Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja PetriFB » 04. Marras 2013 13:43

Minä olin eilen Lahdessa kuuntelemassa Torbenia. Tuon esille ajatuksiani sen perusteella mitä eilen kuulin ja mitä tässä ketjussa on puhuttu ja sanottu.
Yleensä yhdestä puheesta ei saa selvää sitä mitä kaikkea ihminen edustaa, opettaa ja uskoo. Siksi olisi hyvä aina tutkia enemmän sitä mitä ihminen uskoo, opettaa ja millaista hedelmää hänen elämänsä tuottaa.

Torben toi esille eilisessä puheessaan paljolti sitä mihin hän perustaa näkemyksensä palvelutehtävästään sekä armoituksistaan. Puhe oli ihan innostava ja siinä oli monia hyviä asioita. En ole nyt tässä tuomarin tai poliisin osassa, vaan toimin kuten Raamattu opettaa, eli koettelen Torbenin opetusta Jumalan sanan valossa. Myös se mitä minä tässä kirjoitan tulee koetella Jumalan sanan todistuksen valossa.

Puheessa ja opetuksessa oli myös ongelmakohtia, joita on syytä ottaa esille.

Torbenin opetuksesta tuli esille se että jokainen uskova voi parantaa sillä uskolla ihmisiä, millä hän on tullut uskoon, eikä siihen tarvita parantamisen armolahjaa. Hän sanoi myös, että armolahjojen kautta varustetaan muita uskovia ja armolahjojen kautta opetetaan muita uskovia. Hän toi myös esille, että armoitus saadaan sillä tavalla kun seurataan mitä muut tekevät. Sen jälkeen voi sitten itse alkaa tekemään samalla tavalla.

Eräs uskonsisar kysyi kokouksessa, että miksi 1 Kor 12 luvussa sanotaan, että kaikilla ei ole parantamisen armolahjoja. Torben vastasi sanoen, että jokainen voi antaa vaikka ei ole antamisen armolahjaa jne. Torben vastauksellaan toi esille, että armolahjoja ei tarvita voidakseen tehdä samoja tekoja kuin mitä armolahjojen kautta voidaan tehdä.

Raamattu opettaa, että on erikseen parantamisen armolahja, jonka kautta Jumala parantaa ihmisiä. Parantamisen armolahja ei ole opettamisen väline, siten että parantamisen armolahjan omaava opettaisi muita parantamaan, vaan parantamisen armolahjan kautta rukoillaan sairaat terveiksi ja ne tulevat terveiksi, silloin kun Jumala on tämän lahjan takana ja on päättänyt parantaa sairaan ihmisen.

Uskon, että kun rukoillaan sairaan puolesta, niin hän voi parantua, vaikka rukoilijalla ei ole parantamisen armolahjaa. Olen itse myös elänyt edellä olevan todeksi, vaikka minulla ei ole parantamisen armolahjaa.

On kuitenkin päivänselvää, että apostolien teoissa tapahtuneet parantumiset tapahtuivat pääosin parantamisen armolahjan kautta. Jos mielimme nähdä samassa mittakaavassa parantumisia kuin apostolien teoissa, niin rukoillaan seurakuntana, että Herra antaisi seurakuntaan parantamisen armolahjoja.

Sillä uskolla millä tullaan uskoon ei voida koskaan saavuttaa samoja tuloksia parantumisen alueella, kuin parantamisen armolahjan kautta. Parantumisen alueelle Jumala on antanut erikoisesti parantamisen armolahjan, jonka kautta tapahtuu 100% välitön parantuminen sairauksista, kuten tapahtui myös apostolien teoissa.

On totta, että ihminen voi antaa ilman antamisen armolahjaa, kehottaa ilman kehottamisen armolahjaa jne. Tuon esille antamisen ja antamisen armolahjan eron. Kun olin aikoinani Venäjällä hengellisessä työssä, niin koin että uskonveljelläni oli antamisen armolahja, jonka kanssa tein siellä hengellistä työtä.

