Sapatin rikkominen syntiä ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja kesäkurpitsa » 08. Marras 2013 01:28

VT:ssa on kymmenen käskyä, ja edelleen nämä käskyt ovat voimassa. Siellä kielletään tappaminen, huoraaminen, väärän todistuksen antaminen sekä varastaminen. Sitten sanotaan myös että sapatti tulee pitää seitsemäntenä päivänä, ja tehdä kuusi päivää työtä.

Jokainen varmaan on samaa mieltä että tappaminen on syntiä, kuten varastaminen. Mutta miten on sapatin noudattamisen kanssa ?

Jos kerran sapatti käsky on voimassa, kuten muutkin kaikista kymmenestä käskystä - eikö sapatin rikkomisesta tule pyytää syntiään anteeksi ja tehdä parannus. Tämä silloin koskee sitäkin, että sunnuntaina leppäilee töistänsä - kun siinä käskyssä lukee seitsemäntenä päivänä.

Niin, ja ihmisellähän ei ole oikeutta lähteä näitä käskyjä muuntelemmaan....

5Moos. 12:32 (13:1) "Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."
kesäkurpitsa
 
Viestit: 70
Liittynyt: 01. Marras 2013 22:08

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja iinuliinu » 08. Marras 2013 08:25

Sitä voimme myös miettiä kuinka pyhitämme lepopäivämme :?:

5Moos.5:12 Ota vaari lepopäivästä, niin että sen pyhität, niinkuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt.

13 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;

14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi, sinun härkäsi, aasisi tai muu juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on, että palvelijasi ja palvelijattaresi saisivat levätä niinkuin sinäkin.
1
5 Ja muista, että itse olit orjana Egyptin maassa ja että Herra, sinun Jumalasi, vei sinut sieltä pois väkevällä kädellä ja ojennetulla käsivarrella. Sentähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivän.
iinuliinu
 
Viestit: 214
Liittynyt: 15. Helmi 2013 17:32

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Marras 2013 10:02

*
Minua jäi mietityttämään sama asia miten tulisi pyhittää sapattia eli lepopäivää.
Minä panin merkille että muutama uskova jotka ovat tosi lähellä Jumalaa, ei tullut sapattipäiväisin eli lauantaisin sisäänkirjautumaan mitään foorumiin. Se jäi miettimään kanssa.

Saako uskova sapattipäivänä sisäänkirjautua ja foorumisoida? Mietin ja sit tajusin että heille kirjoittaminen on niinkuin raskas ruumiillinen työ niin siksi ruumis kaipaa lepoa sapattina. En tiedä enkä ole varma mutta jos uskova ei koe foorumisoitumisen raskaaksi työksi niin saako sapattina foorumisoida? :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 08. Marras 2013 12:13

***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Marras 2013 12:31

Room 14:5,6 Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

Juutalaisuudessa oli ja on monia päiviä, joita pidetään toista parempana mm. kolmas päivä. Monestijuutalaiset häät pidetään kolmantena päivänä, koska silloin uskotaan häiden onnistuvan. Juutalaisuudessa on myös muita hyviä päiviä. Alkuseurakunnassa oli paljon uskovia juutalaisia, joista varmasti jotkut toivat perinteitänsä Raamatullisina opetuksina, mutta jotka Paavali torjui ihmisten perinnäissääntönä. Tätä taustaa vasten myös voimme ymmärtää, että Paavali hyvinkin saattoi tarkoittaa tämän tyylistä päivien valikointia. Sellainen päivien valikointi, jossa esim. valitaan viikonpäivää häätapahtumalle, on hääparin valinta, johon ei ole kaavaa, vaan valinnan vapaus.

Jotkut opettavat tämän kohdan kumoavan sapatin viettämisen, sillä heidän mukaansa itse kukin voi valita milloin viettää lepopäivää. Tässä ei ollut kysymys sapatin viettämisen kumoamisesta, vaan päivistä joita jotkut pitivät toista parempina. Muistakaamme se, että alkuseurakunnassa oli yksi lepopäivä, eli sapatti. Ei Paavali olisi voinut antaa ohjetta seurakunnille, että he voisivat valikoida sapatin itselleen mieluisaksi päiväksi. Koska silloin olisi ajauduttu tilanteeseen, jossa seurakunnalla olisi voinut ollut jopa seitsemän erilaista sapatin päivää! Se olisi ollut sen aikaisen seurakuntaelämän kannalta kestämätön opetus. Ajattele, jos esim. he olisivat kokoontuneet viettämään pyhäpäivän kokousta, niin olisi jouduttu järjestämään seitsemänä päivänä eri uskoville pyhäpäivän kokoukset.

Paavali ei kumonnut tässä kohtaa sapattia, vaan hän kehotti valikoimaan päiviä Herran tähden ja kun Jumala on valinnut sapatin viikon viimeiseksi päiväksi, niin totta kai silloin uskovan tulisi viettää silloin sapattia. Silloin kun ja jos uskova valitsee päiviä, niin se tulee tehdä Herran tähden ja tietenkin Jumalan tahdon mukaisesti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 08. Marras 2013 12:36

vaisuliini kirjoitti:*
Minua jäi mietityttämään sama asia miten tulisi pyhittää sapattia eli lepopäivää.
Minä panin merkille että muutama uskova jotka ovat tosi lähellä Jumalaa, ei tullut sapattipäiväisin eli lauantaisin sisäänkirjautumaan mitään foorumiin. Se jäi miettimään kanssa.

