Voiko uskova elää synnittömästi?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Juha » 03. Helmi 2016 14:57

Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja Juha » 03. Helmi 2016 15:02

Muutin hieman viestiäni. On joo tuosta kirjasta tuo lainaus. Katso päivitetty viesti.
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 03. Helmi 2016 15:03

Juha kirjoitti:http://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?p=17845#p17845

Entäs tämä?


Petri vääristää tuolla Torbenin sanoja, väittäen tämän opettavan ettei uskova kykene tekemään syntiä. Torben ei kuitenkaan niin opeta tuon linkin lainauksessa, enkä ole koskaan kuullut tai lukenut muissakaan yhteyksissä hänen opettavan niin. Hän opettaa, että uskova kykenee tekemään syntiä, mutta Jumala ei tahdo että teemme syntiä.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Hengelliset videot

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Helmi 2016 15:06

hrmn2 kirjoitti:Petri, olen kyllä ihan Raamatusta omaksunut nuo ajatukset kirjoituksestani jota lainasit. Mutta jos sen kautta saa käsityksen, että opetan jotain "synnittömyysoppia", niin voin ihan avoimesti kyllä kertoa, että mielestäni uskova on kykenevä lankeamaan syntiin. Eli en usko sellaiseen oppiin, että uskova ei kykenisi tekemään syntiä. Luin myös sinun kotisivujesi artikkelia "synnittömyysopista", ja sen mukaan tuohon oppiin kuuluu myös että ei edes tiedostamattaan tee syntiä. Kun minä puhun vapaudesta synnistä, tarkoitan aina tiedostettua synnin tekemistä, en tiedostamatonta tai erehdyksiä.

(Ylläpito, taitaa olla väärässä ketjussa nämä pari viimeistä viestiä? Nyt näyttäisi olevan tästä "synnittömyys"-aiheesta parikin ketjua yleiset-alueen etusivulla...)

EDIT: Olettekin näköjään yhdistäneet ne muut ketjut, hyvä. Mutta tästä voisi varmaan siirtää sinne viimeiset viestit, joissa ei puhuta elokuvista tai dokumenteista ollenkaan..?


Kirjoitit: Olemme kaikki tehneet syntiä. Ihminen on luonnostaan syntinen, synnin orjuuden alaisuudessa, eikä pysty olemaan tekemättä syntiä. Mutta kun syntinen ihminen ymmärtää Jeesuksen ristintyön merkityksen, ja luovuttaa elämänsä hallintavallan Jeesukselle, uudestisyntyen Pyhästä Hengestä, tulee hänestä pyhä. Jeesuksen uskossa emme ole enää syntisiä, vaan pyhiä. Ja kun Poika, Jeesus, tulee elämämme herraksi, tekee Hän meistä todellisesti vapaita, niin ettei meidän tarvitse enää koskaan langeta tekemään syntiä. Jokaisessa kiusauksessa Jumala on luvannut auttaa meitä, ja antaa meille voiton Pyhän Hengen voimalla joka meissä asuu.

Jos on mahdollista elää yksi hetki tekemättä syntiä, on mahdollista elää niin joka hetki.

Monet kristityt eivät kuitenkaan usko tähän, koska he eivät ole pystyneet itse siinä elämään. Siksi he ovat tyytyneet kompromissiin, jossa koitetaan parhaamme olla tekemättä syntiä, mutta ajatellaan ettei ole mahdollista elää jatkuvasti tekemättä syntiä.
Suurin syy tähän on nimenomaan väärä opetus, jonka mukaan emme voisi olla tekemättä syntiä. Kuten edellä näimme, tuo opetus mitätöi Jumalan Sanan, ja kun niin tehdään, mitätöidään myös Jumalan voima.


Tummennetuissa kohdissa kirjoitat selvällä suomenkielellä, että uskovalle on mahdollista elää tekemättä syntiä ja ettei uskovan tarvitse enää koskaan langeta tekemään syntiä. Tuo on juuri sitä synnittömyysoppia, joka on väärä ja vahingollinen opetus. Se pysyy myös vahingollisena opetuksena jos sanot, että uskova on kykenevä lankeamaan syntiin, mutta samaan aikaan sanot: "Ja kun Poika, Jeesus, tulee elämämme herraksi, tekee Hän meistä todellisesti vapaita, niin ettei meidän tarvitse enää koskaan langeta tekemään syntiä". " Jos on mahdollista elää yksi hetki tekemättä syntiä, on mahdollista elää niin joka hetki."