Venäjältä soitettiin ja kerrottiin, että eräs perhe tarvitsee apua rahavaikeuksissa ja he kääntyivät mafian puoleen saadakseen rahaa. Ystäväni sanoi ettei uskovat tarvitse mafian rahoja ja ettei heiltä saa ottaa mitään vastaan ja tulee odottaa Jumalan apua. Tietämättä rahasummaa ystäväni lähetti heille täsmälleen saman summan, jonka perhe aikoi lainata mafialta. Antamisen armolahja on tarkka, sillä se antaa juuri sen mitä ihminen tarvitsee ja oikeaan aikaan.

Jokainen voi antaa, mutta ilman antamisen armolahjaa emme voi aina antaa juuri sitä mitä tarvitaan ja aina oikeaan aikaan. Tämä ei tietenkään sulje pois sitä etteikö uskova, jolla ei ole antamisen armolahjaa pystyisi antamaan juuri sitä mitä toinen tarvitsee. Totta kai pystyy, mutta antamisen armolahjan kautta uskova osuu useammin tarkasti maaliin kuin sellainen, jolla ei ole antamisen armolahjaa.

Sama pätee sairasten parantumisissa. Sellainen, jolla on sairasten parantamisen armolahja kykenee kuulemaan ja tietämään ketkä Jumala haluaa varmasti parantaa ja sillä tavalla sairaat tulevat terveiksi paljon tarkemmin ja enemmässä määrin kuin sellaisen kautta, jolla ei ole parantamisen armolahjaa.

Raamattu ei opeta, että armolahjoja ja armoituksia saadaan siten, että seurataan mitä muut tekevät ja aletaan tehdä samoja tekoja. Raamattu opettaa, että Jumalan Henki antaa seurakuntaan ja uskoville armolahjoja sen mukaan kuin Jumala näkee hyväksi antaa niitä.

Lahjat ja armoitukset tulevat siis Jumalalta eikä ihminen voi niitä itse ottaa, oppia toisilta uskovilta tai seurata mitä muut tekevät ja alkaa tekemään samoja tekoja. Jos lahjat ja armoitukset tulevat muulla tavalla kuin Raamattu opettaa, niin silloin on kyseessä vihollisen voimat, sillä Jumala ei toimi sanaansa vastaan.

Toki olen myös huomannut sellaista, että uskova voi ymmärtää väärin sen mitä Jumala toimii ja millä tavalla armolahja toimii. Jumala voi antaa armolahjan oikein ja Raamatullisella tavalla, mutta uskova voi ymmärtää sen väärin. Tällaisessa tapauksessa Jumala yleensä pitkämielisesti koittaa ohjata uskovaa oikeaan suuntaan, siten että hän joutuu koko ajan uudelleen kohtaamaan väärän opetuksensa, jonka Jumala tahtoo korjata ja oikaista oikeaksi.

Hyvin usein Jumala toimii, niin että Hän tuo esille yhä uudestaan samat Raamatun jakeet ja opetukset, että uskova näkisi Raamatun totuuden ja hylkäisi väärän opetuksen ja uskoisi Raamatun sanan totuuden opetusta.

Armolahjojen tarkoitus ei ole vain varustaa uskovia palveluksen työhön, vaikka se sitäkin on, vaan myös toimia esimerkiksi uskottomien keskuudessa siten että sairaat tulevat terveiksi parantamisen armolahjan kautta. Jumala on antanut parantumisen armolahjan seurakuntaansa juuri siksi, että sen lahjan kautta kaikki tulevat täysin terveiksi, jotka Jumala tahtoo parantaa.

Seuraavat Raamatun kohdat ei tarkoita sitä, että jokaisessa tilanteessa aina kaikki uskovat voivat parantaa sairaita:

Matteus 10
1 Ja hän kutsui tykönsä ne kaksitoista opetuslastaan ja antoi heille vallan ajaa ulos saastaisia henkiä ja parantaa kaikkinaisia tauteja ja kaikkinaista raihnautta.

2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä,

3 Filippus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika, ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,

4 Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.

