AA- Liike...

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: AA- Liike...

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Loka 2013 13:01

lara.tomb.raider kirjoitti:En kokenut aikanaan lainkaan ahdistavaksi 12 askeleen -ohjelmaa. Kukaan ei vie minua pois Jeesuksesta, ja minä kyllä tiesin, ketä rukoilen (kun puhutaan "korkeimmasta voimasta").
Nyt olisikin hyvä keskustelun aihe, että miksi seurakunnat eivät tarjoa keskustelu/rukousapua tällaisille ihmisille, joilla on ongelmia?
Erilaisten riippuvuuksien kanssa kamppailevat joutuvat usein kohtaamaan väheksyntää. Heitä ei useinkaan seurakunnassa oteta todesta.
12 askeleen runko pienin (termi)muutoksin olisi Raamatullinen. Asiasisältö ja askeleiden sisältö on hyvä.
Minkään ryhmän parjaaminen ei auta täällä.
Tiedän ihmisiä, jotka ovat AA:n, OA:n tai NA:n kautta päässeet ongelmastaan ja löytäneet tiensä seurakuntaan.
Minulle Jumala on aina ollut Raamatun ilmoitettu Jumala ja olen lukenut näitä 12 asekeleen tekstejä ajatellen Jeesusta jne. :thumb:


Olen onnellinen puolestasi, että löysit apua ja kaikkien niiden puolesta jotka raitistuvat, heidän elämäsä helpottuu kuin tämä synti saadaan kitketyksi. Pyydän anteeksi kun kirjoitin aika suoraan tuota tekstiäni olisi voinut vähän pehmentää kulmista. Tarkoitus ei ollut satuttaa tai lyödä ketään sanoilla.

Itse vain toin sen näkökohdan esille (vähän tökerösti), että missä Jeesuksen nimeä ei mainita siellä ei ole syntien sovitusta ja pääsyä Jumalan luokse, ja semmoinen uskontojärjestelmä tai uskonto jossa ei opeteta Herra Jeesuksen sovituksesta taikka opeteta Raamatun ilmoittaman Jumalan tahtoa on harhaoppi. Sinneppäin ei riitä, pitää olla Herra Jeesus ja Raamattu, keskiössä.

Ihmisen ongelma ei ole alkoholi, varastaminen, valehtelu, jne vaan ihmisen ongelma on se ettei hänellä ole suhdetta Raamatun ilmoittamaan Jumalaan.

Olitko ennen AA:han menoa jo uskossa tai etsikkoajalla jolloin etsit Raamatussa ilmoitetun Jumalan kasvoja? Vai tulitko elävään uskoon juuri AA:ssa?

Nyt olisikin hyvä keskustelun aihe, että miksi seurakunnat eivät tarjoa keskustelu/rukousapua tällaisille ihmisille, joilla on ongelmia?


Alkuperäinen Apostolisen ajan seurakuntamalli, jossa kokoonnutaan pienemmällä porukalla antaa mielestäni paremmat mahdollisuudet tutustua seurakuntalaisiin henkilökohtaisella, syvemmällä tasolla, jolloin ystävystytään ja vaikeistakin asioista voidaan helpommin puhua sekä kaikkien ongelmille on aikaa ja myös halua jakaa ja tukea toista. Myös voidaan kantaa seurakuntalaisia yksilötasolla rukouksessa kun tunnetaan toinen ja tiedetään mitä hänen elämäänsä olisi hyvä rukoilla.


Tämmöisessä pienemmässä porukassa on myös hyvä yhdessä opiskella Raamatun kirjoituksia ja rakentua yhteisessä uskossa, sillä kaikille on aikaa.

Itse toivoisin, että Jumala vetäisi ihmisiä ulos kirkoista ja muodostaisi pieniä seurakuntia jotka toimisivat tiiviisti ja olisivat läheisemmissä välissä toistensa kanssa kuin vain kirkkokahvi tuttuja. Uskon, että Jumala on juuri tätä tekemässä tällähetkellä ja siitä kiitänkin Jumalaa.
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: AA- Liike...

