Sapatin rikkominen syntiä ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 31. Joulu 2014 15:58

*
Toora on laki, hyödylliseksi opetukseksi ja neuvoksi kans mutta vanhan liiton ja uuden liiton väliltä on erotus. Vanhan liiton ihmiset täyttivät itse omin lihan kaikki tooran vaatimuksineen mutta uuden liiton ihmiset elävät Jumalan Hengen vaikutuksesta Jumalan tahdon mukaan eli Toora sisäisesti meissä. Siinä se erotus.

Keskustelin erään uskonveljen kanssa siitä onko Jeesus itse Toora lihaksitulleena mutta Sanana Jeesus on täynnä armoa ja totuutta. Toora vanhan liiton puolelta ei ollut armoa. Minulla on oma käsitys että Toorana Jeesus itse täytti puolesta niin siitä tuli armoksi eli Jeesus on itse täynnä armoa ja totuutta. Ja myös minulla on oma käsitys että Jeesus Toorana ei voinut kumota Tooraa pois koska Hän on itse Toora. Toorana Jeesus itsensä vastaan ei voi kumota paitsi voi täyttää. Sama asia pätee siihen että Jeesus on itse Sana, jota vastaan ei voi kumota pois katsottuna Tooraan.
Viimeksi muokannut vaisuliini päivämäärä 31. Joulu 2014 16:07, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja JHK » 31. Joulu 2014 16:01

Samoilla linjoilla mr. Kerimäen kanssa!
JHK
 

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja paa » 01. Tammi 2015 13:59

Minä taas oon aivan pihalla koko asiasta.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Tammi 2015 18:56

*
Raamattu puhuu laittomuudesta niin en aluksi ymmärtänyt mitään :oops: ja mietin pää puhki mitä laittomuus tarkoittaa. Mutta eräs messiaaninen uskova kirjoitti blogin niin sitä luettuani tajusin mitä laittomuus tarkoittaa. Jeshua ei päästänyt meidät toorattomuuteen (=laittomuuteen). Itseasiassa laki on toora. Eli Jeesus ei päästänyt meidät laittomuuteen.

Oli kiivasta keskustelua siitä kumouden jutusta. Minä neutraalina luin kiivaita keskusteluja ja mietin pää puhki ja katsoin Raamatun kohtaa jossa sanotaan että Jeesus ei tullut kumoamaan vaan täyttämään. Yksikään piirto ei katoa kunnes maa ja taivas katoaa. Jumala avasi ymmärrykseni ja oivalsin että Jeesus on itse toora jota ei voi kumota itsensä kanssa paitsi täyttää. Jeesus on itse Laki/Toora. Sama asia pätee Sanaan. Jeesus on itse Sana lihaksitulleena.

Matt. 5:17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

Matt. 24:35 Taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät koskaan katoa.

Kyllä miettiminen kannatti koska Raamatun mukaan Jumala avaa ymmärryksen kun se miettii pää kuumaksi niin se saa ymmärryksen kaikkeen. :D

2.Tim. 2:7 Tarkkaa, mitä sanon; Herra on antava sinulle ymmärrystä kaikkeen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re:

ViestiKirjoittaja uuhi » 01. Tammi 2015 20:23

Vaisuliini, joillain judaisteilla on tapana käyttää tarkotushakuisesti sanaa laittomuus ja kreikan sanaa anomia.


Kreikan sana anomia on käännetty sanalla laittomuus joissain lauseissa vuoden 1938 käännöksessä.


heb. 1:9 on siteeraus psalmista 45:8. siinä kreikan sanan anomia takana on hebrean sana reša.



ja pojalle: istuimesi, elohim, iäinen ja jatkuva, keppi suoruuden [on] keppi kuninkuutesi. sinä rakastit oikeisuutta ja vihaat vääryyttä, niinpä elohim, elohimisi, voiteli sinut öljyllä ilon, [ohi] kumppanuksistasi



kirjeestä hebrealaisille 1:8-9, siteeraus psalmista 45:7-8. hebrean sana ševet tarkottaa myös valtikka, tässä käännetty keppi. ševet löytyy myös mm. psalmista 23:4 ... keppisi ja sauvasi]


jae room. 4:7 on siteeraus psalmista 32:1. siinä kreikan sanan anomia takana on hebrean sana peša'.



jae matt. 7:23 on siteeraus jakeesta psa. 6:9. siinä kreikan sanan anomia takana on hebrean sana 'awen.
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 02. Tammi 2015 11:35, muokattu yhteensä 2 kertaa
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Tammi 2015 21:03

*
Uuhi kreikan kieli ei ole 100% varmempi kuin hepreankieli. Olin joku kesä sitten Kreetassa niin raju kaatosade ajoi minut erääseen museoon ja sit katselin rauhassa ja siten huomasin että siellä on monta eri käännettyä kreikankielistä raamattua ja niissä oli eri vuodella painettuja. :shock: :?

Eräs uskonveli joka osaa kreikkaa niin löysi epävarmemman kohdan ja tutki eri käännöstä verraten löytämään kohtaan mikäli ei pidä paikkansa nähden muiden käännöksien kanssa. Alkuperäinen kreikankieli oli kuulemma aika raskasta tekstiä ja päivittämällä nykyajan mukaan se saattoi mennä väärään suuntaan.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja JHK » 01. Tammi 2015 21:54

Koine kreikka, jolla raamattu on kirjoitettu, on eri kieli kuin moderni kreikka. Niillä on ymmärrettävästi yhteisiä ominaisuuksia, mutta kielten keskinäinen vastaavuus ei käsittääkseni ole kovin suurta.
JHK
 

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Tammi 2015 22:02

*
Kaatosade oli varmaan Jumalan temppu jolla Hän halusi paljastaa minulle... :shifty:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Tammi 2015 22:06

*
Ajatelkaa, samalla kaatosateella siis täällä Suomessa Hän ajoi minut lähikahvilaan niin sieltä Jumala halusi antaa minulle neljää kahvipullaa ilmatteeksi. Siksi uskon Jumalan lähettämään kaatosateeseen myös siellä Kreetassa mikä kreikankielisissä raamatuissa mättää. :shifty:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Tammi 2015 22:26

*
Vielä kahvipullista... Sain 4 kahvipullaa ilmatteeksi niin se määrä oli 4 mikä viittaa Jeshuaan.
Menoran keskimmäinen on itse Jeshua, numero 4 heprean aakkonen eli ד DALET: Ovi.

Heprea on oikealta vasemmalle luettava kieli niin numerot ovat oikeassa järjestyksessä
eli 7 - 6 - 5 --- 4 --- 3 - 2 - 1 tuon menora-kuvan mukaan. Niin siksi uskon Jumalan lähettämään
kaatosateeseen siellä Kreetassa kreikankielisten raamattujen paljastettavaksi ja myös täällä
Suomessa kun sain kahvilalta neljää kahvipullaa ilmatteeksi. :shifty:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7940
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 133 vierailijaa