5 Nämä kaksitoista Jeesus lähetti ja käski heitä sanoen: "Älköön tienne viekö pakanain luokse, älkääkä menkö mihinkään samarialaisten kaupunkiin,

6 vaan menkää ennemmin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö.

7 Ja missä kuljette, saarnatkaa ja sanokaa: 'Taivasten valtakunta on tullut lähelle'.

8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.



Jakeessa yksi sanotaan, että Jumala antoi apostoleille vallan ajaa ulos riivaajia ja parantaa kaikkinaisia tauteja. Ei ollut kyse pelkästä uskosta, vaan siitä, että Herra Jeesus antoi heille vallan ja voiman parantaa sairauksia. Kun he saivat tämän voiman, niin nyt he kykenivät uskossa parantamaan jokaisen ihmisen, jonka Jumala tahtoi tehdä terveeksi.



Luukas 10

1 Sen jälkeen Herra valitsi seitsemänkymmentä muuta ja lähetti heidät kaksittain edellänsä jokaiseen kaupunkiin ja paikkaan, jonne hän itse aikoi mennä.

2 Ja hän sanoi heille: "Eloa on paljon, mutta työmiehiä vähän. Rukoilkaa siis elon Herraa, että hän lähettäisi työmiehiä elonkorjuuseensa.

3 Menkää; katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle.

4 Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua, älkää kenkiä, älkääkä tervehtikö ketään tiellä.

5 Kun tulette johonkin taloon, niin sanokaa ensiksi: 'Rauha tälle talolle!'

6 Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne on lepäävä hänen päällänsä; mutta jos ei ole, niin se palajaa teille.

7 Ja olkaa siinä talossa ja syökää ja juokaa, mitä heillä on tarjota, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta taloon.

8 Ja mihin kaupunkiin te tulettekin, missä teidät otetaan vastaan, syökää, mitä eteenne pannaan,
9 ja parantakaa sairaat siellä ja sanokaa heille: 'Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle'.



Ennen tätä lukua Herra Jeesus oli antanut heille voiman ja vallan parantaa sairaita:



Luuk 9:
1 ¶ Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja.
2 Ja hän lähetti heidät julistamaan Jumalan valtakuntaa ja parantamaan sairaita.



Tässäkin kohdassa on kyse siitä, että Jumala antoi opetuslapsille erikoisesti voiman ja vallan parantaa sairaita, eli niitä sairaita, jotka Jumala haluaa parantaa.


Johannes 14
12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö

Tässä on kyse siitä, että näitä tekoja tehdään juuri voimallisten tekojen armolahjojen kautta. Ensin tulee pelastus ja usko, sitten armolahjat, joita käytetään uskon kautta Jumalan tahdon mukaisesti ja Jumalan aikataulussa.

Markus 16

15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.

16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,

18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."



Kaikilla ei ole kaikkia armolahjoja, sillä Raamattu sanoo näin:



1 Kor 12:
6 ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama.
7 Mutta kullekin annetaan Hengen ilmoitus yhteiseksi hyödyksi.
8 Niinpä saa Hengen kautta toinen viisauden sanat, toinen tiedon sanat saman Hengen vaikutuksesta;
9 toinen saa uskon samassa Hengessä, toinen taas terveeksitekemisen lahjat siinä yhdessä Hengessä;
10 toinen lahjan tehdä voimallisia tekoja; toinen profetoimisen lahjan, toinen lahjan arvostella henkiä; toinen eri kielillä puhumisen lahjan, toinen taas lahjan selittää kieliä.
11 Mutta kaiken tämän vaikuttaa yksi ja sama Henki, jakaen kullekin erikseen, niinkuin tahtoo.
.......
29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?
30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?
31 Pyrkikää osallisiksi parhaimmista (kreitton) armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien.



Raamatun selkeän opetuksen mukaan kaikki eivät voi esim. parantaa, eikä tehdä voimallisia tekoja. He eivät ole silti muita huonompia, sillä kaikki uskovat ja palvelutehtävät sekä armoitukset ja lahjat ovat yhtä tärkeitä. Jakeen 31 käännös parhaimmista armolahjoista ei ole mielestäni oikea käännös eikä Raamatun hengen mukainen.



