista ja Messias on juutalainen, mutta ”juutalaiset” -termi Johanneksella on usein kuin instituutio ja Jeesusta vastustavan epäuskoisen maailman ilmentymä (Joh.7:1 jne.) Johanneksen Jeesus sanoo laista, että se on ”teidän lakinne” – ei siis Jeesuksen itsensä tai kristittyjen laki.
Raamattu opettaa lain (torah) olevan Jumalan lain, jonka Hän antaa noudatettavaksi kansalleen:
Joos 24:26 Ja Joosua kirjoitti nämä puheet Jumalan lain (torah) kirjaan, ja hän otti suuren kiven ja pystytti sen sinne, tammen alle, joka oli Herran pyhäkössä.
Ps 19:7 Herran laki (torah) on täydellinen; se virvoittaa sielun. Herran todistus on vahva, se tekee tyhmästä viisaan.
Raamattu opettaa Jumalan (Herran) laista (torah - opetus), jota Hänen kansansa noudattaa kaikkina aikoina erilaisten liittojen kautta. Vanhan liiton aikana oli kyse Jumalan laista, ei juutalaisten laista, sillä juutalaisten laki oli yhtä kuin Jumalan laki.
Gal 6:2 Kantakaa toistenne kuormia, ja niin te täytätte Kristuksen lain.
Uudessa Liitossa on kyse Kristuksen laki (Messiaan laki), joka on yhtä kuin kaikki se Jumalan sanan opetus, joka on voimassa Uudessa Liitossa. Uudessa Liitossa on kyse Messiaan laista, ei kristittyjen tai juutalaisten laista.
argumentti.fi sivulta: Lehtimajanjuhla on juutalaisten juhla – ei Jeesuksen eikä kristittyjen (Joh.7:2, 8:17). Vertaa myös Joh. 5:1 ja 19:42 ”juutalaisten juhlan /sapatin valmistuspäivä”. Juutalaiset, jotka epäilivät Jeesusta ja tavoittelivat häntä tappaaksensa ovat isästä perkeleestä ja tahtovat noudattaa perkeleen himoja (Joh.8:37-44). Natanaelia sen sijaan Jeesus sanoo ”oikeaksi israelilaiseksi, jossa ei vilppiä ole” (Joh.1:47s) – ei siis oikeaksi juutalaiseksi. Tässä kontekstissa on ilmeistä, että johanneslaisessa teologiassa ei vaadittu kristittyjä viettämään juutalaista sapattia ja muitakaan VT:n lakeja, vaan niitä katsellaan ulkoa päin, kristityille kuulumattomina asioina. Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain eikä väittänyt, ettei vanhasta laista katoa piirtoakaan: ”rakastakaa toisianne” on uuden lain sisältö (Joh.13:34-35; 15:10-17). Lisäksi juutalaiset olivat kristittyjen ensimmäisiä vainoajia ja kovimpia vastustajia, joten kuinka johanneslaisissa seurakunnissa (tai muissakaan seurakunnissa) olisi pakanakristityt haluttu sitoa heidän vainoajiensa keskeisimpään pyhäpäivään, joka oli aikansa eläneen Siinain liiton merkki.
Lehtimajan juhla on Jumalan kansan juhla ja siksi sitä juhlitaan myös tuhannen vuoden rauhanvaltakunnassa, mutta ei VT:n järjestyksen mukaan (eläinuhrit), vaan Herran Jeesuksen sovitustyön kautta. Jokainen Kymmenen Käskyn Käsky annettiin lakina juutalaisille, mutta koska niistä Käskyistä ei ole yhtäkään kumottu Uudessa Liitossa, niin ne ovat myös silloin kaikki voimassa Uudessa Liitossa. Täten argumentti.fi sivun väite ettei sapatti tai muutkaan VT:n lait koske koske pakanauskovia on valheellinen ja vilpillinen väite. Se tulee tietenkin muistaa, että emme ole VT:n lain alla Uudessa Liitossa, mutta pakanauskovienkin tulee elää Uudessa Liitossa sen mukaan minkä Raamattu opettaa olevan voimassa Uuden Liiton järjestyksessä. Sekin tulee muistaa, että Herra Jeesus sanoi sapatin olevan annettu nimenomaan ihmiselle (Adam), eikä vain juutalaisille.
Jeesuksen sovitustyö, rakkaus, armo ja totuus Herrassa Jeesuksessa on Uuden Liiton lain sisältö. Raamattu opettaa:
1 Joh 5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat;
Herra Jeesus sanoi lain tärkeimmän ja ensimmäisen käskyn olevan Jumalan rakastaminen. Uuden Liiton uskovien tulee rakastaa Jumalaa, joka tulee esille siinä, että heidän tulee noudattaa niitä Jumalan Käskyjä, jotka ovat voimassa Uuden Liiton järjestyksessä. Kyse ei ole lain alla olemisesta, vaan Jumalan rakastamisesta Pyhän Hengen voiman kautta, jossa opimme noudattamaan Jumalan sanan opetuksia aina sen mukaan mihin saakka olemme Jumalan armosta kasvaa.