Otan tähän esimerkin evankeliumista, joka on väärä, vaikka siinä on totuus mukana. Jos joku sanoo Jeesuksen sovittavan syntiset Jumalalle sekä Marian sovittavan syntiset Jumalalle, niin jälkimmäinen opetus tekee koko kokonaisuudesta valhe-evankeliumin.

Jos sanoo, että uskova voi langeta tekemään syntiä sekä ettei meidän tarvitse koskaan langeta tekemään syntiä, niin jälkimmäinen tekee kokonaisuudesta väärän opetuksen, koska Raamatun opetuksen mukaan ei ole mahdollista elää uskovana lankeamatta syntiin:

Jaak 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme (ptaio). Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.

Ptaio tarkoittaa virhe, virheen tekeminen, synnin tekeminen.

Se miksi otan tämän esille johtuu siitä, että on kyse vakavasta asiasta, sillä synnittömyysoppia opettavien keskuudessa (uskonsana- liike, äärikarismaattisuus jne.) tapahtuu ihmeitä ja tunnustekoja, jotka on tehty valheen kaikella voimalla. Raamatun sanan opetuksen mukaan se joka luulee olevansa synnitön (sama asia on pitää sitä mahdollisena) niin hänessä ei ole totuus eikä Jumalan sana ole hänessä (ei vaikka tapahtuisi ihmeitä ja hän puhuisi Jumalan sanaa). Kyseessä on siis todella vakava asia.

Tiedostamattomasti tehty synti ja ei tiedostettu on vain tämän asian kiertelyä ja kaartelua, sillä esim. Raamatussa Paavali sanoi Pietarin langenneen ulkokultaisuuden syntiin, joka väärensi evankeliumia. Pietari varmasti tiesi ulkokultaisuuden (tekopyhyys) olevan syntiä. Kysyn sinulta oletko koskaan tehnyt tietoisesti syntiä uskovana? Minä olen, mutta olen tehnyt siitä parannusta. Esim. avioliitossa kun olen elänyt yli 20 vuotta aviossa vaimoni kanssa, niin olemme yhdessä vaimoni kanssa syyllistyneet tekemään tietoista syntiä toisiamme kohtaan. On varmasti olemassa tiedostamatonta syntiä, mutta paljon on olemassa tietoisia syntejä, joihin uskovat lankeavat. Torbenin tiedostomaton ja tiedostettu syntiopin kautta hän opettaa synnittömyysoppia ja yrittää kiertää sitä juuri tuon tiedostamaton ja tiedostettu opin kautta.

Se on jo vakava harhaoppi, jos sanoo olevan mahdollista elää lankeamatta tekemään syntiä, sillä Raamatun opetuksen mukaan meistä ei tule täydellisiä ja jos lankeamme ja teemme parannusta, niin Jumala antaa syntimme anteeksi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 03. Helmi 2016 15:08

Petri, jos olet sitä mieltä että uskovalla voi tulla vastaan tilanne jossa hänen on pakko valita tehdä tietoisesti syntiä, niin olemme sitten eri mieltä asiasta. Siunausta sinulle.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Helmi 2016 15:11

hrmn2 kirjoitti:
Juha kirjoitti:http://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?p=17845#p17845

Entäs tämä?


Petri vääristää tuolla Torbenin sanoja, väittäen tämän opettavan ettei uskova kykene tekemään syntiä. Torben ei kuitenkaan niin opeta tuon linkin lainauksessa, enkä ole koskaan kuullut tai lukenut muissakaan yhteyksissä hänen opettavan niin. Hän opettaa, että uskova kykenee tekemään syntiä, mutta Jumala ei tahdo että teemme syntiä.


Minä olen lukenut Torbenin opettavan synnittömyysoppia ja olen lukenut myös sinun kirjoituksestasi, että on mahdollista elää lankeamatta syntiin (tämä on synnittömyysoppia), harmi kun en silloin kopionut Torbeinin tekstiä, se taisi olla jokin kirja tai nettikirjoitus. Torbenin sivutkin näyttävät muuttuneen, enkä enää muista sitä mistä sen luin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Hengelliset videot

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 03. Helmi 2016 15:12

PetriFB kirjoitti:Kysyn sinulta oletko koskaan tehnyt tietoisesti syntiä uskovana?