Kreikan sana kreitton tarkoittaa myös hyödyllistä. Kaikki armolahjat ovat hyvä ja hyödyllisiä, eikä Jumalan armolahjoja ja armoituksia voida asettaa paremmuusjärjestykseen siten, että joku lahja toista parempi ja joku lahja on toista huonompi. Sillä kaikki lahjat ovat hyödyllisiä seurakunnassa.



Se on totta, että me uskovat olemme liikaa halvaustilassa, mutta ratkaisu siihen ei ole toiminta, jossa tapahtuu, mutta joka perustuu väärään opetukseen. Oikea ratkaisu on sellainen toiminta, jossa armoitukset toimivat Jumalan sanan selkeän opetuksen mukaan. Tätä sydämeni janoaa.



Minulla on ollut sydämellä useita kuukausia opetusaihe nimeltä Jumalan tahdon mukainen usko. En ole saanut sitä ulos sydämeltäni se on ollut ikään kuin suljettuna, mutta koen, että nyt sydämeni on avattu kirjoittamaan siitä. Lähetän kirjoitukseni myös foorumille kunhan se vain on valmistunut.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja Uskonpuhdistaja » 04. Marras 2013 13:55

(viesti poistettu)
Viimeksi muokannut Uskonpuhdistaja päivämäärä 27. Marras 2013 09:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Uskonpuhdistaja
 

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 04. Marras 2013 17:12

Lisään vielä, että jotenkin sotkin Torbenin opettavan että he parantavat ihmisiä armolahjojen kautta, vaikka Torben taitaakin opettaa että Jumala parantaa ihmisiä kun he rukoilevat heidän puolestaan. Eli parannetaan rukouksella, ja tämä on ihan Raamatullista ja oikein.

En usko onko sillä väliä rukoillaanko kotona vai ihmisen vieressä samalla lailla Jumala kuulee rukouksen ja voi halutessaan parantaa rukouksen kohteen. Jos Torben tarkoittaa tätä ihan perus rukoilemista niin siinä ei ole mitään väärää.

Kuitenkin Torbenin tulisi tuoda tätä asiaa vahvasti esille että kyse ei ole ihmeistä vaan ihan tavallisesta Jumalan rukousvastauksesta jos hän opettaa tällätavalla ja painottaa ja todistaa että kaikki eivät suinkaan parane, ettei synny väärää kuvaa touhusta.

Voi myös olla mahdollista että Torben toimii ihan Jumalan lähettämänä ja hän on ymmärtänyt väärin muutamia asioita, taikka minä olen ymmärtänyt väärin muutamia asioita taikka molemmat ;).

Eli lievennän vähän kantaani ja pidän myös sitä mahdollisena että jos Torben on väärillä jäljillä jossakin (kaikki armolahjat kaikilla, armolahjan omaava opettaa armolahjaansa muille yms) niin se voi olla inhimillistä erehdystä eikä tahallista vääristelyä, ja vahingoissa ja erehdyksissä Jumala usein armahtaa ja auttaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Marras 2013 09:41

Tutkin hieman lisää asioita Torbenin sivuilta. Hänellä on intoa ja halua tehdä sitä mitä Raamattu opettaa. Hänen taustansa on uskonliikkeissä. Hän opettaa hyvin voimakkaasti uskonsanan-liikkeen synnittömyysoppia mm. tällä sivulla: http://www.holiness.org.uk/sounddoctrine.pdf

Ymmärrän kyllä, että uskovien on taisteltava syntiä vastaan, eikä meidän tulisi elää synnissä, mutta koska meistä ei tule täydellisiä tässä ajassa, niin se tarkoittaa sitä ettemme voi tässä ajassa saavuttaa täysin synnitöntä tilaa, niin ettemme missään kohtaan lankeaisi tekemään syntiä.