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Loka 2013 13:33

Mainitsen vielä että minä olen entinen narkomaani, rikollinen ja alkoholisti , joka parantui vasta kun uudestisynnyin ylhäältä Herran Jeesuksen sovitustyönkautta, joten tästä kokemuspohjasta käsin keskustelen asiasta. Eli en kritisoi asiaa ylhäältä parempana vaan saman kokeneena ja itse asian eläneenä.

Saatoin joskus entisessä elämässäni tsempata ja olla vaikkapa 2kk-6kk kuivilla, mutta liha harvoin pystyy voittamaan omassa voimassaan synnin kahleet ja vaikka hetkiseksi omin voimin pyristelin vapaaksi niin kuukauden parin sisällä saatana tuli ja veti minut takaisin kuoleman koukkuihinsa, entistä syvemmälle ja entistä raivoisammin. Takka jos pääsin yhdestä synnistä eroon niin vihollinen lähetti kolme uutta ja voimisti jäljellä olevia syntejäni. Kavala verkko kuristui ympärilleni aina vain tiukemmin kun omassa voimassani siinä rimpuilin.

Sen käden katkaisi Herra Jeesus ja Jumalan armo ja siksi liputan ja tunnustan ylivoimaisesti kestävimpänä ratkaisuna Herra Jeesuksen veren voimaa ylitse minkään ihmisten tekemän uskomusjärjestelmän. Hänen voimallaan ja avullaan sain koko elämäni uuteen suuntaan sekä mikä tärkeintä uuden sydämen ja elämän. Kiitos tästä ikuisesti Herra Jumalalle Jeesuksen nimessä nimesi olkoon ylistetty , aamen!
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: AA- Liike...

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 22. Loka 2013 20:04

Motoristi-Raamatussa + Netmissionissa olen huomannut todistuksia joissa tie Elävään Jeesus-uskoon on mennyt AA:n kautta..
AA on toiminut ryhmäterapiana ja sielunhoitona ja sitten myöhemmin nämä ihmiset ovat siirtyneet Herran Seurakuntaan =)
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: AA- Liike...

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 22. Loka 2013 22:38

tuomarisimson777 kirjoitti:Motoristi-Raamatussa + Netmissionissa olen huomannut todistuksia joissa tie Elävään Jeesus-uskoon on mennyt AA:n kautta..
AA on toiminut ryhmäterapiana ja sielunhoitona ja sitten myöhemmin nämä ihmiset ovat siirtyneet Herran Seurakuntaan =)


Mahtavaa ja kiitos Herralle tästä!

Kuitenkin AA:n oppi on mielestäni harhaoppi, sillä siellä ei kirkasteta Herra Jeesusta syntien sovittajana (evankeliumi) ja ei seurata Raamatun opetusta, ei muiden ole pakko uskoa niin kuin minä uskon ja saa olla erimieltä, mutta Raamattu määrittelee hyvin selkeästi nämä asiat ja minä itsepäisesti meinaan koko loppuelämäni riippua tiukassa Raamatun ilmoituksen ohjauksessa ja varassa, Herra siinä minua auttakoon!

Gal 1.

6 Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
7 joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
8 Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
9 Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.
10 Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija.
11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;
12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

En nyt sano tässä että kukaan on kääntynyt Hänestä puolustamalla AA:n oppia, mutta tällä Paavalin ohjeella meinaan itse mennä eteenpäin. Eli tahdon tuoda tällä omaa vakaamustani ja asennettani esille en käyttää Raamatun jaetta lyödäkseni ketään. :cool:
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

AA kirja 12 askelta ja 12 perinnettä

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 15. Maalis 2015 20:27

Jotkut ovat alkaneet uskoa tämän kirjan olevan syntyneen Jumalan johdatuksessa ja olevan erehtymätöntä tekstiä. Jumala olisi ikäänkuin kirjoittanut tämän kirjan alkoholisteille pelastukseksi. Ts aivan samoin kuten Raamattu on Jumalan Sana uskovien keskuudessa. Lukekaa te se ja arvostelkaa
pehmytpusu777
 