Saako uskova sapattipäivänä sisäänkirjautua ja foorumisoida? Mietin ja sit tajusin että heille kirjoittaminen on niinkuin raskas ruumiillinen työ niin siksi ruumis kaipaa lepoa sapattina. En tiedä enkä ole varma mutta jos uskova ei koe foorumisoitumisen raskaaksi työksi niin saako sapattina foorumisoida? :oops:


Sapattina saa tehdä hyvää. Foorumille voi kirjoittaa sapattina, sillä tänne on tarkoitus kirjoittaa Jumalan tahdon mukaisista asioista toinen toisiaan tukien ja auttaen ymmärtämään Jumalan tahtoa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja kesäkurpitsa » 08. Marras 2013 15:46

Tätä voi miettiä:

Jes. 58:13-14 "Jos sinä pidätät jalkasi sapattia rikkomasta, niin ettet toimita omia asioitasi minun pyhäpäivänäni, vaan kutsut sapatin ilopäiväksi, Herran pyhäpäivän kunnioitettavaksi ja kunnioitat sitä, niin ettet toimita omia toimiasi, et aja omia asioitasi etkä puhu joutavia, silloin on ilosi oleva Herrassa, ja minä kuljetan sinut maan kukkuloitten ylitse, ja minä annan sinun nauttia isäsi Jaakobin perintöosaa. Sillä Herran suu on puhunut."
kesäkurpitsa
 
Viestit: 70
Liittynyt: 01. Marras 2013 22:08

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja tanu » 08. Marras 2013 17:07

Tätä sapatti-asiaa pohdiskelin silloin pari vuotta sitten, kun sain tulla uskoon Jeesukseen.
Mietin, että mitä oikein teen, kun teen vuorotyötä ja kerran pari kuussa yleensä osuu myös sapatille(pe illasta la iltaan) työvuoro.
Pohdin sitäkin, että pitäisikö vaihtaa työtä yms. Uskonveli tuolloin neuvoi, että ota ihan rauhassa. Kun tiedostan asian ja uskon että
sapatti kuuluu pitää, niin Herra tähänkin ajallaan tarjoaa ratkaisun...

Nyt ihan viime viikkoina sapattiasia nousi sydämelle(Herra selvästi vaikutti).
Ja kas kummaa, eilen sain toiselta uskonveljeltä vinkin, että miten asia tulee kuntoon ja Herran tahto toteutuu.
Kun taas tulee näitä työvuoroja sapattina, niin laitan sen palkan minkä sapattina tienaan, hyväntekeväisyyteen!
Ja nyt oli vielä tästä asiasta taas uusi ketjukin täällä foorumilla! Ei voi olla sattumaa. Herra tarjosi ratkaisun, ilman että
pitäisi lopettaa vuorotyön teko.

:GBU:
Rakas taivaallinen Isä, tapahtukoon kaikessa, aina, Sinun tahtosi. Jeesuksen nimessä.
tanu
 
Viestit: 1268
Liittynyt: 04. Maalis 2012 22:20

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 08. Marras 2013 18:12

*
Ok kiitos selkeästä vastauksestasi PP. Ei tällä kertaa ole epäselvää enää kuin yksi vielä sori...

Kohta sapatti tänään illalla alkaa eli se alkaa klo 18. ja loppuu huomenna iltakuudelta. Uskovat aina sanoivat että itse viettää vain lauantain sapattia. Jos haluaa viettää vain ainoastaan lauantain sapattia, tuntuu tyhjältä asettaa omaa uskoa vaikka Raamatun mukaan se loppuu iltakuudelta lauantaina. Haluaisin olla uskonkuuliainen ja asettaisin uskoni siihen sapatin viettämiseen joka pohjautuu Raamattuun.
Mutta eikö perjantain ja lauantain välinen sapatin vietto ole ulkokultaisuutta jos haluaa olla Sanalle uskonkuuliainen (siis tarkalleen kellonajan mukaan)?

Miehelläni oli jotain tekemistä porakoneen kanssa niin minä katsoin kelloa ja sanoin että sapatti kohta loppuu niin saa porata
koska kymmenessä käskyssä on se lepopäivä jonka mukaan sanotaan:
'älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.'

Niin minä ymmärsin tuon lauseen ja tuon lauseen mukaan pitää huomauttaa lähiomaisia sanomalla älkääkä vielä tehkö, kohta sapatti loppuu iltakuudelta, niin sen jälkeen saa tehdä... :oops:

Siunattua sapattia! :hugehug:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Sapatin rikkominen syntiä ?

ViestiKirjoittaja JoKi » 08. Marras 2013 19:39

"Olen jostain lukenut muistaakseni jotenkin, että vuorokausi vaihtuisi kun kolme ensimmäistä tähteä tulee taivaalle. Suomessa ollaan samassa aikavyöhykkeessä Israelin kanssa, joten aloitan ja lopetan työnteon ym Israelin auringonlaskun ja tähtien ilmestymisen mukaan, eli n. puoli tuntia ennenkuin aurinko laskee ja n. tunti auringonlaskun jälkeen."

Kirjoitin noin tuonne toiseen keskusteluun jokunen aika sitten, ehkä se sopii myös tähän keskusteluun.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 12 vierailijaa

cron