Synnittömyysoppi on vaarallinen oppi, koska se johtaa ihmisen oman kunnian tielle, sillä Raamattu opettaa ettei uskova voi elää tässä maailmassa täysin synnittömänä ja jos joku opettaa ja uskoo että voi ja sanoo ettei hän enää tee syntiä, niin hän on langennut oman kunnian paulaan ja eksytykseen. Tämä avaa myös ovia vihollishengen toiminnalle uskovan ihmisen elämässä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja Uskonpuhdistaja » 05. Marras 2013 11:14

(viesti poistettu)
Viimeksi muokannut Uskonpuhdistaja päivämäärä 27. Marras 2013 09:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Uskonpuhdistaja
 

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Marras 2013 12:24

Uskonpuhdistaja kirjoitti:Petri, tuo kirja 'The Sound Doctrine' on täynnä varoituksia synnistä - uskoville. Jos Torben ajattelisi uskovan pystyvän saavuttaa sellaisen tilan, jossa tämä ei enää kykene lankeamaan syntiin, ei hänen olisi tarvinnut kirjoittaa uskoville varoituksia synnistä :roll:


Hän kirjoittaa ja opettaa tuossa kirjassa kuinka uskovien tulisi uskoa, että meidät on vapautettu synnistä ja että emme enää voi elää synnissä, tarkoittaen myös ettemme voi enää langeta tekemään syntiä jos vain uskomme ja noudatamme Jumalan käskyjä. Hänen mukaansa on mahdollista elää uskovana ilman syntiä.

Seuraavaksi lainauksia hänen kirjastaan The Sound Doctrine:

If we are perfect and keep Jesus’ commandments, it looks like it is really possible to live without sin. ”That is not true,” you might say: ”We are in sin. All of us are sinners. Read yourself what it says in John 8:7, where there are some who want to stone a woman because of adultery. Jesus says that the one without sin should throw the first stone. And we see that no one throws because they are all in sin.” Yes, it is true that they were all in sin, but that was before Jesus died and showed His great mercy for us by winning an eternal victory over sin. This victory applies to you and me, so we can be free from sin.

Why should Jesus come into the world to save sinners, if we are still sinners after receiving Him? Therefore, the life which God has for us is a life in victory. Yes, we were sinners, but not anymore, if we do not walk in sin anymore. If we do that, then we are still sinners. And remember, sinners do not have access to God.

”We know that no one who is born of God sins; but He who was born of God keeps him, and the evil one does not touch him.” (1. John 5:18 NASB)
We read here that Jesus can and will keep us, so we will not sin. In 1. Cor. 10:13 Paul says that God will not allow us to be tempted beyond our ability. What he means here is that because of Jesus’ victory we as Christians can always resist any temptation. We will never be confronted with a temptation which is so big that we cannot resist it in Jesus. Therefore, it seems possible not to fall in sin.

This is strong. If we sin wilfully after we have received the knowledge of the truth, there no longer remains a sacrifice for sins. Such a scripture pricks the heart, and if you are thinking: “It is me. I have sinned wilfully,” then I just want to say that I have also done that once, but after I have received the knowledge of the truth, I have not sinned consciously or wilfully since I do not dare to play around with sin.

Hän opettaa selkeästi että on mahdollista elää tekemättä ollenkaan (langeta syntiin) syntiä. Hän myös opettaa, että kun hän ymmärsi tämän opetuksen, niin hän ei ole enää tehnyt syntiä tietoisesti, eli ei ole tehnyt syntiä. Hänen opetuksensa on ihan samaa kuin mitä on esim. uskonsana-liikkeissä ja muutamissa muissa yhteyksissä, joissa opetetaan että uskovasta tulee synnitön tultuaan uskoon. Torben kannustaa muitakin synnittömyyteen opetuksessaan.

On ihan oikein opettaa ja kannustaa uskovia hylkäämään syntejä sekä oppia voittamaan synnin kiusauksia. Harhaksi opetus muuttuu siinä vaiheessa kun opetetaan, että voi saavuttaa synnittömän tilan tai tulla ja olla synnitön. Raamattu opettaa, että uskon elämä on kasvua kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Tämä tarkoittaa sitä ettemme voi tulla täydellisiksi, niin kauan kun me saamme elää uskossa kasvaen täällä maan päällä. Siksi Paavali opetti ettei hän ole tullut täydelliseksi, vaan hän rientää sitä kohti, eli kasvaa sitä kohti.