Re: AA kirja 12 askelta ja 12 perinnettä

ViestiKirjoittaja paa » 16. Maalis 2015 18:21

Enpä tiedä. Jumala on kuitenkin antanut pelastukseksi alkoholisteille -kuten kaikille muillekin- Jeesuksen ja luulen, että Jumala haluaisi alkoholistienkin turvaavan ensisijaisesti Häneen ja Hän sitten auttaa heidät riippuvuudestaan eroon. Olisi kiva kuulla sellaisen ihmisen mielipide asiaan, joka on päässyt eroon alkoholista 12 askeleen avulla.
"Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon." [Jer.29:11]
paa
 
Viestit: 917
Liittynyt: 28. Marras 2013 13:46

Re: AA kirja 12 askelta ja 12 perinnettä

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Maalis 2015 21:37

"Miten korkki kiinni?"

http://yle.fi/vintti/ohjelmat.yle.fi/su ... iinni.html

Kuva

"Runsaasti alkoholia käyttävillä on sairaspäivien määrä noin kaksin- tai kolminkertainen verrattuna raittiisiin ja järkevästi alkoholia käyttäviin henkilöihin. Viinaan juonnin suoranaisiin seurauksiin kuolee vuodessa n. 2000 ihmistä. Kari Karppinenkin tietää nämä tosiasiat, mutta ei pysty lopettamaan viinakierrettään. Hän kysyikin Suomi expressin Pulma-tv:ssä kuinka päästä viinasta eroon.

Kun viinan juonnista tulee riippuvuus, eivät omat voimat riitä korkin pitämiseen kiinni. Tätä sanotaan alkoholismiksi ja se on sairaus. Kun ryyppyputki on jatkunut pitkään, on ensimmäinen askel katkaista ryyppyputki. Hyvin usein se tehdään A-klinikalla, mutta se voi lähteä käyntiin myös terveyskeskuksessa. A-klinikkasäätiö ylläpitää A-klinikoita, nuorisoasemia, katkaisuhoitoasemia, kuntoutumisyksikköjä, terveysneuvontapisteitä, päivätoimintakeskuksia sekä Järvenpään sosiaalisairaalaa. Osastonlääkäri Reijo Kulmala Tampereen A-klinikalta kertoo, että ryyppyputki pystytään katkaisemaan lääkehoidolla. Jopa yli 90 prosenttia saa tällä tavalla avun ja pystyy siten jatkamaan kuntoutusta selvinpäin.

A-klinikka tarjoaa terapiapalveluja, mutta myös ohjaa muualle, mm. A-kiltaan ja AA-kerhoihin. Valitettavan moni kuitenkin ratkeaa juomaan saatuaan putken ensin poikki ja kuntouduttuaan hieman. Pulma-tv:hen tulleissa ratkaisuista viinasta eroon pääsemiseksi on tarjottu mm. Lapualla annettavaa Minnesota-hoitoa. Useissa ratkaisuehdotuksissa korostetaan sitä, että on yritettävä mennä päivä kerrallaan. Tätä periaatetta painotetaan myös AA-kerhoissa, joiden tapaamisissa esiinnytään vain etunimellä. Suomen AA:lla on viikottain yli 1200 suomenkielistä AA-kokousta eli palaveria noin 700 eri AA-ryhmässä. Haastateltavammekin halusi säilyä AA-kerhon periaatteiden mukaan tuntemattomana. Nyt vuoden ilman viinaa olleen "Pentin" mielestä kaiken pohjalla on oma halu päästä viinasta eroon.

AA-kerhossa saman kokeneet alkoholistit kertovat oman tarinansa, mutta niitä ei kommentoida. Tällainen vertaistuki auttaa usein pysymään erossa viinasta Kun alkoholisti on selvinnyt ryyppyputkestaan jaloilleen, alkaa kuntoutus. Niin AA-liikkeellä kuin esimerkiksi A-killalla on tärkeää vertaistuki. Juoppo tukee juoppoa. Parhaiten tuki onnistuu, kun on muuta ajateltavaa kuin juominen. Ympäri Suomea sijaitsevat A-killat tarjoavat tuen lisäksi toimintaa. Toiminnanjohtaja Vesa Vaittinen Tampereen A-killasta kertoo, että heillä on tarjolla mm. lentopalloilua, erilaisia retkiä ja mm. pitkään toiminut digivalokuvauskerho. Tärkeintä on kuitenkin tieto sitä, että voi aina saada apua toiselta alkoholistilta.

