Minä olin eilen Lahdessa kuuntelemassa Torbenia. Tuon esille ajatuksiani sen perusteella mitä eilen kuulin ja mitä tässä ketjussa on puhuttu ja sanottu.
Yleensä yhdestä puheesta ei saa selvää sitä mitä kaikkea ihminen edustaa, opettaa ja uskoo. Siksi olisi hyvä aina tutkia enemmän sitä mitä ihminen uskoo, opettaa ja millaista hedelmää hänen elämänsä tuottaa.
Torben toi esille eilisessä puheessaan paljolti sitä mihin hän perustaa näkemyksensä palvelutehtävästään sekä armoituksistaan. Puhe oli ihan innostava ja siinä oli monia hyviä asioita. En ole nyt tässä tuomarin tai poliisin osassa, vaan toimin kuten Raamattu opettaa, eli koettelen Torbenin opetusta Jumalan sanan valossa. Myös se mitä minä tässä kirjoitan tulee koetella Jumalan sanan todistuksen valossa.
Puheessa ja opetuksessa oli myös ongelmakohtia, joita on syytä ottaa esille.
Torbenin opetuksesta tuli esille se että jokainen uskova voi parantaa sillä uskolla ihmisiä, millä hän on tullut uskoon, eikä siihen tarvita parantamisen armolahjaa. Hän sanoi myös, että armolahjojen kautta varustetaan muita uskovia ja armolahjojen kautta opetetaan muita uskovia. Hän toi myös esille, että armoitus saadaan sillä tavalla kun seurataan mitä muut tekevät. Sen jälkeen voi sitten itse alkaa tekemään samalla tavalla.
Eräs uskonsisar kysyi kokouksessa, että miksi 1 Kor 12 luvussa sanotaan, että kaikilla ei ole parantamisen armolahjoja. Torben vastasi sanoen, että jokainen voi antaa vaikka ei ole antamisen armolahjaa jne. Torben vastauksellaan toi esille, että armolahjoja ei tarvita voidakseen tehdä samoja tekoja kuin mitä armolahjojen kautta voidaan tehdä.
Raamattu opettaa, että on erikseen parantamisen armolahja, jonka kautta Jumala parantaa ihmisiä. Parantamisen armolahja ei ole opettamisen väline, siten että parantamisen armolahjan omaava opettaisi muita parantamaan, vaan parantamisen armolahjan kautta rukoillaan sairaat terveiksi ja ne tulevat terveiksi, silloin kun Jumala on tämän lahjan takana ja on päättänyt parantaa sairaan ihmisen.
Uskon, että kun rukoillaan sairaan puolesta, niin hän voi parantua, vaikka rukoilijalla ei ole parantamisen armolahjaa. Olen itse myös elänyt edellä olevan todeksi, vaikka minulla ei ole parantamisen armolahjaa.
On kuitenkin päivänselvää, että apostolien teoissa tapahtuneet parantumiset tapahtuivat pääosin parantamisen armolahjan kautta. Jos mielimme nähdä samassa mittakaavassa parantumisia kuin apostolien teoissa, niin rukoillaan seurakuntana, että Herra antaisi seurakuntaan parantamisen armolahjoja.
Sillä uskolla millä tullaan uskoon ei voida koskaan saavuttaa samoja tuloksia parantumisen alueella, kuin parantamisen armolahjan kautta. Parantumisen alueelle Jumala on antanut erikoisesti parantamisen armolahjan, jonka kautta tapahtuu 100% välitön parantuminen sairauksista, kuten tapahtui myös apostolien teoissa.
On totta, että ihminen voi antaa ilman antamisen armolahjaa, kehottaa ilman kehottamisen armolahjaa jne. Tuon esille antamisen ja antamisen armolahjan eron. Kun olin aikoinani Venäjällä hengellisessä työssä, niin koin että uskonveljelläni oli antamisen armolahja, jonka kanssa tein siellä hengellistä työtä.
Venäjältä soitettiin ja kerrottiin, että eräs perhe tarvitsee apua rahavaikeuksissa ja he kääntyivät mafian puoleen saadakseen rahaa. Ystäväni sanoi ettei uskovat tarvitse mafian rahoja ja ettei heiltä saa ottaa mitään vastaan ja tulee odottaa Jumalan apua. Tietämättä rahasummaa ystäväni lähetti heille täsmälleen saman summan, jonka perhe aikoi lainata mafialta. Antamisen armolahja on tarkka, sillä se antaa juuri sen mitä ihminen tarvitsee ja oikeaan aikaan.
Jokainen voi antaa, mutta ilman antamisen armolahjaa emme voi aina antaa juuri sitä mitä tarvitaan ja aina oikeaan aikaan. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä etteikö uskova, jolla ei ole antamisen armolahjaa pystyisi antamaan juuri sitä mitä toinen tarvitsee. Totta kai pystyy, mutta antamisen armolahjan kautta uskova osuu useammin tarkasti maaliin kuin sellainen, jolla ei ole antamisen armolahjaa.
Sama pätee sairasten parantumisissa. Sellainen, jolla on sairasten parantamisen armolahja kykenee kuulemaan ja tietämään ketkä Jumala haluaa varmasti parantaa ja sillä tavalla sairaat tulevat terveiksi paljon tarkemmin ja enemmässä määrin kuin sellaisen kautta, jolla ei ole parantamisen armolahjaa.