Vastaan vielä tähän, kun ilmeisesti pidät tätä jotenkin oleellisena kysymyksenä (minä en itse pidä).

Olen tehnyt.

Mutta se ei vaikuta mitenkään siihen, mitä Raamattu opettaa.

Sillä minun tekoni tai tekemättä jättämiseni eivät mitenkään muuta Raamatun opetusta.

En ole myöskään koskaan kiivennyt Mount Everestille, mutta en tee sen pohjalta oppia, että sinne ei voi kiivetä.

Vaan uskon, että sinne voi kiivetä, vaikka en ole itse sitä koskaan tehnyt.

Ja samoin uskon, että uskovana voi elää tekemättä tietoista syntiä, vaikka en ole itse niin aina elänyt.

Sillä Raamattu opettaa mitä opettaa, vaikka itse en eläisi sen opetuksien mukaisesti.

Tuliko ymmärrettäväksi?
Viimeksi muokannut hrmn2 päivämäärä 03. Helmi 2016 15:15, muokattu yhteensä 1 kerran
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Helmi 2016 15:13

hrmn2 kirjoitti:Petri, jos olet sitä mieltä että uskovalla voi tulla vastaan tilanne jossa hänen on pakko valita tehdä tietoisesti syntiä, niin olemme sitten eri mieltä asiasta. Siunausta sinulle.


Voitko tässä Jumalan edessä kertoa meille, että oletko koskaan uskovana langennut tekemään tietoista syntiä vai oletko tehnyt kaikki syntisi uskovana aina tiedostamatta niiden olevan syntiä?

Siunausta myös sinulle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Voiko uskovasta tulla synnitön?

ViestiKirjoittaja hrmn2 » 03. Helmi 2016 15:14

PetriFB kirjoitti:
hrmn2 kirjoitti:
Juha kirjoitti:http://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?p=17845#p17845

Entäs tämä?


Petri vääristää tuolla Torbenin sanoja, väittäen tämän opettavan ettei uskova kykene tekemään syntiä. Torben ei kuitenkaan niin opeta tuon linkin lainauksessa, enkä ole koskaan kuullut tai lukenut muissakaan yhteyksissä hänen opettavan niin. Hän opettaa, että uskova kykenee tekemään syntiä, mutta Jumala ei tahdo että teemme syntiä.


Minä olen lukenut Torbenin opettavan synnittömyysoppia ja olen lukenut myös sinun kirjoituksestasi, että on mahdollista elää lankeamatta syntiin (tämä on synnittömyysoppia), harmi kun en silloin kopionut Torbeinin tekstiä, se taisi olla jokin kirja tai nettikirjoitus. Torbenin sivutkin näyttävät muuttuneen, enkä enää muista sitä mistä sen luin.


Tuolla Juhan lähettämässä linkissä olet ainakin lainannut Torbenia ja kritisoinut häntä "synnittömyysopista". Sieltä voit käydä katsomassa, miten vääristät hänen sanojansa ja laitat hänen suuhunsa sellaista mitä hän selkeästi ei ole sanonut.
hrmn2
 
Viestit: 495
Liittynyt: 30. Kesä 2014 11:41

Re: Hengelliset videot

ViestiKirjoittaja PetriFB » 03. Helmi 2016 15:20

hrmn2 kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Ja samoin uskon, että uskovana voi elää tekemättä tietoista syntiä, vaikka en ole itse niin aina elänyt.

Sillä Raamattu opettaa mitä opettaa, vaikka itse en eläisi sen opetuksien mukaisesti.

Tuliko ymmärrettäväksi?


Ymmärsin kyllä mitä kirjoitit, mutta en ole samaa mieltä.

Voitko laittaa esille Raamatun kohtia, jotka opettavat, että uskovan on mahdollista elää tekemättä tietoista syntiä?

¨1 Joh 2:
1 ¶ Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas.
2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.

Onko tuossa kyseessä uskovan kohdalla tiedostamaton tai tiedostettu synti ja miten se ilmenee kummasta on kyse?

Kun vastaat näihin, niin minä voin sen jälkeen kertoa miten ymmärrän 1 Joh 2:1,2 kohdan.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa

cron