Synnittömyysopin voima opetus ei ole Raamatun mukaista opetusta. Se avaa ovia vihollishengen toiminnalle oman kunnian ja ylpeyden kautta, sillä Raamatun kokonaisopetuksen valossa uskovalla ei ole mahdollisuutta elää tässä maailmassa lankeamatta syntiin tai elää täysin synnittömänä. Uskonsana-liike (monet) on harhautunut pois Raamatun totuudesta, siksi siellä vaikuttavat vihollishenget tehden erilaisia manifestaatiota mm. sairaita paranee ja voimallisia tekoja tapahtuu, mutta tekijänä on vihollisen riivaajahenget.

Vihollisella on monia eksytyspaketteja. Täysin Raamatun vastaisia opetuksia ja asioita sekä sitten sellaisia eksytyksiä, missä voidaan puhua ihan oikeista asioista, mutta voiman lähde tulee muualta käyttäen tiettyjä vääriä ja vahingollisia opetuksia sekä ihmisten ylpeyttä, joiden kautta vihollishenget saavat polttoainetta valhevoiman kautta tehdyille teoille. Synnittömyysoppi on sellainen polttoaine, joka avaa oven vihollishengille.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja Uskonpuhdistaja » 05. Marras 2013 12:32

(viesti poistettu)
Viimeksi muokannut Uskonpuhdistaja päivämäärä 27. Marras 2013 09:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Uskonpuhdistaja
 

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja PetriFB » 05. Marras 2013 13:28

Totta kai uskova voi elää vapaana synnistä, mutta ei synnittömänä. On mahdollista elää tekemättä tietoista syntiä ja on mahdollista kasvaa uskossa siten, että oppii koko ajan elämään syvällisemmin ettei tee tietoista syntiä. Ei ole kuitenkaan mahdollista elää siten ettei koskaan lankeaisi tekemään syntiä olkoon se sitten tiedostettua tai tiedostamatonta. Raamattu opettaa esim. uskoville ja varoittaa katkeruuden synnistä todella paljon, koska uskova voi langeta katkeruuteen, johon on vaikea langeta tiedostamatta omaa katkeruuttansa.

Torben opetti ja kirjoitti: If we are perfect and keep Jesus’ commandments, it looks like it is really possible to live without sin. (Jos olemme täydellisiä ja pidämme Jeesuksen käskyt, niin näyttää siltä on tosiaan mahdollista elää ilman syntiä.

Tässä hän tuo esille, että on mahdollista välttää tietoinen ja tiedostamaton synti, sillä täydellinen ihminen, joka pitäisi Jeesuksen käskyt ei tekisi syntiä, ei tiedostamatta tai tiedostaen.

Torbenin opetus halventaa Herran Jeesuksen sovitustyötä, sillä Herran Jeesuksen sovitustyö ei ainoastaan sovita syntejä, jotka olemme tehneet uskomattomina, vaan myös ne synnit joihin lankeamme uskovina. Koska Raamattu opettaa, että kukaan uskova ei voi elää synnittömänä täällä maan päällä, niin silloin "synnittömyyden" tilan luulossa oleva ihminen halveksii Jeesuksen sovitusverta, koska hän ei tuo ylpeyden syntiään (synnittömyys) ja muita syntejään Herran Jeesuksen veren puhdistettavaksi.

1 Joh 1:
6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole (ekhomen) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Edellä olevat jakeet ovat opetusta jo uskossa oleville ihmisille. Jakeessa 8 on kreik. ekhomen, joka tarkoittaa, että kyseessä on preesensin aktiivin indikatiivi, joka tarkoittaa että synti oli tehty nyt tässä hetkessä, joka oli tapahtunut tosiasia.