Raamattu ei opeta, että armolahjoja ja armoituksia saadaan siten, että seurataan mitä muut tekevät ja aletaan tehdä samoja tekoja. Raamattu opettaa, että Jumalan Henki antaa seurakuntaan ja uskoville armolahjoja sen mukaan kuin Jumala näkee hyväksi antaa niitä.
Lahjat ja armoitukset tulevat siis Jumalalta eikä ihminen voi niitä itse ottaa, oppia toisilta uskovilta tai seurata mitä muut tekevät ja alkaa tekemään samoja tekoja. Jos lahjat ja armoitukset tulevat muulla tavalla kuin Raamattu opettaa, niin silloin on kyseessä vihollisen voimat, sillä Jumala ei toimi sanaansa vastaan.
Toki olen myös huomannut sellaista, että uskova voi ymmärtää väärin sen mitä Jumala toimii ja millä tavalla armolahja toimii. Jumala voi antaa armolahjan oikein ja Raamatullisella tavalla, mutta uskova voi ymmärtää sen väärin. Tällaisessa tapauksessa Jumala yleensä pitkämielisesti koittaa ohjata uskovaa oikeaan suuntaan, siten että hän joutuu koko ajan uudelleen kohtaamaan väärän opetuksensa, jonka Jumala tahtoo korjata ja oikaista oikeaksi.
Hyvin usein Jumala toimii, niin että Hän tuo esille yhä uudestaan samat Raamatun jakeet ja opetukset, että uskova näkisi Raamatun totuuden ja hylkäisi väärän opetuksen ja uskoisi Raamatun sanan totuuden opetusta.
Armolahjojen tarkoitus ei ole vain varustaa uskovia palveluksen työhön, vaikka se sitäkin on, vaan myös toimia esimerkiksi uskottomien keskuudessa siten että sairaat tulevat terveiksi parantamisen armolahjan kautta. Jumala on antanut parantumisen armolahjan seurakuntaansa juuri siksi, että sen lahjan kautta kaikki tulevat täysin terveiksi, jotka Jumala tahtoo parantaa.
Seuraavat Raamatun kohdat ei tarkoita sitä, että jokaisessa tilanteessa aina kaikki uskovat voivat parantaa sairaita:
Matteus 10
1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.
2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä,
3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,
4 Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.
5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,
6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.
7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.
8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.
Jakeessa yksi sanotaan, että Jumala antoi apostoleille vallan ajaa ulos riivaajia ja parantaa kaikkinaisia tauteja. Ei ollut kyse pelkästä uskosta, vaan siitä, että Herra Jeesus antoi heille vallan ja voiman parantaa sairauksia. Kun he saivat tämän voiman, niin nyt he kykenivät uskossa parantamaan jokaisen ihmisen, jonka Jumala tahtoi tehdä terveeksi.
Luukas 10
1 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.
2 Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.
3 Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.
4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä.
5 Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle talolle!'
6 Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.
7 Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.
8 Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,
9 ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle'.
Ennen tätä lukua Herra Jeesus oli antanut heille voiman ja vallan parantaa sairaita:
Luuk 9:
1 ¶ Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja.
2 Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita.
Tässäkin kohdassa on kyse siitä, että Jumala antoi opetuslapsille erikoisesti voiman ja vallan parantaa sairaita, eli niitä sairaita, jotka Jumala haluaa parantaa.
Johannes 14
12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö
Tässä on kyse siitä, että näitä tekoja tehdään juuri voimallisten tekojen armolahjojen kautta. Ensin tulee pelastus ja usko, sitten armolahjat, joita käytetään uskon kautta Jumalan tahdon mukaisesti ja Jumalan aikataulussa.
Markus 16
15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
Kaikilla ei ole kaikkia armolahjoja, sillä Raamattu sanoo näin:
1 Kor 12:
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
.......
29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista (kreitton) armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.
Raamatun selkeän opetuksen mukaan kaikki eivät voi esim. parantaa, eikä tehdä voimallisia tekoja. He eivät ole silti muita huonompia, sillä kaikki uskovat ja palvelutehtävät sekä armoitukset ja lahjat ovat yhtä tärkeitä. Jakeen 31 käännös parhaimmista armolahjoista ei ole mielestäni oikea käännös eikä Raamatun hengen mukainen.
Kreikan sana kreitton tarkoittaa myös hyödyllistä. Kaikki armolahjat ovat hyvä ja hyödyllisiä, eikä Jumalan armolahjoja ja armoituksia voida asettaa paremmuusjärjestykseen siten, että joku lahja toista parempi ja joku lahja on toista huonompi. Sillä kaikki lahjat ovat hyödyllisiä seurakunnassa.
Se on totta, että me uskovat olemme liikaa halvaustilassa, mutta ratkaisu siihen ei ole toiminta, jossa tapahtuu, mutta joka perustuu väärään opetukseen. Oikea ratkaisu on sellainen toiminta, jossa armoitukset toimivat Jumalan sanan selkeän opetuksen mukaan. Tätä sydämeni janoaa.
Minulla on ollut sydämellä useita kuukausia opetusaihe nimeltä Jumalan tahdon mukainen usko. En ole saanut sitä ulos sydämeltäni se on ollut ikään kuin suljettuna, mutta koen, että nyt sydämeni on avattu kirjoittamaan siitä. Lähetän kirjoitukseni myös foorumille kunhan se vain on valmistunut.