Toisille ovat AA-kerhojen 12 askeleen järjestelmä ja sen kokoukset ainoa oikea tapa säilyä selvänä, jotkut taas liputtavat A-killan nimiin, toiset voivat saada tuen lähiomaisiltaan tai vaikkapa uskosta. Entinen juoppo, Heikki Kuusisto, on aktiivi A-kiltalainen. Hän kertoo luisuneensa ylenmääräiseen juomiseen aivan huomaamattaan. Muutamat päivittäiset oluet kasvoivat pikku hiljaa viinapulloksi päivässä ja viimeiset pari kuukautta mies kulki ojan pohjia pitkin. - Esimerkiksi luulin olevani töissä, vaikka vaan join, muistelee Heikki usvaista aikaa. Lopuksi Heikki päätyi omaisten ja työkavereiden painostuksesta katkolle, Tampereen A-klinikan katkaisuhoito- ja kuntoutusosastolle Vipuseen. Viina jäi eikä sitä ole kuulemma edes enää tehnyt mieli. Nyt Heikki on takaisin työelämässä ja pyörittää hyvin firmaansa.

Mutta vaikka ei olisi viinasta riippuvainen, voi sen juomisesta huolestua. Siksi moni kokeilee rajojaan esimerkiksi tipattomalla tammikuulla. Tampereen Työväen Teatterin näyttelijä Minna Hokkanen tottui siihen, että raskaan näytöksen jälkeen oli mukava laukaista hermoja muutamalla lasillisella viiniä. Mutta kun se alkoi tulla tavaksi, päätti hän kokeilla tipatonta vuotta. Vuosi on takana ja kokemukset olivat pelkästään myönteisiä. - Teatterimaailmassa on paljon kaikkia tilaisuuksia, ensi-iltoja ja muita, jossa aina tarjotaan alkoholia. Myös ystäväpiirin tilaisuuksiin kuuluu usein punaviini. Mutta kun olin päättänyt jättää tissuttelun vuodeksi, sujui se aika helposti. Aluksi nuuhkin muiden viinilaseja, mutta pian pääsin siitäkin eroon. Kun alkoholistiperheissä usein puolisokin luiskahtaa viinaan, kävi meillä niin, että kun lopetin alkoholin nauttimisen, päätti miehenikin lopettaa. Nyt kun vuoden tipaton kauteni loppui uutena vuonna, olen ottanut tammikuun loppuun mennessä neljä lasia viiniä.

Runsaasti alkoholia käyttävillä on sairaspäivien määrä noin kaksin- tai kolminkertainen verrattuna raittiisiin ja järkevästi alkoholia käyttäviin henkilöihin. Kuoleman vaara on samoin noin kaksin- tai kolminkertainen. Alkoholistien elinikä on 6-18 vuotta keskimääräistä lyhyempi. Suomessa esiintyy Euroopan maista eniten maksakirroosia. Korkki kannattaa pitää kiinni oman hengen vuoksi. Heikki Kuusisto kiteyttää alkoholisin ongelman: - Juoposta ei voi tulla kohtuukäyttäjää, se on joko tai. Heikki on ollut nyt juomatta viisi vuotta."


──────────


*12 askelta ja 12 perinnettä*:

http://www.aa.fi/index.php?id=45

"Mitkä ovat kaksitoista askelta?

Kaksitoista askelta muodostavat henkilökohtaisen toipumisohjelman ytimen. Ne esitetään vain eräänlaisina ehdotuksina ja ne perustuvat AA:n varhaisimpien jäsenten kokemuksiin. Ne kuvaavat sitä asioihin suhtautumista, minkä nuo ensimmäiset jäsenet uskoivat ensi sijassa auttaneen heidän pyrkimyksiään kohti raitista elämäntapaa.