argumentti.fi sivulta: Apostolien teoissa Paavali ja apostolit saarnasivat synagogissa sapattisin evankeliumia, koska juutalaiset ja jumalaapelkäävät käännynnäiset olivat silloin koolla totutusti ja apostolit jatkoivat tätä traditiota. Sitä paitsi Paavalin periaate oli saarnata evankeliumi joka kaupungissa juutalaisille ensin, ja sapattisin nimenomaan juutalaiset oli helppo tavoittaa synagogassa. Apostolien teoista ilmenee, että Paavali omassa uskon elämässään kunnioitti juutalaista liturgista kalenteria ja perinteitä – hän pyrki helluntaiksi Jerusalemiin (Apt.20:16), rukoili temppelissä, noudatti kultillisia puhtaussääntöjä, toimitti uhreja ja paastosi yms. (Apt.21:21-26;24:17). Juutalaiskristityt pitäytyivät omiin uskonnollisiin ja kansallisiin käytäntöihinsä alkukirkossa, ja siitä seurasikin kitkaa ja opillisia sekä käytännöllisiä konflikteja juutalaiskristittyjen ja pakanakristittyjen välille sekä apostolien keskuudessa (esim. Apt. 11 ja 15 luvut, Gal.1-2 luvut).
Apt 15:5 Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: "Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia".
Alkuseurakunnan aikana oli uskoontulleita juutalaisia fariseuksia, jotka olivat kiinni VT:n laeissa ja järjestyksessä. Nämä uskoontulleet fariseukset aiheuttivat ongelmia Uuden Liiton seurakunnassa, joka perustui Jeesuksen sovitustyöhön, jonka kautta mm. VT:n eläinuhrit olivat kokonaan ja täydellisesti kumottu. Pakanauskovia eikä myöskään juutalaisia uskovia velvoiteta elämään vanhan liiton järjestyksen mukaan.
Apt 21:
21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.
22 Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.
23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."
26 Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri.
27 ¶ Mutta kun ne seitsemän päivää olivat päättymässä, näkivät Aasiasta tulleet juutalaiset hänet pyhäkössä, kiihoittivat kaiken kansan ja kävivät häneen käsiksi
28 ja huusivat: "Israelin miehet, auttakaa! Tämä on se mies, joka kaikkialla opettaa kaikkia ihmisiä meidän kansaamme ja lakiamme ja tätä paikkaa vastaan, onpa vielä tuonut kreikkalaisia pyhäkköönkin ja saastuttanut tämän pyhän paikan."
29 Sillä he olivat ennen nähneet efesolaisen Trofimuksen kaupungilla hänen kanssaan ja luulivat, että Paavali oli tuonut hänet pyhäkköön.
30 Ja koko kaupunki tuli liikkeelle, ja väkeä juoksi kokoon; ja he ottivat Paavalin kiinni, raastoivat hänet ulos pyhäköstä, ja heti portit suljettiin.
Paavali aikoi osallistua neljän miehen puhdistuspäivään koskien nasiirilupausta. Tähän liittyi myös VT:n uhrin uhraaminen. Jakeesta 27 käy ilmi etteivät puhdistuspäivään ja uhriin kuuluneet seitsemän päivää olleet vielä täyttyneet ja että Paavali otettiin kiinni juutalaisten toimesta ennen niiden seitsemän päivän täyttymistä. Uskon Jumalan sallineen Paavalin kiinniottamisen ettei hän olisi langennut olemaan osallisena vanhan liiton kumottuihin uhreihin.
Uuden liiton seurakunnan jäsenet, niin juutalaiset kuin pakanat, jotka uskovat Herraan Jeesukseen ovat vapautettu vanhan liiton järjestyksestä, eläinuhreista jne. Uusi Liitto perustuu Herran Jeesuksen sovitustyöhön, jonka mukaan Hänen verensä ja kuolemansa on koko Uuden Liiton perusta. Täten ei ole mitenkään perusteltua väittää, että Uuden Liiton juutalaisuskoville kuuluisi vielä vanhan liiton eläinuhrien jne. uhraaminen. Argumentti.fi sivuston väite on valheellinen, sillä Uudessa Liitossa ei tehdä erotusta juutalaisen ja pakana välillä, sillä heille on voimassa sama opetus ja laki Uuden Liiton järjestyksen mukaan.
argumentti.fi sivulta: Mutta Apostolien teoissa ja apostolien kirjeissä ei tehdä sellaista teologista johtopäätöstä, että pakanakristittyjen pitäisi alkaa noudattaa Mooseksen lain juhlakalenteria ja pyhäpäiviä tai ylipäätään omaksua juutalaisuutta. Apostolisissa kirjeissä, etenkin Paavalin kirjeissä, korostetaan pakanakristittyjen vapautta juutalaisten laista ja tavoista. Kristuksessa ei ole enää juutalaista eikä kreikkalaista, ei miestä eikä naista, vaan kaikissa on Kristus eikä mitään entisiä raja-aitoja ole. Näin ollen Paavalin omaa hurskauselämää ja siihen kuuluvia juutalaisia tapoja ei voida pitää ohjeellisina kristityille, hän noudatti juutalaisia tapoja vain ollessaan juutalaisessa ympäristössä.
Kuten aiemmin toin esille, niin Uuden liiton seurakunnan jäsenet, niin juutalaiset kuin pakanat, jotka uskovat Herraan Jeesukseen ovat vapautettu vanhan liiton järjestyksestä, eläinuhreista jne. Tämä tarkoittaa sitä, että niin juutalaiset uskovat kuin pakanauskovat ovat vapautettu vanhan liiton järjestyksestä.
Koska Uudessa Liitossa ei ole enää juutalaista tai kreikkalaista (pakanaa), niin se tarkoittaa silloin sitä, että niin juutalaisille kuin pakanoille on voimassa ne käskyt ja opetukset, joiden mainitaan olevan voimassa Uuden Liiton järjestyksessä.
jatkuu
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!