Moni sanoo että kyseessä ei ollut nyt hetki, vaan menneisyydessä tapahtuneet synnit. Raamatun todistus kumoaa tämän sillä oli kyse pelastuksen vastaanottaneista uskovista, jotka olivat langenneet tekemään syntiä, siksi heitä kehotettiin tunnustamaan syntinsä saadakseen ne anteeksi. Raamatun opetuksen mukaan uskovan ei ole mahdollista elää täysin ilman syntiä. Heille opetettiin, että jos he kieltävät tehneensä syntiä, niin he tekevät Jumalan valehtelijaksi eikä Jumalan sana ole hänessä, sillä kenestäkään ihmisestä ei tule täysin synnitöntä tässä ajassa. Jumalan sana opettaa tämän selkeästi. Samoin jos uskova kieltää tehneensä syntiä ja luulee olevansa synnitön niin Jumalan sana ei ole hänessä.

Raamatun kokonaisopetuksen valossa Raamattu ei opeta sellaista että on mahdollista saavuttaa synnittömyyden tila, siksi Raamattu opettaa uskossa kasvamisesta, sillä kasvussa oleva ei ole saavuttanut täydellisyyttä (synnittömyys), vaan kasvaa sitä kohti kuitenkaan saavuttamatta sitä tässä ajassa.

Minäkin opetan, että meidän tulee karttaa syntiä sekä pyrkiä voittamaan synnin kiusaukset ja tehdä parannus synneistä, jos joku on langennut tekemään tai elämään synnissä. On ihan oikein pyrkiä pysymään erossa synnistä, mutta harha astuu mukaan siinä vaiheessa, kun joku opettaa että synnittömyyden tila on mahdollista saavuttaa tai että uskova on synnitön. Voimme elää vapaana synnistä aina sen mukaan mihin asti Jumala on meitä kasvattanut ja mihin saakka olemme suostuneet kasvamaan, mutta täysin synnittömiä meistä ei tule koskaan.

Ymmärrän monen halua puhtaaseen uskon elämään Herrassa Jeesuksessa, mutta olkoon meidän halumme ja uskomme Raamatun sanan opetuksen mukaista, koska muuten eksymme ja harhaudumme. Minäkin rukoilen itselleni lisää ymmärrystä sekä "herätystä" siihen kohtaan missä sille on tarve elämässäni. Jos joku muukin rukoilee itselleni herätystä Raamatun sanan totuuteen sekä Jumalan Pyhän Hengen lisääntyvään vaikutukseen elämässäni, niin olen enemmän kuin tyytyväinen. Olen paljossa vajaa ja matkani on kesken ja sydämeni halajaa Jumalaa, mutta en voi tehdä oikopolkuja uskonelämässä, vaan minun on kuljettava sen mukaisesti kuinka Jumala ohjaa ja kasvattaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 05. Marras 2013 14:05

Totisesti kukaan ei tule synnittömäksi tässä ajassa. Herra Jeesus asetti riman erittäin korkealle ettei kukaan voi pöyhkeästi kerskata olevansa synnitön.

Matt 5.

21 Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
23 Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24 niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
25 Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
26 Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
27 Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
28 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa.

- Kuka tämän sanoo täyttävänsä siihen enää lankeamatta on valhettelija. Kaikki me himoitsemme kuka mitäkin, jos ei aina niin joskus . Jos emme paljoa niin vähän. Jos emme kauaa niin hetken. Oli miten oli tässä kaikki lankeaa, mielenalueen synneissä.

Lisäksi :

Jaakobin kirje 4

17 Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.

-No entäpä tämä? Kuka uskaltaa sanoa että on päässyt täydellisyyteen tässä?

Ei Paavalikaan ollut synnitön, vaikka hyvän kilvoittelun kilpailikin.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: Oppitunti 1: "Tule ulos laatikosta!"

ViestiKirjoittaja pekka » 05. Marras 2013 14:20

Näin on, ei meistä uskovista tule synnittömiä tässä ajassa, ikävä kyllä. Vain Herramme Jeesus vaelsi maanpäällisen elämänsä ilman syntiä.

Kirje heprealaisille 4:

12. Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
13. eikä mikään luotu ole hänelle näkymätön, vaan kaikki on alastonta ja paljastettua hänen silmäinsä edessä, jolle meidän on tehtävä tili.
14. Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta.
15. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä.
16. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa

cron