Kahdentoista askeleen hyväksyminen ei ole pakollista. Kokemus osoittaa kuitenkin, että ne AA:laiset, jotka vakavasti pyrkivät noudattamaan noita ehdotuksia ja soveltavat askelia jokapäiväiseen elämäänsä, näyttävät saavan enemmän irti AA:sta kuin ne, jotka noudattavat niitä epäsäännöllisesti.

On sanottu, että on mahdotonta noudattaa sananmukaisesti kaikkea, mitä askelissa on sanottu. Vaikka tämä on totta, ovat hyvin monet AA:laiset kuitenkin sitä mieltä, että he jo käytännöllisistä syistä tarvitsevat kaikkia askelia voidakseen pysyä jaloillaan, sillä edustavathan kaksitoista askelta elämänkatsomusta, joka on ollut täysin vieras useimmille juoville alkoholisteille.

Kahdentoista askelen sisältö, joka ensi kerran julkaistiin AA:ssa saatuihin kokemuksiin pohjautuvassa "Alcoholics Anonymous" -kirjassa, on seuraava:

1. Myönsimme voimattomuutemme alkoholiin nähden ja että elämämme oli muodostunut sellaiseksi, ettemme omin voimin kyenneet selviytymään.
2. Opimme uskomaan, että joku itseämme suurempi voima voisi palauttaa terveytemme.
3. Päätimme luovuttaa tahtomme ja elämämme Jumalan huomaan - sellaisena kuin Hänet käsitimme.
4. Suoritimme perusteellisen ja pelottoman moraalisen itsetutkistelun.
5. Myönsimme väärien tekojemme todellisen luonteen Jumalalle, itsellemme ja jollekin toiselle ihmiselle.
6. Olimme täysin valmiit antamaan Jumalan poistaa kaikki näinä luonteemme heikkoudet.
7. Nöyrästi pyysimme Häntä poistamaan vajavuutemme.
8. Teimme luettelon kaikista vahingoittamistamme henkilöistä ja halusimme hyvittää heitä kaikkia.
9. Hyvitimme henkilökohtaisesti näitä ihmisiä milloin vain mahdollista, ellemme näin tehdessämme vahingoittaneet heitä tai multa.
10. Jatkoimme itsetutkistelua ja kun olimme väärässä, myönsimme sen heti.
11. Pyrimme rukouksen ja mietiskelyn avulla kehittämään tietoista yhteyttämme Jumalaan, sellaisena kuin Hänet käsitimme, rukoillen ainoastaan tietoa Hänen tahdostaan meidän suhteemme ja voimaa sen toteuttamiseen.
12. Koettuamme hengellisen heräämisen näiden askelten tuloksena yritimme saattaa tämän sanoman alkoholisteille sekä toteuttaa näitä periaatteita kaikissa toimissamme.

Mitä ovat kaksitoista perinnettä?

AA:n kahdentoista perinteen tarkoituksena on yhteisön tuhansien ryhmien koossa pysymisen ja kasvun takaaminen. Niiden perustana ovat ne kokemukset, jotka on saatu ryhmien omassa keskuudessa yhteisön ratkaisevan muotoutumisen vuosina.

Perinteet ovat yhtä tärkeitä sekä uusille että vanhemmille jäsenille. Ne muistuttavat heitä siitä, mikä on AA:n perimmäinen tarkoitus niiden miesten ja naisten yhteenliittymänä, joiden ensisijaisena pyrkimyksenä on pysyä itse raittiina ja auttaa muita samaa päämäärää kohti.

Kahdentoista perinteen sisältö on seuraava:

1. Yhteisen menestyksemme tulisi olla ensi sijalla, henkilökohtainen toipuminen riippuu AA:n yhtenäisyydestä.
2. Ryhmämme tarkoitusperiä varten on olemassa vain yksi perusarvovalta - rakastava Jumala sellaisena kuin Hän saattaa ilmaista itsensä ryhmämme omassatunnossa. Johtajamme ovat vain uskottuja palvelijoita - he eivät hallitse.
3. Ainoa vaatimus AA-jäsenyydelle on halu lopettaa juominen.
4. Jokaisen ryhmän tulisi olla itsenäinen, paitsi toisia ryhmiä tai koko AA:ta koskevissa asioissa.
5. Jokaisella ryhmällä on vain yksi päätarkoitus - viedä sanomansa vielä kärsiville alkoholisteille.
6. AA-ryhmän ei tulisi milloinkaan ryhtyä takaajaksi tai rahoittajaksi eikä lainata AA:n nimeä millekään sukulaisjärjestölle eikä ulkopuoliselle yritykselle, etteivät raha-asioita, omaisuutta ja arvovaltaa koskevat pulmat vieroittaisi meitä päätarkoituksestamme.
7. Jokaisen AA-ryhmän tulisi olla täysin omavarainen ja torjua ulkopuoliset avustukset,
8. AA:n tulisi aina säilyä ei-ammattimaisena, mutta toimistomme voivat palkata erikoistyöntekijöitä.
9. AA:ta sellaisenaan ei saisi koskaan organisoida, mutta voimme muodostaa palveluelimiä tai toimikuntia, jotka ovat välittömästi vastuussa niille, joita palvelevat.
10. AA ei ota kantaa ulkopuolisiin kysymyksiin; sen takia AA:n nimi ei saisi milloinkaan tulla vedetyksi julkisiin kiistoihin.
11. Ulospäin suuntautuva toimintamme pohjautuu pikemminkin vetovoimaan kuin huomion herättämiseen; meidän tulee aina ylläpitää henkilökohtaista nimettömyyttä lehdistön, radion, television ja elokuvan piirissä.
12. Nimettömyys on perinteittemme henkinen perusta, aina muistuttaen meitä asettamaan periaatteet henkilökohtaisten seikkojen edelle."
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: AA kirja 12 askelta ja 12 perinnettä

ViestiKirjoittaja Mikko Murpatti » 17. Maalis 2015 00:20

Täällä on ketju AA -liikkeestä, voitaisiin jatkaa keskustelua siellä niin ei tule niin tuhottomasti ketjuja, ja on helpompi löytää tietoa.

yhdistän huomenna nämä ketjut (jos muistan / jaksan):

viewtopic.php?f=2&t=1478&hilit=10+askeleen
***Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.***
Avatar
Mikko Murpatti
 
Viestit: 3063
Liittynyt: 16. Marras 2012 12:32

Re: AA kirja 12 askelta ja 12 perinnettä

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 19. Maalis 2015 00:09

Kristus käsitetään Suomessa liikaa pelkkänä päihde ja rikos kierteen katkaisijana, vaikka luonnollisesti nämäkin poistuvat ja elämä muuttuu uskoon tullessa. Eräs AA sanonta on, kun hevosvaras raitistuu, jäljelle jää raitis hevosvaras. . Monet ajattelevat uskoon tulosta näinkin :aivan mahtava juttu, sille, sit alkaa selitys miksi hän ei sitä tarvitse :minähän en juo, enkä polta, olen avioliitossa, jne, jne. . Voiko kukaan tulla uskoon niin, että elämä ei muutu mihinkään suuntaan?
pehmytpusu777
 

Re: AA- Liike...

ViestiKirjoittaja Lily » 19. Maalis 2015 09:45

Minulla on yksi sukulainen joka pääsi eroon alkoholiriippuvuudesta AA:ssa. Oli vuosia aina varottava alkoholin hajua, taikka herkkuja joissa oli alkoholia. Myöhemmin uudestisynnyttyään, sanoi että AA ei ole muuta kuin uskonnollisuutta ja onpa Herra nyttemmin vapauttanut sukulaismiehen niin hyvin alkoholista, että voi syödä liköörikonvehteja ja ottaa pihvin kanssa ravintolassa lasin viiniä, ilman mitään himoja tulla päihdyksiin.
Lily
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa